מה לי וליחסי ציבור? שואל את עצמו בעל העסק הקטן. זה לא משחק במגרש של הגדולים?

אז זהו, שזו בדיוק האפשרות שלכם, כבעלי עסק קטן, להיכנס למגרש של הגדולים!

איך יכולה פעילות יחסי ציבור לקדם עסק קטן וכיצד עושים זאת? 

כולנו, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, עובדים קשה. אנחנו אנשי השירות, המקצוע, השיווק והגבייה. אמממה, 'אם אתה לא שם, אתה לא קיים'. כלומר, אם לא יודעים ומכירים את העסק שלנו, לא נקבל את החשיפה וההכרה שדרושים לנו להגדיל את מעגל הלקוחות.

יחסי ציבור זו דרך מצוינת לספר על העסק שלנו, על הרעיון, המוצר, הבשורה שלנו לעולם, הייחודיות, להציג זווית מרעננת, לעדכן מה חדש ולחשוף את פעילות העסק בצורה אובייקטיבית, אמינה ויעילה. 

יחסי ציבור יוצרים לעסק תדמית, הם לא מכירתיים ולא 'בום לפנים' כמו פרסומות. הם אלגנטיים ומתוחכמים יותר. הקורא ב-ynet  או הצופה בחדשות 12 לא יודע שהכתבה קודמה על ידי בעל העסק וכי הכתב משמש כצינור להעביר לקהל הפוטנציאלי מסרים ומידע.

כמה פעמים ראיתם ידיעה בעיתון או אייטם בטלוויזיה וחשבתם שגם אתם יכולתם להיות שם? שאתם לא פחות טובים ממנו או אפילו יותר? 

מניסיון רב שנים אני אומרת לכם: אתם בהחלט יכולים להיות שם. זה לגמרי אפשרי!

הנה כמה כללי זהב לבניית מערך יחסי ציבור מצליח לעסק שלכם:

1. רגע לפני פעילות היח"צ בדקו האם המותג שלכם חד וממוקד

בדקו האם יש לעסק שלכם זיהוי ומאפיינים ברורים, נראות אחידה ועקבית והכי חשוב, האם יש זהות בינכם לבין המסרים של העסק שלכם. רק לאחר שתענו בחיוב על כל אלה, תוכלו לצאת לדרך עם פעילות יחסי ציבור שתישא פירות.

2. חשבו לרגע: מהי מטרת פעילות יחסי הציבור שלכם?

חשבו מה אתם רוצים להשיג באמצעות היח"צ: האם לידע את הציבור על המוצר או השירות שלכם, לעורר מודעות וצורך, להגדיל חשיפה (וכפועל יוצא מכך, את מעגלי הלקוחות), לעורר עניין חדש, לייצר תדמית חיובית ואמינה וכו'. ומה קורה אם כל התשובות נכונות? נהדר. סימן שאתם בכיוון הנכון!

3. תכננו את המסלול אליו אתם עפים

הכינו תכנית אסטרטגית ואופרטיבית לשנה או לרבעון הקרוב וממנה גזרו תכנית יישומית - אופרטיבית, שכחלק ממנה תשלב את הפעילות האפקטיבית של יחסי ציבור.

4. דעו מיהו קהל היעד שלכם

רגע לפני שאתם רצים לפרסם כתבה, אייטם או מתראיינים בתקשורת, חשבו מיהו קהל היעד של העסק שלכם. מה הגילאים של הקהל הזה, מאיזה מעמד סוציו-אקונומי הוא, היכן הוא גר (האם הוא בארץ, או שאתם מכוונים לקהל בינלאומי) מהם תחומי העיסוק שלו, איפה הוא צורך את התקשורת שלו ועוד. כשיהיו לכם את התשובות לשאלות האלה, תוכלו למקסם את התוצאות מיחסי הציבור שתעשו

5. יאללה, תנו גז! 

וודאו שיש לעסק שלכם אתר אינטרנט עם תוכן מצוין ונראות טובה. אתר כזה שבו יפורטו השירותים והמוצרים שאתם מציעים יהווה את כרטיס הביקור שלכם. הקפידו שהוא יהיה ידידותי למשתמש, כיפי, מעודכן, עם ויזואליה טובה ומסרים ברורים. 

6. מה עושים בתכלס'? 

חושבים מחוץ לקופסה. מגייסים יצירתיות ותעוזה ויוצאים לדרך. הכינו זוויות מעניינות, סיפורים, הצלחות ותובנות עליכם ועל העסק שלכם. דמיינו שאתם עיתונאים שבאים לביקור בעסק שלכם. התבוננו בלוח השנה, היו מעודכנים אקטואלית וחברו בין כל אלה לעסק שלכם. לדוגמה: יוקר המחיה על הפרק ואתם מומחים למשברים כלכליים? מצוין! אפשר לעשות כאן יח"צ מעולה!

כשהקרקע מוכנה ויציבה, שלחו הצעות לכתבים, עורכים, תכניות טלוויזיה, רדיו, אתרי אינטרנט ומדורים רלוונטיים שיכולים להתאים לחשוף את העסק שלכם לעולם, עם ערך מוסף וטוויסט מסקרן. כאלה שיגרמו להם לפתוח למענכם את הדלת.

7. ומה עוד אפשר לעשות?

חשבו על חיבורים ועל שיתופי פעולה עם עסקים משלימים לעסק שלכם או דומים, שיקדמו אתכם ושגרו את עצמכם לעולם עם ביטחון ותשוקה, בגרסה הטובה ביותר שלכם.

אני מאמינה בכם לגמרי וזכרו, שסנאי הוא רק חולדה עם יחסי ציבור טובים ;)

לרשותכם תמיד, רותי