כולנו רוצים להגיע לחורף חזקים ובריאים ולעבור אותו בשלום. חיידקים ווירוסים חיו איתנו מאז ומתמיד ובנו לנו את מערכת החיסון, אך בארבע השנים האחרונות, מאז תקופת הקורונה, אנחנו חיים בתחושה של צורך ב'הגנה עצמית', צורך לדאוג לבריאות שלנו, תחושה שאנחנו חשופים יותר ושכל מחלה מורגשת באופן חזק וממושך יותר.

לפני שנראה איך אפשר להכין את גופנו לחורף, חשוב להבין שישנם מספר גורמים שמאפשרים לנו להידבק ולייצר מחלה. לעיתים מדובר במערכת חיסון חלשה, אך גם למצב הפיזי, הנפשי והמנטלי איתו אנחנו מתחילים את החורף ישנה השפעה על האם נדבק או לא (כל כך רלוונטי בימים אלה של סטרס וחרדה  עקב המלחמה הנוכחית).

את ההכנה לחורף מתחילים בסוף הקיץ או בתחילת הסתיו, תקופת בנייה אנרגטית ופיזית של חודשיים. זוהי  גם תקופת חגים ותקופת הסתגלות בלתי נגמרת של הילדים בגן ובבית הספר, תקופה שכרוכה בהרבה מאוד שינויים וחוסר היציבות והטלטלה שמאפיינים אותה יוצרים פוטנציאל גבוה יותר לחלות במחלות סתיו וחורף.

מהם הגורמים לתחלואה רבה במהלך הסתיו והחורף?

1. מערכת חיסון חלשה​ 

מכירים את אלה ש'תופסים כל דבר שעובר לידם'? אלה שכשמישהו רק 'נושם' ליד הם מייד נדבקים? 

יש אנשים שיש להם מערכת חיסון חלשה, דבר שעובר בתורשה ועובדה זו גורמת להם להידבק במחלות ויראליות או חיידקיות בקלות. ילד או מבוגר שמערכת החיסון שלו חלשה, יתקרר מספר פעמים בחורף וגם בקיץ, המחלות לרוב לא יפסחו עליו. אצל אנשים כאלה, הצטננות הופכת במקרים רבים לדלקות ריאות, דלקות גרון, מחלה ארוכה ומתמשכת עם שיעול או נזלת בלתי פוסקים. 

מערכת חיסון חלשה היא אינה גזרת גורל וניתן לחזק אותה באמצעות תזונה, צמחי מרפא, פעילות גופנית, חיזוק מנטלי, טיפולי רפואה משלימה ועוד.

2. פתוגן חזק

כאשר ישנו וירוס או חיידק חזק בעוצמתו, הם יכולים להשפיע כמעט על כל אחד, לרבות על אנשים שלרוב אינם חולים ושיש להם מערכת חיסון חזקה. בנוסף, בית לא מאוורר, שימוש במזגנים​, שהיה במטוסים ובחדרים סגורים​ יכולים להגביר את הסיכוי להדבקה בוירוסים ובחיידקים.

3. רצון האדם​

לעיתים אנחנו זקוקים למנוחה ולהפסקה משגרת החיים המותחת והלחוצה שלנו. כשאנחנו לא מצליחים לייצר לעצמנו את העצירה למנוחה הזו, אנחנו נכנסים למצב מנטלי שמאפשר למחלה להיכנס לנו לגוף, כדי לאפשר לנו לעצור ולנוח. אנשים בעלי מודעות גבוהה ידעו לשים את היד על התופעה ולהגיד שהם 'בחרו' במחלה כדי לעצור או כי הרגישו שהם לא יכולים להתמודד עם הסיטואציה הנוכחית. 

לא כל אחד יודע לזהות את הרגע הזה ואת הצורך לנוח, אבל ככל שאנחנו מודעים יותר לצרכים שלנו, אנחנו יכולים לזהות את הצורך, למצוא פתרונות ולהשתמש פחות ב'הזדמנות' הזו.

מה מחליש את מערכת החיסון​?

ישנן משפחות שהילדים שלהם סובלים, כבר משנות החיים הראשונות מבעיות נשימה, דלקות אוזניים, דלקות גרון, מחלות חום חוזרות, הצטננויות חוזרות, נזלות בלתי פוסקות, דבר שגורם להיעדרות רבה מהגן ומבית הספר בעונת החורף ובכלל, אך ישנם גורמים שמחלישים את מערכת החיסון ואלו הם:

1. סטרס זמני או מתמשך​ - סטרס הוא הגורם מספר אחד להחלשת מערכת החיסון במבוגרים אך חשוב לדעת, שגם ילדים שחווים סיטואציות סטרס מתמשכות ייטו להיחלש ולחלות בתדירות רבה יותר.

2. תזונה לא מאוזנת או לא בריאה​ - המזון שאנו מכניסים לגוף הוא הדלק שמייצר את האנרגיה שלנו. אם הדלק שלנו אינו איכותי, אנו מחלישים את אנרגיית הגוף הכללית וכך גם את אנרגיית ההגנה שלנו - מערכת החיסון. ג'אנק פוד, מזונות מעובדים, מוצרי חלב מרובים, סוכרים פשוטים, ארוחות בשעות הערב המאוחרות ועוד מחלישים את מערכת החיסון ולכן מומלץ להפחית את הצריכה שלהם ואף להימנע מהם עד כמה שניתן. 

3. צריכה מרובה של תרופות, הורמונים ואנטיביוטיקה​ - צריכה מרובה של תרופות, הורמונים ואנטיביוטיקה הופכות לרעלים בכבד שמפריעים למערכת החיסון להגיב כראוי.

4. זיהום אוויר ועישון​ - זיהום אוויר מייצר חום וליחה והעישון מאתגר את הריאות ואת מערכת החיסון שלנו עוד יותר.

5. הריון ולידה​ - בתקופת ההריון מערכת החיסון חלשה יותר ולכן ניתן להידבק ביתר קלות במחלות שכן לגוף קשה יותר להתגבר על וירוסים וחיידקים. אחרי הלידה, מצטרף פקטור נוסף של חוסר שינה שגורם אף הוא להחלשה של הגוף ושל מערכת החיסון.   

כיצד נחזק את מערכת החיסון?​

ניתן לחזק את מערכת החיסון באמצעות רפואה משלימה, במיוחד בתקופת ההיריון והלידה שבהן האפשרות לצרוך תרופות מסוימות, מוגבלת, וכן באמצעות:

1. תזונה - צריכת מזונות איכותיים המכילים נוטריאנטים - רכיבי תזונה החיוניים לבניית הגוף ולאספקת אנרגיה:

א. ירקות שורש בעיקר לבנים, גזר לבן, שורש פטרוזיליה, סלרי, קולורבי, לפת, צנון, סלק, גזר, בטטה, ברוקולי וכרובית הם ירקות עשירים בסיבים תזונתיים ומסייעים לפעילות התקינה של מערכת העיכול והמעיים​. 

ב. מזונות העשירים באומגה 3 – דגי ים צפוני: מקרל, סלמון, אגוזי מלך, פשתן ועוד​

ג. שום ובצל – רצוי טריים​

ד. אוכל חם - רצוי לצרוך כבר מסוף הקיץ או מתחילת הסתיו​ על אף שהטמפרטורה בחוץ עוד חמה.

ה. דגנים מלאים​

ו. אוכל במרקם נוזלי – דייסות ומרקים​

לעומת זאת מומלץ להפחית בצריכת:

א. מזונות מעובדים ותעשייתיים, מזונות משומרים, צבעי מאכל, מזון מעושן​

ב. מזונות עתירי סוכר ושומן​ (פרט לשומן בריא שכולל אבוקדו, שמן זית, זיתים ועוד, אותם מומלץ לצרוך)

ג. פחמימות פשוטות וסוכרים​

ד. אלכוהול - סוכר פשוט ומחליש​

2. שינה תקינה - חשוב להקפיד עד כמות שעות מספקת (6-8 שעות לפי תחושה) ועל שינה בשעות נכונות, כלומר הרדמות עד 23:00 אם ניתן ולא אחרי חצות.

3. פעילות גופנית - מחקרים מראים שפעילות גופנית מקנה יתרונות בריאותיים רבים ועוזרת לצמצם גם את סיכויי ההדבקה וגם את חומרת התחלואה בגורמים פתוגניים שונים.

הפעילות הגופנית עשויה לשפר את איכות השינה שלכם, לשפר את מצב הרוח, לשפר ולייעל את חילוף החומרים בגוף בדגש על משק הסוכר, לשפר זרימת דם ואנרגיה ובכך, לשפר ולייעל את ההתמודדות עם וירוסים שונים.

4. הקשבה פנימית והרגעת הגוף והנפש - הרגעת סטרס, חיבור לרגשות והתמודדות איתם במקום הדחקה באמצעות יוגה, מדיטציה, כתיבה, טבע, ים ועוד.

ואם כבר נדבקנו, מה עושים?

1. אוורור הבית

דאגו לתחלופה של אויר נקי שיתרום גם למניעת הדבקה של שאר בני הבית.

2. תרופות סבתא​ ושאר ירקות וצמחים

כשאתם בתחילת התקררות ומרגישים גירוי קל בגרון, נזלת שקופה מועטה, כאבי שרירים קלים, כאב בעורף וכו', כדאי ליצור מרקחת מחלקו הלבן של הבצל הירוק, חתיכות ג'ינג'ר ומקל קינמון. יש לשתות את הנוזלים, לשכב מתחת לשמיכה מחממת ולהזיע החוצה את הפתוגן. בשלב זה רצוי מאוד לקבל טיפול משולב עם כוסות רוח.

במצב של נזלת צהובה, ירוקה, נזלת שקופה דולפת, סינוסיטיס, תחושת חום או ממש חום מדיד, כאבי גוף - מומלץ לשתות מנטה או נענע בשילוב פורמולת צמחים סינית מותאמת.

לסובלים משיעול בולט או מתמשך חשוב לשלב כוסות רוח ופורמולת צמחים סיניים מותאמת.

בכל המצבים ניתן לשלב, בהתאם לגיל, שמן אורגנו, תמצית זרעי אשכוליות, שאיפה ושתייה של חליטת תימין לנזלת ולליחה, ויטמין סי, ויטמין די, אבץ (בעיקר בכאב גרון),תמצית טננבלוט, סינרג'י של שלוס ועוד. אם המצב מחריף יש לראות רופא על מנת לשלול דלקת ריאות, דלקת גרון חיידקית, ברונכיטיס ועוד הדורשים טיפול תרופתי משולב.

3. שמנים אתריים

אחד האמצעים שיכולים לסייע בפתיחת האף ובטיפול בליחה ושיעול הם שמנים אתריים​.לדוגמה: שמן אקליפטוס (לקטנטנים רק אקליפטוס רדיאטה), לבנדר, קורנית, רוונסרה (בעיקר לשיעול וטוב לקטנטנים), תערובת שמנים בייבי ווינטר של שלוס. ​

ניתן להשתמש בשמנים אתריים בדרכים שונות​: אמבט, עיסוי, מבער שמנים​,​  לתינוקות - לטפטף שמנים על חיתול ולהניח במיטה​.

שימו לב: חשוב להתייעץ עם מטפל מתמחה בתחום באשר למינונים, לאופן השימוש ולהתאמת הטיפול באמצעות השמן ביחס לגיל המטופל (תינוק, ילד, מבוגר).

4. פעילות גופנית

בתחילת ההתקררות ניתן לעשות פעילות גופנית מייזעת עדינה (אם הגוף מאפשר זאת), על מנת לפתוח את הנקבוביות ולהוציא את הפתוגן מהגוף.

5. דיקור סיני, כוסות רוח וצמחי מרפא סיניים

ניתן לעבור טיפול של דיקור סיני, כוסות רוח וצמחי מרפא בהתאם לאבחנה ולמצב הסימפטומים. מטפל ברפואה סינית יכול, נוסף על הטיפולים הללו ועל טיפולים במגע, להתאים תזונה ספציפית למצב ולתת טיפים טבעיים נוספים שיביאו להקלה ולשיפור במצב.​

6. תזונה מותאמת

מומלץ לצרוך מזון קל לעיכול, צמחוני ודל תיבול​.

כדאי להפחית קפאין וסוכרים​ ולהוריד, במקרים המתאימים, מוצרים מיצרי ליחה​ כגון: מוצרי חלב, קמח וסוכר לבן​, מזון מעובד, זרעים ואגוזים​, פירות הדר (שלמרות שהם מכילים ויטמין סי, הם מכילים גם כמות גדולה של סוכר ומייצרים ליחה) ו​פירות טרופים​. 

​לסיכום

ישנם  גורמים רבים למחלות החורף, בחלקם אנו יכולים לטפל ולאזן בעזרת כלים שיש לנו בבית ו/או שניתן לרכוש עצמאית בבית טבע, ובחלקם נדרשת עזרה ותמיכה של מטפל מקצועי בתחום הרפואה המשלימה.

חשוב לזכור, שבהחלט ניתן להכין את הגוף שלנו ושל ילדנו לקראת החורף כדי להפחית תחלואה וכי 'הכנת הגוף' אורכת כחודשיים. לכן מומלץ להתחיל בתהליך בסוף הקיץ או בתחילת הסתיו ובכל מקרה זכרו, כי התרופה הטובה ביותר היא חיבוק ואהבה.

ומה לגבי תינוקות וילדים? על כך במאמר הבא.

חורף שקט ובריא.