כולנו מכירים את אפליקציית ווטסאפ ומשתמשים בה באופן שוטף ביומיום. אבל, חלק גדול מאתנו שמנהלות ומנהלים עסקים שוכחים או לא מודעים לעובדה, שווטסאפ יכולה להיות בנוסף, גם פלטפורמה שיווקית מצוינת. 

במאמר הזה אפרט על שלושה אלמנטים באפליקציה שכל בעל ובעלת עסק יכולים לנצל למטרות שיווקיות בקלות, אבל רגע לפני שנצלול פנימה, הנה רקע חיוני וקצרצר.

למה כדאי להשתמש בווטסאפ ככלי שיווקי?

ווטסאפ היא האפליקציה הפופולארית והשימושית ביותר בישראל. היא נתפסת בעיני הישראלים כאמצעי תקשורת, לצד הטלפון, המייל וכו' ומרבית האנשים בארץ מנצלים אותה לתקשורת התפעולית - משפחתית - חברתית היומיומית: 'מי מסיע מחר את הילדים לחוג', 'אל תשכח שקבענו מחר דייט עם משפחת כהן' וכו'. 

אנשים מורגלים לקבל באמצעות הווטסאפ הודעות אישיות ולא פרסומות וגם כאשר אנו מתקשרים באפליקציה בתוך קבוצות, אנחנו מתייחסים למידע שמועבר בקבוצות כמידע מקצועי, אינפורמטיבי, אך לא פרסומי, אלא אם כן מדובר בבירור בקבוצה פרסומית.

בניגוד לפייסבוק שמעבירה פוסט שנכתוב בקבוצה לכ- 5% - 1% מהחברים בה, ווטסאפ 'דוחפת' את ההודעה לכולם ומשאירה את האפשרות לפתוח את ההודעה ולקרוא את מה שנכתב בה לחברי הקבוצה. 

עם השנים, אחוז הצפייה בהודעות שנשלחות בקבוצות יורד והולך, אבל עדיין, אני מעריך ש'הקריאות' במובן של פתיחת הודעות, עומדות על למעלה מ- 40% שזה המון! 

מבחינה שיווקית, אם המידע שתשלחו יעניין את משתתפי הקבוצה, הם יפתחו את ההודעות שלכם ויקראו אותן.

אז איך אפשר להשתמש בווטסאפ בשיווק העסק שלך?

בתור התחלה ובהנחה שקהל היעד של העסק שלך הוא ישראלי, חשוב מאוד שהפרופיל שלך בווטסאפ יכלול שם ותיאור בעברית. בנוסף, חשוב להוסיף תמונת פרופיל מובחנת מהכתפיים ומעלה כיון שאנשים לא קונים מ'הדמות האפורה של ברירת המחדל' שקיימת בווטסאפ ואף 'מענישים' על אנונימיות שם.  

הדמות האפורה של ברירת המחדל בווטסאפ

קרדיט: חן נירן

ועכשיו, אחרי שהסדרנו את הברור מאליו, הנה שלושת האלמנטים באפליקציה שניתן ורצוי לשווק באמצעותם: 

1. פתיחת קבוצת ווטסאפ או קהילה משלך

2. תגובת חכמות בקבוצות של אחרים

3. סטטוס – שטח הפרסום הסמוי שלך בווטסאפ

ובפירוט:

1. פתיחת קבוצת ווטסאפ או קהילה משלך

אם יש לך סיפור להעביר ואם התוכן שלך הוא בעל ערך ועומק - אנשים יתעניינו בו וירצו לשמוע מה יש להגיד. קבוצת ווטסאפ מאפשרת לך להעביר את התוכן שלך לאנשים ולתת להם להגיב לו ולחלוק גם מהידע שלהם. הדבר החשוב הוא לנהל את הקבוצה כך שהערך שלך יעבור בצורה הטובה ביותר ושהקבוצה לא תנוצל להעברת מסרים מסחריים מתחרים.

את המשתתפים בקבוצה אוספים תוך הבטחה מדויקת לקהל היעד שלך על התכנים שתחלוק בה (מידע, טיפים, מדריכים חינמיים, זוויות חדשות על נושא מוכר). ניתן להביא אותם לקבוצה מכל מקום שבו אתה פוגש ונחשף לקהל שלך: מקבוצות פייסבוק או ווטסאפ על נושאים שמשיקים לשלך, ממיילים לרשימות התפוצה וכן הלאה. 

אני מציע לא לצרף אנשים לקבוצה ללא רצון מפורש שלהם. מספיק לשלוח להם קישור כניסה ואיתו סיבה טובה להיכנס לקבוצה ושהם יצטרפו בזמנם החופשי. 

השנה נפתחה האופציה להקמת קהילות שהן מעין קבוצות משודרגות. לא אפרט כאן על ההבדלים בין קהילה לקבוצה, אבל חשוב להכיר את האפשרות הזו.

דגשים חשובים: 

א. על יצירת התוכן בקבוצה משלך

היתרון הגדול של העברת תכנים בקבוצה משלך הוא היכולת לחשוף את התכנים שלך לקהל היעד שלך, ליצור תקשורת עם האנשים ולקבל תגובות וזאת התמורה החשובה ביותר בעולם האינטרנט והתוכן של ימינו: תשומת הלב של הלקוחות. בסופו של דבר, מי שמצליח לעניין את חברות וחברי הקבוצה, יצליח גם למכור להם.

ב. כמה מילים על הגדרות הקבוצה שלך

מבחינה טכנית חשוב לעבור טוב טוב על הגדרות הקבוצה, לתת לה שם מגניב או כזה שמגיע מהתחום (לאחת הקבוצות הראשונות שפתחתי קראתי: 'טיפים ושטיקים בווטסאפ'). חשוב לשלב תמונת נושא שתבטא, יחד עם שם הקבוצה, את התוכן שיועבר בה ולוודא, שבכל מקום שנדרש מסומן 'מנהלים בלבד'.

סוגי קבוצות שניתן לפתוח: 

קבוצה סגורה – שבה רק את/ה כותבים

קבוצה פתוחה – שבה כל אחד יכול לכתוב ובלי לדעת, לעזור לך לייצר תוכן ותשומת לב

קבוצת חצי-חצי שבה ישנם זמנים מוגבלים לתקשורת מצד כולם אבל את.ה כמנהל/ת הקבוצה קובע.ת את החוקים והכללים. אגב, בכל מקרה ברצונך שהקבוצה תשרת אותך (וזה לגיטימי לחלוטין). חובה לקבוע כללים לקבוצה ולאכוף אותם ביד רמה (בקבוצות שפתחתי למשל בנושאי קופירייטינג ו- ווטסאפ הקציתי זמן מסוים לשאלות).

לאחרונה ווטסאפ 'הקפיצה' את מספר החברים האפשרי בקבוצה ל- 1024 משתתפים ולכן, כשמתקרבים לאלף החברים מומלץ לפתוח קבוצה נוספת באותו נושא.

2. תגובות חכמות בקבוצות של אחרים

דרך נוספת לשווק באמצעות הווטסאפ, היא על ידי משיכת תשומת לב בקבוצות של אחרים. ישנן קבוצות פתוחות שבהן ניתן להתבטא בחופשיות בנושאים שונים, למשל קבוצות שמיועדות להודעות על אירועים או על מוצרים חדשים, קבוצות להתייעצות בתחומים מקצועיים וכדומה. חשוב לענות על שאלות ולהגיב בענייניות בקבוצות בתחום שלך כדי לבסס את הסמכות המקצועית שלך.

נוסף להכנסת קישורים וסרטונים, הדרך המומלצת למשוך תשומת לב למסר המילולי שלך היא באמצעות תקשורת של א.מ.ת:

• אמוטיקונים

• מדבקות

• תמונות

אני בטוח שכל קוראי המאמר מבינים את עניין הסרטונים, התמונות והאמוטיקונים שמכניסים צבע ובולטים לעין בתוך אוקיינוס התכנים בווטסאפ. אני רוצה לחדד את עניין המדבקות: התמונות והסרטונים מגיעים במסגרות מרובעות בתוך הווטסאפ ואילו המדבקות מאפשרות לך להתבלט מחוץ למסגרת, כי אפשר ליצור אותן בצורה לא מרובעת. בנוסף מדבקות אישיות-עסקיות עם הפרצוף או השם שלך יכולות להעביר את המסרים שרצית בבולטות ול'חטוף' את תשומת הלב בקבוצה. 

הנה דוגמאות:

תראו איך מדבקות בולטות על הרקע בווטסאפקרדיט: חן נירן

בקיץ 2023 הכניסה ווטסאפ אפשרות להוספת מדבקות מתוך הווטסאפ-ווב, אבל המדבקות האלה עדיין לא נראות טוב כמו אלה שניתן לייצר באמצעות אפליקציות ייחודיות או של מעצבים שמתמחים ביצירת מדבקות.

3. הסטטוס היומי – שטח הפרסום הסודי שלך בווטסאפ

ישנם לא מעט בעלות ובעלי עסקים שלא גילו את הסטטוסים בווטסאפ. הסטטוסים התחילו בתור התשובה של ווטסאפ לסנאפ-צ'אט, הודעות שעוברות ומתחלפות כל 3 שניות מול העיניים שלך ונעלמות לגמרי לאחר 24 שעות בדיוק מרגע הפרסום. 

בדיוק כמו הסטורי בפייסבוק ובאינסטגרם, הסטטוס בווטסאפ הוא שטח פרסומי אורגני וחינמי שלך לכל דבר ועניין. 

חשוב לזכור, שמה שמתפרסם בסטטוס מגיע רק למי ששמרת את מספר הנייד שלו/שלה והוא או היא שמרו את שלך בתוך ספר הטלפונים בטלפון הנייד.

היתרונות הגדולים של הסטטוסים:

א. מדובר בנדל"ן פרסומי חינמי!

הסטטוס נחשף לכל מי שמחובר אליך בקשר דו-צדדי בווטסאפ ולכן הגדלה של מספר הא.נשים ששומרים את מספר הנייד שלך (ואתה את שלהם) משמעותה חשיפה לעיניים נוספות. בנוסף, באפשרותך לראות בכל רגע נתון כמה אנשים הסתכלו על הסטטוס שלך ולזהות אותם במדויק. מבחינה טכנית יש כמה כללים שכדאי לדעת על הרשת הזו (אפשרויות דפדוף ועצירת המרוץ המהיר של הסטטוסים, האפשרות לשים מספר סטטוסים ברצף, האפשרות לשלב קישורים ועוד). בזכות העובדה שפייסבוק קנתה לפני כשנתיים את ווטסאפ, לאחר הקמת סטטוס אפשר גם להעתיק אותו ולהכניס אותו כסטורי בפייסבוק ובאינסטגרם ב-2 לחיצות מקשים ובכך, להגדיל מאוד את החשיפה האורגנית שלך.

ב. הצלחות של פרסום סטטוסים

באופן מפתיע, הפרסום בסטטוסים מוכר ונפוץ מאוד במגזר החרדי. ייתכן וזה נובע מכך שרשת ווטסאפ החלה כרשת שבה כותבים מסרים מילוליים וייתכן והאופציה להעברת תמונות וסרטונים 'עברה מתחת לרדאר' אצל 'משגיחי הכשרות' של הטלפונים והתקבעה כאמצעי תקשורת 'בטוח' במגזר. 

באיסוף החומרים לספר ולהרצאות שלי על ווטסאפ נתקלתי באישה שעוסקת באיפור ומצליחה לפרסם ולמכור ללקוחות חרדיות (נשים בלבד) קורסים ומוצרי איפור באלפי שקלים ויותר מידי חודש בעזרת הסטטוסים שהיא מפרסמת.

דוגמה נוספת לשימוש בסטטוסים היא של מתקין ומתקן מזגנים ממרכז הארץ, שעובד במרחקים די גדולים ממקום מגוריו ובאמצעות הסטטוסים מעדכן את קהל לקוחותיו היכן יהיה ביום העבודה הקרוב.

אגב, גם לי סטטוסים שפרסמתי הניבו הרשמות להדרכות ומכירות לספר הדיגיטלי שכתבתי על ווטסאפ: ‘כל מה שרצית לעשות כדי לבלוט בווטסאפ’.

 

שער הספר כל מה שרצית לעשות כדי לבלוט בווטסאפ

קרדיט: חן נירן
 

לסיכום 

אני מקווה שהמאמר נתן לך רעיונות איך להגדיל את החשיפה הפרסומית שלך לעסק בחינם באמצעות הווטסאפ ושתעשה שימוש בשלושת הכלים שיניב לך הרחבה של הקהל הלקוחות וכתוצאה מכך, הגדלה של ההכנסה.