תארו לעצמכם שיש לכם רעיון חדשני לאפליקציה לנייד שעוזרת לאנשים לעקוב אחר צריכת המים היומית שלהם. האם הרעיון הזה יכול להפוך לעסק? 

השלב הראשוני בתהליך היזמי הוא יצירת הרעיונות. יזמים רבים נוטים למהר לעבור משלב הרעיון היישר לשלב הקמת העסק שלהם. עם זאת, חיוני להדגיש את החשיבות של בדיקת הרעיון בשלב מוקדם ככל שניתן, עוד לפני השקעה של סכום כסף משמעותי בפועל. בדיקת הרעיון עוזרת לקבוע אם הרעיון הוא בר קיימא וניתן למסחור, או רעיון חביב שעסק, כפי הנראה, לא ייוולד ממנו.

עבור רעיון אפליקציית מעקב המים שלנו, נבצע בדיקה ראשונית על מנת להעריך את הפוטנציאל שלה. אנחנו רוצים להבטיח שיהיה צורך באפליקציה שכזו ושהיא מציעה משהו ייחודי ומיוחד בהשוואה לפתרונות הקיימים.

אם הרעיון עובר את המבחן הראשוני, מומלץ להמשיך ולבחון אותו בהתאם לרמת הסיכון הכרוכה בהקמתו. רק לאחר ביצוע בדיקות יסודיות ניתן להמשיך בתכנון והקמת העסק. 

מצד שני, אם תוצאות הבדיקה מצביעות על כך שלאפליקציית מעקב המים אין פוטנציאל להצלחה והיא לא ניתנת למסחור במידה מספקת, או שצפויה לייצר יותר הפסדים מרווחים, עדיף לשקול מחדש ולהעלות רעיון חדש.

ודאי תסכימו איתי כי כשפותחים עסק תמיד יש סיכוי לכישלון. כישלונות עסקיים יכולים להיות מאתגרים רגשית וההתגברות עליהם כרוכה בהתמודדות ובחינת הסיבות לכישלון.

אמנם, בדיקת הרעיון אינה ערובה להצלחה, שכן הצלחה תלויה בגורמים שונים מעבר לרעיון טוב. עם זאת, בדיקה יסודית מפחיתה משמעותית את הסיכויים לכישלון. על אף שכישלון יכול להיות חווית למידה בעלת ערך, אף אחד לא רוצה לעבור אותה. כולנו מעדיפים שהעסקים שלנו יצליחו וישגשגו, וזו הסיבה שבדיקות מקדימות לפני השקת העסק הן קריטיות.

כעת, בואו נעמיק כיצד לנהל את תהליך בדיקת הרעיון ביעילות באמצעות הדוגמה של אפליקציית מעקב צריכת המים שלנו.

תהליך בדיקת יעילות הרעיון מורכב משני שלבים

הגדרה ברורה של המוצר או השירות 

ראשית, הגדירו את המוצר או השירות שלכם בצורה תמציתית ומובנת, בלא יותר משתי שורות בלבד. 

במקרה של אפליקציית מעקב המים שלנו, נגדיר זאת כך: ‘האפליקציה שלנו עוזרת למשתמשים לנטר את צריכת המים היומית שלהם ומספקת תזכורות לשמור על לחות’. חשוב לוודא שגם מבוגר בן 80 וגם ילד בן 8 יהיו מסוגלים להבין ביתר קלות את הרעיון ואת הערך המרכזי שהוא מציע.

מענה על שאלות מפתח

בשלב זה יש לענות על חמש שאלות חיוניות:

א) על איזה צורך עונה הרעיון שלכם? בדוגמה שלנו, האפליקציה נותנת מענה לצורך של אנשים לשמור על צריכת מים בריאה.

ב) מי ישתמש או יקנה את המוצר שלכם וכמה לקוחות פוטנציאליים יש לכם? קהל היעד של האפליקציה שלנו יהיה אנשים שרוצים לשפר את הרגלי צריכת המים שלהם ודואגים לבריאותם. בהמשך יהיה צורך לחקור את השוק כדי להעריך את המספר הפוטנציאלי של משתמשים המעוניינים באפליקציה כזו.

ג) אילו חלופות כבר קיימות בשוק, העונות על אותו צורך? חקרו אפליקציות קיימות למעקב אחר מים ושיטות אחרות שאנשים משתמשים כיום כדי לנטר את צריכת המים שלהם, כגון מעקב ידני או הגדרת תזכורות בטלפונים שלהם.

ד) כיצד הרעיון שלכם מבדיל את עצמו מאותם פתרונות קיימים? זהו את התכונות והיתרונות הייחודיים של האפליקציה, השירות או המוצר שלכם, שמבדילים אותם מהמתחרים. לדוגמה, אפליקציית מעקב המים שלנו יכולה להציע יעדי שתיה מותאמים אישית על סמך גורמים בודדים כמו גיל, משקל ורמת פעילות.

ה) מהן הבעיות העיקריות והכשלים הפוטנציאליים שעלולים להיווצר במוצר שלכם? שקלו אתגרים פוטנציאליים כגון בעיות טכניות, אימוץ משתמשים או מתחרים המציגים תכונות דומות. חשוב לצפות את האתגרים הללו ולטפל בהם באופן יזום.

על ידי מענה על שאלות אלו עבור אפליקציית מעקב המים שלנו, אנו מקבלים תובנות לגבי הכדאיות שלה והצלחתה הפוטנציאלית בשוק.

כיצד ממשיכים מכאן?

תהליך קבלת ההחלטות סובב סביב שני גורמים עיקריים:

1. הגדרה ברורה של הרעיון שלכם בלא יותר משני משפטים פשוטים ותמציתיים, כשם  שעשינו קודם לכן עם אפליקציית מעקב המים שלנו. חשוב לזכור כי במידה ולא הצלחנו להדגיר את הרעיון במשפט אחד – אין לנו מוצר או שרות ביד, ויש לחזור לשולחן השרטוטים, לתכנן ולמצוא רעיון חדש.

2. החוזק, החיוביות והביטחון בתשובותיכם לשאלות 1-4, בהשוואה לתגובותיכם לשאלה 5.

במידה והתשובות לשני הגורמים הנ"ל הן ברורות, מחושבות ומודעות, התשובה היא שהרעיון מתאים להפוך לעסק ועכשיו נותר להמשיך בבדיקה מעמיקה יותר, בהתאם לגובה ההשקעה שנצטרך להשקיע בהקמת העסק. 

אם לא הצלחנו להגדיר בצורה מדויקת את הרעיון ולענות בבירור על שאלות ותהיות הנוגעות להיתכנותו, התשובה היא שיש לעצור בשלב זה ולא להמשיך בפיתוחו כיוון שאינכם יודעים בדיוק מה אתם מתכננים לעשות.

 

ההחלטה נעשית מעניינת כאשר הגדרנו את העסק בצורה מספקת, יש לנו תשובות מצוינות לשאלות שנשאלנו לגביו, אולם יש לנו הרבה בעיות ברעיון. 

במצב זה, אם הבעיות הן פתירות ויש לנו הנכונות להתעכב עליהן ולהתייחס אליהן ברצינות, התשובה יכולה להיות חיובית, רק בתנאי שנפתור את הבעיות שעלו. אם הבעיות בלתי ניתנות לפתרון (לדוגמה: הוצאות גבוהות מאוד מול הכנסות צפויות נמוכות מאוד), במקרה כזה - ההחלטה תהיה לא להתקדם עם הרעיון ולנסות שוב, מחדש, עם רעיון אחר.

הגעתם עד הלום עם הרעיון שלכם? זה הזמן לבדיקות מעמיקות יותר. בדוגמה שליוותה את המאמר שלנו נראה שיש כאן פוטנציאל טוב לאפליקציה, וזה הזמן לבדיקות מעמיקות יותר, הכוללות מחקרי שוק ועוד.

בהצלחה רבה ושפע של רעיונות טובים.