מיומנויות הצגה, או מיומנויות פרזנטציה אפקטיביות חיוניות למנהלים ולעובדים בעולם הארגוני של היום. בין אם הפרזנטציה פונה לעמיתים, ללקוחות או לבעלי עניין, מנהלים ועובדים חייבים להיות בעלי יכולת להעביר מצגות מדויקות, ברורות ובהירות, כאלה שמושכות את הקהל ומדייקות במסרים. 
מיומנות פרזנטציה כוללת את היכולת לעמוד ולדבר מול קהל, גם אם הקהל הוא לקוח או עובד אחד, בביטחון תוך מיקוד במסרים ובמטרות העסקיות באופן שיגייס את מי שמולך להקשיב ולשתף פעולה.  

במאמר זה אסקור את החשיבות של מיומנויות ההצגה בארגון, במיוחד עבור מנהלים ומנהלים בדרג ביניים במהלך ניהול ישיבות פנים ארגוניות, פגישות עסקיות עם לקוחות, בגיוס משאבים ובעת סגירת עסקאות. בנוסף, אתן שלוש דוגמאות למצבים שבהם מנהלים ועובדים עשויים להידרש להציג בפני קהל. 

למה זה חשוב?

1. מעורבות לקוחות ובניית אמון

לפגישות עסקיות עם לקוחות יש תפקיד חיוני ביצירת קשרים ארוכי טווח וטיפוחם. מנהלים ועובדים בעלי כישורי הצגה יוצאי דופן יכולים להעביר ביעילות את המסרים והחזון, את תועלות המוצרים והשירותים של החברה שלהם, ולהשאיר רושם מתמשך ויעיל על לקוחות פוטנציאליים. על ידי הצגת מידע בצורה ברורה ותמציתית, ניתן גם למשוך לקוחות ולשמרם, לבנות ולבסס אמון. 

במידה ובחרת להשתמש במצגת – מצגת מצוינת תהיה כזו שהוכנה בתשומת לב, מותאמת ללקוחות שלך והיא כזו שמאפשרת לעובדי הארגון שלך להציג את המומחיות שלהם, להפגין אמינות ולטפל בחששות של לקוחות, ובסופו של דבר להגדיל את הסיכויים לשיתופי פעולה והשגת המטרות והיעדים העסקיים על ידי קריאה לפעולה.

דוגמה: הצגת מוצר חדש

תארו לעצמכם מנהל או צוות שמוטל עליו להציע מוצר חדש ללקוחות פוטנציאליים. באמצעות מצגת הבנויה היטב ומותאמת ללקוח, עובדי החברה יוכלו להדגיש את התכונות הייחודיות של המוצר, היתרונות שלו וכיצד הוא יכול לפתור את נקודות הכאב של הלקוח. 

מצגת מושכת תעזור ליצור התרגשות, ליצור עניין ולשכנע את הלקוחות להשקיע במוצר, מה שיוביל להגדלת המכירות והצמיחה העסקית. עובדים בעלי כישורי פרזנטציה מעולים יעשו גם שימוש מצוין בשפת הגוף ובאינטונציה כדי להגיש את החומרים באופן שיגע הרגש של הלקוחות ויניע אותם לפעולה.

2. סגירת עסקאות והשגת יעדים עסקיים וכספיים

מיומנויות הפרזנטציה ממלאות תפקיד מרכזי בסגירת עסקאות וחוזים, ויש להן מקום חשוב גם בגיוס משקיעים. עובדים שיכולים להעביר ביעילות את הצעת הערך של המוצרים או השירותים של החברה שלהם יכולים להשפיע על מקבלי ההחלטות או בעלי הממון ולהבטיח השגת המטרות העסקיות. 

מצגת משכנעת יכולה לבדל את החברה מהמתחרים, להתייחס מראש להתנגדויות ולהשרות אמון בלקוחות פוטנציאליים עם הוכחות רלוונטיות. מן הראוי שהדובר שמעביר את אותה מצגת יהיה מיומן ושולט באופן שבו המסרים מועברים.

דוגמה: משא ומתן על חוזה

דמיינו תרחיש שבו מתנהל משא ומתן על חוזה עם לקוח אסטרטגי. נציג החברה שלך מגיע לבוש ברישול, עם ערימת דפים ובמקרה הטוב הקפיד להגיע בזמן. מה יהיו סיכויי ההצלחה שלכם? לעומתו נציג מיומן שעבר הכשרה והדרכה מגיע לאותה פגישה ממש לבוש באופן מותאם לנסיבות, מדבר בקול בוטח כשהוא מלווה על ידי הצגת מצגת מדויקת המבליטה את הערך של השותפות המוצעת, מציגה את הרקורד של החברה ולבסוף מציע פתרון מותאם לצרכי הספציפיים של הלקוח. רק הרושם הראשוני יזכה אותו בנקודות אולם השימוש במצגת מובנית היטב יכולה לעזור לו לנווט במשא ומתן, לטפל בחששות, ובסופו של דבר להבטיח חוזה מועיל לשני הצדדים, לתרום לצמיחת הארגון ולהצלחתו.

3. ניהול צוותים באופן מעורר מוטיבציה ומעורר השראה

מנהלים בעלי כישורי הצגה טובים יכולים להניע ולעורר השראה בצוותים שלהם, לייצר סביבת עבודה מאפשרת ומשתפת והובלת צוותים לביצועים גבוהים. 

באמצעות ישיבות מנוהלות היטב המלוות במצגות יעילות, מנהלים יכולים מצד אחד לשתף את העובדים בעדכונים ומצד שני לעורר דיון, לתקשר יעדים אסטרטגיים ולספק בהירות לגבי הציפיות, מהצוות ומהעובדים.

ככלל, עובד שיש לו כישורי פרזנטציה טובים הוא בעל סיכויים טובים יותר להראות ולהתקדם בשדרה הניהולית בארגון או לתפקידי רוחב לפי תחומי העניין שלו. מה שמשרת את מטרותיו ואת מטרות מסלול הקריירה שלו.

דוגמה: ניהול ישיבות עבודה

הכירו את רונית, מנהלת שמעבירה באופן עקבי מצגות שובות לב ומשפיעות. היכולת של רונית לבטא את רעיונותיה בבהירות ובהתלהבות תמיד מזכה אותה בכבוד והערכה של הצוות שלה. במצגות רונית מצליחה להמחיש לצוות איך יראה העתיד כאשר יושגו המטרות המשותפות והיא מהווה עבורם השראה להשקיע מעל ומעבר לאחריותם המקצועית.

במהלך מצגת סיכום שנה לצוות ההנהלה, רונית התגאתה והדגישה את הפרויקטים החדשניים שבוצעו על ידי הצוות שלה וכיצד הם השפיעו באופן משמעותי על השורה התחתונה של החברה. מצגת משכנעת יחד עם כריזמה (שאותה היא משכללת ומשפרת כל הזמן) הותירו רושם על ההנהלה, והובילו להגדלת משאבים ותמיכה במאמצים העתידיים של הצוות.

לסיכום

החשיבות של כישורי הצגה עבור מנהלים ועובדים יכולה להיות קריטית עבור ההתקדמות ואופן ההנהגה שלהם בארגון ומחוצה לו. מצגות אפקטיביות לא רק עוזרות למנהלים ולבעלי תפקידים להעביר ביעילות את הרעיונות שלהם אלא גם לעורר ולהניע את חברי הצוות או הלקוחות שלהם לפעולה. כישורי הצגה מעולים מאפשרים למנהלים ולעובדים להשיג בהצלחה את המטרות והיעדים האישיים, הצוותיים והארגוניים.

אסתי גרוסמן מנטורית לעמידה מול קהל מיומנויות פרזנטציה

קרדיט: מעין תשובה