כל אדם שאובחן עם סוכרת מסוג 2 זוכר בוודאי את הרגע שבו אובחן. זה הרגע שבו עוברות בראש מחשבות על כך שנגזר עליו להימנע מכל הנאות החיים בהקשר של אוכל, מעתה ועד עולם ועל כך שהפך לחולה כרוני שתלוי בתרופות.

האמת היא, ששנים רבות זו אכן הייתה התפיסה הרווחת גם בקהילה הרפואית הקונבנציונלית ומסיבה זו פותחו עשרות תרופות לטיפול בסוכרת ועשרות תפריטים 'הותאמו' לחולי סוכרת. אלא שרבים מהמאובחנים לא הצליחו להתמודד, לאורך זמן, עם האיסורים וההגבלות והתוצאה הייתה עגומה: חוסר איזון ברמות הסוכר והדרדרות במצב בריאותם הכללי.

סוכרת מסוג 2 היא מחלה שהשכיחות שלה בארץ ובעולם גבוהה מאוד. מדי שנה מאובחנים מאות אלפי אנשים עם סוכרת סוג 2 ולמרות זאת, חוסר המודעות בכל הנוגע לדרכי הטיפול בה ועל יכולת הגוף לתקן את המצב באמצעות שינוי באורח החיים, היא רבה.

אפשר להתגבר גם על הגנטיקה

רבים מהאנשים נוטים לחשוב, שאם יש להם רקע משפחתי של סוכרת והגנטיקה ל'רעתם', אין מה לעשות, הם ייכנסו לסטטיסטיקה ויחלו גם הם. החשיבה הזו מוטעית לגמרי! אמנם גנטיקה היא לא דבר שאפשר להתעלם ממנו לחלוטין, אבל אפשר בהחלט להשפיע עליה. אם נהיה מודעים לסיכונים ולהשפעות הסביבתיות שתורמות לתחלואה, נוכל בהחלט להקטין את הסיכויים לחלות במחלה ואף למנוע אותה.

לאורח החיים המודרני שכולל, בין היתר, צריכה של אוכל מעובד וישיבה מרובה, יש תרומה אדירה לעלייה במגמת התחלואה, אך זו לא גזרת גורל: אורח החיים המודרני מביא אתו גם יתרונות רבים: יש לנו נגישות גבוהה למזון מגוון, טרי, בריא וטעים ולסוגים שונים של פעילות גופנית. אף אחד מאיתנו לא חייב להתחיל מחר לרוץ למרחקים ארוכים, אלא ביכולתנו להתחיל בהליכות מתונות ולאט לאט להגדיל את המרחק ואת הקצב. אפשר לתרגל פילאטיס, יוגה או שחייה - מה שמתאים לך, העיקר לזוז.

אפשר להתמודד עם סוכרת גם ללא טיפול תרופתי

נתחיל בהבהרה: אף אחד לא אומר להפסיק לקחת תרופות לאיזון סוכרת סוג 2. כדי לקבל החלטה כזו יש לערוך בדיקות מקיפות של תפקוד הלבלב, כמות האינסולין שמייצר הגוף ועוד. לעתים, אין ברירה אלא להתחיל או להמשיך בטיפול התרופתי (כדורים או זריקות, אינסולין כן/לא), אבל לצד זאת חשוב לדעת שאפשר לאזן את הסוכרת ובתהליך מבוקר ונכון, להפחית בהדרגה את הטיפול התרופתי (באישור ובידיעת הרופא המטפל) תוך המשך ביצוע מעקב.

כשהסוכרת מאוזנת והגוף עדיין לא תלוי באינסולין, תזונה נכונה ומבוקרת תעשה את העבודה לצד הרגלים של אורח חיים בריא נוספים כמו: כושר גופני, הפחתה באלכוהול ובעישון.

אמנם, לא מדובר בתהליך של 'הוקוס-פוקוס' ולעתים נדרש לבצע שינוי דרמטי באורח החיים, אך התוצאות שהמטופל ישיג תהיינה דרמטיות. איזון הסוכרת עד כדי ריפוי.

כמו כל דבר ברפואה, אבחון מוקדם וטיפול מונע הם הדבר החשוב ביותר. לכן, מי שיודע על רקע משפחתי של סוכרת, מודע לתזונה שאינה מיטבית, סובל מהשמנה בטנית ו/או עודף משקל ועם רמת כולסטרול גבוהה, מומלץ שיבצע בדיקות מוקדם ככל שניתן ויחזור עליהן אחת לשנה, כדי לא להגיע לשלבים מתקדמים של סוכרת ולפגיעה בלתי הפיכה בלבלב.

חשוב לציין, שמצב של טרום סוכרת (קדם סוכרת/תינגודת אינסולין) יכול אף הוא, להיות מסוכן ולהוביל לתחלואה קשה כמו: שבץ מוחי, התקף לב, מחלות כלי דם, פגיעה בעיניים, פגיעה קוגניטיבית ועוד ולכן, ככל שתאובחנו מוקדם יותר, בוודאי אם מדובר על טרום סוכרת, כך השינויים שתצטרכו לעשות באורח החיים שלכם יהיו פחות דרמטיים.

עם אורח חיים בריא הרווח כולו שלך

בעשור האחרון התפרסמו עשרות מחקרים ומטה-אנליזות, שמעידים על כך שהתרומה הגדולה ביותר לבריאותם של חולים בסוכרת סוג 2 מגיעה מאורח חיים בריא. 

לקליניקה שלי מגיעים מטופלים שהיו בטוחים שאם יעברו ניתוח לקיצור קיבה למשל, יפתרו את כל הבעיות שקשורות לסוכרת. אחרים, לקחו טיפול תרופתי לסוכרת וחשבו שרק כך יוכלו להפחית את הסיכון לתחלואה לבבית. אלא שהיום ברור, שאין די בהתערבות תרופתית או כירורגית כדי לעשות שינוי משמעותי אלא נדרש טיפול בגורמים לתחלואה ולא רק בסימפטומים.

אין ספק שלירידה במשקל אצל חולי סוכרת יש תועלת רבה, אך אם הם לא ישנו את ההרגלים שלהם, את דפוסי חשיבה והאמונות, העליה במשקל חזרה בו תבוא, במוקדם או במאוחר ואיתה - הסוכרת.

הדרכה מתאימה ואימוץ הרגלים טובים יותר, בדגש על כאלה שמותאמים באופן אישי לכל מטופל ומטופלת, הם אלה שעושים ויעשו את ההבדל. כשהדרך לשינוי טעימה יותר ובריאה יותר, היא הופכת גם לנעימה יותר וכשנעים לנו, אנחנו מתמידים.

השינוי החיצוני מתחיל בשינוי הפנימי וכשמרגישים את השינוי, גם אם הוא קורה בצעדים קטנים, הגוף מתמלא באנרגיה ובהוקרת תודה ועל כך, אף אחד ואחת לא רוצה לוותר.

 

לכולנו מגיע לחיות טוב ולהיות בריאים, אז קדימה, בואו נשנס מותניים ונתחיל!