תקשורת בין-אישית יעילה נמצאת בלב ליבו של כל צוות וכל ארגון מצליח. בעולם העסקים המהיר שבו אנחנו מתקשרים בדרכים רבות, הבנת סגנונות התקשורת של עובדיך בתוך הצוותים והיחידות השונות בארגון, היא מיומנות חשובה וכלי מצוין להגברת הפרודוקטיביות, לעידוד שיתוף פעולה ולהשגת יעדים קולקטיביים. 

על ידי הכרה וזיהוי של השפה הייחודית של כל עובדת ועובד בכל רמות התפקידים, קרי סגנון התקשורת האינדיבידואלי - ארגונים יכולים ליצור סביבה שמטפחת תקשורת יעילה, משפרת את עבודת הצוות וממקסמת את התפוקה הכוללת.

מה יש בהם, בסגנונות תקשורת?

סגנונות תקשורת כוללים את השילוב של רמזים מילוליים ולא מילוליים, אופני התקשרות וקליטת מידע מועדפים ותכונות אישיות אינדיבידואליות המעצבות את הדרך שבה אנשים מתקשרים. יש אנשים שבאופי שלהם נראה שהם ישירים ואסרטיביים, חסרי סבלנות, בעוד שאחרים יהיו יותר שמרנים ויעדיפו גישה דיפלומטית וידברו בנחת. ישנם אנשים שמה שמוביל אותם בהתנהלות היום-יומית יהיו המשימות ויהיו כאלו שאווירה טובה בצוות, אכפתיות ויחס אישי יגברו על ביצוע העדפת ביצוע משימות. יהיו לנו הביצועיסטים, המגשרים, בעלי המעוף והדייקנים. 

הבנת הסגנונות השונים מאפשרת להתאים את דרכי התקשורת ואת חלוקת המשימות בין חברי הצוות.

כיצד הבנה של סגנונות התקשורת יכולה להשפיע על שיפור הדינמיקה של הצוות?

כאשר חברי הצוות מודעים קודם כל לסגנון התקשורת שלהם עצמם ואז מבינים את הסגנונות של עמיתיהם, הם יכולים להתאים את הגישה שלהם כדי לנקוט בדרכי תקשורת מותאמות ונכונות יותר כלפי מי שעומד מולם. כך, הם יוכלו להשיג הבנה ושיתוף פעולה טובים יותר. 

לדוגמה, ההכרה וההבנה שלחברי צוות שונים יש העדפות שונות ביחס לאמצעי תקשורת (כגון דואר אלקטרוני, פנים אל פנים או הודעות מיידיות) יכולה להוביל לאינטראקציות יעילות ומשמעותיות יותר. 

כשאני מבינה מי נמצא מולי, אדע מהו האופן היעיל ביותר להעביר אליו או אליה בקשה, מטלה או משימה, על מנת לקדם את האינטרס הצוותי במינימום חיכוך ובמקסימום הבנה. 

צוות שמודע לסגנונות התקשורת של החברות והחברים בו ועובד בסביבה שבה כולם מרגישים שמבינים אותם, מכבדים אותם ומעריכים אותם, יביא לתפוקות עסקיות טובות יותר בזמן קצר יותר ובאווירה טובה הרבה יותר.

מה יהיה הרווח העצום לארגונים שעובדים ומכירים את סגנונות התקשורת?

ברור לכולנו שחוסר תקשורת ואי הבנות עלולים להוביל לקונפליקטים בתוך צוותים, לבזבוז זמן ואנרגיה יקרים. 

על ידי הבנת סגנונות התקשורת השונים, אנשים יכולים לטפל באופן יזום בקונפליקטים פוטנציאליים לפני שהם קורים והרבה לפני שהם מסלימים ולצמצם אי הבנות.

לדוגמה, מנהל שמזהה שחבר צוות מסוים הוא בעל סגנון תקשורת אנליטי ומדויק יוכל להטיל עליו משימה הדורשת דיוק במקום להטיל את אותה משימה על חבר בצוות שהינו בעל מעוף וחזון אבל סדר וארגון אינם הצד החזק שלו. 

באופן דומה, אם ישנה משימה שמצריכה לספק הנחיות ברורות ועדכוני התקדמות קבועים על מנת להפחית את עמימות ולהגביר את היעילות הכוללת של הצוות – הבה ניתן אותה למי שסגנון התקשורת שלו יאפשר לו להצליח בה בקלות. 

כשאנחנו יודעים מה היא הדרך הנכונה ביותר להטיל משימה על אדם מסוים לפי סגנון התקשורת שלו, גם אי הבנות יוכלו להפוך לנחלת העבר.

חשבו כמה תסכול וכעסים יוכלו להיחסך כשהמשימה תותאם לאדם הנכון, בהתאם לסגנון התקשורת שלו או שלה.

מי מתאים להוביל את הצוות ולהיות בהנהגה?

מנהיגים אפקטיביים יהיו אנשים דומיננטיים, אנשי חזון ומעש. מצד אחד ניתן לחשוב שאלו אנשים שרק משימות מעניינות אותם אולם המנהיגים הטובים יהיו אלו שמבינים את החשיבות של התאמת סגנון התקשורת שלהם לסגנונות התקשורת של העובדים על גווניהם השונים. 

פניה נכונה ומותאמת סגנון תשיג את ההצלחה הרצויה - להניע ולעורר את חברי הצוות לשיתוף פעולה ולהשגת מטרות ויעדים. המנהיגים יהיו אלו שיכירו בכך, שחלק מהאנשים משגשגים בהינתן להם הנחיות מפורטות, בעוד שאחרים מעדיפים גישה נטולת גבולות ומתן יד חופשית לביצוע המשימה. 

על ידי התאמת סגנון המנהיגות שלהם לסגנונות התקשורת השונים של חברי הצוות שלהם, מנהיגים יכולים לבנות אמון, להגביר את המורל וליצור תרבות עבודה חיובית המקדמת פרודוקטיביות.

מה הקשר בין חדשנות ויצירתיות לסגנונות התקשורת בארגון?

תקשורת פתוחה ואפקטיבית חיונית לטיפוח חדשנות ויצירתיות בתוך ארגונים. אנשים מרגישים בנוח לומר את דעותיהם כאשר הם יודעים שהסביבה מכילה רעיונות חדשים, מתנהלת באפס שיפוטיות ומאפשרת שיח. 

על ידי הבנת סגנונות התקשורת המגוונים של חברי הצוות, ארגונים יכולים ליצור סביבה נעימה המתאימה לשיתוף רעיונות, סיעור מוחות ופתרון בעיות. כאשר אנשים מרגישים בנוח לבטא את עצמם בסגנון המועדף עליהם, זה מעודד אף יותר חשיבה חופשית ויצירתית של מידע ורעיונות. אלו יובילו לחידושים פורצי דרך ולחשיבה 'מחוץ לקופסה'.

לסיכום 

בעולם העסקי המהיר והסופר משתנה של ימינו, הבנת סגנונות תקשורת בארגונים היא מיומנות בעלת חשיבות עליונה להשגת פרודוקטיביות והצלחה. תקשורת נכונה על פי סגנונות התקשורת של העובדים תביא לגישור על פערים בין עובדים, צוותים או מחלקות, תקדם שיתוף פעולה וסינרגיה. 

בסביבת עבודה שכזו, סביר יותר שעובדי החברה ישתפו פעולה, יחלקו ידע ויתרמו להצלחה הקולקטיבית של הארגון. אופן עבודה כזה של שיתוף רעיונות ותחומי מומחיות יוביל לשיפור קבלת החלטות, יעילות מוגברת בביצוע משימות ורמות פרודוקטיביות גבוהות יותר במשימות היום-יום ובהשגת המטרות הרבעוניות והשנתיות.

תקשורת בין-אישית נחשבת לאחת מהמיומנות הרכות אולם בתפיסה שלי – היא המפתח הכי קשיח להצלחה.