'מחר יש לנו הובלה ועוד לא ארזנו כמעט כלום', 'חשבנו שנספיק לארוז בסוף השבוע אבל אז הילד היה חולה ולא הספקנו', 'ארזתי כבר מלא אבל נתפס לי הגב ואני לא יכלה לזוז!'

אני לא יכולה לספור את מספר הפעמים שקיבלתי טלפונים כאלה, על גבול ההיסטריה, חלקם בשישי בערב או בשבת. ואם אתם שואלים מה המכנה המשותף לכל השיחות האלה זה הריר ברור: לחץ ומצוקה אמתיים של אנשים, אבל ממש לא רק זה.

להתחיל לארוז שבועות לפני המעבר

המכנה המשותף לשיחות המצוקה האלה הוא הערכות לא מתאימה וחוסר הערכה נכונה של היקף העבודה. למי שאינו בעל מקצוע, קשה מאוד להעריך את כמות העבודה ואת רמת הקושי שעומדים בפניו ולכן, ההמלצה הראשונה היא להתחיל עם התהליך זמן רב מראש. 'זמן רב', זה לא שלושה ימים. לרוב האנשים גם שלושה שבועות לא יספיקו ולכן, אז אם אתם חוששים מהמעבר, מכמות העבודה ויודעים שכמו לכולנו, גם לכם צפויים הרבה בלתמ"ים, התחילו שבועות קודם לכן.

לארוז משמע הכל כולל הכל!

כצוות חברת ההובלה יגיע הוא צריך לראות שכל תכולת הדירה ארוזה ו'הכל' הכוונה לה-כ-ל: הבוידעם שלא פתחתם 15 שנים, המחסן והגינה. חשוב לרוקן את תכולת השידות והמגרות. גם אם זה לא נראה כך, תכולת המגרות מוסיפה משקל רב לרהיט וכאשר מתחילים לטלטל אותו, הוא עלול להישבר. חלק מהרהיטים כדוגמת המיטות דורשות פירוק לצורך המעבר, כך שיש חשיבות מיוחדת לריקון ארגז המצעים. בכל מקרה, אל תשאירו דברים לרגע האחרון. 'זה רק חמש דקות' ו'פה אין כלום' ו'זה תיק תק' הם משפטים שאף בעל מקצוע לא רוצה לשמוע. כשנכבד אלה את זמנם של אלה, המעבר יהיה לכולם חלק ומהיר ככל האפשר.

גם לארוז צריך לדעת

הארגזים צריכים להיות מודבקים וסגורים בצורה ישרה. אי אפשר לסגור כהלכה ולהוביל ארגז שעולה על גדותיו. לצד זאת, הארגזים צריכים להיות מלאים עד שפתם העליונה ולא 'חצי' ריקים מסיבה פשוטה: שהמובילים טוענים את המשאית, הם עורמים את הארגזים זה על גבי זה. כאשר הארגזים 'לא מיושרים' בעגה המקצועית, הם נופלים ונמעכים, מסוכן לסבלים ומאוד לא רצוי לחפצים שלכם.

הנה שני כללי אצבע שמומלץ שילוו אתכם במהלך האריזה

1. אנחנו משתמשים ב- 20 אחוזים בלבד מתכולת ביתנו 80% מהזמן.  לכן, אפשר לארוז את רוב התכולה מבעוד מועד, שכן היא אינה בשימוש שוטף.

2. תמיד, אבל תמיד יש לנו יותר דברים ממה שנראה ברגע הראשון ויותר ממה שחשבנו. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים, ארונות הבגדים הם החלק הקל בכל העניין. בשאר הדברים אנשים נוטים להקל ראש וכאן בדיוק הם 'נופלים'. 

אז מהו סדר האריזה הנכון?

התחילו עם פינוי שטח בסמוך לאחד הקירות שבו תוכלו להעמיד, ללא הפרעה, את הארגזים שכבר סגרתם. התחילו בצורה מסודרת חדר אחר חדר. מיינו, נקו וארזו את הפריטים שאתם לא עושים בהם שימוש שוטף. 

לנוחיותכם רשימה שתעשה לכם סדר היכן כדאי להתחיל. 

מתחילים מהחפצים שאינם בשימוש שוטף

  1. בוידעם ומחסן (כולל ציוד מחנאות וטיולים)
  2. ספרים
  3. דיסקים/ די וי די
  4. ניירת/ צרכי משרד
  5. בגדי חורף/קיץ – מה שכרגע לא בשימוש
  6. חפצי נוי שבירים
  7. כלי אירוח שבירים. צרפו מצעים כלי מיטה ומגבות לארגזי כלי המטבח לצורך ריפוד (השאירו לכם שני סטים בלבד לשימוש שוטף)
  8. כלי בישול ומטבח שאינם בשימוש שוטף (השאירו לכם סט כלים אחד וסט סכו"ם אחד לשימוש שוטף או שניים באם אתם שומרי כשרות)
  9. ספרי ילדים
  10. משחקי ילדים

ארגזים

אם סגרתם עם חברת הובלה, בדקו אם הצעת המחיר כוללת עלות הארגזים. אין מתנות חינם. ארגזים עולים כסף. תמיד. אתם יכולים לרכוש באופן עצמאי ארגזים דרך אחת החברות שמוכרות ציוד אריזה למעבר. קחו בחשבון שמספר ארגזים סביר למשפחה ממוצעת הוא: לא פחות משמונים ארגזים ויותר קרוב למאה! ובבקשה אל תספרו לי 'שכשעברנו לכאן היו לנו 20 ארגזים...' כן מאז איחדתם בתים, נולדו שני ילדים ונוספו אין ספור חפצים. 

מספר דוגמאות לסוגי קרטונים וגדלים שונים המקובלים בתחום:

קרטון מובילים מידות: 40/60/60 גודל סטנדרטי ממוצע המקובל מאוד בשוק ההובלה, או לחילופין קרטון מעט קטן יותר במידות 55/37/45

קרטון ארכיון/ גניזה: קרטון מעולה לאריזת ספרים או קלסרי משרד מתאים במיוחד לאחסנה לזמן ממושך, למשל אם אתם צריכים לארוז קלסרים לאחסון דוגמת ארכיון. מיועד לאחסון של ניירת ויכול להכיל 4 קלסרים

קרטון מצעים מידות: 61/46/51 - בעלי כושר נשיאה מקסימלי של 15 ק"ג

קרטון חד גלי מחוזק בעל תכולה גדולה: מעולה לאריזת מצעים, מגבות, בגדים, צעצועים, כריות, שמיכות ועוד

קרטון דו גלי לפריטים שבירים במידות 46/36/32 :הקרטון בנפח נוח לנשיאת פריטים כבדים והוא מתאים במיוחד לאריזת כלי מטבח ופריטים עדינים ושבירים

בארגזים הקטנים יותר השתמשו לאריזת ספרים ואם אתם רוצים לחסוך לעצמכם טונות עבודה ואבק אחרי המעבר, אבקו אותם טרם הכנסתם לארגז 

בארגזים הגדולים השתמשו לאריזת בגדים, כלי מיטה, משחקים וכדומה. בארגזים בינוניים וחזקים השתמשו לאריזת כלי המטבח ופריטים שבירים אחרים.

ארגזי תליה: אלו ארגזים גבוהים מאוד וכבדים אשר בתוכם מתקינים מוט תליה. ארגזים אלו משמשים לאריזה בתליה על גבי קולבים שמלות, חליפות, חולצות מחויטות ובאופן כללי כל מה שעלול להתקמט בארגז או במזוודה. ארגזים אלו אינם בשימוש שוטף בהובלות בישראל (עקב גודלם ומחירם הגבוה) ויש להזמינם מראש. 

חלק מחברות ההובלה עובדות עם מתקני תליה על גלגלים. ביום ההובלה הם יעבירו את הבגדים שחייבים תליה אל המתקן, יגלגלו אותו אל המשאית ואחר כך יפרקו אותו מיידית לאחד הארונות. זהו פתרון מצוין, אך קחו בחשבון שזה לא אומר שכל הארון יוכל לעבור בצורה הזו. מדובר בדרך כלל על 'דלת' אחת או שתיים.

שימו לב, כאשר אתם מדביקים את תחתית הארגז וודאו שאתם מדביקים אותו בכיוון הנכון. על רובם המכריע של הארגזים ישנו כיתוב כלשהו, לכן, כאשר אתם מדביקים את הארגז שימו לב שאתם מדביקים את תחתית הארגז בצורה כזו שהכיתוב יהיה כלפי מעלה כך שתוכלו לקרוא מה מודפס עליו. במידה ותהפכו את הארגז, חברת ההובלה תלך עפ"י המודפס על הארגז ולמעשה יניחו את הארגז על ראשו וכך כל תכולתו תתהפך. מקובל מאוד להשתמש בארגזים ממוחזרים. שימו לב למחוק את הכתוב עליהם מהובלות קודמות.

חפצים כגון ספרים, דיסקים (לא תאמינו כמה עשרות דיסקים שוקלים), מגזינים וגם תקליטים (למי שעוד יש) חשוב לארוז מפאת כובדם בארגזים יחסית קטנים.

מזוודות יכולות לשמש כארגזי בגדים מצוינים לצרכי אריזת בגדים; במיוחד לדברי חורף בעלי נפח רב.

גלגלו שטיחים והניחו בצמוד לקיר לפני שאתם מתחילים לארוז. ייתכן שתרצו לשלוח אותם לניקוי יסודי. במקרה כזה חברת ניקוי השטיחים תאספם מביתכם ותחזירם כבר אל כתובתכם החדשה.

כאשר אתם אורזים חפצים כבדים, מקמו מראש את הארגז במקום נח לכם שלא יפריע לכם בהתנהלות השוטפת והביאו את הפריטים אליו. כך כשתסגרו אותו לא תצטרכו להתחיל ולגרור ארגזים כבדים ברחבי הבית. על הארגז הזה מקמו כבר את הארגז הבא בתור וכך הלאה.

דבק אריזה (מסקנטייפ)

הכינו כמה גלילי דבק. אני ממליצה לרכוש דבק אריזה, מבעוד מועד, מחברה מקצועית. העלות תהיה נוחה פי כמה וכמה מאשר אם תקנו זאת לבד בטמבוריה ליד הבית. כמו כן, כך תוכלו להיות בטוחים שזהו סרט דבק עם חוזק גבוה. סרטי הדבקה רבים אשר נמכרים בחנויות השונות אינם באיכות מספקת לסגירת ארגז בצורה טובה.

חברות לאספקת ציוד אריזה מוכרות גם 'חבילות למעבר' שכוללות ארגזים ממספר סוגים בהתאם לחבילה שאתם מעוניינים לרכוש, ניירות אריזה וסרטי הדבקה.

רישום

בבית שלנו ובמטבח מספר רב של ארונות, שידות ומגרות. כדי לעבוד ביעילות ולא לשכוח שום ארון או מגרה, ברגע שאתם מסיימים לרוקן אותם, סמנו מבחוץ בחתיכת נייר דבק או מדבקה קטנה כדי שתדעו מה רוקנתם ומה דורש עוד עבודה. 

לאחר שהכנסתם את הדברים לארגזים, הקפידו לרשום בחלק העליון שלהם ועל לפחות שניים מצדדיו, את התכולה בצורה ברורה. לא צריך רשימות מלאי מפורטות אלא מספיק שתכתבו על הארגז: 'בגדי חורף הורים', או' ספרי לימוד'. הדבר יקל עליכם מאוד באיתור ארגז רלוונטי לאחר מכן ותדעו איזה ארגזים תוכלו לדחות את פתיחתם למועד מאוחר יותר. השתמשו בטושים עבים לא מחיקים. הרישום גם יקל על איתור ארגז ספציפי כשהם ייערמו אחד על גבי השני. סמנו בחץ איזה צד צריך להיות כלפי מעלה כדי להקל על צוות ההובלה שעורם לעיתים קרובות מספר רב של ארגזים על עגלה או הגב ולא תמיד קורא עברית. ככלל, עדיף כבר במהלך האריזה לתת לכל חדר מיועד מספר. כך, אתם יכולים למספר במהלך האריזה את הארגזים לפי החדרים שהם מיועדים אליהם.

בדירה אליה אתם עוברים הדביקו דף גדול על דלת כל חדר ועליו המספר הרלוונטי.

למשל: סלון – 1, מטבח – 2, חדר הורים – 3 וכך הלאה

כך יהיה קל למובילים ולכם לשנע את הארגזים לחדרים הנכונים. 

אפשר לעשות את החלוקה הזו גם בעזרת מדבקות צבעוניות: צהוב - מטבח, חדר הורים - ירוק, חדר ילדים - כחול וכן הלאה.

והנה טיפים לאריזה של דברים ספציפיים

  • כלים שבירים: את כלי המטבח השבירים עטפו בניירות אריזה/ או נייר משי (או עיתון, למרות שזו אופציה פחות טובה כיון שהיא מלכלכת). כלים גדולים במיוחד אפשר לעטוף בניילון בועות (פצפצים). חשוב לרפד את הארגזים על ידי מגבות, כריות סוודרים וכו' בכדי שהכלים לא יזוזו בארגז ולא ילחצו זה אל זה וישברו תוך כדי השינוע. רשמו על הארגז בצורה ברורה (או הדביקו מדבקה) 'שביר' וציירו את הסימון הבינלאומי לסימון פריטים שבירים: כוס יין. 
  • מזון יבש: אל תערמו את כל קופסאות השימורים בארגז אחד אלא פזרו אותם במספר ארגזים. לפני האריזה מיינו את כל המוצרים: זרקו מוצרים פגי תוקף, בדקו טריות של אריזות פתוחות ובמידה והחלטתם להעבירן, וודאו שאתם סוגרים אותן היטב. אם יש חשש שמוצר כלשהו 'נגוע' זרקו אותו לפח, כי אחרת תעבירו דירה גם את כל המזיקים ותתקשו להיפטר מהם.
  • בקבוקים: וודאו שהם סגורים היטב, הדביקו על הפקק נייר דבק ועטפו בנייר. הקפידו להעמידם בארגז. אל תעבירו בקבוק שמן בבקבוק עם פקק שאינו סגור הרמטית ובכל מקרה ארזו אותו בשתי שקיות ניילון, זו בתוך זו קשורות היטב.
  • השאירו לכם באחד הארונות סוכר, קפה, תה והרבה כוסות וכפיות חד פעמיות. שקית קפה שחור וחלב הם מוצרים בסיסיים במעבר דירה וגם חבילת עוגיות לא תזיק.
  • מקרר: הכינו מראש לפחות שתי צידניות עם 'קרחומים' (הקוביות הכחולות מהפלסטיק ששוכבות לכם בפריזר) והשתדלו להמעיט בקניות ובבישולים מספר ימים לפני המעבר. דאגו שלא יהיו במקרר כלים שונים כדוגמת סירים וכלי זכוכית. כשהמובילים יגיעו, רוקנו את תכולת המקרר לצידניות. אל תארזו או תעבירו שיריי מזון. אם המקרר עובר דירה יחד אתכם, זה הזמן לנקותו. עכשיו. לא אחרי המעבר ולא כשהמובילים כבר בדירה. כנ"ל לגבי התנור, הכיריים והטוסטר.
  • חומרי ניקוי וקוסמטיקה: אל הארגז הכניסו שקית זבל ענקית באופן ששוליה יעברו את דפנות הארגז. את הבקבוקים הפתוחים או אלו עם סגירה שנוטה לנזול הדביקו עם נייר דבק. מותר גם לוותר על כמה. רבים מחומרי הניקוי שמגיעים בבקבוקי תרסיס וניתן 'לנעול' אותם בקלות ע"י סיבוב נצרת הבקבוק. הקפידו להעמיד אותם בארגז כשהפתח פונה כלפי מעלה.
  • מחשבים, מכשירי חשמל, גופי תאורה וכדומה: סכמו עם חברת ההובלה עיטוף רהיטים ותמונות גדולות שאינן נכנסות לארגזים. פרקו גופי תאורה מבעוד מועד או הסתייעו בחשמלאי וארזו גם אותם. אם הם גדולים ועדינים במיוחד העבירו אותם במכוניתכם ואם אפשר עשו זאת אפילו קודם למעבר. נתקו מכשירי חשמל ומחשבים מבעוד מועד בצורה מסודרת ולפפו את כל הכבלים. אני ממליצה מאוד להשקיע עוד כמה דקות ולהדביק מדבקה סביב כל כבל ועליה לרשום מה ייעודו. טלוויזיה, רסיבר, רמקול וכו'. הניחו הכול יחד בארגז אחד. עטפו את מסך המחשב במגבת או שמיכה והניחו ברכבכם.

רוב האנשים מזמינים את חברות התקשורת לצרכי התקנה כבר ביום המעבר או למחרת כאשר הבית עדיין בבלגן מטורף ואי אפשר למצוא שום דבר.  לכן, באם אינכם יכולים לחכות כמה ימים וחייכם לא יהיו חיים מבלי שידורי טלוויזיה וגלישה ברשת דרך המחשב הביתי יומיים שלמים, דאגו מבעוד מועד לדעת היכן כל הציוד הנדרש להתקנה. את כל הממירים, שלטים וכדומה רכזו בארגז אחד, אותו סמנו בצורה בולטת במיוחד או תיקחו במכוניתכם.

  • וילונות: פרקו כמה ימים קודם לכן, כבסו והכניסו לארגז או לשק גדול.

באם חפציכם אינם מיועדים לשינוע במכולה אל מעבר לים או לאחסנה ממושכת, אין צורך למספר אותם בסדר רץ. כל אשר אתם צריכים לעשות לאחר שההובלה העמיסה את תכולת הדירה, הוא סיבוב מוקפד בדירה לוודא שלא נשאר שום דבר שצריך לעבור. לאחר שמסתיימת הפריקה בדירה החדשה, וודאו שלא נותרו חפצים או ארגזים בארגז המשאית או ברחוב וזהו!

ומה לא לארוז?

  • פנקס צ'קים לתשלום להובלה
  • מכשירי הטלפונים הניידים + מטענים 
  • השלט - של החניון שאמור לפתוח את השער לחניון להכניס את משאית ההובלה וכמובן, המפתחות של הדירה החדשה אליה צריכים לעבור.

הגעתם לבית החדש? מזל טוב! מה עכשיו?

רוב האנשים חושבים שכשיהיו 'אחרי', יוכלו לפרוק ולסדר בנחת כשהכול מאחוריהם. בפועל, הרבה פעמים אנחנו מותשים לגמרי מהמעבר וכל מה שאנו מבקשים הוא לקרוס על הכורסא החדשה המתכווננת, להרים בעזרתה את הרגליים, להירדם מול המסך השטוח שכרגע נתלה ולא לדבר עם נפש חיה לפחות שנתיים. 

לכן וכדי להימנע מ'מלחמת התשה', התחילו את התהליך זמן רב מראש והרי כך התחיל המאמר.

כשלקוחות מעוניינים לשכור את שרות סידור הבתים שלנו הם תמיד מעלים את החשש מהלילה הראשון לאחר המעבר, לילה שבו יאלצו לישון בשכנות לארגזים וללא חפציהם האישיים. מכיוון שלארגזים אין נטייה בדרך כלל להתעורר לחיים באמצע הלילה ולתקוף את האנשים שלא פתחו אותם, החשש האמיתי הוא להיתקע בלי חפצים הכרחיים. מזוודה או תיק עם בגדים למעבר שמוכנים מבעוד מועד, יפתרו את הבעיה הזו. ומה תאכלו ותשתו בימים הראשונים? תקופת מעבר דירה היא לא זמן לבישולים ולאירוח. אם אתם יכולים, התארגנו על ארוחת צהריים לילדים אצל סבתא, השכנים, או אכלו בחוץ. זה לגמרי לגיטימי. 

 

הגעתם עד הלום ואתם עדיין חושבים שזה גדול עליכם? דברו אתנו. חברת אריזה מקצועית יכולה לחסוך לכם הרבה מאוד זמן, כסף ובעיקר כאב ראש.

בשעה טובה, מעבר נעים ותיהנו מהבית החדש.