בעידן הדיגיטלי שבו אנו חיים, כל עסק זקוק לבמה ויזואלית שתציג את השירותים והמוצרים שהוא מוכר לקהל היעד שלו. אתר אינטרנט הוא הכרטיס של העסק לעולם, אך כדי להקים אתר טוב, אפקטיבי, כזה שאכן ישיג את המטרות לשמו הוא הוקם, חשוב לעשות עבודה מקדימה מקיפה ולהכיר מספר דברים חשובים. 

1. בחירת דומיין

דומיין היא כתובת האתר וישנה חשיבות עליונה לכך שהדומיין יירשם בשמו של בעל או בעלת העסק. טיפלנו במקרה של בעלת עסק שלפני מספר שנים פנתה לחברה לבניית אתרים וביקשה לבנות אתר אינטרנט. אחד מבעלי החברה רכש עבורה דומיין ורשם אותו על שמו. לימים, אותו עסק של בניית האתרים פשט את הרגל וכשהלקוחה ביקשה לבנות אתר חדש ולאחסנו במקום אחר, 'לא היה עם מי לדבר'. 

לכן חשוב לא להתפתות להצעות כדוגמת 'בנה אתר וקבל דומיין חינם, אלא לדאוג לכך שהדומיין יירשם על שמכם. כך תוודאו שהשליטה באתר תישאר בידיים שלכם. 

2. בחירת הפלטפורמה שבה ייבנה האתר

מומלץ לבנות את האתר בפלטפורמה פתוחה, מוכרת וידועה כגון וורדפרס (WordPress), וויקס, שופיפיי וכו'. פלטפורמות אלה מאפשרות גישה לכולן ומותירה את השליטה אצלכם בכל הקשור לשינוי, עדכון ואחסון. 

פנה אלינו אדם בשם ערן שסיפר שחתם על הסכם עם חברת קידום אתרים בהשקעה שנתית של עשרות אלפי שקלים. במסגרת העסקה ערן קיבל בניה של אתר אינטרנט במתנה. תהליך בניית האתר היה מייגע, ארך הרבה יותר זמן מהמצופה אבל ערן חשב לעצמו ש'לא נורא, האתר נבנה בחינם'. כשנה לאחר שהאתר עלה לאוויר ערן ביקש להחליף את חברת הקידום. איש קידום בחברה החדשה מטעמו בדק אלמנטים שונים באתר והמליץ על שינויים. ערן פנה לחברה שבנתה את האתר וקיבל הצעת מחיר גבוהה מאוד. הוא פנה אלינו אך בדיקה שערכנו העלתה שהאתר נמצא בפלטפורמה סגורה ששייכת לאותה חברה ורק לה יש את האפשרות לעשות בו שינויים.

מספר חודשים נוספים חלפו ותקפות אחסון האתר הגיעה לסיומה. ערן קיבל הצעת מחיר יקרה מאוד לאחסון האתר וכשפנה אלינו, גם כאן נאלצתי לאכזב אותו, שכן האתר שנבנה כאמור בפלטפורמה סגורה, לא היה נגיש לנו ולא ניתן היה להעתיק אותו ולהעבירו לאחסון במקום אחר.

לכן, חשוב מאוד לבחור היכן לבנות את האתר ולא להגיע למצב של ערן שבו הוא מתלבט האם להשקיע כ- 20,000 ש"ח ולבנות אתר חדש או להמשיך להיות כבול ו'לבלוע צפרדעים'.

3. אחסון (או שרת) - מה זה ואיך לבחור נכון?

נושא האחסון או השרת, הוא הבסיס של כל אתר והוא מתייחס לשאלה איפה מאוחסנים 'פיזית' התמונות, הטקסטים והנתונים של האתר שלך. רבים מנסים לחסוך באחסון וזו טעות שכן ביצועי השרת אחראיים באופן ישיר למהירות שבה האתר שלכם נטען ובנוסף, על אבטחת האתר. מומלץ לבחור בחברת אחסון שמבצעת גיבויים יומיים בצורה אוטומטית, כדי שתוכלו תמיד לחזור אחורה במקרה של פריצה או תקלה ולשחזר את הנתונים.

טיפ נוסף למקצוענים: מומלץ להעביר את האתר דרך Cloudflare, שירות שמתפקד כ'שער' בין האתר שלכם לבין המבקרים בו ומציע שכבת אבטחה נוספת וביצועים טובים יותר (החבילה החינמית מספיקה לרוב בעלי האתרים).

4. תוכן האתר

ישנם סוגים רבים של תכנים שניתן להציגם באתר והדבר משתנה בהתאם לסוג השירות/ המוצר של העסק. ברוב המוחלט של אתרי התדמית או האתרים השיווקיים ייכללו העמודים הבאים:

  • עמוד הבית – עמוד שמהווה מעין תקציר מנהלים וירכז את כל התוכן החשוב באתר
  • עמוד שירותים - עמוד שמרכז את כל שירותי העסק. ניתן לכתוב עמוד ספציפי לכל שרות וההמלצה שלנו היא לכתוב על השרות במבנה של עמוד נחיתה
  • עמוד אודות – בעמוד זה ייכתב הסיפור של העסק ובעליו. זכרו שאנשים מתחברים בסופו של דבר לאנשים ולסיפורים ולכן כתבו את הסיפור בצורה מעניינת ומחברת
  • עמוד יצירת קשר - עמוד ייעודי הכולל את כל דרכי יצירת הקשר אתכם ועם העסק
  • עמוד בלוג (אופציונלי) - עמוד שמרכז את המאמרים והתוכן הכתוב באתר
  • עמוד שאלות ותשובות (אופציונלי) - עמוד שמרכז את השאלות הנפוצות ואת התשובות להן
  • תיק עבודות - תלוי בסוג העסק
  • לגבי המלצות- ההמלצה שלנו היא לשלבן בעמוד הבית או בעמודי השרות עצמם

באתרים מסוג חנות נוסיף גם את העמודים הבאים:

  • עמוד חנות - עמוד שמרכז את כל המוצרים שאתם מוכרים
  • עמוד לכל מוצר - הכולל מחירים ופרטים
  • עמוד סל קניות - שלב ביניים לפני התשלום
  • עמוד קופה - עמוד תשלום וסיום הזמנה
  • כמובן שמעבר לבסיס ניתן להוסיף עוד עמודים ופונקציות שיעודדו רכישה

עמודים נוספים שחייבים על פי חוק להיכלל באתר:

  • מדיניות פרטיות- ובמיוחד באתרי מכירה
  • תנאי שימוש- גם כאן, באתרי מכירה במיוחד
  • הצהרת נגישות
  • במידה והאתר כולל חנות, גם מדיניות החזרות והחלפות, ומדיניות משלוחים
     

לגבי כתיבת תוכן לאתר

כתיבת תוכן או 'קופי' זו אומנות וחלק חשוב בבניית האתר. התוכן, ביחד עם העיצוב וה'קופי' קובעים את הטון של האתר ועוזרים ביצירת התמונה המדויקת לעסק שלך.

הנה מספר דגשים כשאתם ניגשים לכתוב את התכנים לאתר

  • שמרו על שפה אחידה
  • הקפידו לכתוב בהגייה תקנית
  • החליטו מראש על שפה מגדרית
  • את רוב האתר כדאי לכתוב בבולטים, קצר ולעניין!
  • שלבו תוכן מניע לפעולה
  • כתבו את התוכן עם מחשבה על קהל היעד של העסק, לפי האפיון שתעשו
     

5. חווית משתמש

עיצוב חווית משתמש טובה הוא תחום מורכב אך ככלל ברזל מומלץ לשמור על עיצוב אתר נקי, מדויק, וזורם. הדבר הראשון שכל גולש ישים אליו לב מרגע הכניסה לכל אתר, הוא הנראות והעיצוב שלו. לכן, יש לשים דגש על נושא זה. חשבו כיצד להציג את המוצר או השרות שלכם באופן מדויק, נקי ומושך. השתמשו בתמונות ועדיף במקוריות שלכם ובכל מקרה, אל תשתמשו בתמונות מרשת האינטרנט אם אינכם בטוחים שאפשר לעשות בהן שימוש.

בנוסף, הקפידו על ניווט פשוט ונוח כבר משלב הכניסה לאתר, דרך הגלישה בדפים השונים. הגולש צריך להרגיש כי הוא מתמצא ושולט באתר באופן מלא ובנוחות מרבית. על מנת שזה יקרה, יש לתכנן כבר בתהליך האפיון, כיצד להנגיש את התוכן לגולשים בצורה נוחה, פשוטה ולא פחות חשוב מכך: באופן שמניע לפעולה.

עקרון חשוב נוסף הוא שמירה על שקיפות ורכישת אמון המבקרים באתר. ממש כמו רושם ראשוני, גולשים לא יבצעו רכישה או ישאירו פרטים אם הם לא יסמכו על האתר. לכן חשוב להעביר תחושת ביטחון לגולשים, להציג נתונים אמיתיים, המלצות, תגים וכל מידע נוסף בצורה שקופה וכנה.

6. התאמה לניידים

היות ואנשים רבים גולשים באינטרנט דרך הטלפונים החכמים, חשוב שהאתר יותאם לגלישה בניידים (רספונסיביות בשפה המקצועית). חשוב לבדוק את חווית הגלישה והצגת התכנים בגלישה באמצעות הטלפונים הניידים ולבצע התאמות נדרשות כדי לשפר את חווית המשתמש.

7. רשתות חברתיות והאתר

כדאי לחשוב על האינטרנט בצורה הוליסטית, שכן גולשים מגיעים לאתרים דרך רשת חברתית אחת, ממשיכים לרשת חברתית אחרת, חוזרים לאתר, עוברים משם לווצאפ, מבקרים שוב באתר וכן הלאה. לכן חשוב שכל הרשתות החברתיות יהיו מחוברות בצורה הדוקה לאתר, כמו גם האמצעים ליצירת קשר.

בהקשר זה חשוב לציין את קודי המעקב (פיקסלים). 

ללקוח ממוצע לוקח כ- 5-7 פעמים לראות מודעה או פרסום ורק אז לבצע רכישה או להשאיר פרטים. כאן נכנס הפיקסל המופלא. לפיקסל (קוד קטן שמוטמע באתר) של פייסבוק או גוגל יש יכולת לזהות את הלקוח הפוטנציאלי ולטרגט את הגולש שנכנס בעבר לאתר או ביצע אתו אינטראקציה כלשהי. באמצעות הטמעת פיקסלים באתר וטירגוט אותם גולשים, נוכל להגדיל משמעותית את אחוזי ההמרות והרכישות באתר שלנו ולכן זה כה חשוב.

8. חיבור למערכת דיוור

אמצעי נוסף להגדלת ההמרות והאינטראקציה בין העסק והלקוחות הוא מערכת דיוור, בעיקר דיוור במייל. דיוור במייל הוא כלי עוצמתי שכדאי לכל בעל אתר להשתמש בו וישנן מערכות דיוור שונות שכדאי לבדוק איזו מהן נותנת את המענה הטוב ביותר לצרכי העסק שלך.

9. קידום אורגני - SEO

דרך נוספת שבה נגיע ללקוחות פוטנציאליים דרך חיפוש בגוגל היא באמצעות ביצוע אופטימיזציה לאתר מנועי חיפוש (SEO). SEO הוא עולם בפני עצמו אבל הנה מספר דגשים חשובים לאתר מבחינת גוגל:

• חשוב שמבנה האתר יהיה ברור: עמודים ראשיים ועמודים פנימיים

• בתוך טקסט, חשוב להקפיד על מבנה ברור של עמוד מבחינת חלוקה לפסקאות, כותרות, קישורים פנימיים שמובילים לעמודים אחרים באתר ועוד

• השתמשו במילות מפתח בטקסטים שאתם כותבים. 'מנעולן בפתח תקווה' או 'צמיד כסף לאישה' הן דוגמאות לביטויי מפתח שכדאי לשלב בעמודים שלנו, אך חשוב שלא להגזים

• כתבו תוכן איכותי, אינפורמטיבי ומקורי

• בדקו את מהירות האתר. לגוגל יש מדד מהירות משלו ואתר מהיר יזכה במיקומים גבוהים יותר מאשר אתר איטי

• קישורים חיצוניים מאתרים אחרים המקשרים לאתר שלך תורמים אף הם לקידום

10. מהירות אתר

מהירות האתר משפיעה מאוד על חווית המשתמש ואתרים איטיים 'יתוגמלו' בנטישה על ידי הגולשים. 9.6% מהמבקרים באתר נוטשים כשזמן טעינת האתר הוא 2 שניות ומעלה,  32.3% אחוז מהמבקרים נוטשים כאשר זמן הטעינה הוא 7 שניות ומעלה! למעשה, יש לנו כ- 3 שניות עד שהמבקר באתר מחליט האם לנטוש אותו או להישאר בו.

הנה כמה גורמים שמשפעים על מהירות האתר:

• ביצועי שרת האחסון של האתר 

• הפלטפורמה שהאתר נבנה בה

• 'קוד נקי' או 'מלוכלך' - כלומר כמה אלמנטים יש באתר, כמה קוד מיותר מעמיס עליו, או בניה לא נכונה שלו

• תמונות כבדות וסרטונים משפיעים מאד על זמני הטעינה של האתר ויש להתאימם ולכווצם במידת הצורך

11. אנליטיקס וסרץ' קונסול

לאחר שהאתר בנוי ויש בו תוכן איכותי, מעניין, עם מילות מפתח נכונות ו'עולים לאוויר', חשוב להיות במעקב אחרי מה שנעשה בו: באלו עמודים הגולשים שלנו צופים הכי הרבה? כמה זמן הם נשארים באתר? האם יש לנו בעיות בחלק מהעמודים? ועוד.

כאן נכנסים שני הכלים המעולים של גוגל: גוגל אנליטיקס וגוגל סרץ' קונסול.

גוגל אנליטיקס, הוא כלי נפלא שמציג עבורך בצורה ויזואלית את כל מה שקורה באתר שלכם, צפיות בעמודים, זמני שהייה, אחוזי נטישה, מספר מבקרים בזמן אמת ולפי זמנים, ומעקב אחרי המרות. החיבור לגוגל אנליטיקס מתבצע באמצעות קוד מעקב פשוט המוטמע באתר.

סרץ קונסול הוא מוצר נלווה לגוגל אנליטקס ותפקידו להציג לכם את ביצועי האתר בחיפושים בגוגל. כאן תוכל לראות את מספר מילות המפתח שלך, כמה גולשים נחשפו לאתר לפי מילות מפתח, ואת הדירוג של האתר בגוגל.

12. הנגשת האתר  

הנגשת אתרי אינטרנט היא תהליך שמאפשר לאנשים עם מוגבלויות שונות כגון עיוורים, בעלי לקויות ראיה ובעלי לקויות קוגנטיביות המתקשים להפעיל את ידיהם, לבקר באתר ולנווט בתוכן בצורה קלה. נושא ההנגשה ראוי למאמר בפני עצמו, אך מה שחשוב לזכור הוא שכל בעל עסק שמחזור ההכנסות שלו הוא מעל 100,000 ₪ מחויב בהנגשת האתר. מעבר להנגשת האתר חשוב לכלול בו גם הצהרת נגישות.

ואחרי כל אלה, האם לבנות את האתר לבד או להיעזר באנשי מקצוע? 

לאחרונה, הראה לנו חבר אתר שהקים עבור הקהילה שבה הוא גר באוסטרליה. הוא לא בונה אתרים וזו היתה עבורו הפעם הראשונה שהוא בנה אתר. הוא בהחלט עשה עבודה טובה ביחס לאדם שלא מגיע מהתחום ולכן המסר עבורכם הוא שאם האתר יחסית פשוט אפשר לנסות ולהקים אותו לבד, אבל אם אתם מרגישים שאין לכם את היכולות הדרושות לכך, השתמשו באנשי מקצוע טובים לאפיון, עיצוב, בניה כתיבת תוכן וצילום. כך, תקבלו תוצאה טובה ומהירה ותוכלו להתפנות לעסוק במומחיות שלכם. 

בהצלחה.