קפה הוא המשקה הנצרך ביותר אחרי מים. הוא זמין בכל בית  וניתן למצוא אותו בכל מקום. הקפה מכיל למעלה מ- 1,000 רכיבים ותרכובות שונות, המוכר בהם הוא הקפאין, אחד החומרים הממריצים הנפוצים והממכרים ביותר. בואו נבדוק מה אתם יודעים על המשקה הכה פופולארי ועל ההשפעה שיש לו על הגוף שלנו ועל תהליך הירידה במשקל.

לקפאין יתרונות וחסרונות

יתרונות

שיכוך כאב: לקפאין יש אפקט קל של שיכוך והקהיית כאבים ואם תעיינו בעלוני תרופות לשיכוך כאבים שונות תראו שחלקן מכילות קפאין.

נוגדי חמצון: הקפה מכיל נוגדני חמצון. כמות הנוגדנים מושפעת מסוג הקפה ואיכותו. קפה קלוי שעבר יותר עיבוד יכיל פחות נוגדי חמצון ולהפך.

זיכרון לטווח הקצר: הקפאין מסייע להעלות את הערנות ואת הריכוז לטווח קצר, אך בטווח הארוך הוא דווקא פוגע בריכוז ולכן אינו מומלץ.

מעורר, ממריץ: אחת הסיבות המרכזיות שלשמה אנחנו שותים קפה, היא להגברת תחושת הערנות. ערנות זו אף עוזרת בפעילויות ספורטיביות, משפרת את התחושה ואת הרגשת הכוח. הגברת הערנות נוצרת כתוצאה מחסימת הקפאין את השפעת האדנוזין המופרש במוח. האדנוזין גורם לנו לחוש עייפות לאחר מידה מסוימת של ריכוז ומאמץ מחשבתי ולכן, נוכחות קפאין מונעת את תחושת העייפות ומעוררת אותנו. לכוס הראשונה של הקפה ישנה השפעה מרבית ולאחר שתיית כוס נוספת, עוצמת ההשפעה יורדת, כפי שיוסבר בהמשך.

תפקוד הפריסטלטיקה: הקפאין מגביר את תנועתיות מערכת העיכול ולחלק מהאנשים הוא משפר את תפקוד היציאות.

חסרונות

התמכרות: אומנם שתיית קפה ממכרת פחות מאלכוהול או מסמים, אך כמו בכל התמכרות, גם כאן, כאשר מתרגלים למינון, יש צורך להעלות את הכמויות על מנת להרגיש את העוררות מהקפאין. אם כוס קפה אחת הייתה מעוררת ומספקת, לאחר שהתרגלנו נדרשות לגופנו מספר כוסות כדי להרגיש את אותה תחושה. בנוסף, רובינו מפתחים תלות בשתיית קפה. 'חייבים כוס קפה כדי להתעורר' אחרת אנחנו עלולים להרגיש תופעות גופניות לא נעימות, ממש כמו בגמילה.

קפאין משתן: הקפאין שבקפה עלול לגרום לאיבוד נוזלים ולהגברת העומס על הכליות. מצב זה יכול להוביל לחוסר ריכוז, עייפות, כאבי ראש והתייבשות.

איבוד מינרלים וויטמינים: שתיית קפה גורמת לאיבוד מינרלים כגון סידן, ברזל ומגנזיום מהגוף. חוסר במינרלים אלו יכול להגביר את הסיכון לבעיות במערכת הלב והדם, תשישות, שיבושים בחילוף החומרים, כיווצי שרירים ו/או עוויתות, בריחת סידן והתפתחות אוסטיאופורוזיס.

קפה וסוכרת: קפאין מקטין את רגישות הגוף לאינסולין, עלול להוביל בשלב ראשון לטרום סוכרת ואז להתפתחות מחלת הסוכרת.

קפה ולחץ דם: שתיית כוס קפה, אפילו אחת מספיקה לגרום להקשיה מסוימת של דפנות העורקים למשך מספר שעות. תופעה זו עלולה להגביר את הסיכון ללחץ דם גבוה שמהווה את אחד מגורמי המחלות המסוכנים ביותר בהקשר של מחלות לב. בנוסף, הקפה עלול לגרום לפרפורים בלב ולעצבנות. במצבים בהם חשים חולשה כתוצאה מירידת לחץ הדם הקפה יכול להיטיב ולהעלות את לחץ הדם.

קפה והריון: אצל נשים בהריון הקפאין עובר בקלות דרך השליה לעובר. לגוף העובר אין שום אפשרות לטהר עצמו מהקפאין ולכן, צריכת קפה עלולה לעלות את הסיכון להפלה ולמומים לילוד. אצל נשים מיניקות הקפאין עובר לתינוק דרך החלב.

קפה ובעיות שינה: הקפה הוא סטימולנט (סם מעורר, ממריץ) המגביר חרדות ונדודי שינה. לעיתים ולחלק מחובבי הקפה אין בעיה להירדם אחרי ספל קפה אך בבוקר שלמחרת הם יתעוררו עייפים ולא רעננים וזאת בשל העובדה שהקפאין נשאר בגופינו לפחות 6 שעות מהרגע ששתינו את הקפה. הקפאין מפריע לפעולות הריענון והחידוש שהמח מבצע בלילה ולכן, כדי למזער את השפעתו על השינה, מומלץ לשתות כוס קפה אחרונה לפחות 6 שעות לפני השינה ולא יותר משתי כוסות ביום.

כמה זמן נמשכת השפעת הקפאין על הגוף?

הזמן שלוקח לריכוז הקפאין לרדת בחצי הוא 5 שעות, כלומר, אחרי 5 שעות מרגע שתית כוס הקפה, מחצית מהקפאין עדין נמצאת בגופנו. במידה ונשתה כוס נוספת בתוך פרק הזמן הזה, ייקח זמן רב יותר עד שכל כמות הקפאין בגוף תתפוגג מחד, אך מצד שני, השפעתו הפיזית של הקפאין תפחת כיוון שכל מערכות הגוף כבר מושפעות ממילא מהקפאין ששתינו קודם לכן.

לצורך הדוגמה, אם צרכנו כוס קפה אחת של 100 מ"ל בשעה 10 בבוקר, בשעה 3 בצהריים עדיין יהיו לנו בגוף 50 מ"ל, בתנאי שלא שתינו כוס קפה נוספת.

חשוב לזכור שישנם גורמים רבים לעייפות: עומס נפשי, פעילות פיזית קשה, תזונה לקויה ועוד וכי העייפות קיימת כדי לאותת לנו שעלינו לנוח. לכן, לא בכל פעם שאנחנו חשים עייפים, או טרודים אנחנו צריכים לרוץ ו'לעורר' ו'להמריץ' את הגוף באמצעות שתיית קפה, אלא לעיתים, כל מה שהגוף שלנו זקוק לו הוא דווקא לעצירה למנוחה קצרה. אם לא נקשיב לגוף ונשתה עוד כוס קפה ועוד אחת, אולי  נרגיש תחושת הקלה רגעית אך בפועל, שתיית הקפה רק תחמיר את העייפות ותכביד על הגוף.

השפעת הקפה על משקל הגוף ואיזה קפה עדיף לשתות?

בפולי הקפה ובקפה אין קלוריות - לכאורה חגיגה, אבל חשוב לזכור גם שלקפה ישנה השפעה על רמת האינסולין, הורמון החשוב לאיזון המשקל בגוף. מהצד השני, הקפאין מזרז את המטבוליזם ואת שריפת הקלוריות, אבל רגע לפני שאתם חוגגים שאלו את עצמכם: איך אתם שותים את הקפה שלכם? האם בתוספת סוכר וחלב? לערך הקלורי של הסוכר אנחנו וודאי מודעים אך יש לשים לב גם לערכו הקלורי של החלב.  גם לחלב צמחי (כמו אורז, שקדים, שיבולת שועל) קיים ערך קלורי וכולם יגרמו לתנודות באינסולין.

כוס קפה הפוך שווה ל- 150 קלוריות, ממש כמו כריך, רק מזין פחות.

כמובן שאם אתם רגילים לשתות את הקפה לצד 'משהו מתוק', גם אם הוא בריא, תעלו את כמות הקלוריות שאתם צורכים באופן משמעותי.

אז מה מומלץ לסיכום?

אני ממליצה לצרוך שתי כוסות קפה ביום ולכל היותר שלוש, ללא סוכר וללא סוכרזית. במידת הצורך, הוסיפו מעט חלב ועדיף צמחי. את הקפה האחרון הקפידו לשתות לפחות 6 שעות לפני השינה ועל מנת לשמור על מאזן הנוזלים בגוף, הקפידו לשתות על כל כוס קפה שאתם שותים, 2 כוסות מים נוסף על  לספירת המים היומית המומלצת, במיוחד בימי הקיץ החמים. ולבסוף, תמיד העדיפו כוס תה על פני כוס קפה.

לרוויה.