גיוס עובדים לעסק הוא תהליך מורכב וקריטי. בשוק העבודה התחרותי, איתור, גיוס ושימור מועמדים מוכשרים הוא אתגר שהפיצוח שלו יכול להיות ההבדל בין הצלחה עסקית להפסדים כספיים משמעותיים. בעלי עסקים קטנים רבים מתמודדים עם אתגרים ייחודיים בכל הנוגע לגיוס עובדים, בין היתר בשל משאבים מוגבלים וצורך בגיוס אנשים שיכולים לחבוש מספר 'כובעים' בעסק. 

אז איך אפשר לצלוח את המשימה ולגייס את העובדים המתאימים?

מאמר זה בוחן אסטרטגיות יעילות לגיוס עובדים לעסק קטן, תוך שימת דגש כיצד לעשות זאת נכון, בשילוב תובנות מנוף הגיוס בישראל.

1. מתחילים: הגדירו את הצרכים ואת היעדים שלכם

לפני שתתחילו בתהליך הגיוס, הקדישו זמן כדי להגדיר בבירור את הצרכים ואת היעדים שלכם בעסק:

א. תיאורי תפקיד

כתבו פרופילים לתפקידים אותם אתם מעוניינים לגייס. תארו בפירוט את תחומי האחריות ואת הכישורים הנדרשים לתפקיד. היו ספציפיים לגבי הכישורים, הניסיון והתכונות שאתם מחפשים. כדאי להימנע מ'רשימת מכולת' ולהבחין בין תנאי סף שהם דרישות חובה לבין כישורים וניסיון שיהוו יתרון.

ב. יעדים מידיים וארוכי טווח 

חשבו על היעדים העסקיים שלכם לטווח קצר ולטווח ארוך וכיצד הגיוס הזה יתרום להשגתם? פרספקטיבה זו תעזור לכם להבין את ערכו של גיוס מוצלח ואת החיבור שלו לחזון העסק שלכם. 

ג. התאמה תרבותית

תארו את התרבות הארגונית ואת הערכים שלאורם פועל העסק שלכם. איתור עובדים שמתאימים לתרבות ולערכי המקום יכול לתרום משמעותית להתאקלמות טובה יותר ולשביעות רצון גבוהה בעבודה בקרב צוות העובדים שלך.

2. נצלו את הרשת שלכם

נטוורקינג הוא כלי רב עוצמה בעולם הגיוס. נצלו את הרשתות המקצועיות והאישיות שלכם כדי להפיץ את הבשורה על משרות פתוחות בעסק שלכם. שקלו לפנות לאנשי קשר בתעשייה, לאיגודים עסקיים ואפילו לעובדים הנוכחיים לטובת הפניות מתאימות, שלרוב מניבות מועמדים איכותיים בעלי התאמה גבוהה. בישראל, נטוורקינג משמעותי במיוחד בתהליך הגיוס והוא נשען על בנייה ושימור קשרים מקצועיים חזקים בשוק העבודה.

3. השתמשו ברשתות חברתיות

רשתות חברתיות חוללו מהפכה בתהליך הגיוס. רשתות כמו Linkedin ,Facebook, Instagram ו- Twitter יכולים לעזור לכם להגיע לקהל רחב של מועמדים פוטנציאליים. צרו נוסח מודעת דרושים משכנע שיעביר בבירור את ההזדמנות שגלומה בתפקיד אליו אתם מגייסים עבור מועמדים מתאימים, את ערכי החברה ואת מה שמבדיל אותה מהמתחרים. כמו כן, צרו קשר מהיר עם מועמדים המביעים עניין במשרה\ כדי שהתהליך יעבור באופן חלק ומיטבי.

4. הערכת מיומנויות רכות

בעוד שמיומנויות טכניות וניסיון קודם הם פרמטרים חשובים לגיוס ללא ספק, חשוב לתת את הדעת גם על המיומנויות הרכות. עסקים קטנים דורשים לעתים קרובות עובדים שיכולים להסתגל, ללמוד במהירות ולעבוד בשיתוף פעולה. במהלך הראיונות, העריכו את כישורי התקשורת, יכולות פתרון הבעיות וההתאמה התרבותית של המועמדים כדי להבטיח שהם יוכלו להשתלב ולהתפתח יחד אתכם בעסק.

עלות של טעויות בגיוס יכולה להיות משמעותית למדי. עלות החלפת עובד מוערכת ב- 20-30% מהשכר השנתי לעובדים בדרג זוטר, 100-150% מהשכר השנתי לעובדים בדרג ביניים ו- 200-400% מהשכר השנתי לעובדים בכירים. בתוך כך נכלולים עלויות גיוס, הכשרה והשפעה על הפרודוקטיביות. לכן, חשוב לשים דגש על הערכת המיומנויות הרכות במהלך תהליך הגיוס, לא פחות מאשר הניסיון המקצועי.

5. דגש על תרבות החברה

במהלך תהליך הגיוס הדגישו את התרבות הייחודית של העסק או החברה. שתפו סיפורים על הערכים, החזון והדינמיקה של הצוות כדי למשוך מועמדים בעלי סיכוי לחיבור גבוה יותר לחברה. בנוסף, הציגו הטבות ייחודיות שהעסק שלכם מציע, כגון סידורי עבודה גמישים, עבודה היברידית או מוצרים מוזלים לעובדים.

בישראל, נושא התרבות הארגונית זוכה להערכה רבה. על פי סקר bdi בשנת 2023, שלושת הפרמטרים החשובים ביותר למחפשי העבודה הישראלים הם:

1. יחסי עבודה 2. שביעות רצון ממנהל ישיר 3. אתגר מקצועי. 

ככל שתגייסו עובדים שיתאימו לתרבות הארגונית של החברה/ העסק, כך תגדילו את הסיכוי שהם יהיו שבעי רצון ממקום העבודה ושמקום העבודה יהיה מרוצה מהם.

6. יעלו את תהליך הגיוס

לבעלי עסקים קטנים יש לרוב זמן ומשאבים מוגבלים לתהליכי גיוס. כדי לייעל את התהליך מומלץ לבצע:

א. ראיון טלפוני מקדים

ערכו מיונים ראשוניים בטלפון כדי להעריך את הכישורים הבסיסיים ולאמוד את העניין וההתלהבות של המועמדים.

ב. ראיונות פאנל

שלבו חברי צוות בראיונות פאנל כדי לקבל נקודות מבט מגוונות ולהבטיח התאמה של המועמד/ת לצוות.

ג. הערכות מיומנויות

בצעו הערכת מיומנויות מעשיות על ידי מתן מטלות ממוקדות וקצרות כדי להעריך את יכולת המועמד/ת לבצע משימות ספציפיות לתפקיד.

7. היו שקופים

שקיפות חיונית לתהליך הגיוס. ספקו למועמדים מידע על תהליך הגיוס, הציפיות מהתפקיד, סביבת העבודה ואפשרויות הצמיחה בחברה. היו גלויים לגבי אתגרים ומכשולים פוטנציאליים כמו גם לגבי ההזדמנויות הקיימות. כך תוכלו לעזור למועמדים לקבל החלטות מושכלות לגבי ההצטרפות לעסק שלכם.

8. נהלו את תהליך קליטה

הגיוס לא מסתיים לאחר שנחתם חוזה עם המועמד/ת. תהליך קליטה מובנה היטב, חיוני לשילוב עובדים חדשים באופן מוצלח. הקצו מנטורים או חברי צוות אחרים כדי לעזור למצטרפים החדשים להסתגל לתרבות הארגונית ולתהליכים שנהוגים בעסק. ספקו הדרכה ומשאבים כדי להבטיח שהם יוכלו לבצע את התפקיד ביעילות כמה שיותר מהר.

חברות שמשקיעות בתהליך קליטה מקיף מאופיינות באחוזי שימור גבוהים יותר.

9. בניית מאגר כישרונות

גיוס עובדים צריך להיות תהליך מתמשך, גם כאשר אינכם מגייסים באופן פעיל. בנו מאגר כישרונות על ידי שמירה על קשרים עם מועמדים פוטנציאליים שעשויים להתאים בעתיד. גישה פרואקטיבית זו יכולה לחסוך זמן ומאמץ כשיעלה צורך לגייס בעתיד תפקידים במהירות.

10. בקרה וביצוע התאמות

לאחר קליטת עובד חדש, עקבו אחר הביצועים שלו או שלה ומידת שביעות הרצון שלו/ה. שיחות משוב קבועות יכולות לעזור לזהות בעיות בשלב מוקדם ולמנוע את ההסלמה שלהן או לדייק את הגיוס הבא.

לסיכום

גיוס עובדים לעסק קטן יכול להיות תהליך מאומץ ומאתגר אך מתגמל. על ידי הגדרת הצרכים שלכם, מינוף רשת הקשרים שלכם, הדגשת תרבות החברה ושימוש ברשתות חברתיות, תוכלו לאתר כישרונות מובילים שמתכתבים עם היעדים העסקיים שלכם. בנוסף, שקיפות ופיתוח תהליך קליטה מקצועי הם צעדים חיוניים להבטחת הצלחה ארוכת טווח. זכרו שגיוס עובדים הוא תהליך מתמשך ועל ידי מעקב שוטף תוכלו לבנות צוות, שיניע את העסק שלכם לצמיחה ולהצלחה.