כאבי גב הוא נושא כאוב תרתי משמע, שנוגע לכולנו. אומרים שהעולם נחלק לשניים: אלו שסבלו מכאבי גב ואלו שעוד יסבלו מהם. אז איך מאבחנים את כאבי הגב, למה הם קורים ואיך אפשר לטפל בהם? 

הגב שלנו ובמרכזו עמוד השדרה וחוט השדרה הוא נס ביולוגי שאין לו אח ורע. מדובר במערכת סבוכה של שרירים שמקיפה את החוליות ומאפשרת גמישות שלא תיאמן, לצד יציבות וחוזק שתודות להם, האדם יכול לעמוד, ללכת, להתכופף ולהזדקף חזרה באופן מעורר פליאה. 

במצב רגיל, בו אנחנו לא סובלים מכאב גב, אנחנו לוקחים את הפלא המתואר כאן כמובן מאליו, אבל מי שחש שיבוש בתפקוד הגב שלו מבין היטב כמה חשוב לשמור על הפלא הזה ולטפל בו.

כאבי גב הם הסיבה השנייה בעולם להיעדרות מן העבודה, אחרי צינון.

הרפואה 'הרגילה' מציעה מספר דרכי התמודדות עם הכאבים הללו ביניהן פיזיותרפיה לתיקון המצב, כדורים משככי כאבים והתערבויות כירורגיות שונות כגון שאיבת דיסק, ניסור החלק הבולט, החלפת דיסק וקיבוע חוליות. הרפואה ההוליסטית לעומת זאת מאמינה, כי גוף האדם הוא מכונה מדהימה שמסוגלת לרפא את עצמה וכי אם נגרם נזק לאחת המערכות כתוצאה מתהליך מסוים, תהליך הריפוי יהיה דומה רק בכיוון ההפוך.

על סטרס וכאבי גב

סטרס הוא גורם מרכזי למגוון כאבים שאנו חווים, בכלל זאת כאבי גב. אנו חיים במדינה רוויית מתחים וההשפעות הבריאותיות של המצב במדינה, ניכרות בכל פינה. אם ברצוננו לדאוג לגוף שלנו ולמצב הבריאותי שלנו, עלינו לעשות כל מה שאפשר, כדי להימנע ממצבים מקדמי מתח ואף לעסוק בפעילויות שפורקות מתח כגון פעילות גופנית, בילויים, טיולים בטבע, בילוי בים, במדבר, תרגול נשימות, מדיטציות ועוד.

סיפור מקרה

גיל (שם בדוי) הגיע אלי לקליניקה שבור ומיואש, אחרי שניסה כמעט הכל כדי להקל על כאבי הגב מהם סבל. לאחר שזריקות, פיזיותרפיה ושאר ההצעות שהועלו לא הועילו לו, הרופאים האורתופדיים הציעו לו, כמעט פה אחד, לעבור ניתוח. כאבי הגב של גיל, לא רק שלא פחתו, אלא הלכו והתגברו מיום ליום ואליהם נוספו גם הקרנות לרגל שהיו בלתי נסבלות עבורו. לקליניקה שלי הוא הגיע כאוב ומאוד. הוא נשכב על מיטת הטיפולים ולאחר אבחון קצר הבנתי שמדובר בסיאטיקה קלאסית.

סיאטיקה היא תופעה שהדיסק בין החוליות הלומבריות - חוליות המותן יוצא החוצה עקב לחץ ונוגע בעצב השת האישיאס, שהוא העצב הארוך בגוף שיורד אל הרגלים עד לקצות האצבעות. 

על פי הרפואה ההוליסטית, ישנה משמעות רגשית לאנשים שלוקים בסיאטיקה. לרוב, אנשים אלה עסוקים בטרדות כלכליות שונות כמו חובות, גירושין, מעבר דירה, פיטורים מהעבודה וכו'. לא קשה לקשר בין הדברים שכן עמוד השדרה הוא מרכז יציבות הגוף ואך טבעי שיושפע מתנודות ביציבות החיים, בפרט הגב התחתון הקשור לענייני הישרדות. 

התחלתי לבצע  בגיל עיסויים. חיממתי את המקום ולאט לאט נכנסתי עמוק יותר אל רקמת השריר משני צידי עמוד השדרה התחתון, בפרט בצד שהקרין לרגל. עשיתי הפסקות רבות כדי שהמטופל ירגיש נוח ויוכל לתת לי להיכנס ל"עובי הקורה". 

כוסות רוח שהנחתי באזורים התואמים את מסלול הכאב בגב וברגליים ריככו אף הם את האזור והמטופל החל להרגיש הקלה. עיסיתי עמוק גם את הרגל הכואבת לאורך מסלול הכאב בשוק ובירך. הטיפול לא היה קל לגיל אבל בהחלט היה שווה את הסיכוי להביא הקלה ואולי גם למנוע את הניתוח שכה חשש ממנו ובצדק.

תוך כדי הטיפול שאלתי את גיל שאלות על מקום העבודה שלו, על המשפחה וכו', במטרה 'לדלות' מידע שיוכל לכוון אותי אל הבעיות שמטרידות אותו ומשליכות אף הן על הגב הכואב שלו. גיל שיתף אותי בתהליכים שהוא עובר, במשבר בזוגיות שהוא ובת זוגו חווים ובמחשבה להתגרש. הוא סיפר לי, שהסיבה היחידה שאיננו רוצה בפרידה היא חלוקת הרכוש, כיון שלטענתו הממון שיש להם נצבר על ידו ואין זה הוגן שאשתו תרוויח כעת מחצית ממנו. היכולת של גיל לפרוק את שעל ליבו בקליניקה, מבלי לחשוש משיפוטיות היוותה גם היא פקטור בטיפול. 

לאחר סדרת טיפולים ובמקביל להסדרת תהליך הגירושין, בעיית הסיאטיקה של גיל נפתרה וכאבי הגב שלו וההקרנות לרגל, נמוגו. גיל החל לעסוק בפעילות גופנית אירובית שלוש פעמים בשבוע, דבר שחיזק את זוקפי הגב שלו וכן את שרירי הבטן התומכים מן הצד הנגדי. הוא חדל מהרמת משקל כבד ובמידה ובכל זאת היה מוכרח לעשות זאת, הרים אותם עם גב זקוף, תוך שימוש בכוח הידיים. בנוסף, הוא הקפיד לתרגל תנועות שלימדתי אותו והגיע לטיפולי 'תחזוקה' אחת לחודש. 

לסיכום

כאבי גב יכולים לנבוע מסיבות שונות אך רגע לפני שאתם ניגשים לניתוח, בדקו האם יש משהו נוסף שאתם יכולים לעשות כדי לשפר ולהקל על המצב. רמות סטרס גבוהות בחיים מחמירות את כאבי הגב ולכן, עשו כל מה שאתם יכולים כדי להפחית אותן. הפחתה ברמות סטרס לצד הטיפול הנכון בכאב הגב תביא לא רק לשיפור בכאב, אלא להטבה כוללת במצב הבריאותי שלכם.