פחד, חרדה, טראומה - מה הקשר ואיך נבדיל ביניהם?

פחד הוא מצב אמיתי, לדוגמה: אם אתם בספארי ופתאום מגיע אריה, מתקרב ונעמד מולכם, הפחד הוא אמיתי. הפחד ייעלם כשהאריה ייעלם.

חרדה לעומת זאת, חוזרת על עצמה, ממררת את החיים ובעצם מצויה רק במחשבה שלנו. מי שחי עם חרדה מרגיש שהוא ‘מת מפחד’ כמאה פעמים ביום.

טראומה ופוסט טראומה הם בדרך כלל חוויה לא טובה שנצרבת במוח ומקשה על החיים. חלק מהפתרון לפוסט טראומה, הוא למצוא מה גרם למוח להיזכר ולהרגיש.

בשיטה בה אני עובדת,  האדם יושב מולי ולרוב, במפגש אחד, משחרר את החרדה והטראומה. הקסם בתהליך הוא בכך שהאדם, בהדרכתי, צופה במוחו ב'סרט של עצמו'. מציאות ולא דמיון. כך אנחנו משחררים את מה שהמוח רוצה וצריך לשחרר. האדם רואה בדיוק איפה הקושי, חש אותו ולפעמים מרגיש גם איך הקושי משפיע על כאבים ומיחושים שונים בגוף.

האדם רואה מהי הדרך נכונה ביותר לשחרר מידית את הקושי, החרדה והטראומה, איך לעבור לרווחה, לשקט נפשי, להצלחה ולתחושה קלילה.

מספר דוגמאות לשחרור מהיר וכלים לעזרה ראשונה עצמית

א. דניאל בן 30. יש לו פחד ממקומות סגורים - מעליות, אולמות, מכוניות נעולות, רכבות וכו׳. מתברר שכשדניאל היה בן 10, בעת נסיעה ברכב סגור, הוא שמע את אביו שאיים להרוג את המשפחה. במוחו של דניאל, הרכב הסגור התחבר לאיום של אביו. 

התהליך: דניאל גילה שהוא היום בוגר וחזק, אפילו יותר מאביו. הוא הבין שהפחד שהוא חש כעת הוא לא אמתי והיום אין לו סיבה לפחד ממקומות סגורים בכלל וממכוניות סגורות בפרט. אם יתקע במעלית או ברכב, הוא יכול לצלצל ולקבל עזרה. 

התוצאה: החרדה השתחררה באופן מיידי ולא חזרה. דניאל נכנס ברוגע למעליות, לאולמות ולמקומות סגורים באשר הם.

ב. בתיה ישבה בקצה המסדרון וכולם ישבו בחדר האוכל שבמלון. היא רעדה, הרגישה פיק ברכיים ומאוד התביישה. ‘הרגליים לא סחבו’ ולכן לא הצליחה לעלות לחדרה במלון.

החזרה לשליטה מיידית: זיהינו את סימני החרדה, שבמקרה שלה כללו רעד, דופק מהיר, סחרחורת ורעידות חזקות שנראו למרחוק.

התהליך: תרגלנו נשימות בעיניים עצומות, שאיפת אויר לבן דרך האף ופליטת אויר שחור דרך הפה. לאט לאט בתיה מילאה את הראש באוויר הלבן, ומשם את שאר הגוף, כשהאוויר הלבן ‘דוחף’ החוצה ומחליף את האוויר השחור. משך התהליך ארך כשלוש דקות. הפתרון שהתאים לבתיה היה נשימות מותאמות, כדי לעצור ולמנוע חרדה, לחץ, בלבול וכל תחושה לא נעימה אחרת.

התוצאה: השחרור מהרעידות היה מיידי ובתיה עושה שימוש בנשימות בהצלחה רבה, כדי לעצור ולשלוט במקרים דומים.

ג. גידי היה כבן 4 כשהגיע אלי. כתינוק נהג לבכות המון. מהרגע שלמד לדבר, אמר שהוא פוחד למות ושיגע את משפחתו כשחזר על כך שוב ושוב. הילד סיפר ששמע ברחם אמו שהוא בסכנת חיים, בחמש הזדמנויות שונות. האימא הנדהמת אישרה את הדברים.

התהליך: הילד ראה את האיום דרך המוח. וצייר אותו על דף. שריפת הדף שהגיעה בשלב הבא ביטלה את האיום.

התוצאה: הילד והמשפחה אומרים שאחרי אותו מפגש, הם התחילו לחיות את חייהם החדשים. בכל יום הולדת שלו, גידי מצלצל כדי להודות לי מכל הלב (הוא מסיים את לימודיו בתיכון כבר).

ד. דליה היא נערה בת 16. בכל כמה דקות היא נוהגת לשרוט את עצמה עד זוב דם. כל גופה שרוט. מתברר שהיא פוחדת למות וחייבת לראות שהדם שלה זורם. מאז שהיא זוכרת את עצמה היא זוכרת את המשפט ‘מזל שאת חיה’. אצלה ההתקפים היו אוסף של מחשבות ללא שליטה וללא היגיון בהם תיארה את עצמה על רכבת הרים מאיימת. 

התהליך: דליה תארה עצמה כיושבת על רכבת הרים שמשתוללת. לדליה התאים להיות הנהגת של הרכבת המשתוללת. בעיניים עצומות, היא מצאה נקודה באמצע הראש והנקודה הייתה מעתה והלאה המעצור של הרכבת. היא לחצה על המעצור ולאט לאט הרכבת נעצרה ואיתה גם הפחד, עד שנעלם לחלוטין.

התוצאה: השריטות לא חזרו על עצמן ובמשך הזמן הגלידו ברוך השם.

לסיכום

כפי שהבנתם, הקסם של השיטה הוא שנכנסים עם בעיה ויוצאים עם פתרון, עוד באותו יום. אדם נכנס עם כאב, עם פחד, עם חרדה או עם תחושת כישלון מתמשך, אדם שמרגיש צורך עמוק לשנות משהו בחייו, עושה את כל המאמצים לשנות ולהיטיב את חייו ובכל זאת משהו מונע ממנו להתקדם. בשיטה זו האדם היושב מולי עובר תהליך שהוא חוויה נעימה. אותו אדם מרגיש קלילות, שחרור מהמועקה שבתוכו, שחרור מיידי מהכאבים הפיזיים שליוו את המועקה שבו ופירוק המחסום שמנע ממנו להתקדם.

התועלת היא מיידית, השחרור מאפשר תחושת קלילות ורווחה והאדם מקבל את התשובות לשאלות והחסמים שליוו את חייו.

השיטה מתאימה גם למקרים נוספים. למשל: מאותגרי פוריות מגיעים אלי לפעמים גם אחרי טיפולים של שנים ויולדים ב"ה. רווקים מתחתנים ב"ה. אנשים מוצאים עבודה שמתאימה להם ומתפרנסים בכבוד ולאורך זמן. אנשים שעשו דיאטות רבות ותהליכים תזונתיים מגוונים אך חזרו ועלו במשקל, אחרי המפגש הם מרזים ומצליחים לשמור על המשקל. השיטה יכולה לעזור גם במקרים של טינטון ושל פיברומיאלגיה.

אנשים שחוו טראומות מיניות, ב"ה כשהטראומות משתחררות - איכות החיים משתנה לטובה. דברים רבים שנחסמו בגלל פגיעה מינית, מוצאים את פתרונם. היו לי מקרים של אנשים שחוו אונס, גברים ונשים, שהשתחררו מהטראומה ומתופעות לוואי משניות ונלוות שחוו בעקבותיה. בעקבות השחרור מהטראומה, הם נישאו, ילדו ילדים וניהלו חיי משפחה.

מדובר במפגש בן כשעתיים עד שלוש, שבעזרתו מאות אנשים כבר הצליחו לשנות את חייהם לטובה. 

לכולם מגיע להרגיש טוב ולחיות חיים מלאים, מאושרים ומספקים.