מי מאתנו לא חווה כאב ראש מימיו? מדובר באחד הכאבים הנפוצים ביותר בחברה המערבית ולו סיבות אפשריות רבות. כיום, כאב ראש על סוגיו הוא אחת מהבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר בקרב אוכלוסיות העולם ורוב כאבי הראש נובעים ממתח בשרירי הראש, הצוואר, השכמות והכתפיים. 

בדרך כלל כאב ראש מורגש כמעין רצועה סביב היקף הראש, בעיקר ברקות וסביב העיניים, ובמרבית המקרים, הוא חולף כעבור כמה שעות עד יממה. ישנם כאבי ראש שסיבתם נובעת מבעיה רפואית חמורה כגון שבץ, גידול או מפרצת אך לא נעסוק בהם במאמר זה.

רותי (שם בדוי), בת 42, מחכה למיגרנה החודשית הקבועה שלה, כמי שמחכה לאורח בלתי קרוא. כאשר זו ממשמשת ומתקרבת היא כבר יודעת לקחת את התיק, ל'טוס' מהעבודה הביתה, לסגור את החלונות והוילונות, לקחת שני אופטלגין ולהיכנס עמוק למיטה לכמה שעות טובות. הילדים כבר מכירים את הנוהל ומהלכים על בהונות בשעות האלה.

רגע: מה ההבדל בין כאב ראש למיגרנה?

כאבי הראש, מייצגים את הקושי שלנו לקבל מחשבות או רעיונות מסוימים שמרגיזים אותנו ולעיתים, הטריגר להם הוא חילוקי דעות קשים בבית או במקום העבודה. כשמישהו מאלץ אותנו לחשוב או לקבל דעות לא רצויות, או שאנחנו מתקשים להתמודד עם בעיה כלשהי או נתונים למתח רגשי רב, עלולים להתפתח אצלנו כאבי ראש לסוגיהם. 

מיגרנה, לעומת זאת, קשורה יותר לתחום הרגשי בחיינו. כאשר אנו עומדים בפני ניסיון רגשי דואב או שיש לנו ענין לא פתור ביחסים שלנו עם הקרובים אלינו במישור הרגשי והאינטימי, עלולה להתפתח מיגרנה.

כאבי הראש מסוג מיגרנה מהווים רק 6% מכלל כאבי הראש, אך חומרתם רבה. מי שחווה מיגרנה בעבר או חווה אותה על בסיס קבוע יודע במה מדובר, אך לטובת מי שלא סובל מהתופעה, או לא בטוח שכאב הראש שלו הוא מיגרנה, אפרט מעט אודות התופעה והתחושות של מי שסובל ממנה. אני מקווה שבאמצעות המידע המובא במאמר זה, אצליח לחסוך למי מכם סבל מיותר.

איך זה מרגיש?

כאבי מיגרנה הינם כאבים עזים ביותר, בדרך כלל בצד אחד של הראש, והם עלולים להימשך מספר ימים. לעתים קרובות מלווים כאבי המיגרנה בהפרעות ראייה, ברגישות קיצונית לאור ולרעש, בבחילות ובהקאות. 

התקף מיגרנה עלול להשבית את הלוקה בו מכלל פעולה עד כדי צורך לשכב בחדר חשוך ונטול גירויים חיצוניים. הסובל מתקשה בעת ההתקף, לפקוח עיניים ואף עשוי להתקשות, במקרים מסוימים, לדבר ולתאר את תחושותיו. כל רצונו הוא להסתגר, לשכב לנוח בחושך ובשקט, עד יעבור זעם. 

למה זה קורה בכלל?

להבדיל מכאבי ראש 'רגילים', מיגרנה אינה נגרמת ממתח בשרירים, אלא היא נובעת מהפרעות בזרימת הדם לראש. ברוב המקרים, מיגרנה מלווה את הסובל ממנה אחת לחודש, ולעיתים היא נובעת ממרכיב תורשתי, או הורמונאלי, כאשר רוב הסובלים ממנה הן נשים ונערות.

הגורמים השכיחים ביותר למיגרנה הם מתח נפשי וחרדה אולם ישנם גורמים נוספים אפשריים ברשימה כגון: חוסר איזון הורמונאלי, הפרעות עיכול, רמה נמוכה של סוכר בדם, הפרעות שינה ועוד.

ומה עושים?

הרפואה מציעה משככי כאבים למיניהם, חלקם ללא מרשם וחלקם עם, לטיפול בתופעה. לעומת זאת, הרפואה הטבעית, מסוגלת להרגיע כאבי ראש ומיגרנות באמצעות מגוון שיטות טיפול, כאשר חשוב להדגיש, כי הטיפול במיגרנה מתחיל ברפואה מונעת וכי רצוי 'להקדים תרופה למכה' ולטפל מבעוד מועד ולא רק כשקורה התקף או בסמוך לו. 

כך, רצוי לבצע פעולות מניעה שכוללת:

  • הורדת מתחים, לחצים וחרדות
  • עריכת שינוי תזונתי
  • שתייה מרובה
  • שילוב מגנזיום וסידן בארוחות
  • ניקוי רעלים
  • פעילות גופנית סדירה ושמירה על אורח חיים בריא חיוני וחיובי
  • נשימות עמוקות, הרפיית מתחים, מדיטציות, טיול בחיק הטבע ועוד 

מעבר לכך, ישנם טיפולים טבעיים שיעילים לטיפול במיגרנה בהם:

  • טיפול הומיאופתי
  • עיסוי רפואי שמשחרר את הצוואר ומגביר את זרימת הדם והחמצן למוח
  • כוסות רוח
  • דיקור סיני ודיקור אוזן
  • חימום
  • אקרופרסורה (נקודות לחץ על מסלול הכאב)
  • וכן דיקור קרקפתי שמשחרר את הלחץ

לסיכום

זוכרים את רותי עם המיגרנות הקבועות שלה? היא החליטה לקחת את עצמה בידיים, היא ידעה בדיוק בשל מה פוקדות אותה המיגרנות: הבוסית שלה 'ירדה לחייה' במשך תקופה ארוכה ואז התחילו המיגרנות. היא  החליטה להתפטר מהעבודה למרות החששות הכלכליות, מצאה עבודה חדשה די מהר אבל השמחה הגדולה היתה כשגילתה שהמיגרנות מהן סבלה נעלמו לחלוטין.

כאבי ראש ומיגרנות בפרט עלולים לגרום לסבל ולהרעה משמעותית באורח החיים, אך רגע לפני שאתם שולחים יד לארון התרופות, הקדישו לכאב הראש שלכם מעט תשומת לב. בדקו מה הוא אומר? למה הוא מכוון אותנו? נשמו. נסו להירגע ולהוריד הילוך. שחררו מחשבות טורדניות חסרות תכלית ובעיקר קבלו החלטה מודעת לשפר את איכות החיים שלכם. 

אנחנו הרופאים הטובים ביותר של עצמנו וכדי לצאת מהמצבים שגורמים לנו מיגרנות, עלינו לבדוק מה תקוע בחיינו, מה גורם לנו למתח רגשי, עם אלו בעיות אנחנו מתקשים להתמודד, היכן אנו חשים חסרי אונים ולהביא את השינוי. כשתקבלו החלטה להפסיק לסבול בגלל גורם כלשהו, או לשחרר קונפליקט מסוים, תוכלו להשתיק, סוף סוף, את התופים שבראשכם.