סטוריטלינג עסקי היא שיטה שבה משתמשים בסיפורים של בעל העסק ושל העסק, כדי להתחבר ללקוחות. דרך הסיפור אנו משתפים את הערכים והמסרים והמיינדסט העסקי שלנו. אנו מספרים בפשטות דרך סיפור על איך העסק, מוצר, או שירות שלנו נולד, על התלבטויות, על קשיים ואפילו על כישלונות והצלחות שלנו.

סטוריטלינג עסקי הכרחי דווקא לעסקים שיש להם מוצרים או שירותים מורכבים ומסובכים שללקוח קשה להבין אותם ואת התועלות שלהם. הסיפור בא לעזרת העסק והוא מספר ללקוח, בדרך פשוטה, עליהם. לדוגמה: חברה שמוכרת מכשירים מסובכים להורדת כולסטרול. במקום להיכנס ולהסביר על המוצר, מסבירים איך ניתן להבריא בלחיצת כפתור.

אנו נמצאים בעידן האינטרנט. הרבה אנשים מבלים שעות ארוכות ברשתות החברתיות מדי יום, גוללים וגוללים עד שכבר מוצפים במידע ובפרסומות. הם לא זוכרים מה ראו ומה לא ראו ואין להם סבלנות להתעמק, כי רמת הקשב ירדה מאוד ואז נוצר רעש בראש. במקרה כזה, כאשר נקלעים לסיפור מעניין - עוצרים. סיפור מושך אותנו יותר, אנחנו מתחברים אליו וזוכרים אותו. סיפורים חוצים גבולות של מדינות, דתות, שפות ואפילו זמן ולכן קל להתחבר לסיפור טוב. 

למה משתמשים בסטוריטלינג מקצועי?

סטוריטלינג עסקי משמש למספר רב של דברים, לחלקם אתייחס במאמר.

 בידול העסק

בשוק יש המון עסקים דומים ותחרותיים, כאשר כולם מדברים ומסבירים כמה העסק שלהם טוב. כאשר אנחנו מספרים סיפור עסקי עלינו ועל העסק שלנו, אנחנו יכולים דרך הסיפור לשתול מסרים סמויים וגלויים ולהראות את הבידול שלנו בדרך יצירתית, יפה ומעניינת. אנשים יזכרו את הסיפור שלנו, יקשרו אותו לעסק שלנו וכפועל יוצא מכך, יתחברו יותר אלינו ולמה שהעסק שלנו מציע.

חיבור רגשי ללקוח

 היום אנו נמצאים בעידן של שפע. ברוב המקרים, אנחנו קונים כי מתחשק לנו ולא כי אנחנו צריכים. אנחנו קונים בגלל רגש ולא בגלל סיבות שכליות. ובכלל, קנייה מתרחשת ממקום רגשי וחיבור רגשי של הלקוח למוצר או לשירות. לא פעם יצא לי שקניתי בגד או תכשיט בהתלהבות וכשחזרתי הביתה שאלתי את עצמי למה קנית את הדבר הזה בכלל. האם הסיטואציה הזאת מוכרת לכם?

דרך סיפור טוב אנו בונים חיבור רגשי עם הלקוח. החיבור הזה ברוב המקרים מוביל את הלקוח לסמוך עלינו, להאמין בנו ולהרגיש יותר קרבה אלינו. הוא יעדיף אותנו על פני אחרים. הלקוח יוכל לרכוש מאיתנו או להפוך להיות ממליץ (שגריר שלנו).

יצירת הזדהות

בסיפור עסקי הרבה פעמים מדברים על גיבור או על גיבורים, על דרך לא פשוטה שהם עברו, על כישלונות שהם חוו, עליות וירידות וכל מיני ניסיונות שלמד ‘הגיבור’ בדרך. בהרבה מקרים הלקוח מזדהה עם הגיבור שבסיפור ועם הדרך שלו. ההזדהות היא חיבור עמוק שמקרב את הלקוח אלינו והרבה פעמים מלמד את הלקוח על העסקים ועל החיים בכלל.

חיבור לעסק, למטרות ולחזון 

סטוריטלינג עסקי טוב מקרב אותנו - בעלי העסק - לעסק שלנו, מזכיר לנו למה יש לנו את העסק, מחבר אותנו למטרות שלו, עוזר לנו לראות את הדרך שעשינו ואת הדרך שיש עלינו לעבור כדי להגיע ליעדים, למטרות ולמימוש לחזון שלנו. סטוריטלינג גם מעודד אותנו להמשיך בדרך, ממקד ומחדד אותנו סביב עצמנו וסביב העסק שלנו.

כאשר אנו מחוברים באופן אותנטי לעסק שלנו ולעצמנו, אנו יכולים למכור הרבה יותר בקלות, יכולים להביא את עצמנו, את הבשורה שלנו ואת השירותים והמוצרים שלנו ביותר ביטחון עצמי ועוצמה וכך, להתחבר יותר בקלות אל הלקוחות שלנו. כשהחיבור הזה יקרה, נהיה יותר אותנטיים וממוקדים והלקוח ירגיש, יראה את זה ויתחבר אלינו ביתר קלות.

העברת מסרים גלויים ומוסתרים ללקוחות

סיפור הוא עולם קסום ונפלא שבאמצעותו ניתן להביע כל מסר, גלוי או סמוי, בצורה מעניינת ודרכו לחבר את הלקוח לעסק שלנו. ישנם עסקים, שמוכרים מוצרים או שירותים מאוד נחוצים אבל מאוד מסובכים ומורכבים.

באמצעות סיפור אפשר בפשטות להעביר את המסר או את התועלות של המוצר ושל השירות, מבלי להיכנס לפרטים מיותרים. לדוגמה: כשחברת APPLE רצתה להעביר הרבה שירים לאייפון, הם יכלו לדבר על כמה מגה וכמה ג'יגה צריך בשביל כל השירים, אבל במקום להשתמש במונחים הטכניים האלה שבזמנו אנשים לא כל כך הבינו, החברה סיפרה סיפור אחר: ‘תוכלו לשמוע X שירים בקלות ובמהירות והכל בתוך הכיס שלכם’. הלקוחות הבינו והתחברו למסר הזה, כי הסיפור היה על התועלת שתתקבל ולא על מינוחים טכניים מסובכים.

הגדלת העסק והובלתו לעסק בינלאומי

אמנם לא כל עסק מתאים או רוצה להיות עסק בינלאומי, אבל עבור אלה שכן מעוניינים ויכולים להפוך לכאלה, סטורינלינג יכול לעזור מאוד בזירוז התהליך. אנשים אוהבים כאמור סיפורים ודרך סיפור עסקי אפשר לחבר את הלקוחות ואת הלידים בעסק שלנו, לא משנה באיזה מקום בעולם הם נמצאים. שפת הסיפורים עוברת כל מחסום וגבול שישנו בין מדינות, שפות, דתות, לאום וכו' ויכונל לחבר אותנו גם לאנשים בקצה השני של העולם.

נדגים מעסק מוצלח ומוכר בעולם כולו - פיצה דומינוס

בעל הרשת של דומינוס פיצה הוא איש בשם תום מונחן – TOM MONCHAN. הוא התייתם מאביו בגיל 4 שנים. אמא שלו הייתה כל כך קשת יום עד שמסרה את אחיו לאימוץ. תום גדל עני מאוד ובבית הספר התקשה מאוד. הוא התגייס לצבא האמריקאי ושם ניסה לחסוך את הכסף שהשתכר חודש בחודשו. אחרי הצבא אחיו חזר לחייו והציע לו לפתוח חנות לממכר פיצה. פיצריה. למרות שהם עבדו כ- 100 שעות בשבוע, בהתחלה העסק לא צלח. האח בחר לפרוש ותום נשאר לבדו. למרות הקושי לתום היה סיפור הצלחה בראש: הוא דמיין את עצמו בעל רשת מוצלחת מאוד של פיצריות, עם הרבה סניפים ברחבי אמריקה וכל זה, למרות שהתקשה בתשלום ותפעול הפיצריה היחידה שלו. תום חשב על אנשים ובמיוחד על סטודנטים, איך לספק להם אוכל זול וטעים. תום חשב לעצמו שלא משנה כמה פיצה היא טעימה, אם היא מגיעה קרה, היא לא שווה! לכן, עלה לו רעיון מבריק: הוא יצא עם הבטחה שהפיצה שלו תגיע ללקוח תוך חצי שעה, כשהיא עדיין חמה, ואם לא, הלקוחות יקבלו את הפיצה בחינם. הסיפור הזה הקפיץ את המכירות שלו לשמיים! 

תום המציא גם את קרטוני הפיצה שכיום כולנו מכירים ותכנן אותן באופן ששומר על חום ומאפשר לאחסן פיצות רבות, אחת על השנייה, בלי לקלקל אותן. היום יש לו יותר מ-13,800 סניפים באמריקה ובעולם. הרשת ממוקמת במקום שני בגודלה בעולם. תום מימש את החזון שלו. הוא סיפק חווית פיצה, לא סתם פיצה אלא טעימה, חמה, שמגיעה במהירות במחירים סבירים.

סיפור ההצלחה של דומינוס לא קרה סתם. לתום היה חזון גדול, הוא סיפר לעצמו שוב ושוב שהוא בעל רשת פיצריות, עם סניפים רבים באמריקה ובעולם. הוא סיפר גם שהוא רוצה להביא פיצה טעימה, חמה במחיר זול, בעיקר לסטודנטים ולצעירים. כל הסיפור הזה היה בראשו גם כאשר העסק היה קטן מאוד ולא רווחי כלל! הסיפור שתום סיפר לעצמו הוביל אותו בצורה מאורגנת, מחושבת, מתוכננת ומרשימה לממש את החלום שלו.

לסיכום

סטוריטלינג עסקי הוא כלי חשוב שיכול לעזור לבעל עסקים כדי לקדם את העסק שלהם בדרך מעניינת, מיוחדת וזכירה. הסיפורים מאפשרים לשים את הדגש על בידול העסק, לייצר חיבור רגשי ללקוח, לסייע במכירה קלה יותר, בחיבור בעל העסק לחזון ולמטרות שלו וכפועל יוצא מכך, להגדיל את העסק ולהתפתח.

בהצלחה עם הסיפור שלכם.