מעוניינים באתר אינטרנט לעסק שלכם? המאמר הזה נכתב עבורכם. החלטתי לעשות סדר בדברים אחת ולתמיד וללמד אתכם מה צריך לדעת רגע לפני שאתם מקימים אתר אינטרנט לעסק שלכם.

קדימה, מתחילים!

שלב ראשון - תכנון

השלב החשוב ביותר בתהליך בניית האתר הוא התכנון שלו. תכנון נכון יעזור להבין ולהעביר לגורמים המעורבים בהקמת האתר את מה שצריך, יחסוך זמן, שאלות והבהרות בהמשך, יאפשר לבעל העסק לקבל הצעות מחיר מדויקות יותר וישמש כלי לקבלת החלטה מושכלת עם מי לעבוד.

אוקיי, אז איך מתכננים? הנה מספר שאלות שיסייעו לכם בתהליך.

השאלה הראשונה שעלינו לשאול היא למה אנחנו רוצים לבנות את האתר? מהי המטרה שלו?

יכול מאוד להיות שיש לנו עסק מצליח, אז למה בדיוק האתר אמור לשמש? 

אתר יכול לשמש למספר מטרות: למכירת מוצרים או שירותים, להבאת לידים, להוות אכסניה לעבודות או לבלוג של בעל/ת האתר, להסביר תהליכים, ליצור תדמית מסוימת לבעלת/ת העסק, לקדם הרצאה, להפעלת קורס און ליין, להיות בית לכל הפעילות השיווקית של העסק ועוד.

הגדרה ברורה של מטרת האתר בשלב מוקדם היא חשובה, כיון שכך ניתן לדעת מראש איזה אתר להקים, לאן נרצה להגיע ועל מה לשים את הדגש.

ניקח לדוגמה את רוני, צורפת תכשיטים מוכשרת שפנתה אלינו כדי לבנות אתר אינטרנט. 

האתר של רוני יכול לשמש אותה למספר מטרות:

  • להביא קהל לחנות או לסטודיו שלה
  • לשמש כחנות אינטרנטית למכירת התכשיטים שהיא מעצבת ויוצרת
  • לבנות מערכת קורסים לצורפות ולתכשיטנות
  • לבנות מערכת בלוג לשיתוף הידע שלה ולחזק המותג
  • לבנות רשת חברתית לשיתוף ידע של צורפים אחרים
  • לתרגם את האתר לכמה שפות כדי לפנות לשווקים אחרים ועוד

כמובן שהאתר של רוני יוכל גם לשלב בין כמה מטרות ולענות על כמה צרכים במקביל.

כשאנחנו ניגשים למלאכת תכנון האתר, חשוב לזכור, שאתר הוא כמו קנבס לבן ונקי ושאנחנו אלה שבוחרים כיצב לצבוע אותו. כדאי שנחשוב בנקודת זמן זו על הרצונות שלנו לעתיד הקרוב והרחוק, וכך נדייק בצורה טובה יותר את האתר שעתיד להיבנות.

אבל לדעת מהי המטרה לא תמיד מספיק. שאלו את עצמכם בנוסף, מה באמת חשוב לכם ועל מה אפשר לוותר?

לדוגמה: פנתה אלינו לקוחה שעוסקת בתחום הטיולים וביקשה שנבנה לה דף נחיתה ייחודי, בהתאם לצרכים שחברת השיווק שלה הכתיבה. ההנחיות שקיבלנו היו ליצור עמוד עם עיצוב מרשים ומעורר השראה, כזה שיבדל את העסק של הלקוחה מעסקים מתחרים.

נאמנים להנחיות יצרנו עמוד נחיתה מרשים מאוד שזכה להרבה מחמאות, אך הייתה בעיה אחת: בגלל העיצוב הייחודי, בעלת העסק התקשתה בשכפול ובעדכון שלו, כך שהוא לא היה פרקטי עבורה. 

ברגע שהבנו שהיא צריכה עמוד נחיתה שניתן לשכפול ולשינוי בקלות ובאופן תדיר, ללא צורך במתכנתים, יצרנו עבורה עמוד (עדיין יפה ומרשים) פחות מתוחכם שאותו היא יכולה הייתה לתפעל לבד.

  
הצורך המדויק במקרה הזה היה אם כן עמוד נחיתה שיווקי, שיראה מצוין בכל הפלטפורמות, יבנה לפי החלטת הקניה של הלקוח הפוטנציאלי ושיהיה ניתן לשיכפול ולשינוי בקלות. 

פרגמטיות והבנה נכונה של מה באמת חשוב, תביא את בעל/ת העסק לתוצאה הנכונה ביותר.

דוגמה נוספת היא של חברה שעובדת עם מערכת CRM מסוימת (מערכת לניהול לקוחות) שביקשה שהמערכת תתממשק עם האתר שאותו היא מעוניינת להקים. פרויקט כזה דורש משאבים רבים של זמן וכסף ולפעמים יכתיב מי יקים את האתר. 

כאן המקום לשאול: כמה ההתממשקות למערכת CRM היא חשובה? האם נכון לעמוד על כך שההתממשקות תבוצע עכשיו או שאולי מספיק שתהיה אופציה לכך בהמשך? ובכלל, מי צפוי לתפעל את האתר? 
חשוב שהאתר יהיה קל לתפעול ולכן, אם ישנם מוצרים רבים שנדרש לעדכן אותם, אפשר ליצור עדכון מתוך טבלה או חיבור למערכת שאיתה העסק עובד.

השאלה השנייה שעלינו לשאול - למי אני בונה את האתר? מיהו הלקוח האידיאלי של העסק שלנו?

הבנה והכרות עם קהל היעד של העסק שלנו הן חלק סופר חשוב בעסק בכלל ובבניית האתר. ככל שנכיר את הלקוח האידיאלי שלנו לעומק, כך הפניה אליו תהיה מדויקת יותר.

ישנם מספר רב של מאפיינים, נתונים דמוגרפיים ומידע אישי שצריך להתייחס אליהם כאשר אנחנו מגדירים את קהל היעד שאליו השירות/ המוצר שלנו מיועדים ולמעשה, מדובר ברשימה כמעט אינסופית של נתונים.

על מנת לפשט את העניין, הנה רשימה מקוצרת שאיתה אפשר להתחיל:

  • המגדר של הלקוח
  • המצב המשפחתי (כולל מבנה משפחתי, עם/בלי ילדים, כמה וכו')
  • גיל הלקוח
  • עיסוק, רמת הכנסה והכנסה פנויה
  • מקום המגורים (גיאוגרפי)
  • השכלה
  • תחומי עניין
  • העדפות תרבותיות
  • העדפות צרכניות (למשל: האם קהל היעד מעדיף מותג מפורסם או אופנתי, או שיעדיף מוצר לא ממותג במחיר זול יותר)

מומלץ להשקיע זמן ומחשבה בהכרת קהל היעד המדויק של העסק. מידע זה ישמש בשפה העיצובית, בטקסטים, בפרסום ואפילו בבחירת צבעי המותג שלכם. 

טיפ: יש לכם כבר לקוחות? תוכלו למצוא אצלם את התשובות הטובות ביותר לשאלות שהוצגו כאן.

השאלה השלישית שיש לשאול היא - מה אנחנו רוצים שהאתר ישדר?

ההמלצה שלנו היא להחליט על טון מסוים שמייצג אתכם ואת העסק שלכם בצורה הטובה ביותר ולהביא לידי ביטוי את הטון הזה בבניית האתר. חשוב לזכור, שהאתר צריך להיות בהלימה למי שאנחנו ולמה שהעסק שלנו משדר. אפשר ורצוי לקחת השראה מאתרים קיימים.

יש כל כך הרבה סוגים של אתרים, בשלל עיצובים שונים ולפעמים קשה לראות במדויק איך מרצה שהאתר ייראה. לכן, מומלץ מאוד להיעזר בהשראות וברפרנסים, לערוך רשימה של אתרים שאנו אוהבים ולהיעזר בה בשלבי תכנון ועיצוב האתר. השראות אלה ישרתו גם את הסטודיו לעיצוב האתר שכן הן יעזרו בהבנת הסגנון העיצובי שאנחנו מתחברים אליו.

לסיכום

אם החלטתם לבנות אתר אינטרנט לעסק שלכם, אל תוותרו על עבודת ההכנה המקדימה שנדרשת. מתן תשובות לשאלות שהוצגו במאמר אמנם יצריך מכם עבודה ומאמץ, אבל במקביל, יחסוך לכם הרבה מאוד משאבים כספיים וזמן בהמשך ויספק לכם את התוצאה הנכונה ביותר.