וסת לא מכונה כך סתם. זהו הזמן החודשי, שבו אנחנו מווסתות את עצמנו, משחררות את הרירית של הרחם החוצה ומכינות את עצמנו לחודש חדש. אפשר לראות בזמן ובתהליך הזה כזמן של ניקוי, התחדשות, מנוחה וטעינה לפני החודש הבא.

לפני שנצלול פנימה נעשה ‘סדר’ בשני מושגים שנשים רבות מתבלבלות בהם: וסת ומחזור

'וסת’ היא הזמן של הדימום עצמו. הוסת מתחילה ביום הראשון של הדימום הזורם (לא רק הכתמות) ואורכת לרוב כ- 3 עד 5 ימים. 

‘מחזור’, לעומת זאת, הוא מושג שמתאר את הסייקל השלם שתחילתו ביום הראשון של הדימום וסופו בדימום הבא. מחזור אורך בצורה תקינה בין 30-28 ימים.

הוסת היא סימן לבריאות שלנו וליכולת שלנו להיות פוריות 

ברפואה הסינית הדימום הוסתי נקרא ‘הטל השמיימי’ וההתייחסות אליה היא כאל תמצית מיוחדת ויקרה של האישה. למרות זאת, לא כולן מתייחסות כך לווסת שלהן וישנן נשים רבות שאף סובלות בזמן הוסת. 

לפעמים, הדימום יכול להיות חזק מאד או חלש, לעיתים הצבע משתנה, לעיתים ישנה אי סדירות של הווסת והיא מאחרת מאוד או מקדימה, ישנן נשים שחוות ימי דימום ארוכים מאוד או קצרים וישנן אלה שמתארות תופעות לא נעימות לפני שהיא מגיעה, כמו נפיחות וכאבי ראש.

מה מספרת לנו הוסת שלנו?

חשוב להבין, שוסת תקינה ובריאה אמורה להיות סדירה, ללא כאבים, עם דימום תקין, לא חזק מידי ולא חלש מידי וללא תופעות שונות. 

אני נתקלת בקליניקה בנשים רבות, בעיקר בנערות, שחושבות שכאבי מחזור או דימום חזק מאוד הם גזרת גורל ואני כאן כדי להדגיש שזה לא המצב. לפי הרפואה הסינית, אם יש משהו בוסת שלא זורם חלק, המשמעות היא שיש לעצור ולבדוק מה קורה בגוף, כי הוא מאותת לנו. יתכן שמשהו בגוף יצא מאיזון, אולי ישנה תקיעות (סטגנציה) בזרימת הצ'י שהיא האנרגיה החיונית שלנו. ייתכן ויש חולשת צ'י ואולי דווקא עודף של צ'י או מצב של חום או לחות עודפת בגוף.

הנה מספר דוגמאות:

  • כאבי בטן חזקים ודוקרים ביום הראשון של הוסת מעידים על תקיעות של צ'י בגוף
  • כאבים לקראת סוף הוסת יכולים להעיד על חולשה ועל חוסר בכליות, בראייה הסינית
  • דימום רב וחזק יכול להעיד על מצב של חום שתקוע בגוף
  • דימום ‘חיוור’ מאוד יכול להעיד על חוסר ועל חולשה מסוימת בגוף
  • הקדמה של הוסת (הגעה שלה לאחר פחות מ21 ימים) ובנוסף עייפות רבה ונפיחות לאחר האוכל יכולים להעיד על חולשה של הטחול בראייה הסינית

כמובן שכדי להבין את התמונה הספציפית של כל אישה ישנו צורך באבחון מלא של מטפל או מטפלת שמוסמכים ומנוסים ברפואה סינית, כאשר כל אישה היא שונה מרעותה, הן בסימפטומים, הן בסיבות למצב והן בדרכי הטיפול שיביאו להקלה ולשיפור במצב.

לאחרונה טיפלתי באישה שחוותה הקלה בכאבים ברגע שהכניסה יותר ספורט לחייה, בשילוב עם טיפול הדיקור ופורמולת הצמחים שהתאמתי לה ואילו מטופלת אחרת, שחוותה דימומים לא סדירים, הרגישה שינוי בעקבות סדרת טיפולים שהותאמו לה.

הקשיבי מה הוסת מספרת לך

בכל מקרה, אני ממליצה לך להתחיל להקשיב לוסת שלך ולשים לב האם היא סדירה? האם נלווים לה כאבים שונים או לא? מהו צבע הדימום והכמות שלו ועוד. לרוב, הפתרונות שמוצעים על ידי הרפואה המערבית לסימפטומים השונים הם מתן משככי כאבים או גלולות שמשפיעות על המערכת ההורמונלית, אך בהחלט ישנן דרכי טיפול נוספות טבעיות, כגון דיקור, תזונה, פורמולות צמחים ותנועה נכונה. 

אז מה את יכולה לעשות כדי לאזן את הוסת שלך?

1. לנהל יומן מעקב חודשי לאורך לפחות 3 חודשים ולשים לב לשינויים בוסת מחודש לחודש. הרבה פעמים יתגלה דפוס ברור לאחר מספר מחזורים.

2. בימים שלאחר סיום הדימום להפקיד על חיזוק הגוף באמצעות מזונות שונים כמו קטניות, בטטות, גרעיני דלעת ועוד וכן באמצעות פעילות גופנית עצימה יותר כדוגמת אירובי, משקולות, ריצה, או תרגול יוגה אינטנסיבי יותר. בימים שלאחר הביוץ ועד הוסת להכניס יותר תנועה כמו הליכות ולאכול יותר מזונות מניעים כדוגמת עלים ירוקים. בימי הדימום ישנן נשים שצריכות יותר מנוחה ולעומתן ישנן כאלה שדווקא מתיחות של הרגליים והגב יקלו להן על הכאבים.

3. תנועה יכולה לאזן את הוסת ולכן כדאי להכניס תנועה בכל ימי המחזור והחודש. כל אחת יכולה למצוא את הפעילות הספורטיבית שמתאימה לה, בין אם מדובר בריצה, יוגה, פילטיס, ריקוד ועוד.

4. עדיף להמעיט שימוש באמצעי ספיגה סינטטיים כמו תחבושות וטמפונים ולהעדיף על פניהם תחבושות מכותנה, כוסית מון קאפ ותחתוני מחזור.

5. ולבסוף, להקשיב למה שהגוף שלך מבקש בכל שלב של החודש. אם הוא דורש יותר מנוחה - תני לו את זה ואם לעומת זאת הוא רומז שתנועה עוזרת לו - נועי.

לסיכום 

הוסת שלנו יכולה להיות מתנה גדולה, דרך ללמוד על הגוף שלנו ועל עצמנו אם רק נקשיב לה. מניסיוני בקליניקה, נשים שבאות עם בעיות במחזור החודשי יכולות לחוות איזון ברגע שהן מקשיבות לסימנים, מקבלות טיפול מתאים ועושות שינויים באורח החיים שלהן.