בעלי עסקים: גללתם לאחרונה את פיד האינסטגרם שלכם? כמה פרסומות צצו לכם שהציעו לפרסם את העסק שלכם? לי, לכולנו קופצות פרסומות כאלה כל דקה וכל אחת מהן מציעה לי אסטרטגיה שונה: אחד יעשה עבורי פרסומות וידאו, אחר ידאג ללידים מדהימים שיזרמו אלי כמו נהר שוצף, שלישי ינהל עבורי את דף הפייסבוק, רביעי את עמוד הטיקטוק, ולחמישי יש שיטה חדשנית להביא לקוחות בלי להשקיע שקל בעזרת שיווק רשתי. כל אחד מהמבטיחים האלה מהם מציע חלק, פרוסה בתוך עוגה גדולה שנקראת 'שיווק' והגיע הזמן שנכיר את העוגה כולה.

כדי שהשיווק של העסק יהיה יעיל ויביא לתוצאות הרצויות, ישנם כמה דברים שחשוב לדעת ולעשות:

סליחה, מי הקהל שלך?

הצעד הראשון לניהול שיווק יעיל הוא להבין במדויק מיהו הקהל שאליו אנחנו פונים. קהלי היעד צריכים להיות ממוקדים ומדידים והם צריכים להתאים לכיוון הכללי של העסק אותו אתם מנהלים. לפעמים, הקהל של העסק הוא מגוון. כך, עסק לצעצועי ילדים פונה לילדים אבל לא רק אליהם. הוא פונה גם להורים לילדים, לחברים שלהם, לדודים שמגיעים לקנות מתנות וגם לסבים והסבתות שמחפשים פינוק עבור הנכדים. 

לכל אחד מהקהלים הללו שפה משלו וצורות אחרות שבהן ניתן להגיע אליו. גם הרגש שפועל בזמן הפניה שונה לגבי כל אחד מהקהלים: ההורה, מדמיין את פניו המחייכים של הילד בזמן קניית הצעצוע ואילו הילד חושב מה יגידו החברים בכיתה או בגן על הצעצוע החדש. כל עסק צריך להבין מהן הדרישות, הרגישויות, הצרכים והשפה הנכונה של קהלי היעד שלו ובהתאם, לפתח אסטרטגיות שיווק מותאמות. לא מדובר באסטרטגיה אחת, אלא לכל סוג קהל תותאם אסטרטגיה השיווק המתאימה לו. כך, השיווק של העסק הופך ליעיל ומדויק יותר והקהל הופך למוכן ובשל לבצע קנייה.

שלא אחד בלבד

היום, ישנן פלטפורמות שיווקיות רבות: טלוויזיה, רדיו, עיתונות מקומית וארצית, רשתות חברתיות ועוד ועוד. נסו, עד כמה שניתן, לפתח אסטרטגית שיווק שתשלב כמה פלטפורמות וטכניקות שיווקיות. לדוגמה: שלבו שיווק דיגיטלי יחד עם שיווק מסורתי, או אם הפלטפורמות הדיגיטליות הן אלה שמתאימות לעסק שלכן, אל תשימו את כל הביצים במקום אחד: שלבו מספר רשתות, בחלקן פרסמו אורגנית ובחלקן ממומן. אפשר לבנות מיתוג מרשים יחד עם השקעה בפרסום ממומן או ביחסי ציבור. 

תמהיל של מספר מדיות יפגוש את הלקוח שלכם בכמה נקודות, דבר שיחזק אצלו את התודעה שדובר במותג חזק. כמובן שצריך להתאים את מאמצי השיווק ליכולת של העסק לספק את המוצר או השירות ולא לגרום להצפה שלא תוכלו לתת לה מענה. פגשתי לא מעט עסקים שהחליטו לפרסום בפייסבוק, באינסטגרם, בעיתון, בגוגל, בממומן ובאורגני ולא יכולים היו לעמוד בזרם הלקוחות שהגיע. כמו בכל דבר בחיים גם כאן: קחו כמה שהעסק יכול לשאת וטיפה יותר.

זוכר מה עשינו פעם קודמת?

השיווק היעיל מחייב שמירה על הידע והניסיון שצברתם. זו לא רשות אלא חובה ללמוד מהפעילויות השיווקיות הקודמות שלכם, לנתח את התוצאות ולהתייחס אליהן כדי לשפר ולהתקדם. השתמשו בנתונים ובניתוחים כדי להבין אלו אסטרטגיות וכלים עובדים טוב בשביל העסק שלכם ועל אלו צריך לוותר. כמעט כל פלטפורמה דיגיטלית מציעה היום כלי ניתוח לפעילויות העבר שלנו. כלים כאלה קיימים באינסטגרם, בפייסבוק ואפילו בטיקטוק. מעבר לכלים הקיימים ישנם ADD ONs לפלטפורמות הללו, חלקם בתשלום, שיאפשרו לכם לקבל מידע ותובנות נוספים על המדיה שאתם מנהלים.

יש הרבה ראשי תיבות אבל KPI הוא החשוב שבהם

KPI הם ראשי תיבות של KEY PREFORMANCE INDICATOR או בעברית ידידותית: 'מדד ביצוע עיקרי'. כשאתם נוסעים ברכב שלכם עומדים מולכם שלושה מכוונים עיקריים שנותנים לכם את כל המידע שאתם צריכים במבט אחד: מד המהירות, מד הדלק ומד הסל"ד שמראה את סיבובי המנוע. אם תחברו את המנוע למכשיר בדיקה תגלו שיש עוד מדדים רבים מאוד למכונית שלכם, אלא שאם הם היו מול העיניים שלכם בזמן הנסיעה הם לא היו עושים דבר מלבד לבלבל אתכם. מדדי הביצוע העיקריים בעסק שלכם צריכים להיות פשוטים, קצרים וברורים. מדידה היא חלק בלתי נפרד מניהול השיווק היעיל. חשוב שתציבו מדדים מדויקים לפני תחילת הפעילות השיווקית. הגדירו מהי התוצאה שתרצו להשיג ונסו, עד כמה שניתן, לכמת אותה בצורה ספציפית. 

לאחר מכן, עקבו אחר התוצאות ובדקו האם השגתם את היעדים שהצבתם או לא. אם היעדים לא יושגו, צריך יהיה לשנות ולהתאים את האסטרטגיה. אל תרמו את עצמכם: השאירו את היעדים כפי שהגדרתם אותם מראש ואל 'תגמישו' אותם בהתאם לדרך. הנטייה 'להישחק' עם העסק היא אחת התופעות הבעייתיות בקרב מנהלים. הביטו מידי יום על היעדים שלכם וכוונו לשם. המקום בו התחלתם היה נקודת תצפית נפלאה, אל תוותרו עליה.

לעשות את זה אחרת

בעולם השיווק התחרותי, חשיבה יצירתית וחדשנות הם מרכיבים מרכזיים לניהול שיווק יעיל. על אף שזה לא פשוט, נסו לחשוב 'מחוץ לקופסה' ולחפש דרכים חדשות להגיע לקהלים שלכם או לקהלים חדשים שאחרים עדיין לא חשבו עליהם. לצורך הדוגמה, חנות חיות היא מקום מצוין למי שמחפש בעל חיים, אך היא גם מקום נהדר לצלם בו סרטוני בת מצווה, או להעלות פוסטים על תוכי מדבר. גם לדברים האלה יש קהל, אלא שעדיין לא הגעתם אליו. נסו לחשוב על רעיונות חדשים לקמפיינים שיווקיים, פרסומות מקוריות ואסטרטגיות שונות שניתן להפעיל כדי להגיע לקהל בזווית אחרת, או לקהל חדש. 

היו תמיד פתוחים לשימוש בטכנולוגיות חדשות ולגישות יצירתיות שיכולות לתת לכם יתרון על פני המתחרים.

להתכונן

כחלק מניהול השיווק, תכננו תקציב מדויק עבור פעילויות השיווק שלכם. קצב השקעה בשיווק יכול להשתנות לפי העניין הנוכחי והתקופה הכלכלית אך חשוב להקצות את התקציב בצורה מאוזנת בין פעילויות השיווק השונות ולמדוד ולנתח את החזר ההשקעה מכל פעילות. כך תוכל לבחון את יעילות השיווק ולשפר במידת הצורך.

מהררררר

בעולם השיווק המשתנה במהירות, חשוב לעדכן ולהתאים את האסטרטגיות ואת התכניות באופן קבוע. נסו לשנות בהתאם לשינויים שחלים בתנאי השוק, המותג המתחרה והטכנולוגיה. בימינו, טכנולוגיות ואפשרויות חדשות נפתחות כל הזמן. השתמשו בהן אך לצד זאת, היזהרו משינויים תכופים מידי.

אסטרטגיות, לא משנה אלו, עובדות כשמשתמשים בהם לאורך זמן. לכן, קבעו אחת לחצי שנה עם עצמכם או אם הצוות שלכם, זמן לבחינה מחדש.

נטוורקינג

שותפות ושיתופי פעולה יכולים להביא לתוצאות עסקיות מרהיבות אבל אל תטעו. שיתופי פעולה הם לא שימוש במשפיעני רשת, שמפרסמים מוצרים או שירות תמורת מוצרים או כסף. 

שיתוף פעולה אמיתי הוא כזה שבו שני הצדדים נתרמים כתוצאה משיתוף הפעולה, בצבירת ידע, בפרסום, בניסיון, הגעה לקהלים חדשים וכמובן, בשורת הרווח. פרסום משותף והדדי למשל יכול להיות שיתוף פעולה מצוין. אירועים משותפים יכולים לחסוך הרבה כסף ומאמץ במציאת קהלים, תחרויות או פרויקטים משותפים יכולים לייצר תוצאות טובות יותר עבור כל משתפי הפעולה ועוד. מטרתן של שותפויות הוא לתת גישה לקהל חדש, לספק משאבים טובים יותר ולהגדיל פעילות בסקיילים אחרים.

לסיכום

שיווק העסק שלכם הוא ייחודי ותפקידכם הוא לשמר אותו ולעדכן אותו. לא משנה במה אתם עוסקים, דבר אחד חשוב לזכור: שימרו לעצמכם את הכותרות המופיעות במאמר ומפעם לפעם עברו עליהן וודאו שאתם נותנים מענה לכולן. הפעולה הפשוטה הזו תשפר את העסק שלכם ותוודא שאתם לא מפספסים שום פרוסה בעוגת השיווק.