ברכות – פתחתם עסק חדש!

מתרגשים? בצדק. פתיחת עסק היא תהליך מלהיב ומרגש ועם זאת, קיימים חששות (מוצדקים) שכדאי לתת עליהם את הדעת. החששות הם סוג של תמרור עצור – הם לא כאן כדי למנוע מאתנו להמשיך הלאה עם החלום. הם שם כדי לגרום לנו לעצור לרגע, להסתכל על העסק ולהעריך האם המסלול להצלחה פתוח בפנינו עם מינימום לקיחת סיכונים.

אז אחרי שעיצבתם לוגו מרשים, בניתם אתר מקצועי ושכרתם משרד, כדאי לקחת בחשבון מספר נקודות שהן קריטיות לכל בעל עסק. היכולת שלכם לסרוק את העסק מימין לשמאל ומלמעלה למטה בטרם תתחילו לטרוף את השוק יכולה לעשות הבדל עצום בין עסק שיתקשה לשרוד את השנה הראשונה לבין עסק שיצליח וישגשג בטווח הארוך.

אני מזמינה אתכם לקרוא חמישה טיפים חשובים שליקטתי עבורכם ויכולים לעשות את ההבדל.

1. בדקו את השוק

האם אתם מכירים את המתחרים שלכם? האם יש מוצרים מתחרים באותה נישה?

מהו טווח המחירים לאותו מוצר שאתם מציעים? האם על המוצר שלכם חלה רגולציה או הגבלים מסוימים שעלולים להקשות על המכירות? רעיון טוב הוא רק חלק ממרכיבי ההצלחה של העסק, ולכן – אל תתעצלו. בדקו את השוק אליו אתם רוצים להיכנס בטרם תיכנסו אליו, ואל תניחו שרק על סמך רעיון טוב המוצר או השירות שהעסק מציע ‘ייחטפו כמו לחמניות’.

2. הגדירו את המודל העסקי

מה בדיוק החברה מציעה ומהו המוצר אותו אתם מוכרים? מי קהל היעד שלכם? האם אתם מוכרים ללקוח סופי או לרשתות ולחנויות? באיזו פלטפורמה אתם מתכוונים למכור את המוצר? באונליין או בחנויות? הגדירו את המודל העסקי שלכם במשפט אחד מדויק וברור. אם אתם זקוקים לסיפור ארוך כדי לתאר את מהות העסק שלכם יתכן שלא הגדרתם אותו נכון ומכאן, הדרך לטעויות ולהפסדים עלולה להיות מהירה.

3. קבעו יעדים

האם הכנתם תכנית שיווקית? האם הקצבתם עלויות שיווק?

מי ימכור את המוצרים שלכם? האם תצטרכו להעסיק איש מכירות כבר מהיום הראשון?

יעדי מכירות ושיווק צריכים להיות ריאליים. אל תסתפקו באמירות כמו ‘אחסל את כל המלאי כבר בחודש הראשון’. הכינו תכנית אמיתית שתשקף נכונה את המצב בשוק ואת אופי המוצר או השירות שלכם. רק כך תוכלו להתכונן באמת למכירות שיבואו.

4. הכינו תכנית עסקית

תכנית עסקית מכילה את כלל רכיבי העסק ולוקחת בחשבון את צפי ההכנסות אל מול צפי ההוצאות.

קחו בחשבון את רשימת ההוצאות המלאה; החל מעלויות הייצור ועד עלות המשרד. תכנית עסקית טובה לוקחת בחשבון גם עלויות תפעוליות כגון שכר דירה, הוצאות רכב ומחשוב, שכר טרחה לרואה חשבון או עורך דין וכן הוצאות שיווק ומכירה, עלויות הובלה, עלויות מימון וכו'.

חשוב מאוד למפות את כל ההוצאות הצפויות בעסק אל מול צפי ההכנסות. אם אינכם יודעים בדיוק כמה תוציאו על כל פרט ופרט – העריכו אבל אל תשמיטו.

5. פרשו רשת ביטחון

הכלל המנחה הוא להפריז בעלות ההוצאות ולהקטין את צפי ההכנסות. תמיד עדיף להיות מופתעים לטובה עם רווח יותר גדול משתכננתם, מאשר הפוך.

זכרו, חשוב לא פחות גם לעצור לפעמים ולהסתכל אחורה. מה בתכנית שלנו לא קרה? מה הייתה הסיבה שזה לא קרה? האם עבדנו לפי תכנית מסודרת מראש או שמא עיגלנו פינות? אם הגעתם למצב בו משהו בעסק לא עובד כפי שקיוויתם – הכול בסדר! שבו ובדקו מה בתכנית שלכם לא יושם בהצלחה או איפה ההערכה שלכם הייתה לא נכונה. יתכן ותצטרכו לעשות תיקון נזקים, אבל זה רק אומר שאתם ערניים למה שקורה סביבכם ולכן הסיכוי להציל את המצב גדל.

מזה שני עשורים שאני מייעצת לבעלי חברות ומנהלים בתחום הפיתוח העסקי, הניהול והשיווק. ליוויתי מאות עסקים קטנים וגדולים, קמעונאים ונותני שירותים בהצלחה עד להשגת היעדים. הניסיון שצברתי לימד אותי, שתכנון מוקדם, לקיחת כל המשתנים בחשבון והיערכות נכונה הם שעושים את ההבדל בין עסק מדשדש לבין עסק צומח ורווחי. היכולת שלנו להסתכל פנימה ולשאול את עצמנו איפה אנחנו רוצים להיות בעוד שנה, מבלי לפחד לענות לשאלות הקשות, היא מרכיב עיקרי בהצלחה.

בין אם אתם עסק עצמאי של אדם אחד, חברה משפחתית קטנה או בין אם אתם בעלים של מפעל המעסיק עשרות עובדים - תכנון אסטרטגי נכון יוביל אתכם ליעדים שהצבתם ולשיפור התוצאות העסקיות.