הבסיס הכי חשוב ומרכזי בתפיסה חזותית של מותג הוא העיצוב הגרפי.
עיצוב גרפי יוצר אמון ובונה קהל יציב שמזוהה עם קהל לקוחות שבוי.
תפקיד העיצוב הגרפי חיוני היום בחברה שלנו; הוא מאפשר לעצב את תפיסת העולם של הלקוחות, מנגיש ומקל את התקשורת עם הקהל, מעשיר את החוויה החזותית של המשתמש, מפתח הרגלי צריכה של הלקוחות למותג ועוד.
עיצוב גרפי הוא תהליך מורכב ורגיש. הוא מקרין, מתאם, בוחר, מארגן, מסדר ומייצר חוויה חזותית ללקוח. חוויה שמטרתה העברת מסרים מדויקים וחדים לקהל צרכנים מסוים ומדויק. קהל, שדרכו יצליח בעל העסק למשוך אליו לקוחות חדשים.
החוויה החזותית שנבנית על ידי העיצוב הגרפי בונה ומחזקת את אמון הלקוחות בעסק. במילים אחרות, עיצוב גרפי אחראי על העברת מסרים ורעיונות מילוליים באמצעות מסרים חזותיים, ויזואליים.
על מנת לייצר אמון בקרב הלקוחות, נעשה שימוש בתמונות מעוצבות שמעבירות את המסרים של המותג לצרכנים פוטנציאליים. את התמונות ניתן לשלב ב:
- פליירים;
- כרטיסי ביקור;
- גלויות;
- ברושורים;
- חוברות;
- סרטונים;
- מודעות ועוד
כל אלו מעצבים את המותג באופן נכון ומדויק. עיצוב המותג מסייע לבדל את העסק שלנו מהקולגות ומהמתחרים שלנו. ככל שעיצוב המותג יצירתי יותר, ייחודי יותר, רענן יותר ומעניין יותר, כך יהיה קל יותר לבדל את המותג שלנו ממותגים אחרים.
בידול העסק באמצעות שפה גרפית בא לידי ביטוי במספר אופנים
- שפה גרפית אחידה מסייעת לעסק להעביר את המסרים שלו;
- השפה הגרפית יוצרת עיצוב טוב יותר של המותג;
- השפה הגרפית מטמיעה אמון בקרב הצרכנים;
- השפה הגרפית הופכת את המוצר למובן יותר;
- השפה הגרפית הופכת את המוצר לבהיר יותר;
- השפה הגרפית נאמנה יותר;
- השפה הגרפית יציבה יותר;
עיצוב גרפי נכון שמותאם לעסק
מייצר אמון בקרב הצרכנים, הופך את המוצר למובן ולבהיר יותר, לנאמן יותר, יציב יותר, מדויק יותר, בונה תדמית, יוצר חוויות, מעלה זיכרונות,
מזכיר טעמים והחזות של העיצוב הגרפי נותרת בנו לאורך זמן רב.
מאותן סיבות ישנה חשיבות לתדמית המותג, לרושם, החזון וההתנסות של המותג וליצירת עיצובים בולטים, מעניינים, כאלה שימגנטו את הצרכנים למותג.
מהם השלבים לבניית אסטרטגיה שיווקית באמצעות שפה ועיצוב גרפי
1. עבודה על זהות העסק וערכיו
אלו הערכים שמשדרים רגשות איתם קהל הלקוחות יוכל להזדהות.
2. בניית שפה גרפית
לוגו, סלוגן, צבעים, טיפוגרפיה, מסרים ועוד. חשוב לבנות שפה גרפית ייחודית וייעודית לעסק המסוים.
3. זיהוי קהל היעד
בירור קהל היעד, מאפשר:
- מכירה מדויקת וממוקדת;
- מתן שירות תואם;
- בניית מוצר מתאים לקהל;
- בניית מסרים נכונים;
- הטעמת המיתוג במוצרים, כדוגמת כוסות, ביגוד לעסק, מחברות, עטים, תעודות וכיו"ב
4. החלטה על הטון
חשוב לבחור ולהתאים את הטון שבו העסק יפנה לקהל היעד באמצעות שפה עיצובית ושימוש במילים ובמשפטיים שמתאימים לאותו קהל.
5. כתיבת התוכן
כתיבת תכנים למיתוג נכון ואקטואלי של העסק.
6. בניית אסטרטגיה שיווקית
בניית אסטרטגיה שיווקית נכונה ומדויקת לעסק.
ישנה חשיבות לגבי ביצוע חשיבה על המקום הנכון לפרסום, תוכן הפרסום, עיתוי הפרסום, שימוש ביחסי ציבור וכו'.
7. מדידה
עסק הוא דבר שמשתנה עם הזמן, הוא דינמי ואינו סטטי ולכן, יש לבדוק ולמדוד אחת לתקופה עליה נחליט, את תוצאות המיתוג ולשנותו, במידת הצורך. כל שלב יניב תוצאות שונות בכל פעם שנערוך את התהליך מחדש.
איך נדע שהעסק הפך למותג?
ישנם מספר סימנים שיכולים להעיד על כך שהצלחנו בתהליך וכי העסק הפך למותג. למשל:
- כאשר העסק מצליח לשדר מסר ברור וממוקד
- כשהעסק מפגין רגשות ש'פוגעים' בקהל היעד הנכון
- עסק שיש לו בידול
- עסק שיש לו לקוחות שעוקבים אחריו ברשתות החברתיות
- עסק שמצליח לייצר השפעה על הצרכנים שלו
- עסק שמתמודד עם תנודות השוק השונות
- ועסק שתהליך העיצוב הגרפי שלו אכן משפיע על הצרכנים והעסק חווה צמיחה
מתי מומלץ לעבור תהליך מיתוג?
תהליך מיתוג צריך להיעשות כשבעלי העסק יודעים בוודאות:
א. מהו המסר של העסק ומהם ערכים שלו
ב. מהו המוצר או השירות של העסק
ג. מי קהל היעד אליו פונה העסק
כשהתשובות לשאלות אלה עדיין לא מגובשות, יש לחזור ולבצע תהליך חשיבה כדי לענות על השאלות, לדייק את התהליך ולהגיע לתוצאות הרצויות.
סיכום
מותג שמעוצב היטב הוא מותג רב השפעה על הקהל שלו. העיצוב הגרפי ‘מקפיץ’ את תהליך המכירה, משווק את המותג, משפיע ומדרבן גיוס לקוחות חדשים וכן משפיע על נאמנות הלקוחות הקיימים.
עסק ממותג שמעוצב היטב הוא עסק שמשקיע בעצמו, נתפס בעיני לקוחותיו כרציני, יציב ומבוסס, מייצר אמון, נתפס כמקצועי, עכשווי ובעל מוניטין וכמובן ממגנט אליו את הלקוחות הקיימים ולקוחות חדשים.
השקעה עיצובית וממותגת מתייחסת לכל המוצרים שהעסק משתמש וישתמש בהם. עיצוב ומיתוג המוצרים של העסק בונים והופכים את העסק למותג. עיצוב גרפי ייחודי ועקבי עוזר למותג לבלוט, מסייע להגברת ההכרות עמו, משפר את אמון הצרכנים, בונה אמון ונאמנות בקרב לקוחותיו,
מעביר מסרים ברורים לקהל יעד ממוקד, מבליט את המותג בשוק הקיים, משקף את תפיסת וערכי המותג, מסייע ליצירת זהות מגובשת ובונה מוניטין.