קורות חיים שכתובים באופן נכון יכולים להיות המפתח שלכם לפתיחת דלתות להזדמנויות קריירה חדשות. בין אם אתם בוגרים טריים בתחילת דרככם המקצועית או אנשי מקצוע מנוסים שמעוניינים להתקדם, קורות חיים טובים יכולים לעשות את כל ההבדל. 

במדריך המקיף הזה, אכווין אותך צעד אחר צעד לכתיבת קורות חיים מקצועיים, תוך מתן תובנות ודוגמאות חשובות שיעזרו לך להתבלט בשוק עבודה תחרותי.

הצעד הראשון: הבנת המטרה של קורות חיים

לפני שניכנס לפרטים המעשיים, חשוב להבין את המטרה העיקרית של קורות חיים. קורות חיים הם מסמך תמציתי שישמש אתכם לפתיחת דלתות אצל מעסיקים פוטנציאליים. קורות החיים מציגים את הכישורים שלכם, את ניסיון העבודה וההישגים שלכם ועוזר למעסיקים להעריך את ההתאמה הראשונית לתפקיד ספציפי. חשבו על קורות החיים שלכם ככלי שיווקי. זוהי ההזדמנות שלכם ליצור רושם ראשוני ולשכנע מעסיקים בהתאמה ובפוטנציאל שיש לכם להציע.

מבנה נכון של קורות החיים

קורות חיים קלים וברורים לקריאה יהיו כתובים לפי סעיפי המפתח הבאים:

1. פרטי קשר

קורות חיים צריכים להתחיל בשם המלא, בתואר המקצועי (אם רלוונטי), מספר טלפון, כתובת דוא"ל מקצועית ופרופיל LinkedIn (אופציונלי).

דוגמה:

פלוני אלמוני

מומחה לשיווק

טלפון: 054-0540545

דוא"ל: john.doe@email.com

לינקדאין: linkedin.com/in/johndoe

2. סיכום מקצועי

בסעיף זה יש לכלול סיכום קצר בן 2-3 משפטים שמדגיש את כישורי המפתח, המומחיות ומטרות הקריירה שלכם.

דוגמה:

מומחה שיווק ממוקד תוצאות עם 5 שנות ניסיון ביצירת וביצוע קמפיינים שיווקיים מונחי נתונים. ניסיון מוכח בהגברת נראות המותג ומעורבות הלקוחות. מבקש למנף מומחיות בשיווק דיגיטלי כדי להניע צמיחה בחברות קמעונאיות.

3. ניסיון בעבודה

פרטו את ניסיון העבודה בסדר כרונולוגי הפוך (העבודה האחרונה תחילה). כללו את שם התפקיד, שם החברה, תאריכי העסקה ותיאור תמציתי של האחריות וההישגים שלכם.

דוגמה:

2018- היום מנהל שיווק בחברת 'המקום הנכון'

  • הובלת צוות של 6 רכזים
  • פיתוח ויישום אסטרטגיית נוכחות במדיות החברתית, שהביא לעלייה של 30% במעורבות.
  • השקת תכנית נאמנות לקוחות שתרמה לעלייה של 15% בעסקאות חוזרות.

4. השכלה והסמכות

פרטו על הרקע ההשכלתי שלכם, לרבות שם המוסד, התואר שהושג, תאריך סיום הלימודים וכל הצטיינות או פרסים רלוונטיים. במידה וזה רלוונטי כדאי לפרט גם התמחויות, פרוייקטי גמר/ תזות. גם כאן יש לפרט בסדר כרונולוגי הפוך - מהחדש לישן. קורסים מקובל לכתוב מתחת לתארים אקדמיים. יש לציין אותם רק אם הם רלוונטיים למשרה המוצעת.

דוגמה:

1999-2004- תואר ראשון במנהל עסקים, האוניברסיטה הפתוחה - בוגר בהצטיינות

5. שירות צבאי או לאומי

ציינו את השנים בהם היה השירות הצבאי שלכם, שם התפקיד, שם החיל, החטיבה, מקום ההתנדבות ותחומי אחריות, בקצרה.

6. עבודה התנדבותית ומעורבות קהילתית (במידה ורלוונטי)

במידה והייתם מעורבים בפעילות התנדבותית ו/או קהילתית, מומלץ לציין זאת בקורות החיים שלכם, ממש בדומה לפירוט הניסיון התעסוקתי. התנדבות היא ניסיון לכל דבר ועניין ותעשיר את תמונת הניסיון, המיומנויות והערכים שלכם.

דוגמה:

2010-2020: עמותת ער״ן – עזרה ראשונה נפשית

איוש קו החירום הטלפוני. קו חירום נותן מענה לאוכלוסיות מגוונות ברגעי משבר, לרבות ניהול שיחות אבדניות בסיכון גבוה.

7. מיומנויות

הדגישו את הכישורים הרלוונטיים שלכם

דוגמה: תקשורת, פתרון בעיות, מנהיגות

8. יישומי מחשב

פרטו את כל יישומי המחשב שיש לכם שליטה בהם

דוגמה:

Adobe Creative Suite, Google Analytics, HTML/CSS

9. שפות

פרטו את השפות שאתם שולטים בהם ואת רמת השליטה

10. תחביבים

תחביבים יכולים להעיד על חוזקות שלכם כמו תחרותיות, יצירתיות ואסטרטגיה ולכן אם יש לכם תחביבים מיוחדים, מומלץ להוסיפם

טיפים נוספים

כעת, לאחר שיש לכם הבנה לגבי מבנה קורות החיים הרצוי, הנה כמה טיפים ודגשים נוספים:

השתמשו בכתיבה בשמות פעולה

כיוון שמדובר במסמך רשמי, יש לכתוב את קורות החיים עם שמות פעולה. 

לדוגמה: 'הכנת מצגות', 'ניהול יומן'.

סדר וארגון המסמך

כדי ליצור קובץ מעוצב, נקי וקל לקריאה הקפידו על: עיצוב אחיד ועקבי לאורך כל הקובץ, יישור הקובץ מימין לשמאל, ריווח בין התפקידים השונים שביצעתם, הדגשה בבולד של הכותרות ראשיות, שם התפקיד והחברה

אל תשתמשו בגופנים או צבעים בלתי קריאים

חשוב להקפיד על פונט אחיד, פשוט וקריא. מומלץ להשתמש בפונט Arial גודל 11 -12 בצבע שחור

ריווח

בזמן הכתיבה שימו לב שהרווח בין השורות הוא בין 1.35 –1.5

הקפידו על הגהה ללא שגיאות כתיב

אסור שיהיו שגיאות כתיב

הדגישו הישגים, לא רק תחומי אחריות 

מעסיקים מתעניינים בתוצאות, לא רק בהגדרות התפקיד. השתמשו בנקודות כדי להציג הישגים כמותיים שמדגימים את ההשפעה שלך (שימו לב לא לשתף מידע רגיש)

דוגמה:

- הגדלת התנועה לאתר ב- 40% באמצעות אופטימיזציה של SEO ואסטרטגיות שיווק באמצעות תוכן

- ייעול תהליכים פנימיים, צמצום זמן אספקת הפרויקט ב-20%

הציגו מיומנויות רלוונטיות 

התאימו את סעיף הכישורים לדרישות התפקיד. אם מיומנות מסוימת אינה רלוונטית ישירות, שיקלו למקם אותה נמוך יותר ברשימה.

שלבו מילות מפתח

מעסיקים רבים משתמשים במערכות גיוס כדי לסרוק באופן ראשוני את קורות חיים לפי פוטנציאל התאמה שנשען על מילות מפתח. השתמשו במילות מפתח רלוונטיות מתיאור התפקיד כדי להגדיל את הסבירות שיבחינו בקורות החיים שלכם.

שמרו על מסמך תמציתי ורלוונטי

שאפו לקורות חיים תמציתיים בעמוד אחד לאנשי מקצוע בתחילת הקריירה ולשני עמודים לבעלי ניסיון רב יותר.

אל תגזימו

הגזמה או המצאה של מידע עלולים לפגוע באמינות שלכם במהלך הראיון ולפגוע בסיכויי קבלת התפקיד.

שפת המסמך

אם אתם שוקלים להגיש קורות חיים בשפה זרה, כדאי לצרף מסמך נוסף בשפת המקור.

סוג קובץ 

שלחו קובץ בפורמט word או pdf. מומלץ לא להשתמש בתבניות טקסט לטובת קליטה איכותית של נתונים ומילות מפתח במערכות הגיוס בארגונים המגייסים ואיתור קל שלכם בתוכן.

גרסאות שונות של קורות חיים 

אם ביצעתם שינוי גרסה מהותי בקורות החיים שלכם, שימו לב להישאר עקביים לגבי פרטים חשובים וקחו בחשבון שיתכן שבמערכת גיוס של חברות מסוימות שמורות גרסאות קודמות של קורות חיים ששלחתם.

בשעה טובה הכנתם מסמך קורות חיים מדוגם? 

שימו לב לשלוח ברגע האמת את המסמך הנכון.

לסיכום

יש מעט ארגונים שהתחילו למיין מועמדים לפי כישורים ולא לפי קורות חיים. עד שזו תהיה מגמה נוכחת כדאי שיהיו ברשותכם קורות חיים מעודכנים. למי מכם שהנו שכיר או שכירה חשוב לזכור, שאף פעם אין לדעת מתי תצוץ ההזדמנות הבאה. גם לעצמאיים מומלץ להכין קורות חיים. פעמים רבות נדרש מסמך קורות חיים מעודכן לטובת הגשת מועמדות למכרזים. קורות חיים עדכניים מסייעים למקד מסרים חשובים לראיון עצמו והם השגרירים שלכם לפתיחת הזדמנויות ראשוניות.

בהצלחה