אתרים יפים יש בשפע ובעידן שבו אנחנו חיים, יש היצע מטורף של מעצבי אתרים מקצועיים וטובים בעלי יכולות מדהימות. ככל שעובר הזמן, הכלים הטכנולוגיים שברשותנו רק הולכים ומשתפרים (ניקח לדוגמה את כלי ה-AI , הבינה המלאכותית) והכל נעשה אפשרי ובהישג יד. 

תשאלו את עצמכם רגע - האם נכנסתם מתישהו בחייכם לאתר שנראה ‘טוב’ או ‘יפה’ או ‘מושקע’? אני יוצאת מנקודת הנחה שאמרתם שכן ולכן תשאלו את עצמכם שאלה נוספת - האם בהכרח העיצוב היפה הוא שגרם לכם לבצע רכישה?

התשובה היא: לא בהכרח והיום תבינו למה זה קורה.

אז מה זה צמד המילים UX UI?                          

User Experience UX או בעברית - ‘חווית משתמש’, הוא תהליך של שיפור שביעות רצון המשתמשים על ידי שיפור הנגישות, השימושיות והיעילות של אינטראקציות המשתמש באתר האינטרנט שלכם.

כפי שמצוין בשם המושג, החוויה מתייחסת לא רק לנראות הכללית אלא גם לקשת הרגשות שהמשתמש חווה בזמן השהות באתר.

למעשה, עיצוב חווית משתמש שנעשית בצורה טובה לא אמורה להיות מורגשת בכלל. במידה והעיצוב נעשה בצורה טובה, ללקוחות שלנו יהיה הרבה יותר קל לעבור בין חלקיו השונים של האתר, לנווט בו, למצוא את התוכן שהם מחפשים וכך נוצרת אצל הגולשים בהירות לגבי העסק שלנו והתוצאה הסופית היא כמובן - המרות

מנגד, במידה ועושים זאת בצורה לא נכונה הלקוחות שלנו יכולים למצוא את עצמם מחפשים מידע מסוים ומגיעים למקום אחר שהם לא רצו להיות בו מההתחלה או שהם לא מוצאים את המידע הספציפי שחיפשו באתר, מתחילות לעלות תחושות לא נעימות, הלקוחות הופכים לאט לאט למתוסכלים ומבולבלים והתוצאה הסופית היא כמובן- נטישת האתר.

עיצוב UI לעומת זאת User Interface, או בעברית ‘ממשק משתמש’ הוא מונח המתייחס לנראות ולוויזואליות של האתרים שלנו, בין היתר: צבעים, כפתורים, אייקונים, תמונות וכו'. למעשה, כל הנ"ל שאתו הלקוחות שלנו מקיימים אינטראקציה ויכולים לראות או להשתמש בו בעת הגלישה באתר.

ממשק משתמש הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר של כל עסק. ללקוחות שלנו לוקח בדיוק מספר שניות להבין מול איזה עסק הם עומדים. בזמן הזה הם בודקים במה אתם עוסקים, במה אתם שונים מהמתחרים ומה מיוחד בכם. את כל זה אפשר לדעת כבר מהנראות של האתר ולכן הוויזואליות של האתר שלכם חייבת להיות מדויקת, קלה לשימוש, כזו שלקוחות ייהנו ממנה וישובו אליה שוב ושוב ושוב.

אישה יושבת מול המחשב וחושבת על UX UI חווית משתמש וממשק בתוך האתר שלהקרדיט: FREEPIK


אז יאללה, בואו נצא לדרך - איך עושים את זה?

יש כמה וכמה אפשרויות:

1. פשטות- Less Is More

אין אחד שלא מתייחס לעסק כשלו כאל התינוק הקטן שלו. אני בטוחה שגם אתם מאמינים ואוהבים את מה שאתם עושים ולכן כל משימה שקשורה בעסק מלווה גם בציפייה גבוהה. אותו דבר כשזה מגיע לעיצוב ולבניית אתר לעסק שלנו.

הרבה פעמים, כשאנחנו רוצים לבנות אתר לעסק, אנחנו חושבים על לעשות משהו שאף אחד עוד לא עשה אצלו, מנסים להיות אקסטרה ייחודיים ולהשתמש בכמה שיותר טרנדים על מנת להראות לכולם שאנחנו בעניינים אבל חשוב להבין, שטרנדים בעיצוב אתרים עשויים לחלוף, אבל אתר אינטרנט מסודר וברור לא יצא מהאופנה לעולם. 

חשבו רגע על עצמכם כלקוחות פוטנציאליים - האם יצא לכם לבקר באתר שהיה כל כך עמוס בתוכן שזה עשה לכם כאב ראש רק מלנסות להבין מה אתם רואים?

האם יצא לכם להסתכל על אתר ולהגיד ‘וואו זה ממש לא נראה טוב’ ולצאת ממנו מתוך מחשה שאתם לא מעוניינים לעבוד עם מישהו שלא משקיע באתר שלו כי ייתכן והוא גם לא ישקיע בכם?

אני בטוחה שכן ולכן, אני ממליצה על פריסה נקייה ופשוטה של אתר מתוך ידיעה שתמיד ניתן להוסיף בהמשך.

איך מיישמים את זה באתר?

משתמשים באסטרטגיית תוכן ברורה 

בעת תכנון האתר עורכים חלוקה ברורה ומפרידים בין חלקי התוכן השונים. אפשר גם לכתוב תוכן מראש ולאחר מכן לחשוב איך לחלק אותו בצורה הגיונית לאורך האתר.

לא לפחד להשאיר שטחים לבנים

הרבה מאוד אנשים מרגישים צורך ‘למלא’ את כל החלקים הלבנים שבדף על מנת שזה לא ירגיש כאילו אין בו דבר. ברגע שאתם מציגים אך ורק את הדברים החשובים ולא מוסיפים באופן שרירותי אלמנטים עיצוביים, אתם עוזרים ללקוחות שלכם להתמקד במה שחשוב באמת ולא מפנים את הקשב שלהם להסחת דעת מיותרות.

היררכיה של טקסט ותוכן

לתת הקדמה לפני כל תוכן על מנת שיהיה ברור לגולשים באתר לאיזה חלק הם הגיעו ומה מצפה להם. לדוגמה: אם כתבתם טקסט אודות, לפניו תופיע כותרת ‘עוד אודותיי’ או ‘בואו נכיר’.

ניווט קל וברור

הגולשים באתר שלנו צריכים להיות מסוגים לנווט בתוך האתר באופן אינטואיטיבי, מהיר ומבלי לנחש היכן הדברים נמצאים או לחפש נתונים לאורך זמן. לדוגמה: כשיש לנו כפתור ‘צור קשר’ באתר והוא מוביל אותי לדף אודות - זה מבלבל, לא יעיל ומבזבז זמן יקר.

2. מהירות הטעינה זה שם המשחק

ביצועי האתר אינם קשורים רק למראה ולפונקציונליות שלו אלא גם למהירות.

שיפור הביצועים והמהירות של האתר דורשים צמצום זמן הטעינה, משך הזמן שלוקח לדף אינטרנט להציג את התוכן שלו.

משתמשים היום מצפים שדפי אינטרנט ייטענו במהירות וסביר להניח שהם יינטשו את האתר אם זה ייקח יותר מדי זמן. 

גרפיקה כבדה, אנימציות מוגזמות או קוד שעבר אופטימיזציה גרועה יכולים כולם לתרום לביצועים איטיים ולהשפיע לרעה על חווית המשתמש של האתר.

אז איך עושים את זה בצורה נכונה?

בצעו אופטימיזציה של התמונות 

תמונות הן גורם חשוב המשפיע על הביצועים של דף אינטרנט. לכן, חיוני לבצע אופטימיזציה של תמונות לפני העלאתן לאתר. דחיסת תמונות יכולה להקטין משמעותית את גודל הקובץ. שימוש בפורמטים יעילים של תמונה כגון SVG, וכלי אופטימיזציה של תמונות כגון SVGO, מקטין משמעותית את גודל הקובץ ומשפר את הביצועים.

הקטנת גודל הקובץ

השתמש בטכניקות דחיסת קבצים, כגון Gzip (מאפשר דחיסה של קבצים עד 70%) כדי להקטין את גודל קבצי האתר שלך מבלי לאבד איכות.

3. התאמת הנראות לכלל המכשירים (נייד, טבלאט וכו')

העלייה בשימוש במכשירים ניידים פירושה שהאתר שלך חייב להיות רספונסיבי ולהתאים לגדלים שונים של מסך על מנת שכל הלקוחות באתר שלנו יוכלו ליהנות מחוויית גלישה טובה באמצעות עיצוב מותאם אישית.

מהי רספונסיביות? 

רספונסיביות היא היכולת של האתר להיות מותאם גם לגלישה בדסקטופ, במובייל ובמכשירי ניידים באופן כללי.

תהליך זה מתאפשר באמצעות קוד גמיש המכיל הגדרות תצוגה עבור מסכים שונים, בהתאם לפלטפורמה בה הגולש משתמש.

ממשק משתמש ידידותי לנייד חיוני לחוויה נעימה, נוחה, כזאת שלגולשים באתר יהיה קל להגיע לאן שהם רוצים וירצו לקחת את השירות שלנו.

התעלמות מאופטימיזציה לנייד מתסכלת את המשתמשים ומשפיעה לרעה על דירוג מנוע החיפוש שלך, שכן מנועי החיפוש נותנים עדיפות לאתרים ידידותיים לנייד בתוצאות שלהם.

אז איך עושים את זה בצורה נכונה?

התשובה מתחלקת ל- 2: לאנשים שיש להם את הכישורים והידע לנהל ולעצב את האתר שלהם (וויקס, וורדפרס וכו') לעומת אלו שלא יודעים לעשות זאת.

אם יש לכם את הידע בניהול האתר שלכם אני ממליצה לכם בחום להיכנס ולנסות לראות איך אתם יכולים לבצע התאמה אופטימלית כזאת שתשרת אתכם, לבדוק לאורך זמן ולראות האם העיצוב אכן עובד בשבילכם או שכדאי לשנות את הנראות ולחזק את חווית הגלישה באתר.

בכל מקרה גם אם אתם יודעים לנהל את הפלטפורמה שבאמצעותה בניתם ועיצבתם את האתר- הייתי ממליצה בכל זאת להתייעץ עם איש/ת מקצוע מתחום חווית המשתמש והממשק לקבל יעוץ פרטני, כזה שבסופו של דבר יגרום ללקוחות שלכם להגיע ולהישאר באתר שלכם ובסופו של דבר לרכוש דווקא מכם.

חשוב לקחת בחשבון את העובדה שהגלילה על גבי מסך מחשב באמצעות עכבר מאפשר הרבה יותר מרחב ותמרון על פני השטח לעומת מכשירים ניידים כגון נייד שהמסך שלהם הרבה יותר קטן והשימוש מתבצע באמצעות האצבעות שלנו.

מיותר לציין שמסך של מכשיר נייד הוא הרבה יותר קטן ממסך מחשב ולכן יש צורך לבצע התאמה מיוחדת עבורו, דבר שאומר שהעיצוב לא יראה אותו הדבר על מסך המחשב כפי שנראה בנייד.

בתמונה אפשר לראות רספונטיביות של עיצוב ב3 דרכים שונות: עיצוב אתר, עיצוב אפליקציה ועיצוב לטבלאטקרדיט: FREEPIK

 

ולמה עוד יש לשים לב כשעושים התאמה למכשיר נייד:

  • שהטקסט בגודל תקין, כזה שמאפשר קריאה נינוחה עם אפשרות להגדלה בעת הצורך למען אנשים עם לקות ראייה כזו או אחרת
  • הגדלת כפתורים, תמונות ואייקונים והתאמתם למסך על מנת לחזק את חווית הגלישה בצורה המקסימלית
  • להדגיש באופן ברור קישורים או כפתורים על מנת שלקוחות שגולשים בנייד יבינו בדיוק האם האלמנט שנמצא מולם הוא קישוטי או קליקבילי (מגיב ללחיצה). יש לשים לב שהכפתורים מספיק גדולים ומתאימים ללחיצת אצבע
  • יצירת טפסים קצרים ונעימים לעין, יש לצמצם את מספר השדות שנדרש למלא, הגבלה של עד 3-4 נתונים (שם, טלפון, אימייל, טקסט) על מנת לייצר תיבת השארת פרטים נעימה וקצרה
  • לייצר כפתורים מהירים וקלים ליצירת קשר. לדוגמה: כפתור שמקפיץ את הטלפון הנייד של העסק וניתן לצלצל בקלות ובמהירות או כפתור מעבר ישיר לווטסאפ להתחלת התכתבות
  • לדעת לייצר הנעה לפעולה בתוך החלקים השונים ולייצר תנועה תוך כדי הגלישה

4. קידום אתרים ודירוג מנוע חיפוש SEO

מנועי חיפוש כמו גוגל משכללים כל הזמן את האלגוריתמים שלהם כדי לספק למחפשים את התשובות הטובות ביותר לשאלותיהם ועל כן אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) קשורה קשר הדוק לביצועי האתר. 

בגלל שהאינטרנט מוצף באינספור מידע, חלקו איכותי יותר וחלקו איכותי פחות, על מנת לברור בו ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר מנועי החיפוש לוקחים בחשבון גורמים כמו: חווית משתמש, מהירות טעינת עמודים, התאמת האתר לנייד ועוד אלמנטים נוספים רבים ונותנים דירוג לאתר.

אתר מובנה ומעוצב היטב, נטען במהירות, ידידותי למכשירים ניידים עם עיצוב משתמש וממשק חזקים יותר - צפוי להיות מדורג גבוה יותר בתוצאות החיפוש, מה שיוביל לתנועה אורגנית מוגברת ולביצועים טובים יותר.

כמו כן, אתר שיש בו חווית משתמש טובה מגדיל את הסיכוי של לקוחות להישאר בו, להמשיך לגלול ולהשלים פעולות בתוך האתר. שילוב נכון של הנעה לפעולה כמו כותרת של ‘בואו נדבר על הפרויקט הבא שלכם’ לפני טופס השארת פרטים או ‘לרכישת המדריך שיקפיץ לכם את העסק’ ולהוביל ללינק רכישה וכדומה - ייצר את כל התנאים להמרות בתוך האתר שלנו.

היתרון משמעותי בהשגת דירוג גבוה במנועי החיפוש הוא ההזדמנות לשפר את המודעות למותג. משתמשים נוטים לעתים קרובות לסמוך על מותגים שמופיעים באופן בולט בראש תוצאות החיפוש כאשר הם מחפשים מילות מפתחת מסוימות. 

לכן, הנראות שלך ברשת החיפוש, בהתבסס על מילות מפתח ממוקדות, מבססות את הנוכחות החזקה ומשפיעה של העסק שלכם.

אז איך עושים את זה בצורה נכונה?

מקפידים להעלות תוכן חדש ולשדרג תוכן קיים

מנוע החיפוש עובר על התוכן שנמצא באתר ועל בסיס האיכות שלו מעלה/מוריד אתכם בדירוג, דבר שמשפיע על מיקום האתר בחיפושים. לכן, חשוב לשים לב לא רק לעיצוב, אלא גם לתוכן עצמו.

הנגשת האתר לאנשים עם מוגבלויות

מנועי החיפוש מדרגים גבוה יותר אתרים שיש להם הנגשה לאנשים עם מוגבלויות וכתוצאה מכך מתרחשים שני דברים חשובים: האתר מאפשר קידום אורגני וממומן וכן העסק חשוף להרבה יותר אנשים שכן גם אנשים בעלי מוגבלויות יכולים ליהנות מהשירות שלכם.

שימוש במילות מפתח

מילות מפתח הן המילים או הביטויים שבהם משתמש הלקוח כאשר הוא מבצע חיפוש. לדוגמה, אתר שמתעסק במכירה של פרחים ישתמש במילים כמו ‘זרים’, ‘טוליפים’, ‘עציצים’, ‘פרחים בהזמנה אישית, ’משלוח מהיר' וכדומה.

כל בעל עסק צריך לבצע חיפוש ובדיקה של מילות המפתח הרלוונטיות עבור העסק שלו.

קבלת הפניות מאתרים אחרים

כאשר מדרגים את דפי האינטרנט שלך, מנועי חיפוש בודקים אלו אתרים אחרים מקשרים או מצטטים את הדף שלך ואת האתר שלך בכללותו. עבור מנועי חיפוש, הפניות מאתרים חיצוניים הן הבעת אמון על הדיוק, הרלוונטיות והשימושיות של התוכן שלך ולכן כדאי לייצר שיתופי פעולה שיניבו קישורים מאתרים חיצוניים לאתר שלכם.

לסיכום

שילוב עקרונות עיצוב UI ו-UX (חווית משתמש וממשק משתמש) יעילים באתר האינטרנט שלך יכול להשפיע באופן משמעותי על הביצועים שלו.

יצירת ממשקים מושכים ויזואלית וידידותיים למשתמש יכולה להפחית את שיעורי הנטישה ולהגביר את מעורבות של הלקוחות שלנו בתוך האתר.

בנוסף, יישום השיטות שקראתם עליהם, יכול באופן משמעותי לשפר את ביצועי ה-SEO של האתר שלכם, להוביל לנראות גבוהה יותר, לתנועה אורגנית ולדירוג גבוה יותר במנועי החיפוש.

יתר על כן, אתר מעוצב היטב עם חווית משתמש חלקה יכול להגדיל את שיעורי ההמרה ולהניב יותר מכירות או לידים.

אז למה אתם מחכים? עכשיו הגיע הזמן ליישם את העקרונות באתר שלכם וכמובן שאם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לעזור.