כשנכנסה הקורונה לחיינו, ניתן היה להרגיש שאנשים החלו לתת את הדעת יותר על הפן הבריאותי בחייהם, בעיקר בתקופת הסגרים ובזנים הראשונים של הנגיף. אנשים חיפשו פתרונות טבעיים לחיזוק מערכת החיסון שלהם אך ככל שהזמן חלף והשגרה חזרה, כך חזרה השאננות והבריאות נותרה אצל רבים בעיקר כקלישאה.

אם תשאלו אנשים מה הם מאחלים לעצמם לשנה חדשה, הם יגידו לרוב 'קודם כל בריאות', אבל אם תשאלו אותם מה הם עושים בשביל הבריאות הזו, הם יגידו שהם 'משתדלים לאכול בריא, אבל... חיים רק פעם אחת'. 

הגוף שלנו הוא מכונה גאונית, אבל רק כל עוד הוא מקבל את ההזנה שהוא צריך. כמו שרכב עם מנוע סולר ישבוק חיים אם תמלאו אותו בבנזין, כך גוף שלא יקבל את ההזנה שהוא צריך, יהפוך לחומצי ויפתח מחלות. איך הופכים גוף לבסיסי? עם כמה שיותר פירות וירקות איכותיים. הם אלה שמזינים אותו במה שהוא צריך והם אלה שיפנו ממנו רעלים.

אבל עם יד על הלב: כמה פירות וירקות אתם אוכלים ביום? מכמה סוגים? בכמה צבעים? האם התזונה שלכם מכילה חומרי גלם בעיקרה או מזון מעובד? האם היא מורכבת ממזון צמחי או במזון מהחי? כמה סוכר אתם אוכלים ביום? 

בריאות טובה היא לא רק עניין של מזל וגנים טובים, אלא יש מאחוריה מדע מבוסס. על ידי שינויים פשוטים באורח החיים והתרכזות בתזונה בריאה, אפשר להפחית מאוד את הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות כרוניות כמו סכרת, שבץ ומחלות לב, ולחזק את מערכת החיסון.

מזון מעובד מכיל עודף קלוריות ומעט מאוד חומרים מזינים. לעומת זאת, מזון במצבו הטבעי מלא בוויטמינים, במינרלים ובחומרים מזינים אחרים החיוניים לבריאות מושלמת.

האם חשבתם מדוע ישנם אנשים בריאים ואנשים לא בריאים? התשובה טמונה במזון שהם אוכלים ובחומרים מזינים שקיימים בפירות וירקות.

מה טוב כל כך בפירות וירקות והאם לא עדיף לצרוך ויטמינים מבודדים?

פירות וירקות מכילים פיטונוטריינטים. אלה הם חומרים המחזקים את המערכת החיסונית בהם ונותנים להם את הצבע העמוק. אנשים שאוכלים הרבה פיטונוטריינטים מפירות וירקות שונים, מחזקים את המערכת החיסונית של גופם בעזרת החומרים המזינים שקיימים בהם.

הספרות הרפואית מראה, כי אכילת פירות וירקות כל יום מונעת סרטן, מחזקת את מערכת החיסון ומפחיתה את סיכויי התחלואה.

איגוד הסרטן והלב והאיגוד לתזונה האמריקאיים ממליצים אכילה יומית של חמש עד עשר מנות פרי וירק טריים, אבל רק עשרה אחוזים מהמבוגרים וחמישה אחוזים מהילדים, צורכים את הכמות המומלצת של פירות וירקות בכל יום.

אז אולי כדאי לקחת תוספי ויטמינים?

ויטמינים ומולטי ויטמינים מלאכותיים מעשי אדם לא הוכחו עדיין כמונעים מחלות וממילא אחוז הספיגה שלהם עומד על 15%-20% בלבד. בנוסף, הם לא מקנים לנו את היתרון שקיים בפירות ובירקות טריים: בפירות וירקות ישנן כמויות קטנות של אלפי חומרים מזינים שפועלים יחד בשילוב מושלם. אם תבדקו תפוח תגלו, כי הוא מכיל 400 מרכיבים, חומרים חיוניים. אם נשווה את התפוח הטרי לתוסף ויטמין אנחנו יכולים לטעות ולחשוב שמספיק לצרוך תוסף ויטמינים כי התפוח מכיל 'רק' 5.7 מ״ג ויטמין C, אבל אותם 5.7 המ״ג האלה, פועלים בסינרגיה מושלמת עם יתר החומרים המזינים הקיימים בתפוח, שיעילים בהפחתת הפעילות של רדיקלים חופשיים כמו 1500 מ״ג ויטמין C! זה כוח הסינרגיה ולכן חשוב כל כך לאכול מזון מלא ולא ויטמינים מבודדים.

יוצא מכך, שלרובנו אין מחסור בויטמינים בגוף אלא יש לנו מחסור במזון לא מעובד. חסרים לנו מזונות בסיסיים שמכילים אלפי חומרים מזינים שיכולים לסייע במניעת התפתחות מחלות בגוף.

ומהי התועלת של פירות וירקות טריים למערכת החיסון?

מערכת החיסון חשובה מאוד לשמירה על הבריאות כי היא מגינה על הגוף מפני פולשים חיצוניים כמו בקטריות, פרזיטים, רעלים, קרינה, מתח פסיכולוגי ועוד. מערכת החיסון מאפשרת לגוף להבדיל בין מה שבריא לבין מה שלא ולהגיב בהתאם.

ישנן כמה דרכים לחיזוק מערכת החיסון, ביניהן: שינה מספקת, ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע, הפחתת מתח ושתיית מספקת של מים, אבל תזונה טובה היא גורם חשוב במיוחד בשמירה על בריאות מערכת החיסון ועל הדנ״א שלנו.

ומהתיאוריה, למחקר

ישנן אינספור ראיות מדעיות לכך שתזונה צמחית מפירות וירקות, מחזקת את מערכת החיסון של האדם. בארבעה ניסויים קליניים שנערכו ושיוצגו להלן, נעשה שימוש בפירות וירקות מקופסלים והוכח, באופן ברור, כי הם בעלי השפעה חיובית על מערכת החיסון. בנוסף, אותם פירות וירקות מקופסלים שנבחנו בארבעת המחקרים הקליניים הוכחו גם כיעילים קלינית כמגבירי הריכוז בדם של נוגדי חמצון חשובים וחומרים מזינים צמחיים נוספים וזאת בשימוש בהם ב- 28 ימים בלבד. 

ממצאי הניסוי באוניברסיטת שאריטה בברלין

בניסוי בן חצי שנה נמצא, כי מזון מלא מרוכז המורכב מפירות וירקות מקופסלים, חיזק את מערכת החיסון טוב יותר בקרב צוותים רפואיים בבית החולים בהשוואה לפלסבו (ניסוי זה פורסם ב-British Jornal of Nutrition ב- 2010).

ממצאי הניסוי באוניברסיטה הרפואית בגראץ אוסטריה

מהניסוי בן 28 שבועות עלה, כי המזון המרוכז שמורכב מפירות וירקות מקופסלים שיפר מספר מדדים של תיפקוד מערכת החיסון בהשוואה לפלסבו, בקרב גברים בכושר גבוה שהשתייכו ליחידת משטרה מיוחדת (ניסוי זה פורסם ב- Jornal of Nutrition ב- 2007).

ממצאי הניסוי באוניברסיטת פלורידה

בניסוי קליני בן 11 שבועות נמצא, כי מגוון פירות וירקות איכותיים מקופסלים, שיפר את יכולת האנטי-חמצון לעומת פלסבו וחיזק את תפקוד מערכת החיסון בהשוואה לפלסבו, בקרב סטודנטים בריאים אך לחוצים בבית ספר למשפטים בפלורידה (ניסוי זה פורסם ב-Jornal of Nutrition בשנת 2006).

ממצאי הניסוי באוניברסיטת אריזונה

בניסוי קליני מבוקר בן 80 ימים שנערך בקרב אנשים מבוגרים, בגילאי 60 עד 86, נמצא כי מדדי תפקוד מערכת החיסון השתפרו וניכרה עלייה בריכוז בדם של נוגדי חמצון חשובים בקרב נבדקים שנטלו את המזון מרוכז המלא שמורכב מפירות וירקות מקופסלים (ניסוי זה הופיע בכתב העת Integrative Medicine ב- 1999). בהקשר זה יצוין, כי שמירה על מערכת חיסון בריאה, עשויה להיות קשורה גם למצב נוגדי החמצון ולכן ממצא זה חשוב.

ומה הקשר ל- DNA?

ישנה תפיסה מקובלת לפיה דלקת כרונית בגוף, שמתפתחת בעקבות היות הגוף חומצי (דבר הנובע מחוסר מתמשך במזונות בסיסיים - פירות וירקות) מובילה בסופו של דבר לנזק בדנ״א.

באוניברסיטת פלורידה נערך מחקר במשך 77 ימים על 59 סטודנטים למשפטים בריאים. הסטודנטים חולקו לקבוצת פלצבו וקבוצה שקיבלה קפסולות של פירות וירקות.

לאחר 77 ימים נמצאה הפחתה של 40% בנזקי דנ״א (בהתפתחות לא תקינה של תאים בגוף) בקבוצה שקיבלה את קפסולות הפירות והירקות לעומת אלה שנמנו על קבוצת הפלצבו. 

מדהים לא?

לסיכום

מערכת החיסון שלנו היא קו ההגנה הקדמי מפני פולשים חיצוניים, חומרים לא בריאים וגירויים אחרים. יש הוכחות מדעיות רבות לפיהן תזונה צמחית מפירות וירקות מחזקת את מערכת החיסון. המרכיבים החיוניים בפירות ובירקות (פיטונוטריינטים) אפקטיביים בשימור הבריאות, התפקוד החיסוני והדנ״א שלנו.

ובנימה אישית: כאמא לבן נכה שסבל מאכילה בררנית קשה, אכל רק מזונות חומציים וסבל מאסתמה ומדלקות ריאה שהפכו לכרוניות, היה לי ברור, שאם לא יחול שינוי בתזונה שלו, הגוף שלו ימשיך ויפתח מחלות כרוניות קשות נוספות. לאחר שנחשפתי למחקרים הקליניים הללו ולפירות והירקות המקופסלים שנבדקו בהם, החלטתי להוסיפם לתזונה שלו. התוצאה היא שכבר 6 שנים לא היו לו התקפי אסתמה, 3 שנים הוא לא סבל מדלקות ריאה והדבר המשמח ביותר שקרה הוא שהוא אוכל היום מזון בריא, מגוון ועשיר בפירות ובירקות איכותיים.

כן. אנחנו יכולים להמשיך לעצום עיניים עד הוירוס הבא אבל אנחנו גם יכולים לגלות אחריות על הבריאות שלנו ולדאוג ל'ביטוח בריאות פנימי' למערכות הגוף השונות שלנו ושל הילדים שלנו.