שינה היא זמן חשוב מאוד במהלך היממה. בזמן השינה הגוף שלנו נח, נמצא כמעט ללא פעילות כלל, למעט פעילות הכרחית של מערכת הדם והנשימה ופעילות נמוכה של המוח שלנו. שינה טובה חשובה מאוד לריפוי ולשמירה על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו. בשינה מספקת, הגוף מתרפא, מחדש תאים ובפרט את מערכת החיסון. תהליך זה משפיע גם על תפקודי המוח ומסייע להגיע ליכולת קוגניטיבית מיטבית.

השינה היא פרק זמן קריטי וחשוב כחלק מהיממה כי במהלכה יש לגוף פניות לצמיחה, התפתחות, עיבוד והגנה. 

ידוע שהתפתחות ילדים מתרחשת בשינה, שהגוף נלחם בחולי בזמן שינה ושאנו חולמים ומעבדים את שעבר עלינו במהלך היום במהלך השינה. תהליכים אלו קורים כשאנחנו מתנדנדים בין שלבי השינה, בין הגלים השונים של המוח ושומרים על בריאות הגוף והנפש. במהלך השינה עשויות להתרחש הפרעות ושיתוקי שינה, שיכולים לשבש את התפקיד החשוב של השינה בחיינו. במאמר זה, נחקור את השפעתן של הפרעות ושיתוקי השינה על חיינו ועל הבריאות הכללית שלנו.

השפעות הפרעות ושיתוקי שינה

שינה שאינה טובה יכולה להשפיע על החיים היומיומיים שלנו. כשאנו לא ישנים מספיק, אנחנו יכולים להרגיש עייפות, רגישות, וחוסר סבלנות. רמות האנרגיה שלנו יכולות להיות נמוכות, ונחווה קושי לבצע משימות יומיומיות בצורה יעילה.

כמו כן, קשיים בשינה יכולים להשפיע על היכולת שלנו להתמודד עם מצבי רוח שונים ולהוביל לקשיים ביחסים חברתיים ומשפחתיים. בנוסף, עייפות מוגברת מדי עלולה לגרום מחד להיפראקטיביות ומאידך לדכדוך, דכאון, חרדה ומשם לשיתוקי שינה. 

הפרעות שינה ושיתוקי שינה בפרט, הן הפרעות לא פשוטות ואף קשות. הן יכולות להיות כרוניות או חולפות ולהשתנות בצורה שמשפיעה על רמת האנרגיה, היכולת הקוגנטיבית, והמצב הרגשי שלנו. 

הפרעות שינה יכולות להוביל לבעיות רבות בבריאות פיזית כמו עמידות נמוכה מול חיידקים ווירוסים ועוד ושיתוקי שינה יכולים להביא להתרגשות, לחרדות, לפחדים, לדיכאונות ולריחוק חברתי. גם היכולת הקוגניטיבית שלנו יכולה להיפגע כתוצאה ממנגנון התיקון הטבעי של השינה, שאינו פועל כראוי בזמן הפרעות ושיתוקי השינה. 

מה ההבדל בין הפרעות שינה לשיתוקי שינה?

הפרעות שינה

ברפואה מוגדרות למעלה מ- 80 הפרעות שינה שונות הפוגעות באיכות השינה בשלביה השונים. לרוב התסמינים יהיו: קושי בהרדמות, יקיצות מרובות, עייפות ותשישות ביום, קצב נשימה לא סדיר ותנועתיות מוגברת במהלך השינה.
דוגמאות שכיחות להפרעות שינה הן- נחירות, נדודי שינה, תסמונת השינה הבלתי מספקת, נרקולפסיה, הליכה מתוך שינה, הרטבת לילה, דיבור מתוך שינה, ג'ט לג (יעפת), תסמונת הרגליים חסרות המנוחה, דום נשימה בשינה ועוד.

ישנן הפרעות שינה ראשוניות כמו אלה שציינו לעיל וישנם הפרעות שינה שניוניות- הכוונה לבעיות בתפקודי השינה כתוצאה מחלות כרוניות, כמו חרדות, סכיזופרניה, אלצהיימר, פיברומיאלגיה ועוד.

שיתוקי שינה

שיתוק שינה היא בעיה המתרחשת במהלך ההירדמות או קצת לפני שמתעוררים והיא מתרחשת במצב שנת ה-REM. שיתוק שינה יכול להימשך בין כמה שניות למספר שעות במקרים נדירים, אך משכו הממוצע כשש דקות.

ישנם סוגים שונים של שיתוקי לילה אך לרוב, שיתוקי השינה מפחידים ונחווים כחלום בלהות, חלום מפחיד ומבעית, שמיעת קולות, תופעת חנק, שיתוק גופני ועוד. תופעות אלה גורמות לחולמים להיות חרדים, לפחד מהשינה עצמה, ללכת לישון רק כשהם עייפים ומותשים ואז, מתחיל כדור שלג שמתגלגל בכיוון הלא נכון. 

ישנם שיתוקי שינה שיכולים להיות חיוביים כמו מסעות אסטראליים, חלומות על יקרים בחיינו שמתו ובאים לתת לנו מידע, חלימה צלולה ועוד. יש המעידים לעיתים על ראיית שדים, נשמות, חטיפות חייזרים בחלומות אלו. מה בדיוק קורה שם? ישנה סבירות, שעולמנו גדול בהרבה ממה שאנו רואים, שומעים וקולטים במציאות והמדע הקוואנטי ממחיש זאת כל פעם מחדש. הנשמה בשנת ה-REM, מבחינת הראיה הקבלית הדתית, יוצאת 2-3 ס"מ מהגוף כדי להיות מוזנת מאור עליון בעולמות עליונים וחוזרת לקראת היקיצה.

יש מצב שאם הנפש הבהמית שלנו חווה בעיות, סוגיות וחוסר שלמות ואם יש לנו קטגורים או סנגורים בעולם שלמעלה, ניתן להבין למה דבר זה קורה וכדי להבין זאת יותר לעומק- מומלץ לחקור את עולם הרוח, קבלה, נשמות, ומה ההבדל בין נפש לרוח.

את הבדיקה הזו חשוב לי לעשות אישית עם המטופלים שלי בקליניקה שבהתחלה נרתעים, לא מבינים, לא מחוברים לעולמות האלה וכאשר הם מבינים את הרעיון הכללי- קל לשנות, לטפל, לנקות, להפסיק את התופעות האלה או להמיר אותם לחווייה רוחנית טובה.

במחקר גדול ואיכותי שנעשה על ידי יאיר לביא בטכניון בנושא שיתוקי שינה נמצא כי אנשים בגילאי 16-30 חווים יותר שיתוקי שינה וכי הטריגרים הבאים לחוויה זו-

שינה על הגב

עייפות מרובה

שעות שינה לא סדירות

עודף שינה

ספורט, קפה, צפייה במסכים, תאורת לד, אכילה, מקלחת חמה ולמעשה, כל מה שמעורר/ פוגע במלטונין/ מעלה לחץ דם לפני השינה

סטרס ולחץ, הדחקת רגשות, דאגות, ריבוי מחשבות שליליות, פחדים

אנשים הסובלים מטראומות ופוסט טראומה

עיסוק ברוחניות

מוות של אדם קרוב

אז מה עושים? 

ברפואה הקונבנציונלית, נעשה תהליך של ניסוי וטעייה עד להתאמת תרופות. המענה לרוב הוא  שילוב של תרופות הרגעה ו/או תרופות לשינה והרדמות (המומלצות לפרק זמן קצר) או מרשם לצריכת קנאביס שיוצרים תלות ואף מחריפים את הבעיה לאורך זמן. בנוסף, הרפואה הקונבנציונלית מפנה למעקב ולשיחות עם פסיכולוג ו/או פסיכיאטר.

מבחינת הריפוי התודעתי, יש הבדל משמעותי בין אדם לאדם, שכן כל אחד מביא איתו מטענים רגשיים שונים מאירועי חייו. מומלץ לבדוק אישית מהם המטענים המצויים בתת המודע של כל אדם הסובל מהפרעות או שיתוקי שינה כדי לפתור זאת במהירות, בקלות, בשורשיות וללא צורך בתרופות. שמיעת תדרים, עוזרת להפרעות שינה ולשיתוקי שינה בצורה יעילה, כשלומדים להשתמש בהם נכון ולאורך זמן וכאשר משלבים טיפולים נוספים תת הכרתיים, כדי לנקות את המטענים הללו.

1. שמיעת תדר 528 HZ לפני השינה 

תדר זה, הידוע ביותר מתדרי ה'סולפג'יו', הוא תדר מוזיקה שמיוחסת לו יכולת לשדרג את הרוגע וההרגשה שלנו. תדר 528 נחשב לתדר שמעניק אנרגיית חיים, מוח צלול, מודעות, יצירתיות ושקט פנימי. 

במחקרים רבים הוא נמצא כמשפיע משמעותית על סטרס והשלכותיו!

תדרי הסולפג'יו, בפרט תדר 528, הם חלק ממוזיקה פונטית המושמעת בתרבויות ודתות שונות, וכן על ידי הרבה אנשים בתחום הטיפולים הטבעיים והאלטרנטיביים כאמצעי הרגעה ושחרור מתחים. 

מטרת שמיעת תדר 528 לפני השינה היא ליצור אפקט רגוע והרגשת שלווה, שתוכל לסייע בהכנת הגוף והנפש לשינה טובה. השפעת התדר עשויה להקל על ההרדמות, להפחית חרדות ולסייע לכניסה לשינה עמוקה ואיכותית לאורך זמן. אף שאין לתדר 528 תוקף רפואי או רמדיה מוכרת לטיפול בהפרעות שינה, יחד עם שאר השיטות והטכניקות הנכונות לשינה הטובה, זו יכולה להיות אפשרות נוספת למי שמחפש לשדרג את השינה שלו ולהרגיע את עצמו לפני השינה.

 אצל ילדים רואים זאת באופן הבולט ביותר - אימהות מברכות אותי לאחר שאני ממליצה להן להשתמש בתדר זה חצי שעה לפני תחילת הארגונים לשינה- המעברים, המוכנות והענות מצד הילדים חלקה יותר, ההרדמות מהירה יותר, הכל שקט, נינוח ושליו בבית. 

2. שמיעת תדר 174 HZ 

תדר 174, הוא תדר נמוך שנכתב בעיקר כמוזיקת רקע המיועדת ליציבות ולהרגעת הרוח, רעשי רקע או מחשבות רבות שיכולות להיות מקור לחרדה ולקושי בהרדמות. על כן השמיעה של תדר 174 עשויה לסייע ביציבות הרוח ובהפחתת החרדה הנגרמת מרעשי הרקע. תדר זה משמש כחומר 'הרדמה' או משכך טבעי ומקל על כאבים פיזיים, נפשיים ואנרגטיים. תדר זה פונה ישירות לאברי הגוף ומקנה בהם תחושת ביטחון, נוחות גופנית והגנה. הוא מקל על מתח, סטרס וכאב ומאזן פלאים מצב רוח ותסכול. 

חשוב לציין שהשמיעה של התדרים כמו 528 ו-174 לפני השינה היא אספקט אמפירי ואישי וכי השימוש בהם כדי לשפר את השינה וההרדמות הוא שיטתי. חשוב להבין ולהכיר את דרכי ואופן השימוש בצורה המיטיבה ביותר וזאת ניתן ללמוד בקורסים השונים שלי. אם התחושה שלך היא ששימוש בתדרים מסוימים משפר את הרגשתך ואת איכות השינה שלך, מומלץ להמשיך ולהשתמש בהם כחלק מתהליך השינה כל לילה ולילה עם ביצוע הפסקות לסירוגין. 

 

במערכת הבריאות ובקופות החולים אין כיום מספיק ידע, כלים וניסיון בנושא שיתוקי שינה. יאיר לביא מנגיש את הנושא בארץ באמצעות סרטונים וקבוצת פייסבוק- 'שיתוק שינה - sleep paralysis israel', מכשיר מטפלים בתחום, ואני אחת מהן.

לא מעט אנשים שסובלים משיתוקי שינה כרוניים מתנסים בגראס ובאלכוהול שנותנים פתרון זמני וארעי לשיתוק הקרוב, אך מייצרים תלות, עליה במינונים עם הזמן והחרפת המצב.

לכן, הטיפולים והגישות המומלצות הן קבלת ידע על הנושא ובמקביל, הפחתת הטריגרים העלולים לגרום לתופעה. 

ומה עוד יכול לעזור? 

  • חיזוק אמונות חיוביות
  • GROUNDING= הארקה
  • שאיפה לבסיסיות בחיי היומיום
  • טיפולים רגשיים ותודעתיים
  • טיפול בחרדות ובטראומות (EMP נמצא מוצלח מאוד)
  • דמיון מודרך
  • לימודי דת ובעיקר קבלה, וכל מה שיעשה שלום פנימי בין הנפש לנשמה שלנו

הנה מספר טיפים שניתן ליישמם בעת שיתוק כדי להתעורר ממנו

הפסקת נשימה יזומה, לנסות להזיז איבר קצה כמו זרת ולא את הגוף כולו, להתמסר לחוויה באמונה שלמה שבסופו של דבר זה יגמר ולא להתייאש או להיות אסרטיביים ולצעוק כמה פעמים 'שמע ישראל'. בכלל ליהודים מאמינים, אמירת שמע ישראל על המיטה לפני השינה יכולה לתת הגנה טובה לנפש ולרוח ולמנוע את החוויה.

לסיכום

הפרעות ושיתוקי שינה הם תופעה נפוצה שיכולה להשפיע על החיים היומיומיים שלנו ועל בריאותנו הכללית. איכות השינה היא הדבר המרכזי המסייע להתמודדות טובה, צמיחה, עיבוד רגשי וחוסן גופני ולכן חשוב לזהות את הבעיה ולפנות למקצוענים מתאימים במידת הצורך. שיפור איכות השינה יכול לשפר את איכות החיים ולשדרג את יכולתנו להתמודד עם האתגרים היומיומיים שבפנינו.