המזגן הוא בין מכשירי החשמל החיוניים ביותר בכל בית, היות והוא משמש אותנו לאורך כל ימות השנה – עוזר לנו להתקרר בימי הקיץ החמים, ולהתחמם בימי החורף הקרים. לכן חשוב להשקיע בתחזוקה נכונה ובניקוי המזגן באופן שוטף.

הלכלוך המצטבר במזגן

תנאי הלחות השוררים בתוך המזגן, בצירוף תנאי החשכה, מהווים קרקע פורייה להתפתחות עובשים ומזהמים שונים כגון וירוסים, חיידקים,  פטריות ועובש.

כאשר אתם מפעילים את המזגן, כל אותם מזהמים מתפזרים בחלל החדר, וחודרים אל מערכת הנשימה של השוהים בחדר. כדאי לדעת כי שהייה ממושכת בחדר סגור וממוזג מגבירה את הסיכון לנשום אוויר המכיל מזהמים שונים באחוזים גבוהים, הנמצאים בתוך תעלות האוורור של מערכת המיזוג ובמזגן עצמו. אותם מזהמים, עלולים לחדור למערכת הנשימה ולעיניים, ומשם הדרך לריאות – קצרה. המזהמים החודרים לריאות האדם עשויים לגרום לתופעות נפוצות כמו נזלת, גודש בעיניים, אלרגיות וחום. במקרים חריגים הם יכולים לגרום גם לכאבי ראש.

תופעה זו הינה תופעה שכיחה הקיימת בכל מערכות המיזוג, הן בבתים והן במשרדים ובמבני ציבור ומסחר. יצרני המזגנים המכירים את תופעת 'תסמונת הבית החולה', ממליצים לצרכנים למנוע את התופעה או לטפל, בה במידה וכבר קיימת, באופן מקצועי, על ידי הזמנת שטיפה וניקוי למערכת המיזוג לצורך ניקוי יסודי וחיטוי, זאת כדי להבטיח אוויר נקי ממזהמים.

איך נדע שהמזגן שלנו זקוק לניקוי?

ישנם סימנים היכולים להעיד על הצורך בניקוי המזגן, והנה הבולטים בהם:

א. ריח רע מהמזגן בעת הפעלתו - זהו אחד הסימנים הראשונים המעידים על כך שנדרש לנקות את המזגן

ב. סימנים שחורים על התריסים – אלו הם סימני עובש, אבק ולכלוך על תריסי המזגן

ג. רעש - אם המזגן מרעיש במיוחד, ייתכן שהבעיה לא נעוצה בתקלה טכנית כלשהי, אלא בלכלוך שהצטבר בתוך החלקים הפנימיים שלו

ד. טפטוף - כמו רעש, כך גם טפטוף מן המזגן יכול לקרות בשל הצטברות של לכלוך, במיוחד בחלקי האינסטלציה.

תהליך הניקוי

ניקוי עמוק ויסודי של מזגן מתבצע על ידי טכנאי מיזוג. טכנאי המיזוג מפרק את כיסוי המזגן ושוטף אותו עם חומר חיטוי שמתאים למזגן ע"י 'גרניק' – מכשיר שטיפה בלחץ גבוה. לאחר מכן, מכסה הטכנאי את המזגן בכיסוי מיוחד שמתאים לגודלו (הכיסוי שומר על הקירות מסביב למזגן שלא יתלכלכו), מרכיב צינור מים ומתחיל לשטוף את המזגן, כולל סוללת האיוד בחדר והמאיץ שמוציא את האויר. המים השחורים והלכלוך שנשטף מהמזגן יוצאים לתוך דלי.

בתום תהליך הניקוי, מרכיב הטכנאי את חלקי המזגן בחזרה, והתוצאה המתקבלת היא מזגן עם אויר נקי ממזהמים ובריא יותר, עם תפוקה גבוהה. ניתן להשתמש במזגן באופן רגיל. אין צורך בהמתנה, אפשר להדליק אותו וליהנות מאוויר קר או חם ככל שתרצו.

מומלץ שלא לנסות לפרק ולנקות את חלקי המזגן השונים מחשש לגרימת נזק. למזגן חלקים אלקטרוניים רבים שמגע עם מים או טיפול לא נכון בהם יכול להרוס אותם לחלוטין, והחלפתם עשויה להיות יקרה ולא משתלמת. כמו כן, ישנה סכנה בשימוש בחומרים שלא מתאימים לניקוי מזגנים, שיכולים לפגוע גם במזגן וגם במי שמנסה לנקות אותו.

טכנאי מיזוג מקצועי יודע בדיוק איך לנקות את המזגן במהירות ויעילות, ללא נזקים, ללא סכנת התחשמלות, בחומרים אפקטיביים אך עדינים, מבלי להתיז מים על קירות ותוך עבודה נקיה.

כיצד נוכל לשמור על תוצאת ניקוי המזגן?

כחלק מהפעולה שלו, המזגן יונק אוויר מהחלל, ויחד איתו גם את אותם גורמים שבסופו של דבר, יהפכו לשכבת אבק ויעודדו צמיחה של עובש. לפיכך, אין הרבה דברים שנוכל לעשות כדי למנוע את הצטברות אותם חלקיקים הנמצאים באוויר.

ובכל זאת, המעט שכן נוכל לעשות הוא לנקות את הפילטרים של המזגן בעדינות עם זרם מים פושרים אחת לשלושה חודשים לפחות, ולהימנע מהדלקת מזגן הנמצא במטבח או בקרבתו בזמן טיגון בשמן.

פילטרים מלוכלכים יכולים לגרום למגוון תקלות - מזגן שלא מקרר/ מחמם, מזגן מקצר, מזגן מרעיש, מטפטף וכו', ולכן מומלץ לנקות את הפילטרים של המזגן אחת לעונה לכל הפחות, ובשימוש מרובה – עדיף אפילו יותר. חשוב להקפיד לייבש את הפילטרים לחלוטין לפני החזרתם למקומם.

לסיכום

אם עבר זמן רב מאז שביצעתם ניקוי וחיטוי יסודי למזגן שלכם, או שהמזגן לא עובד מספיק טוב, נוזל, או מריח רע – זה הזמן לפנות לטכנאי מיזוג אויר ולהזמין ניקוי יסודי וחיטוי של המזגן. ככל שתקפידו על כללי הניקיון, כך תזכו ליהנות ממזגן איכותי יותר ותנשמו אוויר נקי יותר.