אישיאס או סיאטיקה הוא לא סתם כאב. מדובר בכאב בלתי נסבל שבכל צעד שולח כאב חד שמקרין מהגב התחתון לכיוון הרגל ולעתים קרובות מרגיש כמו ‘חרב שתקועה בבשר’ כי הכאב כל כך חזק עד כדי שיתוק.

אנשים שסבלו או סובלים מכאב כזה, מתארים את הכאב של סיאטיקה כמו ‘יריות’ לאורך הרגל. הכאב החזק מתיש והופך את החיים לבלתי נסבלים משתי סיבות עיקריות: גם בגלל הכאב וגם בגלל ההגבלה החמורה שהוא יוצר בניידות.

לעתים, הכאב יכול להתפתח גם לחולשה ולתחושות לא נעימות ומציקות כמו שריפה או עקצוצים, כאילו שיירת נמלי אש הולכת לאורך הרגל ולפעמים לגרום לאיבוד תחושה.

‘אישיאס’ נקרא גם ‘סיאטיקה’ על שם העצב הסיאטי היוצא מעמוד השדרה המותני, מתפצל לשניים ויורד לאורך הרגליים.

כדי להבין כמה כאב סיאטי כואב וקשה, הנה רשימת הכאבים שהוגדרו ברפואה כקשים ביותר: 

1. כאב ראש מקבצי
2. שלבקת חוגרת
3. כתף קפואה
4. תסמונת הכאב האזורית המורכבת
5. התקף לב
6. פריצת דיסק (קיימת גם באישיאס ברוב המקרים)
7. דלקת מפרקים
8. מיגרנה
9. סיאטיקה/אישיאס
10. אבנים בכליות
11. אפנדיציט

ברוב המקרים סיאטיקה משפיעה על צד אחד של הגוף ודפוסי הקרנת הכאב שונים ומשתנים. לעתים קרובות הכאב מתחיל בצד אחד ועלול לנדוד ממקום למקום, פעם בגב ופעם בקרסול ופעם בירך. ואם אין הטבה בכאב הכרוני והוא נמשך זמן רב, יתכן שגם הרגל השניה תתחיל לכאוב, מכיוון שהיא נשאה בנטל כפול כתוצאה מהנטייה להימנע מלדרוך על הרגל הכואבת. 

זהו דפוס מוכר ולכן להרבה מהסובלים מאישיאס מתמשך הכאב עלול להתפשט לרגל השניה ואפילו לכאוב יותר.

בגלל הכאב המפושט, עיקר האבחנה הרפואית נעשית דרך צילום חוליות הגב התחתון. קשה לאבחן בדיוק מה מקור הכאב כי בדרך כלל מקור הכאב אינו נמצא כלל איפה שכואב ולכן גם אם בצילום ראו שיש בלט דיסק או פריצת דיסק זה עדיין לא בהכרח נותן פתרון לכאב בשוק לדוגמה.

דפוסי כאב לפי חוליות:

קרדיט: אלה שחר
האם מצאת את הכאב שלך?

סיפור מקרה מהקליניקה

ד' מטופל בן 42 הגיע אלי עם ‘כאב חד כמו סכין שתקוע לו בגב התחתון’. ד' לא יכול היה לשבת או ללכת בכלל. החיים שלו נהרסו והוא נאלץ לקחת חופשה מהעבודה ובסופו של דבר, להפסיק לעבוד כלל. הוא שכב במיטה על הגב רוב שעות היום, כי זו הזווית היחידה שבה הכאב כמעט נעלם. כל תזוזה קטנה, אפילו כדי להתהפך במיטה או לקום, גרמו לו לסבל בל יתואר. ד' היה כל כך מיואש ומותש והחל לקחת כדורים חזקים לשיכוך כאבים שרשם לו האורטופד. במקביל הוא עשה צילום שבו אובחן בלט דיסק, אך למרות טיפולי הפיזיותרפיה שעשה, הכאבים רק הלכו והתחזקו. 
ד' הלך ושקע גם מבחינה נפשית. הוא לא יכל לבלות לטפל ולשחק עם ילדיו הקטנים, הוא כמעט לא יצא מהבית מרוב כאב וחי בתחושה ש'הכל בלתי אפשרי'. לאור המצב הוא החל ליטול כדורים לטיפול בדיכאון בהמלצת פסיכיאטר. 

כשד' הגיע אלי לקליניקה בררנו קודם כל את הסיפור של הכאב. ניסינו להבין אם היה טריגר לכאב. בררנו מתי הכי כואב לו, מה סגנון העבודה שלו ועוד פרטים שנתנו תמונה מלאה.
 ד' סיפר שהכאב התחיל חודשיים קודם, כשעשה תנועה כלשהי, אך הוא לא התייחס לכך.  לאט לאט הכאב התעצם בנקודה מסוימת בגב. ‘זה היה כאב נסבל אבל עם הזמן הוא הפך לבלתי נסבל’ כי הוא החל להתפשט, ירד לאורך הישבן והמשיך בדילוגים לאורך הירך עד הקרסול. ד' סיפר שבעמידה ובהליכה מתונה הכאב היה ‘נסבל’, אך בהליכה ארוכה הכאב היה חזק מאוד ובישיבה - בלתי נסבל. כל מאמץ שעשה לזוז או לשבת החמירו את המצב ורק תנוחה אחת הרגיעה קצת את הכאב - שכיבה על הגב.

לאחר שבחנו את ההתנהלות היומיומית שלו, כמו גם היבטים נוספים מהיומיום, ניתן היה להבין את תמונת הכאב ולטפל. אני מטפלת בקליניקה באמצעות מגע, הטיפול עם בגדים, באמצעות מגע קשוב ותרגילים שונים, אני מחזירה את האיזון לגוף. 

הנה מה שגילינו יחד מהשיחה: ד' היה עצמאי שעבד מהבית ופינת העבודה שלו היתה בחדר השינה. הכיסא שלו היה המיטה וכך הוא ישב ימים רבים ללא משענת על מזרון רך. מאז שהתחיל הכאב הוא עבד בשכיבה ואז התחילו גם כאבים בצוואר ובזרועות.

בעקבות הטיפול ד' למד לשנות דפוסים מכאיבים. הוא שיפר את תנאי העבודה שלו והחל לתרגל, תרגול קצר יומיומי של תוכנית תרגילים 2-5 דקות ביום וזהו! ד' התמיד בטיפול שנתתי לו וכבר לאחר שבוע הוא חווה שינוי משמעותי ואפילו שיפור. אחרי שלושה טיפולים הוא השתחרר מהכאב וחזר לעצמו. הוא לא האמין שהוא מרגיש טוב והתרגש עד דמעות לספר לי שחזר להיות אבא במשרה מלאה.
חשוב לציין, שכל מטופל שלי מקבל ארגז כלים שנכון לו וכך, כל מה שלמד יעזור לו גם בעתיד למנוע את חזרתו של הכאב. 2- 3 טיפולים הם בדרך כלל מה שנחוץ כדי לשחרר את הכאב וכך היה גם עם ד'. 

אחד הדברים שעולים חזק בטיפול היא ההבנה שהגוף מנסה להגיד משהו וכל שעלינו לעשות הוא להקשיב. אני מלמדת בטיפול כלים להקשבה, כי לנו ולגוף שלנו יש יכולת ריפוי מדהימה בתוכנו וככל שניקח יותר אחריות על הגוף שלנו, נטפל בעצמנו אפילו קצת בכל פעם, כך נחזור מהר יותר הביתה, אל ההרגשה הטובה.

איך אני יכול.ה לדעת אם מה שיש לי זה אישיאס?

אם יש לך תחושות כמו דקירת סכין, שריפה, עקצוץ (כמו סיכות ונמלים), חוסר תחושה או חולשה בישבן (או רק חלק מהתופעות, אך לאורך זמן), לאורך הרגל או בכף הרגל והבהונות, כנראה שזה אישיאס.

הסימפטומים שמתוארים  עלולים להחמיר בתנועה, התעטשות או שיעול.

מה גורם לסיאטיקה / אישיאס?

  • ישיבה מרובה מדי
  • עודף משקל
  • תנועה חוזרת
  • ישיבה עם רגל על רגל לאורך זמן
  • לבישת בגדים צמודים
  • נעילת נעליים לא נוחות
  • הרמה ונשיאה של משאות כבדים
  • מום בעמוד השדרה

ישנן סיבות נוספות שרובן קשורות להתנהלות היומיומית שלנו.

בסופו של דבר ברור לנו שהתנהלות לא בריאה עלולה להוביל לבעיות כמו חוסר איזון שרירי, שמוביל לעומס בצד אחד ומשם להתפתחות סיאטיקה /אישיאס ולכאב שמקורו צביטה או דחיסה של עצב - גירוי שיצר דלקת.

הרופאים מייחסים לפריצת דיסק את המקור לאישיאס כי בפריצת דיסק או בלט דיסק עלול להיגרם לחץ על שורש העצב במקום הפיצול שלו בגב התחתון. בדרך כלל בחוליות L4-L5-S1 ברוב המקרים הם מטפלים בכאב מהסוג הזה באמצעות כדורים חזקים נגד כאבים או הזרקת חומרים משככי כאב ואנטי דלקתיים לאזור הגב התחתון והישבן, אשר עוזרים לעתים אבל לא תמיד. הגיעו אלי הרבה מאוד אנשים שכבר קיבלו כמה זריקות שאולי עזרו לתקופה קצרה, אך השפעתם פגה בסופו של דבר.

בגישה הטיפולית בה אני מטפלת כבר יותר מ- 15 שנים, אני מסתכלת על כל הגוף (ולא רק על האזור הכואב). כיום כבר ברור לנו שלכל אדם יש את הסגנון האישי שלו, כמו שיש לנו סגנון הליכה אופייני וטביעת אצבע ייחודית רק לנו, כך גם ההתנהלות שלנו בעולם. על פי הגישה הזו – השרירים בגופנו הם אשר מנהלים את כל התנועה והחזקת הגוף והם אלה שעלולים ברוב המקרים להיות מקור הבעיה.

ברפואה משלימה אנחנו מסתכלים בראיה הוליסטית גם על הגוף וגם על האישיות (לדוגמה: עצבני או רגוע), על סגנון החיים ועל דפוסי התנהגות ועוד, במטרה להבין מה תרם/גרם לכאב ואיך ניתן לשחרר אותו ולמנוע את חזרתו בעתיד.

עולם הרפואה מתפתח לרפואה פרטית המכוונת היום להסתכל אחרת על כל מטופל וגם בוחנת זאת דרך גנטיקה. כבר הוכח במחקרים שגם תרופות משפיעות על כל אדם ואדם באופן שונה.

בואו נבחן את הכאב שלך

האם במהלך היום הכאב שלכם משתנה? עולה או יורד במעברים או מתנוחה לתנוחה? האם הוא מתעצם בישיבה? בעמידה? 

התבוננו  ביציבה ובהתנהלות היומיומית שלכם כשמתחיל כאב או מתעצם. למדו על ההרגלים שלכם, למשל: האם אתם מבצעים תנועות חוזרות כמו למשל החזקת הטלפון ישיבה בסגנון מסוים. נסו להבין מה ‘מדליק’ את הכאב שלכם ובאלו תנוחות יש לכם יותר או פחות כאב.

בקליניקה אני בונה יחד עם המטופל.ת את ‘מפת הכאב’ בגוף ובסופו של דבר, המפה הזו מאפשרת לבנות תוכנית טיפולית המשלבת טיפול בקליניקה לצד טיפול עצמי.

דוגמאות לדפוסי כאב של סיאטיקה והמקור האפשרי לכאב

בתמונה ניתן לראות את פיזור הכאב באדום ואת מקור הכאב מסומן באיקס.

לעיתים, שריר מכווץ באזור הישבן עלול לצבוט עצב והלחץ יוצר כאב שמקרין לאורך הרגל או יוצר תחושות אחרות כמו נימול או שריפה.

הסתכלו על התמונה ונסו להבין את מסלול הכאב האישי שלכם. האם אתם מזהים את הכאב שלכם באחד הציורים? אם כן, רוב הסיכויים שאם תמששו את האזור שמסומן בציור משמאל באיקסים (חפשו על העצם הבולטת מקדימה - עצם הכסל ולחצו לפי האיקסים שבתמונות) תגלו, שמקום הלחיצה רגיש או כואב. חפשו איפה מתעורר כאב בלחיצה (גם אם נדמה שזה על העצם) ולחצו שם כחצי דקה ועזבו. חזרו על כך פעם עד שלוש ביום לפי הצורך אבל לא יותר מכך.

כמה זמן לוקח לכאב של סיאטיקה / אישיאס להעלם?

רופאים אומרים שבדרך כלל, הכאב החריף חולף תוך ארבעה עד שישה שבועות וכי יתכן שייקח עוד זמן לריפוי שלם. מנסיוני, גם אנשים שהגיעו אלי לקליניקה ואיבדו תקווה חשו הטבה (ואף משמעותית) בתוך 2-4 טיפולים.
העובדה היא, שבדרך כלל רוב האנשים מטפלים בכאב רק כשהוא הופך להיות בלתי נסבל, כי כל עוד הוא ‘נסבל’, הם מתעלמים ממנו אך כאן אני קוראת לכם להקשיב לכאב, גם אם הוא נסבל, כיון שהוא בא להתריע על משהו.

אני רוצה לאפשר גם לך גם לקבל את הידע והכלים כדי להבין מהו המקור לכאב ומה מפעיל אותו ואיך טיפול עצמי פשוט ורק כמה דקות ביום יכול לשנות את חייך ולפטור אותך מהכאב הנוראי הזה.

לשאלות נוספות ולטיפול ממוקד לשחרור הכאב מחייכם מוזמנים תמיד לפנות אלי.

באהבה, אלה