בעידן של אי ודאות כלכלית ומשברים גלובליים כמו מגפות, מלחמות ועוד, רבים מוצאים את הדרך ליזמות והקמת חברות חדשות, שהן יוזמות מבורכות. עם זאת, ניהול עסק מצליח דורש לא רק רעיון מצוין אלא גם ניהול נכון של השותפויות והמשאבים. הסכם מייסדים נכון ומותאם כמו גם תקנון מדויק, יכולים למנוע הרבה כאבי ראש בעתיד ולשמור על הקשרים האישיים והעסקיים בין השותפים ולהקל על ההתנהלות של המיזם. 

חשוב להדגיש, כי הסיבה העיקרית לכישלון של מיזמים עסקיים היא לרוב ניהול כושל או לכל הפחות ניהול שאינו מקצועי. לעיתים קרובות, שותפים מקימים יחד חברה שמאחוריה עומד רעיון עסקי נהדר ורווחי, אך בגלל חוסר תיאום ו/או ניהול כושל של העסק, החברה נכשלת. הסכמים מדויקים בתחילת הדרך יכולים לסייע לשותפים ולבטל כל ספק באשר לאחריות כל צד במיזם ולאפשר חיים קלים בניהול העסק.

תקנון והסכם מייסדים: מה ההבדלים ביניהם ומדוע הם נדרשים?

תקנון הוא מסמך רשמי הנדרש על פי חוק והוא מחייב את החברה לפעול בצורה מסוימת וגם את בעלי המניות העתידיים. התקנון מסדיר את זכויות וחובות בעלי המניות, הנהלת החברה, תפקידים ואחריות, מנגנוני קבלת החלטות ועוד. התקנון מחייב את כל בעלי המניות, הדירקטורים והמנהלים של החברה והינו מסמך פומבי הנגיש לכל המעוניין.

הסכם מייסדים הוא חוזה פרטי בין המייסדים שמסדיר את היחסים ביניהם ואת זכויותיהם וחובותיהם כלפי החברה וכלפי עצמם והוא אינו הכרח על פי חוק. ההסכם כולל נושאים כגון חלוקת מניות, השקעות ראשוניות, ניהול סכסוכים, תפקידים וסמכויות. המטרה של מסמך זה היא להבטיח שהמייסדים יפעלו בצורה מתואמת ומוסכמת למען הצלחת החברה.

בואו נמחיש את תפקידם של התקנון והסכם המייסדים:

בהסכם המייסדים של חברת פיתוח תוכנה שנוסדה על ידי ארבעה מהנדסים, נכללו הסכמות על חלוקת השעות והמשאבים של המייסדים, כמו גם על תרומות עתידיות להון החברה וגובה ההשקעה הנדרשת מכל אחד. התקנון, לעומת זאת, הכיל פרטים על מדיניות החברה, לרבות סמכויות של בעלי התפקידים הבכירים בחברה ביחס להחלטות עסקיות גדולות.

מדוע חשוב לערוך הסכם מייסדים?

עריכת הסכם מייסדים בצורה נכונה יכולה למנוע סכסוכים ולהקל על ניהול השותפות:

מניעת סכסוכים

כאשר המייסדים מסכימים מראש על נושאים קריטיים כמו חלוקת מניות ומנגנוני קבלת החלטות, נמנעים סכסוכים עתידיים.

שקיפות

ההסכם מסדיר את היחסים העסקיים בצורה ברורה ושקופה, מה שמקנה ביטחון לכל הצדדים.

הגנה משפטית 

הסכם מייסדים נותן בסיס משפטי ברור לכל ההסכמות בין המייסדים, מה שמסייע במניעת מחלוקות משפטיות עתידיות.

מנגנוני יציאה 

ההסכם יכול לכלול מנגנונים ליציאה מסודרת של אחד השותפים, כמו מכירת מניות או מנגנוני פיצוי.

דוגמאות נוספות להמחשה

אחד הלקוחות שלי הוא תאגיד המפעיל מסעדה גדולה ומוכרת עם כמה שותפים, שחלקם רוצים להוציא מהחברה את חלק מבעלי המניות. מאחר שהם חתמו מראש על הסכם שכולל מנגנון היפרדות ברור למקרה שירצו להוציא שותף מהבעלות, ההתנהלות קלה יותר ובכך נמנעת התנהלות משפטית מיותרת, ארוכה ובעיקר יקרה.

מקרה נוסף שהגיע אלי ובו ייצגתי מספר בעלים: כמה שותפים ניהלו יחד אולם אירועים. בשלב מסוים הם הסתכסכו וביקשו לפרק את השותפות. מכיוון שלא היה להם הסכם מסודר הכולל מנגנוני היפרדות, הם נקלעו למבוי סתום ונאלצו לפנות לבית המשפט כדי לפתור את המחלוקת ביניהם, להעריך מה מגיע לכל צד, מה שווי העסק ועוד. שותפים אלו נגררו להוצאות אדירות ולתוצאה שאינה מטיבה עימם בשל היעדר הסכם ברור ומקצועי.

דגשים חשובים להסכם מייסדים

בעת עריכת הסכם מייסדים, חשוב להתייחס למספר נושאים מרכזיים:

חלוקת מניות: יש להגיע מראש להסכמה בעניין מספר המניות של כל מייסד בחברה.

חלוקת תפקידים: יש להגדיר את התפקיד של כל אחד מהמייסדים.

קבלת החלטות: חשוב להגדיר כיצד יתקבלו ההחלטות המרכזיות בחברה.

מנגנוני יציאה: יש לקבוע מנגנונים למקרה של עזיבת אחד המייסדים.

קניין רוחני: להגדיר את הבעלות על הקניין הרוחני.

סודיות ואי-תחרות: להסדיר תנאים למניעת תחרות בין המייסדים לבין החברה.

ומה לגבי תקנון

התקנון מספק מסגרת חוקית לפעילות החברה ומבטיח ניהול תקין ויעיל.

הגדרת מבנה ברור

התקנון מגדיר את המבנה הארגוני של החברה, כולל תפקידים וסמכויות של בעלי המניות, הדירקטורים והמנהלים.

שקיפות

התקנון מסדיר את נהלי הדיווח והפיקוח על פעילות החברה, מה שמקנה שקיפות למשקיעים עתידיים ולגורמים חיצוניים.

מניעת סכסוכים

התקנון מסייע במניעת סכסוכים על ידי קביעת כללים ברורים לניהול החברה וקבלת החלטות.

לסיכום

ההבנה המדויקת של ההבדלים בין תקנון להסכם מייסדים והצורך להכין אותם בהתאם למיזם כזה או אחר היא קריטית להצלחה העסקית והתפעולית של כל חברה. עו"ד עם ניסיון בתחום דיני חברות, יסייע לכם להבטיח שהמסמכים האלה יהיו כתובים בצורה שתמקסם את היעילות של העסק ותמנע סיכונים משפטיים מהשותפים.