הקורסים הדיגיטליים קיימים כבר למעלה מעשור, אבל הם פרצו לחיינו באופן משמעותי בתקופת הקורונה. בזמן ההוא, כשכולנו ישבנו בבית וצרכנו תוכן בדיגיטל, הרבה אנשים קלטו פתאום שזוהי דרך נפלאה ויעילה ללמוד ולקבל ידע וגם להפיץ את הידע שלהם החוצה. היו שחשבו שלאחר הקורונה הקורסים הדיגיטליים ייעלמו מחיינו, אבל הזמן הוכיח לנו שהקרוסים הדיגיטליים כאן על מנת להישאר ולהתפתח. 

כיום תוכלו ללמוד וללמד כמעט כל דבר באמצעות קורסים דיגיטליים בעברית, באנגלית ועוד.

בארץ שוק הקורסים הדיגיטליים מתפתח ובעלי עסקים הבינו, זה מכבר, שכדאי להם לייצר אפיק שיווקי ואפיק הכנסה נוסף לעסק שלהם. עסקים נהנים לספק חבילה הכוללת שירות ומוצר דיגיטלי ובאופן זה, לתת ללקוחותיהם העמקה ותכנית שעוטפת אותם מכל הכיוונים.

יחד עם זאת, הרבה מיוצרי הקורסים הדיגיטליים חוו בדרך אכזבות. חלקם חשבו, שברגע שיצאו עם הקורס הדיגיטלי לאוויר, הם יוכלו לשבת בבית ולספור את הכסף שיתגלגל אליהם מעצמו, אך במרבית המקרים, לא כך הם פני הדברים.

במאמר זה אציג 7 טעויות נפוצות בבניית קורס דיגיטלי ואראה כיצד אפשר להימנע מהן:

1. בונים קורס דיגיטלי מבלי לערוך סקר לקוחות מקדים

יש לכם רעיון למוצר דיגיטלי? שווה בדיקה! לפני שאתם משקיעים זמן, אנרגיה וכסף בדקו עם הלקוחות שלכם האם הרעיון שלכם מספק להם מענה לצרכים. האם הם היו רוכשים קורס שמורכב מהנושאים שאתם רוצים להציע? כמובן שווה לבדוק גם ברחבי הרשת מה כבר נעשה בתחומכם, בארץ ובעולם.

2. ‘מגה קורס דיגיטלי’

לבנות קורס דיגיטלי זה פרויקט, לא כל שכן קורס דיגיטלי ענק. ולמה זו טעות? הסיבה הראשונה היא שקורס ענק לוקח הרבה משאבים וזמן עד שכותבים אותו, מפיקים ומעלים לאוויר. מה שקורה להרבה יוצרים זה שהם מתייאשים באמצע ופשוט לא מצליחים להרים את הקורס. הסיבה השנייה שבגללה עדיף לא להפיק קורס ענק מגיעה מכיוון הלקוחות שלכם. יהיה להם קשה להכיל כמות ענקית של חומר חדש ולכן הם יעדיפו לקבל יותר קורסים קטנים שאותם הם יצליחו לסיים ולהטמיע את התוכן, מאשר קורס גדול שהם יתקשו להגיע לקו הסיום שלו.

3. לא מתכננים איך הקורס ישתלב במשפך השיווקי של העסק

קורס דיגיטלי יכול לשמש אתכם בשלבים שונים במשפך השיווקי. כך למשל, תוכלו לייצר מיני קורס שיהיה מוצר זול או אפילו חינמי, שכל מטרתו היא לאפשר ללקוחות חדשים להכיר אתכם מבלי להסתכן בכלל או כמעט. 

מיני קורס זול יכול לעשות פלאים במשפך השיווקי שלכם. 

חלופה אחרת לדוגמה, יכולה להיות קורס דיגיטלי שנמכר במסגרת חבילת פרימיום הכוללת ליווי אישי וקורס, ורק מי שרוכש את חבילת הפרימיום, זוכה בתכנים הדיגיטליים שמשמשים כמעטפת חשובה לתהליך.

4. מצלמים הרצאה פרונטלית וקוראים לזה קורס דיגיטלי

זה נכון שאפשר לצלם הרצאה פרונטלית ולהפוך אותה למוצר דיגיטלי, אך האם זהו מוצר דיגיטלי איכותי? התשובה היא לא. קורס דיגיטלי יורכב משיעורים קצרים, בדרך כלל לא יותר מ- 10 דקות לשיעור וזאת כיון שהלקוחות שלנו אמורים לשבת לבד בבית עם המון הסחות דעת ולהצליח ללמוד לבד. זו משימה לא פשוטה לקהל הישראלי במיוחד (שסובל מהפרעת קשב כללית) ולכן הרצאה ארוכה יכולה ליגע ולגרום לקהל שלכם לפרוש באמצע.

5. מפיקים מוצר באיכות ירודה

ישנם הרבה אנשים שמצלמים את עצמם לבד, בזום או באמצעות הטלפון הנייד. אם הסאונד של המוצר שלכם כולל רעשי רקע או שהסאונד לא ברור - אתם פוגעים בחוויית הלקוח. כנ״ל לגבי איכות הצילום, אם כי הסאונד משמעותי יותר. אז מהי ההמלצה שלי? הכי טוב להפיק כמו שצריך עם צלם מקצועי, ואם התקציב דל, אני ממליצה לשלב בין צילום מקצועי לצילום שלכם לבד, או ללמוד לצלם ולערוך ולצייד את עצמכם בציוד איכותי לצילומים. 

6. לא מתכננים מראש את ההשקעה מול פוטנציאל הרווח 

(או במילים אחרות, לא עושים תכנית עסקית ייעודית לקורס הדיגיטלי) 

אחת השאלות הראשונות שאני שואלת לקוחות שמתקשרים אלי, היא בכמה תוכלו להערכתכם למכור את הקורס? האם יש לכם קהילה שעוקבת אחריכם היום? מהי התחרות בשוק בתחום הזה? חשוב מאוד שתבחנו את ה- ROI, החזר ההשקעה הצפוי לכם. כשרואים את המספרים זה עושה סדר ועוזר לקבל החלטות בדבר גודל המוצר, תהליך ההפקה ועוד.

7. משקיעים המון ביצירת הקורס אך שוכחים שעם השקת הקורס יש להשקיע גם בשיווק שלו

כל מוצר בכל עסק, בכל חברה, כולל תהליך של ייצור המוצר עצמו ולאחר מכן תהליך של שיווק המוצר לקהל היעד. כשבונים קורס דיגיטלי, למעשה בונים מוצר לכל דבר ולאחר סיום הפקתו והעלאתו למערכת קורסים, יש ליידע את העולם שהקורס שלכם יצא לאור ושהוא יכול לתת פתרון מדהים לקהל היעד שלכם. 

אם תצפו שהמוצר יומכר מעצמו - קרוב לוודאי שתתאכזבו. לצערי פגשתי לא מעט אנשים שהשקיעו המון במוצר אבל לא היתה להם אנרגיה או כסף או זמן להשקיע בשיווק הקורס ואז המוצר נשאר חבוי ‘בארון’.

לסיכום

אני מאמינה שכל עסק חייב שיהיה לו מוצרים דיגיטלים  ואין ספק, שמוצרים דיגיטליים יכולים  להיות השקעה משתלמת. אני באופן אישי כבר 8 שנים בתחום ונהנית מאוד למכור את המוצרים הדיגיטליים שלי. משמח אותי שמוצר שעבדתי עליו לפני 8 שנים, רלוונטי גם היום. יחד עם זאת, כמו בכל דבר, יצירה של מוצר דיגיטלי דורשת התמחות ומקצועיות ויש לבדוק היטב, לפני שיוצאים לדרך, את פוטנציאל הרווח אל מול ההשקעה הדרושה. כשעושים זאת נכון אפשר לעשות ממוצר דיגיטלי הרבה כסף. 

מתלבטים אם ואיך לבנות מוצר דיגיטלי? דברו איתי ואשמח לעזור.