בעוד‭ ‬האלמנטים‭ ‬של‭ ‬המותג‭ ‬הם‭ ‬חזותיים‭ ‬בעיקר,‭ ‬זהות‭ ‬המותג‭ ‬מבוססת‭ ‬על‭ ‬ערכי‭ ‬היסוד‭ ‬ועל‭ ‬עמדותיו‭ ‬של‭ ‬העסק‭.‬ לעסק‭ ‬שרוצה‭ ‬לצאת לדרך עם המיתוג‭ ‬נכון‭ – ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬נקודת‭ ‬מבט‭ ‬ברורה‭ ‬מי‭ ‬הוא‭ ‬ומה‭ ‬עושה‭ ‬אותו‭ ‬שונה‭.‬ לכן,‭ ‬מיתוג גרפי לעסקים‭ ‬הוא חיוני‭ ‬בכדי‭ ‬להתחיל‭ ‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬הייחודי‭ ‬של‭ ‬החברה‭ ‬שלכם. 

‬כשעסק‭ ‬מתחיל‭ ‬תהליך‭ ‬מיתוג‭ ‬עסקי בהגדרת‭‬‭ ‬רעיונות‭ ‬הליבה‭ ‬שלו ומציאת דרכי הביטוי שלהם - יהיה לו‭ ‬קל יותר‭ ‬ליצור‭ ‬מותג‭ ‬מדהים‭ ‬ובלתי‭ ‬נשכח‭.‬ ההתבוננות‭ ‬הזו‭ ‬פנימה‭,‬ אל‭ ‬ערכי‭ ‬הליבה‭ ‬של‭ ‬העסק‭,‬ רלוונטית‭ ‬לתהליך‭ ‬יצירת‭ ‬המיתוג‭ ‬וגם‭ ‬מעולה‭ ‬עבור‭ ‬העסק‭ ‬עצמו, שכן‭ ‬כך הוא‭ ‬מחדד‭ ‬לעצמו‭ ‬את‭ ‬הערכים‭ ‬והאמונות‭ ‬שעליהם‭ ‬הוא‭ ‬מתבסס‭.‬
ערכים‭ ‬לדוגמה‭ ‬יכולים‭ ‬להיות‭ – ‬נגישות‭,‬ שירות‭ ‬עד‭ ‬הבית,‭ ‬או שעות פתיחה לא שגרתיות, כאשר ‬ערכים‭ ‬אלה יכולים להיות מתורגמים‭ ‬לשפה‭ ‬החזותית‭ ‬של‭ ‬המותג‭ :‬לוגו‭,‬ צבעים‭,‬ איור‭ ‬או‭ ‬תמונה‭,‬ טיפוגרפיה‭,‬ משקל‭ ‬ופריסה‭.‬

כיצד‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬המראה‭ ‬והתחושה‭ ‬שהעסק‭ ‬רוצה‭ ‬להעביר‭?‬

האלמנטים‭ ‬הבסיסיים‭ ‬של‭ ‬מיתוג‭ ‬חזותי‭ ‬כוללים‭ ‬לוגו‭,‬ שפה, ‬צבעים‭,‬ תמונות‭ ‬וטיפוגרפיה‭.‬ מותג‭ ‬חזק‭ ‬הוא‭ ‬אחד‭ ‬שיכול‭ ‬להיות‭ ‬מבוסס‭ ‬על‭ ‬היסודות‭ ‬הבסיסיים‭ ‬ביותר‭ ‬ועדיין‭ ‬להיות‭ ‬מוכר‭.‬ אפילו‭ ‬מילה‭ ‬אחת‭ ‬שנכתבה‭ ‬בדרך‭ ‬מסוימת‭ ‬יכולה‭ ‬להעביר‭ ‬מסר‭ ‬מדויק‭ ‬וברור.
יש‭ ‬מסרים‭ ‬שאפשר‭ ‬להעביר‭ ‬עם‭ ‬טיפוגרפיה‭ ‬בלבד‭.‬ מיתוג‭ ‬טוב‭ – ‬בדרך‭ ‬כלל‭ ‬גם‭ ‬חזק‭ ‬בטיפוגרפיה‭ ‬שלו‭ .‬יצירתיות‭ ‬חופשית‭ ‬וזורמת‭ ‬היא‭ ‬המפתח‭ ‬להתנסות‭ ‬עם‭ ‬אלמנטים‭ ‬אלה. ‬ 

כשאני‭ ‬ניגשת‭ ‬לעצב‭ ‬זהות‭ ‬מיתוגית‭ – ‬אני‭ ‬משתדלת‭ ‬לבוא ‬פתוחה‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬ביטויים‭ ‬יצירתיים‭,‬ ולא‭ ‬לבוא‭ ‬עם‭ ‬כיוון‭ ‬מוכן‭ ‬מראש‭.‬

התהליך מתחיל בשאילת שאלות

אם נבין יותר לקראת מה אנחנו הולכים – נגביר את הבהירות ונגרום לתהליך להיות קל יותר ונעים יותר.
אז מהן השאלות שכדאי לשאול את עצמנו לפני שמתחילים בתהליך מיתוג גרפי לעסק עם מעצב גרפי? כשתענו על השאלות האלו – אתם תעברו את התהליך בנעימות וביעילות ותגיעו לתוצאה מדויקת יותר.

 

  1. מה שם העסק ומה הרעיון העומד מאחורי בחירת השם?
  2. מה העקרונות או הערכים שעל פיהם העסק שלכם מתנהל?
  3. איך הייתם ממצבים את העסק שלכם, עממי או יוקרתי, חדשני או מסורתי, או גם וגם?
  4. מי קהל היעד שלכם?
  5. מה הייתם רוצים שאנשים ירגישו כשהם פוגשים את המוצרים או השירותים שלכם?
  6. כיצד תגדירו את העסק שלכם במשפט אחד?
  7. מי הם העסקים הדומים לשלכם?
  8. מהם‭ ‬הרכיבים‭ ‬המגדירים‭ ‬את‭ ‬המותג‭ ?‬
  9. מה‭ ‬הן‭ ‬התכונות‭ ‬והכישורים‭ ‬שהעסק‭ ‬שלכם‭ ‬מביא‭ ?
  10. ושאלת הבונוס - ‘מה‭ ‬הסיפור‭ ‬שאני‭ ‬מספר’? סיפור‭ ‬טוב‭ ‬מהווה‭ ‬בסיס‭ ‬חזק‭ ‬עבור‭ ‬המותג‭ ‬שלכם‭.‬ אנשים‭ ‬אוהבים‭ ‬סיפורים‭.‬ כשתספרו‭ ‬את‭ ‬הסיפור‭ ‬שלכם‭ – ‬זה‭ ‬יגרום‭ ‬לאנשים‭ ‬לגלות אכפתיות‭.‬זה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬הסיפור‭ ‬הכי‭ ‬מקורי‭ ‬או‭ ‬מרתק‭,‬ עם‭ ‬זאת‭,‬ סיפור‭ ‬שקשור‭ ‬אליכם‭ ‬ולעסק‭ ‬ושמתחבר‭ ‬למסר‭ ‬שלכם‭ – ‬עשוי‭ ‬לעזור‭ ‬וליצור‭ ‬חיבורים‭ ‬ממקומות‭ ‬בלתי‭ ‬צפויים‭.

השאלות הללו יגרמו לכם להתבונן על העסק ויסייעו לכם במיקוד, בחידוד וגם בהצגה העצמית שלכם, כאשר תפגשו את קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם. ותהליך המיתוג ייעשה ברור יותר ומדויק יותר.

מה הלאה?

בשלב הבא - אני‭ ‬‮'שופכת'‬‭ ‬רעיונות‭ ‬ותמונות‭ ‬אל‭ ‬הדף‭ ‬ואז‭ ‬בוחרת‭ ‬באלו‭ ‬טיוטות‭ ‬או‭ ‬אלמנטים‭ ‬קיים‭ ‬רעיון‭ ‬או‭ ‬ניצוץ רלוונטי,‭ ‬ואותם אני מפתחת‭.‬ אני‭ ‬מחפשת‭ ‬גם את‭ ‬הטיפוגרפיה‭ ‬הנכונה והמתאימה ביותר‭.‬ כאשר‭ ‬כל‭ ‬האלמנטים‭ ‬הגרפיים‭ ‬מתחברים‭ ‬בצורה‭ ‬הטובה‭ ‬ביותר, התמונה מתבהרת.

מה עושים כדי לחזק את המותג?

1. אם‭ ‬אתה‭ ‬לא‭ ‬שם‭ – ‬אתה‭ ‬לא‭ ‬קיים‮

היו‭ ‬נוכחים‭ ‬ופעילים‭ ‬באתרי‭ ‬המדיה‭ ‬החברתית‭.‬ ניתן‭ ‬להעדיף‭ ‬ערוצים‭ ‬מסוימים‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬אחרים‭ ‬וכדאי‭ ‬לקחת‭ ‬בחשבון‭ ‬את‭ ‬קהל‭ ‬היעד‭ ‬המתאים‭ ‬לכם‭ ‬בכל‭ ‬ערוץ‭, ‬אבל‭ ‬אין‭ ‬להתעלם‭ ‬מקיומם‭ – ‬כי‭ ‬היום אלו‭ ‬הן‭ ‬זירות‭ ‬חשובות‭.‬

2. ללמד‭ ‬וללמוד

כאשר‭ ‬אתם‭ ‬ממצבים עצמכם‭ ‬כמומחים‭ ‬בתחום‭ ‬מסוים‭,‬ אתם‭ ‬צריכים‭ ‬להיות‭ ‬מעודכנים‭ ‬היטב‭ ‬ובקיאים‭ ‬בכל‭ ‬העובדות‭ ‬על‭ ‬הנושא‭.‬
עליכם‭ ‬ללטש‭ ‬את‭ ‬עצמכם‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬כדי‭ ‬להשתפר‭ו.‬דרך‭ ‬מצוינת‭ ‬להשתפר‭ ‬ולהתמקצע, ‬היא‭ ‬ללמד‭ ‬אחרים, למשל לכתוב‭ ‬מדריך‭ ‬קצר‭ ‬בנושא‭ ‬שהוא‭ ‬בתחום‭ ‬המומחיות שלכם‭.‬

3. ‬העבירו את המסר

הנקודה‭ ‬כאן‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬להמציא‭ ‬את‭ ‬עצמכם‭ ‬מחדש‭,‬ אלא‭ ‬לעבוד‭ ‬עם‭ ‬מה‭ ‬שיש‭ ‬לכם, ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬היכולות‭ ‬המוצלחות‭ ‬של‭ ‬העסק‭‬‭ ‬לידיעת‭ ‬קהל‭ ‬הלקוחות‭ ‬הפוטנציאלי‭.‬

4. ‬בואו נהיה‭ ‬בקשר

אינטראקציה‭ ‬עם‭ ‬הקהל‭ ‬שלכם‭ ‬וברשת‭ ‬באופן‭ ‬שיטתי‭ – ‬עשויה לייצר לכם ‬תוצאות וניסיון של מי שעוסק בתחום מיתוג לעסקים‭.‬ לעולם‭ ‬אל‭ ‬תתחבאו מאחורי ‘אנחנו עסוקים מדי’‭.‬ חשוב ‬שלא תתנו‭ ‬לאף‭ ‬אחד‭ ‬סיבה‭ ‬להכתים‭ ‬את‭ ‬המוניטין‭ ‬שלכם. כל‭ ‬אדם‭ ‬שתפגשו‭ ‬ותנהלו עמו שיח, ‬יכול‭ ‬לגלם‭ ‬חיבור‭ ‬עסקי‭ ‬בעתיד‭ .‬אל‭ ‬תחסכו‭ ‬בלהיות‭ ‬נחמדים‭ ‬למי‭ ‬שסביבכם‭.

 

יש‭ ‬עקרונות‭ ‬משותפים‭ ‬לכל‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬עסק אך לעיתים, מותגים‭ ‬שונים‭ ‬דורשים‭ ‬גישה‭ ‬שונה‭ ‬ומה‭ ‬שעובד‭ ‬עבורכם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬יעבוד‭ ‬עבור‭ ‬אחר‭.‬ יכולה‭ ‬להיות‭ ‬גמישות ‬בשימוש‭ ‬במאפייני‭ ‬המיתוג‭.
לאחר‭ ‬שנבחר‭ ‬המיתוג‭ ‬המתאים‭ – ‬יש‭ ‬לפרסם‭ ‬אותו‭ ‬באופן‭ ‬עקבי‭.‬

עלינו‭ ‬להיות‭ ‬עקביים‭ ‬ויצירתיים‭.‬ כדאי‭ ‬לאפשר‭ ‬למותג‭ ‬שלכם‭ ‬להיות‭ ‬עם ‬חיים‭ ‬משלו‭,‬ המעוגנים‭ ‬בערכי‭ ‬הליבה‭ ‬והעקרונות‭ ‬שלו‭.‬ כך‭ ‬יישאר‭ ‬המותג‭ ‬שלכם‭ ‬חי‭ ‬ובועט‭ ‬בזיכרון‭ ‬של‭ ‬הלקוחות‭ ‬שלכם.