אם את או אתה מכהנים כמנכ"ל.ית או סמנכ"ל.ית משאבי אנוש בחברה, אני מזמין אותך ללמוד איך להפוך להיות 'המצפן הארגוני' בה, אלה שמייצרים השפעה ומתווים את הדרך. אבל רגע לפני שנצלול פנימה, בואו נשאל את עצמנו שאלה חשובה: 

פיתוח מנהיגות בארגון - בשביל מה זה חשוב בכלל?

מנהיגות טובה עושה תמיד את ההבדל: היא יכולה לשנות ארגונים ולהשפיע באופן חיובי על חייהם של אלפי אנשים ולהפך. דוגמה למנהיגות אפשר לראות בספורט קבוצתי, שבו העיניים מופנות לקפטן ולמאמן וגם בספורט יחידני כמו טניס או שחיה. 

אם ניקח לדוגמה את ענף השחייה, שבו השחיין מתחרה לבדו בתוך המים ולא שומע או רואה את הקהל שמעודד, עדיין, ההצלחה שלו נגזרת, פעמים רבות, מהאנרגיה הקבוצתית שמועברת אליו מחוץ לבריכה. כשהשחיינים מעודדים אחד את השני (שחיין שמעודד אחד שפחות 'הלך לו', שחיין שמשיב טובה ומעודד את הראשון כשנפלה לו המשקפת) ויתר חברי הקבוצה נרתמים גם הם ומעודדים 'מבחוץ', הדבר נותן 'דרייב' לשחיין שבבריכה והנעה לעבר המטרה. בהקבלה, אפשר לראות בחברה עסקית כ'קבוצת ספורט' ובעסקים כ'ספורט' לכל דבר ועניין כשהניצחון, או ההצלחה יתרחשו כשכולם יירתמו למטרה!

 

כשפתחתי את העסק שמתי לעצמי למטרה לייצר השפעה על המדינה באמצעות הכלכלה והעסקים הקטנים. הגעתי לכך, לאחר שחברה בתחום המכשור הרפואי שבה לקחתי חלק, לא צלחה, והמוצר שהיה לה, שיכול היה להציל את חייו של אבי ואת חייהם של אנשים רבים נוספים, לא נמכר.  זאת, למרות שהיו לחברה את כל האישורים הדרושים. המשקיעים הכריזו על מכירת הפטנטים והחברה נסגרה. מאז החלטתי שאני מנהיג ועוזר לאחרים להנהיג.

'כיצד מפתחים מנהיגות' היא שאלה שנתפסת מורכבת ולכן פעמים רבות מנהלות ומנהלים בוחרים להתעלם ממנה אבל למעשה, התשובה היא פשוטה. הדבר המורכב הוא היישום בפועל שדורש אומץ ויציאה מאזור הנוחות. אם יש לכם את אלה, תוכלו לפתח מנהיגות בארגון.

מהי מנהיגות?

 

מנהיגות פירושה השראה והנעה לפעולה מתוך דוגמה אישית. כהורה, אם ארצה להסביר לבן שלי שמותר לטעות, הרי שכדאי שאשתף אותו בטעויות שעשיתי ושאני עושה ובאופן שבו תיקנתי את הטעויות. כשאנחנו משתפים מתוך המציאות שלנו ומסבירים, אנחנו נותנים לגיטימציה ומניעים לפעולה בעתיד. באחת הפעמים, כשאספתי את הבן שלי מחוג השחייה, הייתי עצבני. הוא שאל אותי למה אין לי מצב רוח והסברתי לו שעסקה גדולה שעבדתי עלי, נפלה. השיתוף בטעות שעשיתי שהובילה ל'נפילת' העסקה העביר לו את המסר, שלגיטימי לחלוטין להיות מאוכזב בגלל טעות. עצם זיהוי הטעות היא הצלחה ונכון שאמנם טעויות כואבות לפעמים, אבל כולנו טועים, מתאוששים ועוברים לדבר הבא. חשבו לרגע, מה היה לומד הבן שלי, אם הייתי מעביר לו מסר ש'אסור לטעות'.

 

דוגמה אישית
קרדיט: ניר מקובסקי

 

 

ישנם 5 עקרונות שלמדתי במהלך הקריירה שלי, בתפקידי ניהול, שניתנים ליישום מיידי ליצירת השפעה בארגון:

עקרון 1 - הנהיגו את עצמכם

האדם שהכי קשה לנו להנהיג אותו הוא: עצמנו. חשבו על כמות הפעמים שהבטחנו לעצמנו להתחיל להתאמן או לאכול בריא יותר ואז, הפרנו את ההבטחה ודחינו אותה 'לפעם אחרת'.  בהקשר הזה קבלו מספר טיפים:

א.  הנהיגו, אבל אל תשכחו להיות גם מונהגים 

אתם מכירים ספורטאי או ספורטאית על שפועלים לבדם, ללא עזרת מאמן או מאמנת? מנהיגים יהירים שחושבים שהם הכי טובים, יעילים לטווח ארוך רק לעיתים רחוקות. מנהיגים כאלה מרחיקים את העמיתים ואת החסידים שלהם ומייצרים 'אנטי'. לכן, ההמלצה שלי היא להתמסר למנהיגות של אדם אחר ולהקשיב לעצותיו. כך תהפכו למנהיגים צנועים ויעילים יותר. גם לי, כאיש עסקים וכספורטאי, יש שני מאמנים: מאמן לעסק ומאמן לשחייה שדואגים למשוך אותי קדימה, לשפר לי את הביצועים ולעזור לי להתייעל.

ב. פתחו משמעת עצמית 

כדי לפתח משמעת עצמית, התחילו במנהגים פשוטים שקל לעקב אחרי הביצוע היומי שלהם. כך לדוגמה, אם אתם מתקשים בתכנון שבועי, התחילו בתכנון יומי ולאט לאט הוסיפו עוד ימים, עד שתוכלו לתכנן שבוע שלם מראש.

ג. סבלנות

בישראל, אנחנו רוצים שהכול ייעשה כאן ועכשיו ותרבות הרשתות החברתיות רק החריפה את המצב. אם 'נדהר' כמנהלים קדימה ונשעט לעבר המטרה, מבלי שאנשים יהיו אתנו ולצדנו, נפספס ונחטיא את המטרה. בכל יזמות כדאי לוודא שאנו עושים את הדרך עם האנשים שלצדנו ומוצאים את השותפים הנכונים לה, אלה שישלימו אותנו ואז, ההצלחה בוא תבוא. 

ד. התנסו על בשרכם ראשונים

כדי להיות מנהיגים טובים נסו בעצמכם את הדברים, לפני שאתם מייעצים לאחרים. אם נסתכל על עולמות תוכן אחרים, אל תהיו סוכן נסיעות שמבטיח מלון מעולה מבלי שביקר במקום, אלא, היו מדריך הטיולים שעורך טיול הכנה כדי להכיר היטב את השטח ולהפוך את הטיול למהנה ומוצלח עבור כולם. 

עיקרון 2 - היו בתנועה מתמדת

"מי שלא שוחה (עכשיו), טובע". זהו משפט שאני נוהג לומר במיוחד בהתייחס לסגנון השחייה פרפר. בסגנון המרשים הזה, מי שמפסיק את התנועה הגלית, עוצר את המומנטום ויתקשה מאוד להמשיך. בדומה לכך, גם מנהיגים נדרשים לתנועה מתמדת ורק לעתים רחוקות הם נשארים נייחים. לפעמים, המנהיגים יורדים במורד ההר כדי למצוא מנהיגים פוטנציאליים חדשים ולפעמים, הם מטפסים יחד עם קבוצת אנשים. 

עיקרון 3 - היו אפקטיביים, לא רק יעילים

לא די בתואר שלכם כדי לשכנע אנשים ללכת אחריכם, אלא יש לבנות מערכות יחסים עם האנשים. אם נקביל זאת לעולם הספורט, יחסי מאמן מתאמן הם מיוחדים מאוד. כשאין אמון ואהבה בין מתאמן למאמן, דבר לא יקרה. כך גם בעולם העסקים: המנהיגים הטובים ביותר יודעים שלהנהיג אנשים דורש לאהוב אותם.

עיקרון 4 - היו אותנטיים ואמתיים

מכירים את המשפט 'אל תשלחו את הברווזים שלכם לבית ספר לנשרים' מתוך הספר Leadership Gold? 

אם נשלח ברווזים לבית ספר לנשרים, נסכן אותם. 

'מנהיגות' משמעה לשים את האנשים שלנו במקום הנכון כדי שיוכלו להצליח. כמנהיגים, נדרש מאתנו להכיר ולהעריך את האנשים שלנו על מי שהם ולאפשר להם לעבוד על פי נקודות החוזק שלהם. אין שום דבר רע עם ברווזים כמובן, אלא שאנחנו לא יכולים לבקש מהם להמריא או לצוד מגובה רב, כיון שזה לא מה שהם עושים. תפקיד המנהיגים הוא לעזור ל'ברווזים' להפוך ל'ברווזים' טובים יותר ול'נשרים', להפוך ל'נשרים' טובים יותר. 

איך עושים את זה? על ידי כך שנשים את האנשים במקומות הנכונים להם ונעזור להם לממש את הפוטנציאל שלהם. 

חוזקות, חולשות ומה שביניהן

למרות שכולנו יודעים שכדאי לדעת מהן החוזקות והחולשות שלנו בפועל, כשאנחנו עורכים תהליכי אפיון אישיות וסגנונות תקשורת, אנחנו נוכחים לדעת, שאנשים מתמקדים פעמים רבים בחולשות שלהם ונמנעים מלהכיר בחוזקות. למה? כיון שאם יכירו בחוזקות שלהם, יאבדו את ה'תירוץ מדוע משהו לא מצליח להם. חשוב לדעת, שאין באמת 'חזק' ו'חלש', אלא בכל דבר יש יתרון וחסרון. כך, גובה 1.67 מ' יהווה חסרון בכדורסל ויתרון בטיסות. אדם 'רחב' יזכה ליתרון בשחיית פרפר ולחסרון בטיסות. כך גם לגבי אנשים שמאובחנים עם ADHD (כמוני): הם אמנם פחות מסודרים, אבל חלקם ניחנו ביכולות יזמות וניהול מדהימות. את הצורך בשיטתיות ובסדר אפשר להשלים באמצעות עזרה מאנשים איתם אני עובד. 

מנהל טוב ומוביל יודע להודות במה הוא פחות טוב ובמה העובדים שלו יכולים להשלים אותו. מקורות מסוימים מעריכים, כי כ-65% מהאנשים שעוזבים חברות עושים זאת בגלל המנהלים שלהם. אנחנו יכולים לומר, שאנשים עוזבים את מקום עבודתם או את החברה שבה הם עובדים, אבל המציאות מראה שהם בדרך כלל עוזבים את המנהיגים שלהם. חברה טובה מסייעת לעובדים והעובדות שלה להתפתח, אך לא כולם משכילות לעשות זאת. ישנם לא מעט מקרים שבהם בגלל פחד של מנהלים שהעובדים יתעלו עליהם ו/או יתפסו את מקומם, זה לא נעשה ובמקרים כאלה, יש צורך לערוך תהליך אישי עם המנהלים לפני שאפשר לערוך תהליך ארגוני.

חשוב להבין שלכל אחד ואחת מאתנו ישנם מקומות שבהם אנחנו מרגישים חסרי ביטחון. גם לי, כמי שגמגם בילדות וכדיסלקט עולים חששות לפני הרצאה. כדי לשפר את הערך העצמי שלנו ולהתמודד עם המקומות הפחות בטוחים עבורנו, עלינו לפעול באופן מתמיד לשיפור הערך העצמי שלנו ממקום של למידה והתפתחות אישית.  ידע הוא כח והתפתחות אישית מאפשרת לנו להיות אנשים טובים יותר ולהנהיג!

כדי לזהות את החוזקות והחולשות מומלץ:

א. לכתוב רגעים מכוננים מהעבר לרבות הצלחות ואתגרים. נפרט מה יצר את ההצלחות וכיצד התגברנו על קשיים

ב. לשאול לקוחות מה הם היו מספרים עליכם. מהן התועלות או המענה שאתם נותנים להם

ג. לערוך משוב בתוך החברה שבו לצד הדברים החיוביים, ניתן יהיה לכתוב גם דברים שטעונים. אמנם, ישנם שלא ימהרו לקבל ביקורת מהעובדים שלהם (מחשש להיתפס כ'חלשים' או שמא העובדים לא יאמרו את האמת), אלא שלטעמי, מנהיג טוב חייב לדעת לקבל ביקורת ולהתמודד איתה. אם נחזור שוב לעולם הספורט, כשאנחנו צופים במרוץ, תשומת הלב שלנו מופנית לרוב לרצים הקדמיים. רוב האנשים מתבוננים במובילי המרוץ, בעוד שאלה שנחשבים 'מחוץ לריצה' זוכים לרוב להתעלמות. אחד מ'מחירי' המנהיגות הוא ביקורת וההימצאות בקדמת הבמה מושכת, מטבע הדברים, תשומת לב. אם יעבירו ביקורת על חולשה שלכם כמנהיגים, תוכלו תמיד לפנות לאחרים לקבלת תמיכה, אבל חשוב שתזכרו שהביקורת או המשוב אינם אמורים להשפיע על ההערכה עצמית שלכם, אלא היא מהווה כלי שניתן ללמוד ממנו ולהשתפר.

עיקרון 5 - מצאו את ה'למה' שלכם

אם טרם צפיתם בהרצאת ה TED של סיימון סיניק, אני ממליץ בחום לעשות זאת. בהרצאה, מדבר סיניק על שלושה מרכיבים חשובים שאנחנו צריכים לברר עם עצמנו: למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, איך אנחנו עושים את זה ומה אנחנו עושים. החזון וה'למה' מהווים את 'כוכב הצפון', זה שלפיו יכולים המנהל או המנהלת לבנות את האסטרטגיה ולתכנן קדימה. חשוב שכל מנהל ומנהלת ידעו את החזון ואת ה'למה', יכירו את המניע הרגשי שלהם שיאפשר להם לצאת מהאיזורים הידועים והמוכרים, להאציל סמכויות במקרה הצורך, להנהיג ולפרוץ קדימה.

לסיכום 

כדי לפתח מנהיגות ארגונית בחברה, לייצר את ההשפעה הטובה ביותר על דור העתיד ולסחוף אחרים אחרינו לא די להיות 'כריזמטיים'. ישנם כלים ועקרונות שחשוב להכיר, ליישם ולפעול על פיהם. מנהיג או מנהיגה טובים הם כאלה שמעזים לצאת מאזור הנוחות למרות הפחד, חיים את המורשת אותה הם רוצים להשאיר ופועלים מתוך תשוקה אמתית ולא מתוך מניע כספי. 

לכל אחד מאתנו, גם למנהלים ומנהלות, ישנם אתגרים, קשיים, ירידות ועליות, אבל החכמה היא להכיר בצדדים הפחות חזקים שלנו, לדעת לשאוב את הכח מהקבוצה, להשיב את התשוקה ולהמשיך להוביל ולהנהיג.