אתחיל בספוילר: אפשר להיפטר מבעיות כרוניות שהרפואה הקונבנציונלית מתקשה לתת להן מענה ולצאת ממעגל הכאב והחולי, בצורה טבעית לחלוטין ונטולת תופעת לוואי. 

בעולם המודרני יותר ויותר אנשים מתמודדים עם בעיות כרוניות שפוגעות באיכות החיים שלהם. כשהבעיות האלה מסרבות לעזוב צריך, במקרה הטוב, ליטול תרופות באופן קבוע ולסבול מתופעות הלוואי והמשמעויות הנלוות לכך, ובמקרה הפחות טוב, לסבול מכאבים, מוגבלויות ולחוות פגיעה קשה באיכות החיים. בחלק מהמקרים, הניסיון לפתור את הבעיה מוביל להתערבות כירורגית שטומנת בחובה סיבוכים אפשריים.

מדוע כל-כך הרבה אנשים סובלים מבעיות כרוניות?

החיים שלנו בעולם המודרני גדושים במתחים. רובנו חיים בקצב תזזיתי ו'רצים אחרי הזנב של עצמנו', בתחושה תמידית שאנחנו לא מספיקים לעמוד בקצב. כשמוסיפים לקלחת את המציאות המתוחה כאן בישראל, נוצרים לחצים המשפיעים עלינו לאורך זמן גם ברמה הנפשית וגם ברמה הגופנית. התוצאה היא חוסר איזון בין האזורים והאיברים השונים בגוף וכתוצאה מכך, בעיות כרוניות וסימפטומים שעלולים להעיק ולפגוע באיכות החיים שלנו.

מה עושים? 

הרפואה הקונבנציונלית מטפלת במקרים רבים בסימפטום, למשל באמצעות נטילת משככי כאבים, ולא בשורש הבעיה שהיא החסימות וחוסר האיזון שנוצרים באיברים השונים. תורת הרפלקסולוגיה מבוססת על ההנחה שלגוף יש יכולת ריפוי מופלאה ולחיצה במקום המתאים מאפשרת להעלות את המודעות של הגוף לבעיה באזור מסוים ולהזרים אנרגיות המעודדות את תהליכי הריפוי הטבעיים. הלחיצות מתבצעות בכפות הרגליים, שלפי תורת הרפלקסולוגיה משקפות בצורה מדויקת את הגוף והנפש; כל נקודה בכפות הרגליים משקפת איבר או אזור אחר בגוף. המגע, העיסוי והלחיצות מאפשרים לאבחן בצורה מדויקת את המצב הגופני והנפשי – ולהביא אותם לכדי איזון.

מטופל שסבל מבעיות גב קשות והיה על סף ניתוח, חזר לשגרה מלאה באמצעות סדרת טיפולי רפלקסולוגיה

לפני כמה שנים הגיע אלי מטופל שסבל מפריצות דיסק, שהפכו לבלטים. אותו אדם חי על משככי כאבים והתקשה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות, כמו לעמוד או ללכת יותר מכמה מאות מטרים. הכאבים השפיעו על התפקוד היומיומי שלו, גרמו להפרעות שינה והכניסו אותו לדיכאון.  הוא הגיע אלי לקליניקה כמוצא אחרון לפני ניתוח. 

בשלב הראשון ביצעתי אבחון דרך כפות הרגליים, כדי ליצור תמונת מצב מלאה של המצב הפיזיולוגי והנפשי שלו. במסגרת האבחון זיהיתי את מקור הבעיה בחוליות ספציפיות בגב התחתון. כתוצאה מכך, ביצעתי טיפול באמצעות מגע ועיסוי נקודות ספציפיות בכף הרגל, במטרה להזרים למקומות הפגועים אנרגיות המעודדות את יכולת הריפוי הטבעית. העיסוי והלחיצות סייעו גם להרפיית השרירים סביב החוליות ולהגדלת הגמישות, בצורה שסייעה להפחית את המתחים והכאבים. 

במקצועי אני גם מעסה מוסמך בכיר, כך שלצד הרפלקסולוגיה ביצעתי עיסוי של אזורים ספציפיים בגב עצמו לצורך העצמת האפקט הטיפולי.

בעקבות סדרת טיפולים הבלטים חזרו למקומם, הניתוח ירד מהפרק ואיכות החיים של המטופל השתפרה ללא היכר. זוהי העוצמה של טיפול רפלקסולוגי.

האם במהלך הטיפול עלולות להתגלות בעיות שהמטופל לא היה מודע לקיומן? 

במקרים רבים זה בהחלט מה שקורה. בתחילת כל טיפול אני מבצע סקירה מלאה של כל מערכות הגוף והנפש דרך המגע והלחיצות בכפות הרגליים. הסקירה המקיפה יכולה להוביל לגילוי בעיות שהמטופל כלל לא היה מודע לקיומן. כך למשל, זיהיתי, במטופל שהגיע אלי עם בעיות במערכת העיכול, בעיה כלשהי בערמונית והמלצתי לו לבדוק זאת. התברר שיש לו סרטן בערמונית ובעקבות הגילוי והטיפול המוקדם בסופו של דבר הגידול מוגר ללא נזק.

מה כולל טיפול רפלקסולוגי?

לאחר האבחון וקבלת תמונת מצב גופנית ונפשית מלאה, אנחנו מגדירים מטרות ובונים תכנית טיפולית. לאחר מכן מתחיל הטיפול עצמו – לעיתים מדובר בטיפול בודד ולעיתים בסדרת טיפולים. כל טיפול נפתח בסקירת מערכות מלאה, כדי לבדוק את מצב המטופל ואת אופן ההתקדמות. הטיפול עצמו מבוסס על כלים מעולם הרפלקסולוגיה, על עיסוי משלים ועל כלים נוספים. בנוסף, פיתחתי פרקטיקה שונה מהמקובל, שמסייעת להפיק יותר מכל טיפול רפלקסולוגי.

איך אפשר להפיק יותר מכל טיפול?

טיפולי רפלקסולוגיה רגילים מבוססים על טיפול בכל רגל בנפרד. הטיפול שלי הוא רוחבי, כלומר עבודה בו-זמנית על חלקים מסוימים בשתי הרגליים: למשל על אצבע מסוימת ברגל ימין וברגל שמאל. הטיפול בשני הצדדים במקביל מאפשר לי לעבוד על מערכות הגוף בשלמותן – למשל על הריאה הימנית והריאה השמאלית, על הכליה הימנית והשמאלית, על כל מערכת העיכול ועוד. 

הרפלקסולוגיה הקלאסית מטפלת בכל רגל בנפרד כך שאם התחלנו לעבוד באזור שמשפיע על הריאה הימנית ברגל אחת, נגיע לאזור שמשפיע על הריאה השמאלית ברגל השנייה רק 20-30 דקות מאוחר יותר. 

העבודה ההמשכית שאני מבצע על כל חלקי המערכת בעת ובעונה אחת מגדילה את האפקטיביות הטיפולית ויכולה להוביל לתוצאות טובות ומהירות יותר. לצד העבודה המערכתית, כל מפגש אצלי אורך כשעתיים עד שעתיים וחצי (ולא 45 דקות, כנהוג) והוא מאוד מעמיק – הן ברמת האבחון והן ברמת המענה הטיפולי.

איך מסתיים הטיפול?

החלק האחרון של הטיפול כולל שיח עם המטופל, שכולל הצגת תמונה מפורטת של כל המערכות הגופניות והנפשיות מכף רגל ועד ראש. במסגרת השיח מקבל המטופל כלים להתמודדות עם אתגרים פיזיים ונפשיים.

בעבר הגיעה אלי מטופלת בעקבות כאבים פיזיים שהסבו לה סבל רב. במסגרת הסקירה שביצעתי הבחנתי באינדיקציות לכך שהיא סוחבת טראומה משמעותית מהעבר. כששיקפתי לה את תמונת המצב, היא נראתה מופתעת. במסגרת שיח מכיל ועוטף, התברר שהיא עברה בצעירותה הטרדה מינית ולא סיפרה על כך לאף אחד עד לאותו רגע.

איך אפשר לדעת מה מתחולל בנבכי הנפש?

לרפלקסולוגיה יש 4 יסודות שפותחים צוהר לנפש שלנו: אוויר, מים, אש ואדמה. האוויר מסמל את הדרך שבה האדם מתבונן על המציאות ומפרש אותה. האש מצויה בכריות הרגליים והיא מסמלת את האנרגיה שלנו ואת יכולתנו לפעול, כדי לקדם דברים שחשובים לנו. המים מצויים באזור שקע כף הרגל והם מסמלים את הרגשות שלנו – האם אנחנו נותנים להם דרור או מדחיקים אותם. יסוד האדמה מצוי בעקב, ומשקף בין היתר את העבר והזהות שאנחנו מציגים. ככל שהעור באזור העקב עטוף ביותר עור קשה עם סדקים ושקעים, האדם סוחב טראומות מהעבר שמנהלות אותו בהווה. זה בדיוק מה שזיהיתי אצל אותה מטופלת.

חשוב להבין שטראומות שחווינו בעבר מותירות את חותמן על הגוף ולכן חשוב לטפל בהן. במסגרת הטיפול דיברנו על הצורך להשתחרר מהטראומה והמטופלת קיבלה כלים שיסייעו לה להתמודד עם האתגר.

בסופו של דבר אין קסמים. התמודדות עם טראומה נפשית מצריכה עבודה פנימית מתמשכת. הרפלקסולוגיה מאפשרת לנו לשקף את המצב כמו שהוא ולהעלות למודעות דפוסי התנהגות שיכולים להזיק לנו. ברגע שאנחנו מודעים אליהם, אפשר לצאת מהאוטומט ולבחור ממקום מודע ומיטיב.

אז למי כדאי להגיע לטיפול רפלקסולוגיה?

לכל מי שרוצה להחזיר את האיזון הטבעי לגוף, לחוות רוגע וכמובן להשתחרר מבעיות כרוניות שפוגעות באיכות חייו. טיפול רפלקסולוגי מתאים במיוחד לאנשים שניסו כמעט כל פתרון קונבנציונלי אפשרי ולא נפתרו מהכאב הכרוני. אותם אנשים יכולים להרוויח מטיפול טבעי שעשוי, תוך זמן קצר יחסית, לשפר ללא היכר את  איכות החיים שלהם.

לסיכום

רפלקסולוגיה יכולה לסייע לאנשים רבים לשפר את איכות החיים שלהם ולהשתחרר מקשת רחבה של בעיות מציקות, החל מכאבי גב וכאבי ראש ועד בעיות במערכת העיכול, אלרגיות, לחץ וחרדות. 

אפשר לצאת ממעגל הכאב והחולי בצורה טבעית לחלוטין ונטולת תופעת לוואי. כל מה שצריך, הוא פשוט לתת לטיפול צ'אנס.