תזונה נכונה היא רק אחת הדרכים המומלצות כדי לזכות ברווחת חיים ובאיכות חיים טובה. שינוי חשיבה ואימוץ הרגלים וסדר יום מיטיבים, יובילו יחד לחיים ארוכים ובריאים.

כולנו אומרים זה לזה 'העיקר הבריאות' ושה'בריאות היא הדבר החשוב ביותר וכל השאר זה בונוס', אבל כמה מאתנו באמת דואגים לבריאות שלנו ושומרים על אורח בריא? כמה מאתנו 'מתעוררים' רק כאשר צצה בעיה רפואית כלשהי או כשאנחנו חווים ירידה חדה באנרגיה ומתקשים להתאושש?

העידן המודרני מאופיין בין היתר בעלייה מתמדת בתוחלת החיים. שמירה על אורח חיים בריא תבטיח שנחיה שנים ארוכות בבריאות טובה ותפחית משמעותית את הסיכון לחלות במחלות כרוניות או לסבול מתסמונת מטבולית. יחד עם זאת, לא צריך לחכות עד שנגיע לגיל השלישי. מומלץ ורצוי להתחיל ולסגל אורח חיים בריא מוקדם ככל האפשר - גם ילדים בגיל הרך, בני נוער וצעירים יכולים לצאת נשכרים מכך ולגדול ולהיות אנשים בריאים.

אורח חיים בריא לא אומר שצריך לחיות בסגפנות ולהפסיק ליהנות ממנעמי החיים, להפך. כשמבינים שחיים באורח בריא היא דרך חיים שההוויה בה היא של אושר, הנאה, שמחה והרבה מאוד אנרגיה מיטיבה, לא רוצים לוותר עליה.

אחת הסיבות (או התירוצים) שאני שומעת שוב ושוב בקליניקה שלי, שמונעת מאנשים או מקשה עליהם לשמור על אורח חיים בריא, היא חוסר בזמן. אנשים טועים לחשוב שיש המון 'התעסקות' סביב הנושא ונדמה להם שלא יוכלו לעמוד בזה לאורך זמן.

אז הנה 6 כלים שיעזרו לכם ליישם אורח חיים בריא, כמעט ללא מאמץ:

1. אמצו חשיבה חיובית

במקום להגיד לעצמכם 'זה קשה', 'אני לא אצליח', 'כבר ניסיתי בעבר ונכשלתי' - דברו במילים חיוביות, מילים טובות, מילים מעצימות: 'מה יהיה לי נעים', 'מה יעשה לי טוב', 'במה אזכה כשאצליח'. הסירו מהלקסיקון מילים שמשדרות שלילה, כמו: אסור, להימנע, לא מומלץ, והחליפו אותן במותר, כדאי, מומלץ. ככל שתאמנו את המוח לחשיבה חיובית לגבי התהליך של יצירת אורח חיים בריא, כך השינוי המחשבתי והתודעתי יהיה קל ונעים יותר.

2. הקפידו על תזונה נכונה ומאוזנת

ישראל התברכה בשפע של ירקות ופירות טריים, לצד בשר ודגים, קטניות ודגנים. כל מה שצריך לעשות הוא להושיט את היד למדף בסופר או לדוכן בשוק ולבחור מכל הטוב הזה. תזונה נכונה ובריאה היא לא 'אוכל של בית חולים'. אוכל בריא הוא צבעוני, טעים, מגוון, מתובל במידה, ולא פחות חשוב – ממש לא צריך לבלות שעות ארוכות במטבח כדי להכין אותו וליהנות ממנו.

תכננו את הארוחות בהתאם לסדר היום שלכם. כך למשל, אם יש לכם יום עמוס מחוץ לבית או למשרד קחו איתכם קופסה עם ירקות ופירות חתוכים, אותם תנשנשו במקום 'לחטוף' מזון מעובד על הדרך.

אם יש לכם פגישה במסעדה או בבית קפה, בחרו סלט עשיר בתוספת דג או חזה עוף ותיהנו מארוחה שלמה ומזינה הכוללת את כל מה שהגוף צריך. כאן אשים כוכבית קטנה: לפעמים גם אם תבחרו בסלט נפלא, דווקא הרוטב יכול להיות פחות בריא. בקשו תיבול עדין של שמן זית, לימון ומעט מלח. את הרוטב של המסעדה בקשו לקבל בנפרד והוסיפו ממנו במידה. ולבסוף, מומלץ לאכול את הארוחה האחרונה ביום עד שלוש שעות לפני שהולכים לישון.

3. הרבו בשתיה

מים נותנים חיים. נקודה. מים הם טעם החיים, אבל אם התרגלתם לצרוך שתיה ממותקת או מוגזת וחסר לכם 'טעם' למים – הוסיפו להם פלחי לימון, פרוסות של תפוח, נענע, לואיזה או חתיכות של מלפפון. הכינו מראש חליטות טבעיות, צננו אותן ומלאו את הבקבוק שלכם ותיהנו ממשקה טעים ובריא כל היום. שימו לב ששתיה של הרבה כוסות קפה או תה לא ממש בריאה וממש לא מהווה תחליף למים.

4. עשו ספורט שאהוב עליכם

זה לא סוד ששמירה על כושר גופני היא חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא. יחד עם זאת, מי שלא רגיל לעשות ספורט עלול להירתע מכך. אין נוסחה אחת שהיא טובה לכולם, החוכמה היא למצוא את הדרך המתאימה לנו, שנהנה ממנה ושנוכל להתמיד בה. אפשר לעשות הליכות בערב או בשעות הבוקר המוקדמות. הזמינו את בן/ת הזוג שלכם כדי שתהיה לכם חברה. רכיבה על אופניים, שחייה או מנוי בחדר כושר הן גם אופציות נהדרות. 

רובנו מנהלים אורח חיים יושבני. נסו לוותר מעת לעת על נסיעה ברכב הפרטי ובמקום זה ללכת. נסו לוותר על עלייה במעלית ובמקום זה לעלות במדרגות. ככל שתזוזו יותר ותזרימו דם לגוף, כך תעלה האנרגיה שלכם.

5. תרגלו הרפיה ונשימה להורדת מתחים

מתח, כעס, לחץ, מחשבות מטרידות יכולים להוביל לאכילה רגשית. כשאנחנו רגועים יותר גם מדדי הבריאות שלנו טובים יותר וגם האופן בו אנחנו ניגשים לאוכל הוא ממקום מודע ושלו. קחו לכם כמה דקות ביום פשוט להיות בשקט וברוגע. עצמו עיניים, נקו את המחשבות, ותנשמו. פשוט לנשום נשימות עמוקות ולשאוף החוצה את האוויר בנחת. 

הרפו את השרירים ותנו לעצמכם את מה שהגוף זקוק לו – קצת מנוחה מרעשי הרקע וממרוץ החיים. מדיטציה ויוגה הן כלים נהדרים לתרגל בעזרתן הרפיה והפחתת מתח. נסו, מקסימום תתאהבו.

6. פנקו את עצמכם בשינה טובה

לגוף שלנו מגיע לנוח, אבל באמת לנוח, להירגע, להשקיט את המחשבות ופשוט לאגור כוחות ליום המחרת. שינה חטופה או קלה לא תשיג את אותו אפקט מיטבי כמו שינה של לפחות 7 שעות בלילה.

לא מעט נשים וגברים מספרים על עצמם שמספיקות להם 4-5 שעות שינה בלילה ואומרים: 'עובדה שאני מתפקד בסדר'. אלא שבטווח הארוך, שינה של מעט שעות בלילה תבוא לידי ביטוי בעייפות כרונית, ירידה בכושר הקוגניטיבי ועלייה במדדי הבריאות כמו רמות סוכר בדם, כולסטרול, יתר לחץ דם. אם שפר מזלכם ויש לכם אפשרות לחטוף תנומה גם בצהריים, הרווחתם כפליים.

 

כשאנחנו, כאנשים בוגרים, דואגים לבריאותנו ועושים זאת בהתמדה ובהנאה, אנחנו משפיעים לא רק על חיינו אלא גם על הסביבה הקרובה אלינו ובעיקר על ילדינו. אנחנו נותנים להם דוגמה אישית והם רואים בנו דמות לחיקוי. כשאורח חיים בריא הופך לדרך חיים, כשהארוחות שלנו צבעוניות ומזינות, כשספורט הוא חלק מהשגרה, כשנהנים משינה טובה, האנרגיות והשמחה עולים בהתאמה, וזה כל הקסם.