הרגשת חרדה תורמת, במידה מסוימת, לשמירה על בריאותנו הפיסית והרגשית, מכיוון שהיא שומרת על ערנותנו לגבי סיטואציות מאיימות או בעלות פוטנציאל איום. סביר להניח שבמקרים בהם נרגיש חרדה, ננקוט בפעולות מנע ונוכל לברוח מאותו סיכון ונזק שמאיים עלינו. עם זאת, כאשר החרדה הופכת לקיצונית ולא ניתנת לשליטה, היא עלולה להפוך לבעיה ולהשפיע באופן ממשי, מוחשי ומשמעותי על איכות החיים והמשך הפעילויות היומיומית שלנו. החרדה מאופיינת על ידי תחושות של פחד או חוסר נוחות, המלוות לעיתים קרובות בתסמינים פיזיים, כגון דפיקות לב, הזעה או קוצר נשימה.

ניתן לטפל בחרדה זו באמצעות תרופות וכימיקלים, אולם מכיוון שאנשים רבים יעדיפו להתנסות גם בגישות אחרות, במאמר זה ננסה לסקור מקצת מהשיטות האלטרנטיביות המציעות גישות חדשניות להתמודדות עם חרדה, בצורה טבעית וממוקדת יותר. את השיטות השונות ניתן לחלק, גם אם באופן מלאכותי במקצת, למספר קבוצות על פי סוג ומשך הטיפול. 

בין השיטות נכלל טיפול רגשי, שיפור סביבת החיים, שיטות סיניות מסורתיות, תוספי תזונה ועזרה באמצעות טכנולוגיה או מכשירי עזר. 

ישנם אנשים שיעדיפו טיפול או גישה מסוימת על פני האחרת, ויהיו אנשים אשר יהיו מעוניינים לנסות את כל השיטות. למעשה, כל אחת מהגישות עשויה להיות אפקטיבית ולהתאים לאנשים שונים ולסיטואציות חיים אחרות. בעת בחירת שיטת הטיפול, חשוב להתייעץ עם איש או אשת מקצוע מוסמכים ולהיות פתוחים לניסיונות ולכיווני טיפול שונים, על מנת למצוא את הגישה המתאימה ביותר.

טיפול רגשי

טיפול רגשי יהיה מבוסס על שיפור התחושה העצמית והיכולת להתמודד עם רגשות של חרדה. הפתרון שיוצע למטופלים ינסה לעסוק בפיתוח אומץ רגשי ואסטרטגיות התמודדות עם החרדה, כשהיא כבר קיימת, כדי לנסות להפיק שינוי חיובי. גישות רגשיות, כמו מיינדפולנס (Mindfulness) עוסקות במודעות לרגע הנוכחי וקבלת הרגשות והמחשבות בלי לשפוט אותם או להתחבר אליהם. כך, ניתן להכניס את הדברים לפרופורציה המתאימה ולשחרר או לפחות להקל על החרדה. טיפול התנהגותי נפוץ יותר הוא הטיפול ב- CBT, אשר משמעותו הוא טיפול קוגנטיבי-התנהגותי.

מעבר לכך, טיפול רגשי יכול גם להתמקד בפיתוח היצירתיות. בשונה מטיפולים אחרים, יצירתיות היא אמצעי להביע את הרגשות ולפתח תהליכי התמודדות עם חרדה. היצירה האמנותית כמו ציור, כתיבה, מוזיקה או יצירה בחומרים טבעיים יכולה לשמש כפלטפורמה לשחרור רגשות.

תוספי תזונה

תזונה יכולה להשפיע על רמות הלחץ והחרדה, אולם התזונה חייבת לכלול מרכיבים בריאים, עשירים בפירות, ירקות ודגנים מלאים. פעמים רבות, רגשות של חרדה ולחץ יכולים להתקשר לרמות גבוהות של סוכר ופחמימות פשוטות ולכן, באמצעות שינויים פשוטים לכאורה, ניתן לשלוט, במידה מסוימת, ברגשות ובתהליכים פנימיים.

ישנם גם תוספי תזונה שיכולים לסייע באופן יעיל ומיידי לתחושות החרדה כמו גם לסטרס, מתח ודיכאון, כמו תוסף תזונה ספרונל (Saffronel), המכיל תמצית פטנטית מצמח הזעפרן. תוסף זה מגיע בכמוסות, כך שהאפקט שהוא מפעיל הינו מושהה, והוא יכול להיות יעיל לטווח הארוך. כמובן, שיש לשים לב שתוספי התזונה הללו הינם מאושרים, כפי שהספרונל מאושר בתנאי GMP שהינם תנאי ייצור המבטיחים את איכותו של המוצר. מטרתם של תוספי התזונה היא להוסיף עוד מרכיבים שיוכלו לשפר את הבריאות הנפשית, ושאינם יכולים בהכרח להיקלט מהמזון אותו אנו אוכלים.

עזרה באמצעות טכנולוגיה או מכשירי עזר

בעידן הטכנולוגיה המתקדמת, קיימים יישומי טכנולוגיה המכוונים להפחתת החרדה. אפליקציות למידה מרחוק, אפליקציות נשימה ורגיעה, ופורומים מקוונים לשיתוף הניסיונות והיכולות הטיפוליות, עשויים כל אחד לתרום לרווחה נפשית ולהקלה על החרדה.

כלי יעיל נוסף שיכול לסייע במצבי חרדה הוא מכשיר הנקרא קלמיגו (המבוסס על ביופידבק חכם) ומתאים את עצמו בזמן אמת למטופל שנושף לתוכו. יתרונו הגדול של המכשיר הוא בעצם ההקלה המיידית שהוא יכול לספק למטופל, וכן בהיותו נטול תופעות לוואי. המכשיר מרגיע באמצעות שילוב של מספר תחושות: הוא מאריך את טווח ומשך הנשיפה, בעל ניחוחות מרגיעים ומגרה גם את חוש הראיה, השמיעה והמישוש. לטווח הארוך הוא יכול לסייע להפחית את התקפי החרדה ואת עוצמתם, באמצעות ויסות ושליטה על דפוסי הנשימה.

קלמיגו נבדק מחקרית ונמצא יעיל לטיפול בחרדה, לחץ נפשי ובעיות שינה. השימוש עם קלמיגו מתאים גם לילדים הסובלים מחרדה ולחץ נפשי וניתן להשתמש בו החל מגיל 6.

עם מכשיר קלמיגו ניתן לעבוד בזמן אמת לטיפול בחרדה וכמו כן ניתן לעבוד איתו גם למניעה, ובכך להפחית את כמות התקפי החרדה וגם את העוצמות שלהן. אין הגבלה על כמות הטיפולים, אין תופעות לוואי והמכשיר נייד וקטן כך שניתן לקחת אותו לכל מקום.

שיפור סביבת החיים

סביבת החיים החדשה או שיפור זו הקיימת, שתוצע למטופלים תתאפיין בניסיון לשחרר מתחים ולהרפות את הגוף והנפש. ניתן לעשות זאת באמצעות תוכניות הכוללות שיפור תזונתי, תרגול גופני ואסטרטגיות רגשיות אחרות כמו מדיטציה, אסטרטגיות הרגעה ועוד. 

בהקשר זה ניתן להשתמש בשיטות שונות:

  • נשימה נכונה, המשפרת את תחושת השליטה והרגיעה ותורמת להקלה על החרדה המתמשכת
  • מדיטציה - כלי יעיל ומוכר להפחתת החרדה ושיפור הרגיעה, המושגת באמצעות ריכוז והתרכזות על הנשימה, מחשבות חיוביות ולפעמים אף מלווה בדמיון מודרך
  • יוגה - מערכת של תרגילים גופניים ותרגול נשימה. יוגה יכולה לעזור להפחית את רמות הלחץ והחרדה, לשפר את מצב הרוח ולשפר את איכות השינה.
  • רפלקסולוגיה - טיפול המבוסס על הרעיון שכל אזור בגוף קשור לנקודה מסוימת בכף הרגל כך שנגיעה בו עוזרת ומשפרת את זרימת הדם, איכות השינה והכנסת אנרגיה לגוף
  • ארומתרפיה - שימוש בשמנים אתריים לטיפול במגוון מצבים רפואיים. שמנים אתריים מסוימים, כגון שמן לבנדר ושמן נרולי, יכולים לעזור להפחית את רמות הלחץ והחרדה, כמו גם שימוש בריחות טבעיים אחרים כמו קמומיל ויסמין
  • שימוש בפחמן פעיל – פחמן פעיל הוא חומר מינרלי המכיל חלקיקים מיקרוסקופיים שמסוגלים לספוג חומרים מזיקים. על פי ההערכות ומחקרים מסוימים, השימוש בפחמן פעיל כטיפול טבעי יכול לסייע בהפחתת סימני החרדה ושיפור המצב הרגשי הכללי
  • פעילות גופנית היא דרך מצוינת להפחית את רמות הלחץ והחרדה. פעילות גופנית מרגיעה את הגוף והנפש, ומעלה את רמות האנדורפינים, שהם ההורמונים המגבירים את מצב הרוח

שיטות סיניות מסורתיות

ישנן שיטות סיניות רבות שיכולות לסייע להפחתת רמות החרדה, כאשר המוכרת ביותר היא אקופונקטורה. אקופונקטורה היא שיטת טיפול אשר נעשית בעזרת החדרת מחטים דקיקות קטנות לנקודות מסוימות בגוף. השיטה מבוצעת בכדי לשחרר אנרגיה חיובית ולהזרים זרם אנרגיה טבעי לגוף. שיטה זו, בדומה לשיטות סיניות מסורתיות אחרות כמו טיפול באמצעות צמחים, תרגילי גוף כמו תיאצ'י, סצ'נג ועוד, רואה בחרדה ובלחץ הרגשי תוצר של חסימה או אי זרימה תקנית של האנרגיה בגוף. לכן, השיטות הסיניות עוסקות בשחרור האנרגיה והחזרת האיזון הטבעי.

גם השימוש בצמחי מרפא למטרות רפואיות נעשה יותר ויותר שכיח. צמחי מרפא מסוימים, כגון ולריאן וקאווה, יכולים לעזור להפחית את רמות הלחץ והחרדה. כך גם לפעמים ייעשה שימוש בכוח האנרגיה החיובית של אבני החן והרוז, כדי לבסס התמודדות חיובית עם החרדה והלחץ.

לסיכום

חשוב לזכור שטיפולים אלטרנטיביים לחרדה אינם בהכרח תחליף לטיפול רפואי קונבנציונלי. עם זאת, הם יכולים להיות טיפול משלים יעיל. אם אתם מתמודדים עם חרדה, חשוב לדבר עם הרופא האישי על האפשרויות הטיפוליות העומדות לרשותכם. כמו כן, כאשר מחליטים על גישה אלטרנטיבית, זו או אחרת, יש לוודא שהיא אכן יעילה, מגובה במחקרים וניתנת על ידי חברה מומלצת ומוערכת בשוק. כך תוכלו להיעזר למשל במכשיר הקלמיגו ותוסף תזונה ספרונל, אשר הינם מיועדים לטיפול וסיוע לתחושות או התקפי חרדה באופן ספציפי.