מאמר זה מוקדש לכל מי שחווה בעבר או חווה עכשיו כאב גב או כל כאב אחר בגוף, ששיבש או משבש את חייו. לאחר שנים של כאבי גב הצלחתי למצוא את השיטה, שלא רק שחררה אותי לגמרי מהתלות במשככי הכאבים אותם נטלתי באופן יומיומי, אלא שחררה אותי מכל הכאבים ואף שיפרה לי את היציבה. תודות לה, אני מרגישה שחזרתי הביתה אל הגוף שלי ושאני זו שמחליטה על עצמי ולא הכאב.

נתחיל מההתחלה - מהי הסיבה הסמויה לכאב גב?

ישנה סיבה נסתרת לכאבי גב; סיבה, שמעט מאוד אנשי רפואה מכירים אותה ומודעים לה. 

בדרך כלל, כשכואב הגב, הכתובת הראשונה היא אורטופד וזה, שולח אותנו לצילום שבו מתגלים לרוב בלט או פריצת דיסק. כשהאורטופד יסתכל על הצילום הוא יגיד שזו הסיבה לכאב הגב ויצייד אותנו בהפניה לפיזיותרפיה ובתרופות לכאבים ולדלקת. במקרים קשים יותר, הוא ישלח אותנו לניתוח.

השיחות שלי עם מטופלים חדשים שמגיעים אלי, לאחר שהם חווים כאב חזק, שהורס להם את השגרה ופוגע בתפקוד ובמצב הרוח, הן דומות: 

אני: שלום איך אוכל לעזור?

מטופל: יש לי פריצת דיסק.

אני: מה כואב לך?

מטופל: עשו לי צילום וראו שיש לי בלט דיסק בחוליות 4L – 5L

אני: ואתה סובל מכאבים?

מטופל: אני עם כאבים חזקים, אני לא ישן בלילה כבר שבועות. האורטופד שלח אותי לפיזיותרפיה וזה לא עזר.

השיחות האלה ממחישות עובדה חשובה: האבחון של פריצת הדיסק והטיפול בתסמינים שלו לא מספיק. חשוב לברר מה גרם לפריצת הדיסק מלכתחילה.

 

כאבי גב לא קורים בן לילה. למרות שהכאב עשוי להופיע פתאום, הבעיה שגורמת לו מתפתחת במשך חודשים ולעתים, במשך שנים. במקרים מסוימים הכאב ‘בא והולך’ ואנחנו לומדים ‘לחיות אתו’, מוותרים על מציאת פתרון להשתחרר ממנו ומשלימים עם המצב.

לעיתים, ישנם כאבים מתפרצים שנגרמים כתוצאה מתאונה או מהרמת משא כבד מדי. לרוב, במקרים אלה הגוף ‘יוצא מאיזון’, נגרמת הפרעה תפקודית ואז אנחנו מסתובבים עם כאב ותחושת תסכול, מרגישים מוגבלים, מותשים וחסרי אונים.

מכירים את התחושה הזו?

גם סגנון החיים שלנו יכול להיות גורם משמעותי לכאב גב 

סגנון החיים שלנו מאלץ אותנו לבלות שעות רבות ביום באופן שעלול לגרום לשינויים בהחזקת הגוף שלנו, ביציבה וכתוצאה מכך, לייצר אצלנו תחושות של כאב ומתח בשרירים. 

עם הזמן השינויים הללו עלולים לגרום לעקמת ולעתים, גם לגבנון או ליציבה גבנונית.

אחת המגפות של דור ההייטק היא גבנוניות בצוואר ובגב ובארה"ב הוכח סטטיסטית, כי כאב גב הוא הגורם השכיח ביותר להיעדרות מהעבודה. 

האיור הבא מדגים איך סגנון העבודה משנה לנו, עם הזמן, את היציבה ואיך העומס השרירי עלול לייצר עקמת בעמוד השדרה.

 

 

גם תנועה חוזרת עלולה לפתח שינוי מבני ועם הזמן, הפרעות בתפקוד הגופני. זו תוצאה ישירה של חוסר איזון בין קבוצות שרירים שונות. מצב זה נקרא 'חוסר איזון שרירי' וזהו הגורם הסמוי שהרופאים, בדרך כלל, לא מתייחסים אליו. 

חשוב להבין, שהפרעות בתפקוד אלו לא מופיעות סתם משום מקום וכי אנחנו אלה שיוצרים אותן וכי הפרעה תפקודית תגרום, בסופו של דבר, לכאב. 

כאבי גב מתחילים, אם כן, מחוסר איזון שרירי שיוצרים, לאורך זמן, חוסר תפקוד. בסופו של דבר זה תהליך זה יוצר שינוי מבני כמו פריצת דיסק למשל.

חשוב להבין שמקור הכאב יכול להיות במקום אחר לגמרי ממיקום הכאב שאותו אנחנו חווים.

לדוגמה: חוסר איזון שרירי שנוצר מטריגר בשרירי המותן, מקרין כאב לישבן.

בתמונה: שריר המרובע הקטן (Quadratus Lumborum)

הכאב שמסומן בירוק נוצר כתוצאה מחוסר איזון שרירי (טריגרים) ומסומן באיור במעוינים הצהובים עם הנקודה האדומה.

טריגרים בשרירים, יוצרים כיווץ שמפר את האיזון, עלול ללחוץ או לצבוט עצב או כלי דם, לקצר ולהפחית את גמישות השרירים ולגרום לכאב.

כאב הוא הדרך של הגוף שלנו להתריע על סכנה או על בעיה שצריך לתקן. ממש כמו נורה בלוח המחוונים של מכונית שמתריעה לנהג על תקלה.

כאשר שרירים יוצאים מאיזון ונמצאים בחוסר איזון ממושך ולאורך זמן, אז מנגנון ההגנה שלנו נכנס לפעולה ומכווץ את השרירים כדי להגן עלינו. הגוף פועל באופן אוטומטי במצבים בו הוא חש סכנה.

נסו להזכר בכאב שחוויתם, הרמתם משהו כבד או עשיתם תנועה לא טובה ופתאום אתם מרגישים כיווץ וכאב חד. המוח חש בסכנה ועוד לפני שהבנו מה קורה השרירים מתכווצים, בבת אחת, כדי לשמור על הגוף במטרה למנוע פציעה חמורה יותר.

החדשות הטובות: לגוף יכולת ריפוי מדהימה!

בגישת הטיפול שאני קוראת לה ‘שיטת הדיאגנוזה’ אנחנו משרטטים את מפת הכאב ומאבחנים את המקור שלו. אנחנו בוחנים את הסיבות לכאב מכמה בחינות: גוף, מודעות, התנהגות ורגשות. כבר בשלב זה מתחיל תהליך הריפוי.

בסיום תהליך האבחון נוצרת מפת הכאב של המטופל.ת, אשר באמצעותה ניתן לבנות תכנית טיפולית מדויקת ופשוטה.

שיטת הדיאגנוזה לשחרור מכאבים

 

הטיפול בקליניקה הוא טיפול במגע ובשיחה, נעשה עם בגדים, ללא שימוש בשמנים. מדובר בטיפול מאזן, עוטף וממוקד בשחרור הכאב והחזרת התחושות הטובות לגוף.

התרגול בבית פשוט וקל לביצוע, מלווה בתמונות ובסרטוני הדרכה ואינו דורש מכשירים מיוחדים. הוא זמין ודורש רק כמה דקות ביום.

גישה טיפולית זו כבר פתרה ושחררה אנשים רבים מכאבים כרוניים, כאבים שנמצאים חודשים ואפילו שנים, כאבים מתפרצים, כאבים לא מוסברים ותחושות אחרות.

בגישה זו משתחררים מהכאב ומקבלים בחזרה את התחושות הטובות, הרגשת חיוניות ושיפור ביציבה. אנחנו חוזרים הביתה אל הגוף שלנו ומקבלים כלים מצוינים שיכולים למנוע את חזרתו של הכאב.

למי הטיפול מתאים?

  • לאנשים שסובלים (לפעמים שנים), מכאבים כרוניים בגב התחתון ואולי איבדו אמונה שהכאב יכול לעבור
  • מי שרוצה לקום בבוקר בלי כאבים ולהצליח להתיישר
  • למי שרוצה לחזור לפעילות רגילה ללא מגבלה וללא כאבים
  •  למי שרוצה להצליח ללכת מרחקים
  • למי שרוצה לחזור לטייל
  • למי שרוצה לשבת, לקום ולשכב ללא כאב
  • למי שרוצה לחזור להיות אמא או אבא 'נורמליים'

דוגמה מתוך הקליניקה

הגיעה אלי אישה בשנות ה- 30 לחייה שהתלוננה על כאב גב תחתון שמקרין לאורך הירך. לכאב כזה קוראים ברפואה סיאטיקה או אישיאס. אותה אישה עובדת בהייטק ויחד עם זאת, מתרגלת ומלמדת יוגה. הכאב לא הרפה ממנה והפריע לה בכל פעולה שעשתה. היא ניסתה טיפולים רבים, אך לא הצליחה להשתחרר מהכאב.

באבחון שעשיתי לה בחנו את דפוסי ההתנהלות שלה בעבודה, שם היא מבלה שעות רבות מחייה. למרות החיבור הטוב שיש לה עם הגוף והבנת הגוף, היא לא עלתה על מקור הבעיה.

לאחר טיפול אחד הכאב עבר אך הוא חזר כעבור כמה ימים (תופעה נפוצה שבה הגוף ‘משחרר’ אך לא לגמרי, הוא מפעיל ‘מנגנון שמירה אוטומטי’). ביקשתי ממנה לעשות ‘שיעורי בית’: לשים לב לגוף שלה, לסגנון הישיבה, לשפר את תנאי הישיבה שלה, לכוון את גובה הכיסא ולדאוג לתמיכה ובנוסף, לעשות הפסקות יזומות מהישיבה הממושכת. 

בטיפול השני היא חזרה ואמרה לי שהיא שמה לב, שהיא יושבת על הכיסא כשרגל ימין שלה מקופלת תחתיה ומונחת על המושב. הגילוי הזה הוביל לתחילתו של שינוי. היא קיבלה ממני סט תרגילים ששימשו אותה ותוך זמן קצר דיווחה על שחרור מהכאב.

ורגע לפני סיום - מה הביא אותי לפתח את השיטה

גם אני סבלתי בעבר מכאבי גב וממיגרנות קשות וחיפשתי הצלה. התנסיתי באינסוף טכניקות וגישות ולצערי, נוכחתי לדעת, שרוב הטיפולים סיפקו לי רק הקלה זמנית, אם בכלל.

בשלב מסוים, לאחר שכבר ניסיתי המון גישות וטכניקות, התחלתי לחקור, התנסיתי ולמדתי טכניקות טיפול כדי למצוא משהו שיעזור. לקח כמה שנים עד שמצאתי את השיטה שפתרה לי את הכאב ואשר בזכותה, הצלחתי להשתחרר מכאבי הגב וכבונוס, גם מהמיגרנות שניהלו לי את החיים.

זו הייתה ההתחלה. 

במהלך 15 השנים האחרונות אני מטפלת וחוקרת כאב וטכניקות לשחרורו. במהלך השנים עזרתי ליותר מאלף אנשים להשתחרר מהכאב.

מתוך הניסיון הרב שצברתי, פיתחתי וגיבשתי שיטה ייחודית בראיה הוליסטית, שבוחנת את המטופל.ת כשלם.ה ומכל היבט ולא רק את המקום הכואב. השליחות שלי היא לאפשר לכמה שיותר אנשים להשתחרר מהכאב בחייהם ולחזור לחיות חיים מלאים ומרגשים, ללא מגבלות.

באהבה, אלה