לפני 21 שנים ילדתי בן, חודשיים לפני הזמן. כשמלאה לו שנה, הוא הוגדר עם שיתוק מוחין ובעיה אקוטית בוויסות החושי והיום, הוא 235% נכה ומסוכן לעצמו. את כל מה שאני יודעת היום על תזונה מיטבית לגוף ועל חשיבות אכילת פירות וירקות במגוון ובאיכות גבוהה כל יום, לא ידעתי אז. הלוואי שהייתי נחשפת למחקר שאציג בפניכם במאמר הזה לפני ההיריון אתו. אולי החיים של הבן שלנו ושל המשפחה שלנו היו נראים אחרת. 

תזונה מאוזנת ובריאה לגוף חשובה תמיד, אבל בזמן ההיריון, היא חשובה אף יותר. זאת, כיון שהיא מספקת לגוף האם והעובר את הערכים התזונתיים הנדרשים לבנייה, טיפול והגנה על מערכות הגוף השונות. בין המזון החיוני שחשוב לכלול בתפריט לאישה ההרה נמצאים גם פירות וירקות. אלה מהווים מקור עשיר לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים הכרוכים בשמירה על בריאות האישה ההרה ובהתפתחות העובר. הם מספקים לגוף אנרגיה וחומרים בונים התומכים בתהליכי הצמיחה וההתפתחות של העובר.

יתרונות צריכת פירות וירקות

ויטמינים ומינרלים

  • ויטמין C משפר את ספיגת הברזל ותורם לחיזוק המערכת החיסונית 
  • ויטמין A חיוני להתפתחות העין והעור של העובר
  • חומצה פולית, משפרת את התפתחות המערכת העצבית של העובר
  • ויטמין K ממלא תפקיד חשוב בקרישת הדם ומסייע לגוף ביצירת חלבונים בריאים לעצמות ולרקמות
  • מינרלים כמו ברזל, מגנזיום וסידן חיוניים להתפתחות העצמות ומערכת הדם בעובר

סיבים תזונתיים

פירות וירקות מכילים סיבים תזונתיים המונעים תנודות חדות של הסוכר בדם. הם מסייעים בעיכול ומספקים תחושת שובע לאורך זמן. בנוסף, הם מסייעים בניהול משקל תקין בזמן ההיריון.

תכולת המים

כמות הנוזלים הגבוהה שקיימת בפירות ובירקות מסייעת במניעת סיבוכים כמו עצירות ודלקות בדרכי השתן.

נוגדי חמצון

החמצון המופק בתהליכים טבעיים בגוף, יכול לגרום לנזק בתאים ולפגיעה במערכת החיסון. נוגדי החמצון שנמצאים בפירות ובירקות מסייעים להגן על התאים ולמנוע נזק מחמצון יתר. כך, מערכת החיסון יכולה לפעול ביעילות גבוהה יותר ולהתמודד עם אתגרים חיצוניים ופנימיים בצורה טובה יותר. 

נוגדי החמצון מסייעים גם בהפחתת רמות הדלקת בגוף. דלקות יכולות להשפיע על תפקוד מערכת החיסון ולגרום להפרעות בתגובה החיסונית. על ידי הפחתת הדלקות, מערכת החיסון יכולה לפעול בצורה יעילה יותר ולהתמודד באופן מיטבי עם חיידקים, וירוסים ומחלות.

אבל רגע, אלו פירות וירקות כדאי לצרוך?

ההמלצה לצרוך פירות וירקות גדלה והולכת עם השנים, בהתאמה לכמות הרעלים שגדלה והולכת סביבנו גם היא. 

העניין הוא, שבישראל נעשה שימוש רב בחומרי ריסוס והדברה מסוכנים בפירות וירקות דבר שפוגע ביעילות ובתועלת שלהם כמנטרלי רעלים. דו״ח מבקר המדינה שפורסם במאי 2023 הראה שכמות חומרי ההדברה בפירות ובירקות בישראל, היא הגבוהה באירופה, עד פי 10 ויותר! בנוסף עולה מהדו"ח, כי בארץ נעשה שימוש בחומרי הדברה שלא אושרו מעולם על ידי האיחוד האירופי. חומרים אלה הם מסרטנים, עלולים לגרום למחלות כרוניות, לפגיעה באיברים פנימיים, להרס רקמות ולפגיעה אנושה בכבד ובכליות. פירות וירקות הם בסיסיים מטבעם, אך אלה המרוססים בחומרי הדברה מזיקים הם חומציים ותועלתם, כמנטרלי רעלים, מוטלת בספק. 

בנוסף, פירות וירקות עוברים תהליך הבחלה בגז במשך מספר ימים, על מנת להאריך את חיי המדף שלהם. תהליך זה אינו מוסיף איכות לפירות ולירקות וזאת, בלשון המעטה.  כשפרי נקטף בשיא הבשלות שלו, הוא מגיע למלוא פוטנציאל הפיטונוטריינטים שבו וכל תהליך לא טבעי שמעבירים אותו, פוגע באיכות החומרים המזינים בו. 

בעיה נוספת מגיעה מכיוון אחר: ממקור ההשקיה של הפירות והירקות בישראל. מי השקיה שמקורם אינו השפד״ן (מכון טיהור שפכי גוש דן) מכילים בסבירות גבוהה גם תרופות והורמונים, חומרים שאנחנו לא רוצים להכניס לגופנו בצורה לא מבוקרת.

לכן, מכל הסיבות שהוזכרו לעיל, מומלץ לצרוך פירות וירקות אורגניים.

אבל שניה, בואו נסייג:

חשוב לזכור ש'אורגני' זה תו תקן שמוגדר באופן שונה במדינות שונות וכי פירות וירקות אורגניים לא נקיים לגמרי מריסוסים. 

בישראל, פירות וירקות אורגניים נקטפים כשהם בוסר ובעיה נוספת טמונה בכך שהתוצרת האורגנית בישראל אינה מושקית בהכרח מהשפד״ן. לכן, מומלץ לבדוק מול הספק של הפירות והירקות שלכם מה מקור מי ההשקיה של גידוליו.

כמובן שלו יכולנו לגדל בעצמנו את הפירות והירקות שלנו ולהשקות אותם במי שתייה, ללא ריסוס והדברה ולקטוף אותם בשיא הבשלות שלהם, זה היה אידאלי, אבל לא רבים מאיתנו יכולים לעשות זאת ולכן, בשורה התחתונה- תוצרת אורגנית הרבה יותר אפקטיבית לגוף שלנו, אבל היא לא נטולת בעיות.

ועכשיו, רגע של דמיון מודרך

תארו לעצמכם פיתוח גאוני, שמאפשר להכניס לגוף שלנו, באופן פשוט ומהיר, כמות גדולה של פירות וירקות, נקיים מריסוס והדברה, שהושקו במי מעיין, נקטפו בשיא הבשלות ובמגוון עצום (חלקו אפילו לא קיים בישראל), בלי הסוכרים שבהם, כך שיתאימו גם לסכרתיים.

מדהים לא?!

הפיתוח הגאוני הזה, קיים בעולם כבר יותר מ-30 שנים ואחד מ-47 המחקרים הקליניים שנעשו עליו הוא מחקר הקשור ישירות להריון ולידה:

אוניברסיטת מיסיסיפי בארה"ב ערכה מחקר שבו השתתפו 356 נשים בהיריון. הנשים חולקו ל-2 קבוצות, בכל אחת 178 נשים, בגילאים קרובים.


קבוצה אחת שילבה בתזונה היום יומית שלה תוספי מזון או מולטי ויטמינים 'רגילים' ואילו הקבוצה השנייה שילבה כמוסות פירות וירקות 100% טבעיות (אותו פיתוח גאוני).



ולהלן התוצאות:

  • הנשים ההריוניות ששילבו בתזונה שלהן את הכמוסות הטבעיות:
  • 
הזדקקו לפחות ניתוחים קיסריים, לעומת הנשים שצרכו מולטי ויטמינים 'רגילים' (47% לעומת 66%)
  • 
לא נצפו אצלן מקרי טרום לידה (לידה לפני שבוע מספר 37), לעומת 20% מקבוצת הנשים המקבילה
  • 
מנעו בצורה מוחלטת preeclampsia (רעלת הריון) לעומת 38 נשים מהקבוצה המקבילה
  • 
ילדו תינוקות במשקל תקין, כאשר ממוצע משקל התינוקות של האימהות שצרכו את הכמוסות בהריון היה גבוה בכרבע קילו מהתינוקות בקבוצה השנייה
  • 
אף תינוק לא לקה בתסמונת מצוקה נשימתית (respiratory distress syndrome) לעומת 13 תינוקות שלקו בתסמונת מצוקה נשימתית בקבוצת הנשים השנייה
  • 
אף אחד מהתינוקות שלהן לא נזקק לטיפול נמרץ לאחר הלידה, לעומת 17 תינוקות לאימהות בקבוצה המקבילה

מהמחקר עולה אם כן, בצורה ברורה, כי ישנה חשיבות גבוהה לאכילת פירות וירקות הן עבור האם ההריונית והן עבור העובר וכי איכות הפירות והירקות חשובה לא פחות.

לסיכום

בעידן בו אנו חיים, חשוב שתדאגי לבריאות שלך ושל העובר שלך ותאכלי מדי יום פירות וירקות במגוון ובאיכות גבוהים. אפשר לעשות זאת באמצעות צריכת פירות וירקות אורגניים, לאחר שמבררים את מקור ההשקיה שלהם ואפשר לעשות זאת, גם באמצעות צריכת קפסולות של פירות וירקות טריים. 

לי, באופן אישי, אין אפשרות להחזיר את הגלגל לאחור ולתקן את התזונה הלקויה שלי בזמן ההיריון. מה שאני כן יכולה לעשות הוא להשפיע על ההווה ועל העתיד של בני ובנות המשפחה שלי ואת זה אני עושה באמצעות שילוב מגוון רחב ואיכותי של פירות וירקות טריים ומקופסלים כל יום. שילוב הפירות והירקות הטריים והמקופסלים שינה את איכות חיינו ואיכות הבריאות שלנו מקצה אל קצה ואני מרגישה שיש לי את הזכות ואת החובה לשתף בכך כל איש אישה שחושבים להביא ילדים לעולם.