עם כל כך הרבה אפשרויות של ערוצי שיווק בעזרת תוכן ואלפי עסקים שרוצים לבלוט בהם, כתיבה של פוסטים לרשתות החברתיות היא כלי אדיר אם עושים בה שימוש נכון. כדי לעמוד בתחרות ולהיות בה שחקן משמעותי לא חייבים להיות סופרים או משוררים, אלא פשוט לכתוב מהלב. פשוט לכתוב.

מילים זה כל הסיפור

כמו בחיים עצמם, מושלם הוא מושג יחסי. מושלם יכול להיות הכי טוב שלי, אבל הוא גם יכול להיות טוב יותר בעיניי בהשוואה לאחרים. פוסט מושלם הוא הפוסט שתרגישו אתו הכי נוח. כשאתם כותבים את מי שאתם ומה שאתם רוצים לשדר באמת, בלי להתייפייף ובלי לנסות להיות מי שאתם לא - תשיגו יותר. זה אולי ייקח קצת זמן, אבל הסבלנות משתלמת. ביג טיים.

זה לא סוד שהאלגוריתמים של הרשתות החברתיות משתנים חדשות לבקרים, אך טבע האדם הוא יציב וקבוע. אנשים לא אוהבים ש'מורחים' אותם ורובנו מריחים מקילומטר את מי שמנסים 'לסובב' אותנו או לדחוף לנו מוצר או שירות שאנחנו לא באמת צריכים או רוצים. במילים אחרות: את מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך.

קבלו 11 (+ 1) טיפים לכתיבה שיעזרו לכם לכתוב את הפוסט המושלם שלכם:

1. ספרו סיפור

אולי לא כל אחד יכול להיות סופר, אבל כל אחד יכול לספר סיפור. רשתות חברתיות הן קודם כל פלטפורמה חברתית שמורכבת מאנשים. אותם אנשים לא חייבים להיות חברים שלנו או לקוחות שלנו, אבל הם יקראו את מה שנכתוב אם הסיפור שנספר יעניין אותם, ירגש אותם או אם הם ימצאו בו נקודות להזדהות (או להתנגדות).

הסיפור יכול להיות עם נגיעה אישית או משהו כללי. הוא יכול להיות מבוסס על מקרה עם לקוח או על נושא אקטואלי. הסיפור יכול להיות דמיוני או אמיתי, העיקר שיהיו לו התחלה, אמצע וסוף. ואם אפשר שיהיה גם טוויסט מעניין.

2. האורך לא קובע

לפעמים, פוסט מושלם יהיה זה שיהיו בו לא יותר משתיים - שלוש שורות. לפעמים פוסט מושלם יהיה דווקא זה שהקורא יקדיש דקות ארוכות לקריאה שלו. אין לזה כללים חקוקים בסלע. הקהל שלנו מורכב מאנשים עם העדפות ויכולות ריכוז שונות. יש מי שאוהבים לקרוא פוסטים ארוכים ויש מי שידלגו עליהם וזה לגמרי בסדר. העיקר שהמסר יעבור במדויק.

3. כתבו בגובה העיניים

גם אם מאחוריכם שנים של לימודים באקדמיה, הקוראים שלכם לא רוצים לרוץ לגוגל כדי לפענח מילים או מושגים שכתבתם בפוסטים. לרוב, השפה המקצועית שלכם תהיה ברורה רק למי שמגיעים מעולם התוכן שלכם ובשביל הקוראים זו סינית. לפעמים, לראשי תיבות יש כמה משמעויות וזה עשוי לבלבל (למשל: דל"פ – דעה לא פופולרית אבל גם דל פחמימה), לכן עדיף להימנע מהם. כתבו בשפה נהירה ונגישה וכך לא תאבדו את הגולשים.

שימו לב! זה לא אומר שצריך לכתוב בשפה רדודה, אבל שפה גבוהה מדי עלולה להרחיק את הקוראים.

4. שמרו על שפה חיובית

אני לא מכירה אנשים שאוהבים שנוזפים בהם או מטיפים להם מוסר. גם הקוראים שלנו לא אוהבים את זה. אני גם לא מכירה אנשים שאוהבים ש'מחטטים' להם בכאב או מעמתים אותם עם חוסר המסוגלות שלהם. גם הקוראים שלנו לא אוהבים את זה. במקום לכתוב באופן ישיר על ה'כאב' שלהם כתבו על הפתרונות שיש לכם להציע, על התמורה שהם יקבלו, על התועלות שהם ישיגו ועל השיפור הצפוי במצבם. גם כשכותבים על קושי, כישלון או כאב אפשר ומומלץ לתת פתח לתקווה, להאיר את הדרך ולהציע פתרון.

5. שימו את הקוראים שלכם במרכז

זה אולי ישמע לכם מוזר, אבל בכתיבה שיווקית הקוראים רוצים להרגיש שאנחנו חושבים עליהם וכותבים בשבילם. גם כשאנחנו מספרים סיפור אישי הוא צריך להיות מוכוון לקהל שלנו. הקהל צריך להתחבר לסיפור ולהפיק ממנו משהו שישנה או יעורר אצלו את המחשבה, ייגע בו ברגש ויניע אותו לפעולה.

6. יצירתיות היא שם המשחק

אין אדם שהוא לא יצירתי. יש מי שרק חושבים שהם לא יצירתיים. רובנו לא מדברים באופן זהה לכל לקוחות שלנו - זו יצירתיות. אנחנו מדברים אחרת לכל אחד מהילדים שלנו – זו יצירתיות. אנחנו מדברים בשפה שונה במעגלים החברתיים שלנו – גם זו יצירתיות. אם כך, אין סיבה שבכתיבת פוסטים לרשתות חברתיות לא ניתן דרור ליצירתיות שלנו.

אני לא חסידה גדולה של שבלונות ונוסחאות 'פלא' בכתיבה של פוסטים לרשתות חברתיות, להפך. אם כולם ייכתבו בסגנון דומה, יהיה כאן משעמם. ממש משעמם. כשרוצים לבלוט צריך לעורר עניין, להיות שונים ויצירתיים.

7. בחרו כותרת מסקרנת 

טריק ידוע בתקשורת הוא לעשות שימוש בכותרת מאירת עיניים (לפעמים פרובוקטיבית) כדי לגרום לנו לעצור ולקרוא את הידיעה.

דוגמאות לכותרות שימשכו את העין:

  • כותרת עם שאלה מתריסה
  • כותרת שיש בה נתונים מספריים
  • כותרת עם הצעה ש'קשה לסרב לה'
  • כותרת עם שאלה שיוצרת פער בידע
  • כותרת עם הבטחה לטיפים ו/ או המלצות

זכרו! אם בכותרת שאלתם שאלה, אל תשכחו לתת את התשובה בפוסט

8. חפשו מקורות להשראה

החברה הטובה של היצירתיות היא ההשראה והיא נמצאת בכל מקום סביבנו. אם רק תפקחו את העיניים ותפתחו את האוזניים תגלו שאתם יכולים לקבל השראה משיחות הבוקר בסופרמרקט, מהדרך לעבודה, מדפדוף אקראי בעיתון או באתרי חדשות, מתמונות, משירים, מספרים או מטיול בטבע.

תציצו מעת לעת בפוסטים של קולגות שלכם וראו על מה הם כותבים, אולי זה גם יצית אצלכם רעיון לפוסט. אבל, וכאן יש אבל גדול, לקבל השראה מאחרים אינו אומר שאפשר להעתיק מהם, ממש לא.

9. בחרו תמונה מתאימה לפוסט

כדי שהפוסט שלכם יהיה מושלם רצוי ומומלץ בחום ללוות אותו גם בתמונה או בעיצוב שימשכו את העין. התמונה יכולה להיות קשורה באופן ישיר לנושא הפוסט, או לחילופין תמונה שמגרה את החושים. מה שחשוב הוא שהיא תגרום לגולשים לעצור רגע. אני מכירה יועץ עסקי מוכשר שבכל הפוסטים שלו הוא מוסיף תמונות של אוכל – וזה עובד לו בענק.

10. נסו לשלב הומור

טוב, לא תמיד ולא בכל פוסט הומור יכול לעבוד, אבל הומור מוסיף את התבלין המיוחד שמעלה חיוך אצל הקוראים שלנו וחיוך זה תמיד טוב. שימוש בהומור לא אומר שאתם צריכים לעשות הסבה לסטנדאפ או לכתוב בדיחות. תוספת של פאנצ' או טוויסט בעלילה, יעשו את העבודה.

ואם כבר הזכרתי הומור: זכרו! אם אין רשתות (חברתיות) על החלונות (WINDOWS), נכנסים זבובים.

11. הניעו את הקוראים לפעולה וצרו מעורבות

לפני שאתם קופצים – לא כל הנעה לפעולה משמעה קריאה לרכוש מכם מוצר או שירות או אפילו להזמין ליצור אתכם קשר. הנעה לפעולה ומעורבות יכולות להיות גם הזמנה לענות על שאלה, להגיב, לסמן 'לייק', לתת דוגמאות, לשתף את הפוסט וכדומה. ככל שתהיה יותר תנועה בפוסט שלכם, כך הוא ייחשף ליותר גולשים והסיכוי שתגיעו ליותר לקוחות פוטנציאליים יעלה – והרי זו מטרת העל שלנו כשאנחנו כותבים על העסק שלנו.

לכתוב פוסט מושלם לרשתות חברתיות זו מיומנות נרכשת, לא פחות. הכי חשוב לא להתייאש. פשוט תתחילו לכתוב, מקסימום תמחקו ותתחילו מחדש. עם הזמן והתרגול תגלו שמלאכת הכתיבה הופכת קלה ונעימה יותר. אם אתם לא בטוחים בעצמכם אל תתביישו לשאול את מי שאתם סומכים עליהם מה דעתם לפני שאתם מפרסמים.

+ טיפ בונוס לסיום

עצרו רגע לפני שאתם לוחצים על הכפתור 'פרסם'. אם אתם לא שלמים עם התוצאה לפעמים כדאי להתרחק מהטקסט לשעה-שעתיים ואולי ליום-יומיים ורק אז לחזור אליו. בקריאה שנייה ושלישית תשפרו, תדייקו, תשנו ורק אז תפרסמו. 

בהצלחה!

ההשראה לפוסט המושלם נמצאת סביבנו

קרדיט: משה פילברג