גיבוי נתונים בעסקים הוא דבר חשוב ואף קריטי בניהול הנתונים עבור עסקים בכל הגדלים. גיבוי כרוך ביצירת עותקים כפולים של נתונים חשובים ואחסונם במיקום מאובטח. הגיבוי חיוני מכמה סיבות, ביניהן מניעת אובדן נתונים, המשכיות עסקית, התאוששות מאסון ועמידה בדרישות החוק.

אובדן נתונים יכול להתרחש עקב גורמים שונים כגון כשל בחומרה, טעות אנוש, אסונות טבע, התקפות תוכנות זדוניות או גניבה. ללא אסטרטגיית גיבוי נכונה, עסקים מסתכנים באובדן מידע בעל ערך חיוני לפעילותם. גיבויים 'רגילים' מספקים הגנה מפני אובדן נתונים, ומבטיחים שתוכל לשחזר את המידע החשוב במקרה של תקרית. המשכיות עסקית היא סיבה מרכזית נוספת לכך שגיבוי נתונים חשוב. כאשר מתרחש אובדן נתונים, זה יכול לשבש את הפעילות העסקית, מה שמוביל להשבתה, אובדן פרודוקטיביות והשפעה פיננסית. 

באמצעות גיבויים, עסקים יכולים לשחזר במהירות את הנתונים והמערכות שלהם, לצמצם את זמני ההשבתה ולהבטיח פעולות ללא הפרעה. תהליך זה חיוני במיוחד עבור חברות שמסתמכות במידה רבה על נתונים דיגיטליים, כגון רישומי לקוחות, מידע פיננסי או קניין רוחני.

במקרה של אסון גדול כגון שריפה או שיטפון, גיבויים 'רגילים' לא יועילו ונדרשים גיבויים חיצוניים. גיבויים מסוג זה יבטיחו שהנתונים יישארו בטוחים ושניתן יהיה לשחזר אותם כדי לחדש את הפעילות. בנוסף לאמור חשוב לדעת, שלתעשיות שונות ישנן תקנות ספציפיות בנוגע לשמירה והגנה על נתונים. לכן, גיבוי נתונים מתאים חשוב גם על מנת להגן על עסקים מפני סיכונים משפטיים ורגולטוריים. 

זאת ועוד: על ידי שמירת גיבויים של נתונים חשובים למשך הזמן הנדרש, עסקים יכולים להוכיח שהם נקטו באמצעים המתאימים כדי להגן על מידע רגיש וכך, להגן גם על עצמם.

כדי להבטיח שגיבוי הנתונים בעסק נעשה כהלכה, הנה 10 טיפים חשובים:

1. מהם הנתונים הקריטיים בעסק

כשלב ראשון יש לזהות מהם הנתונים הקריטיים לפעילות העסק ולתעדף את הגיבוי שלהם. בכלל זאת: נתוני הלקוחות, רשומות פיננסיות, קניין רוחני וכל מידע אחר שישפיע באופן משמעותי על העסק שלך אם יאבד.

2. תדירות הגיבוי 

יש לקבוע תדירות גיבוי מתאימה בהתבסס על קצב השינוי והחשיבות של הנתונים בעסק. נתונים קריטיים עשויים לדרוש גיבוי יומי או בזמן אמת, בעוד שישנם נתונים אחרים, שניתן לקבוע לגביהם תדירות גיבוי נמוכה יותר. בנוסף, חשוב לבחור את העיתוי הנכון לביצוע הגיבוי, כך שלא יפריע להתנהלות השוטפת ויתאים לצרכי העסק.

3. עותקים מרובים

רצוי לשמור מספר עותקים מהגיבויים, במקומות שונים. כך תשמרו  מפני אובדן פוטנציאלי או נזק למקור גיבוי יחיד. שקלו להשתמש גם בפתרונות גיבוי באתר וגם מחוץ לאתר כדי להבטיח יעילות וזמינות של הנתונים.

4. גיבויים אוטומטיים 

הטמיעו פתרונות גיבוי אוטומטיים כדי להבטיח שגיבויים מבוצעים באופן עקבי וללא הסתמכות על תהליכים ידניים. אוטומציה של גיבויים מפחיתה את הסיכון לטעויות אנוש ומבטיחה הגנה קבועה על נתונים. בחרו בכלי גיבוי המציעים אפשרויות תזמון ויכולות אוטומציה.

5. נתונים וגרסאות 

שקלו לעבוד עם יישום אשר יודע לשחזר מידע מגרסאות שונות של קבצי הגיבויים שלכם על ידי שמירה על גרסאות מרובות של גיבויים. כך תוכלו לשחזר נתונים מנקודות זמן שונות ולהפחית את הסיכון של השחתת נתונים או מחיקה בשוגג. השתמשו בכלי גיבוי התומכים בניהול גרסאות ובגיבויים מצטברים כדי לייעל את שטח האחסון ואת אפשרויות השחזור.

6. הצפנה 

ישנה חשיבות רבה בהצפנה של הגיבויים כדי להבטיח את סודיות הנתונים. ההצפנה חיונית במיוחד עבור גיבויים שנעשים מחוץ לאתר או פתרונות גיבוי מבוססי ענן. הצפנה תפקידה להגן על הנתונים שלך מפני גישה בלתי מורשית במהלך אחסון ושידור המידע בעת שיחזור. רצוי להשתמש באלגוריתמי הצפנה ובפרוטוקולים המתאימים לסטנדרטים ולשיטות עבודה מומלצות בתעשייה אליה שייך העסק שלך.

7. בדיקה ואימות הגיבויים 

בדקו מעת לעת את תהליכי הגיבוי והשחזור כדי לוודא שהגיבויים פועלים כהלכה וכי ניתן לשחזר אותם בהצלחה. גיבוי טוב הוא כזה שניתן לשחזר ממנו נתונים בזמן שנצטרך. מומלץ לערוך באופן יזום תרגילי שחזור מעת לעת כדי לאמת את תקינות ונגישות הגיבויים שלכם.

8. גיבוי מדורג

וודאו שפתרון הגיבוי שבחרתם לעבוד אתו בעסק יתאים גם לצרכי העתידיים שלו. ככל שנפח הנתונים של העסק גדל, יש להתאים את אסטרטגיית הגיבוי כדי למנוע מגבלות קיבולת. יש לשקול פתרונות גיבוי הניתנים להרחבה שיכולים להתאים בצורה חלקה לדרישות אחסון הנתונים המתפתחות של העסק.

9. ניטור ותחזוקה

יש לעקוב באופן קבוע אחר מצב הגיבויים כדי לוודא שהם פועלים בהצלחה. לשם כך מומלץ להטמיע כלי ניטור או התראות לזיהוי מיידי של כשלים או בעיות גיבוי. בצעו תחזוקה שוטפת של מערכות הגיבוי כדי לטפל בכל בעיות חומרה או תוכנה באופן יזום ולשמור על אמינותן.

10. תיעוד 

שמרו תיעוד מפורט של תהליכי הגיבוי של נתוני העסק, כולל לוחות הזמנים של הגיבוי, המיקומים ותהליכי השחזור. תיעוד זה יעזור להבטיח עקביות באסטרטגיית הגיבוי ויקל על התאוששות יעילה במקרה של 'תקרית'. תעדו את כל השינויים או העדכונים שבוצעו בתשתית הגיבוי כדי לשמור על רישום מעודכן.

 

זכרו, גיבוי נתונים בעסק הוא תהליך מתמשך וחיוני ויש לבחון ולעדכן, באופן קבוע, את אסטרטגיית הגיבוי, כדי להתאימה לשינויים בסביבה העסקית והטכנולוגית. על ידי הטמעת אסטרטגיית גיבוי חזקה וביצוע שיטות עבודה מומלצות, עסקים יכולים למזער את הסיכון לאובדן נתונים, לשמור על המשכיות עסקית, להגן על המידע היקר שלהם וכמובן לחסוך זמן וכסף רב בקרות משבר במערך הנתונים בעסק.