רבים שואלים אותי מה ניתן לעשות במידה וגורם מתחרה מעתיק או עושה שימוש מסחרי בלוגו או בסמל העסק שלכם ללא רשות ושלא כדין. ובכן, ישנם מגוון אמצעים וסעדים משפטיים שניתן לנקוט בהם, כחלק מהגנה על המוניטין וזכויות הקניין הרוחני של העסק שלכם. אחד מהם והאהובים עלי במיוחד הוא רישום סימן מסחר. מדובר בסימן המגן על שמות מותגים, סיסמאות, סמלי לוגו ומזהי מקור אחרים, מפני שימוש בהם על ידי אחרים למטרות מסוימות.

מה היתרון הגדול בכך?

אין ספק שרישום סימן כזה, עם האות R לצד שם העסק או הלוגו, משדרג באחת את הערך ואת הנראות של בעל העסק. אלה עולים ברגע 'לליגה של המותגים הגדולים', כדוגמת מקדונלדס, סטארבקס, קוקה קולה, דלתא, קסטרו וכו'.

היתרון הגדול של רישום סימן מסחר הוא שמי שיש ברשותו סימן מסחר לא צריך, על פניו, להוכיח שצבר מוניטין מסוים, היות שסימן המסחר כבר רשום תחתיו. לאלו מכם שיש מספר עסקים עם שמות וסימנים שונים, אין מניעה לרשום כמה סימני מסחר על שמכם.

כאשר סימן המסחר רשום, הוא מונע הטעיה ומקנה אוטוריטה לבעליו.

אין לזלזל גם ביתרון השיווקי הטמון באותיות TM (Trade Mark). לאחר חלוף תקופה בת שלושה חודשים שקבועה בדין להגשת התנגדויות, הסימן שלכם הופך להיות עם האות R, כלומר סימן מסחר רשום. תוקפו של סימן מסחר הוא לעשר שנים ולאחר מכן ניתן לחדש אותו, בכפוף לתשלום אגרה.

חשוב לדעת, שלא כל שם עסק כשיר ומתאים להיות סימן מסחר. כך, לא ניתן לרשום ולכל הפחות ישנו קושי ברישום סימן מסחר על מה שאיננו יוצר אופי מבחין, כל דבר שהוא גנרי, תיאורי או שרירותי. למשל, מילה גנרית השכיחה בתחום העיסוק הרלבנטי או סלוגן אינם ניתנים לרישום כסימן מסחר.

סימן מסחר מאזן בין שתי זכויות: מחד, הזכות למנוע הטעיה וניצול מוניטין שנצבר על ידי אדם אחד על ידי אדם אחר. מנגד, הזכות לא להפקיע מילה לטובת בעל עסק ספציפי. 

אם סימן המסחר המבוקש דומה לסימן מסחר אחר שנרשם כבר, יבקש הרשם את תגובתו של המבקש לכך, לפני שיעדכן בכך את בעל סימן המסחר הקודם בזמן. אם המבקש יבהיר, כי הוא מבקש לרשום את הסימן בתחום אחר וכי אין בכך הטעיה, ייטה הרשם לאשר את הרישום.

מקרה מעניין בו טיפל משרדנו היה עבור לקוח שנתבע על גניבת שם של עסק, כביכול שמורכב ממילה גנרית בתחום התיירות. לאחר עליות ומורדות שעברנו בהליך, במבחן התוצאה התביעה כנגד הלקוח שלנו נדחתה, תוך שהוא מקבל לידיו את מלוא ההוצאות שהוציא בהליך. גם ערעור על פסק הדין נדחה תוך החזר הוצאות ראוי.

מה עושים במידה וגם את סימן המסחר מפרים או מעתיקים?

ניתן לתבוע ולקבל פיצוי של עד 100 אלף שקל, ללא הוכחת נזק. לצורך כך, די בכך שהמבקש יראה כי קיים חשש להטעיה. אם המבקש יציג חוות דעת ואסמכתאות, שמצביעות על נזק משמעותי שנגרם לו, הוא יוכל לקבל פיצוי משמעותי יותר.

לצד הפיצוי הכספי, מי שחושש מהפרת סימן המסחר שלו יכול להוציא בבית המשפט גם צו מניעה זמני כנגד הגורם המפר עד לבירור התביעה, ואף צו מניעה קבוע. המבקש יכול במקרים מסוימים לעכב במכס סחורות של גורם אחר, אם קיים חשש להפרת סימן מסחר מצדו.

ומה עוד חשוב לדעת אם רוצים לרשום סימן מסחר?

1. עצתי היא, כי לפני שאתם בוחרים שם לעסק שלכם, בדקו אם קיים שם זהה או דומה לו. ניתן לעשות זאת במנועי החיפוש המקובלים כיום כגון גוגל, פייסבוק וכו'. בנוסף, יש לערוך בדיקה ראשונית אך הכרחית במאגר סימני המסחר, שהינו מאגר חיפוש פומבי פתוח לשימוש וללא עלות לציבור הרחב. הדבר משול למעין 'תעודת ביטוח משפטית' על מנת להימנע מהליכים משפטיים או לפחות למזער את החשיפה.

2. לצורך רישום סימן המסחר, הצטיידו בקובץ הלוגו והשם של עסקיכם וכל סימן ועיצוב רלבנטי אחר המזוהה עמו. בבקשה יש לפרט על אילו סחורות ושירותים סימן המסחר אמור להגן מבין 45 סוגי סיווגים אפשריים. למשל, אם עסק עוסק בעיצוב גרפי וגם בהרצאות וסדנאות, מדובר בשני שירותים סיווגים שונים הטעונים בתשלום אגרה כל אחד.

 

סימן מסחר, כמו תחום הקניין הרוחני בכללותו, הוא תחום נישה בעולם המשפט. לפיכך מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בנושא ובעל ניסיון ברישום סימני מסחר לאור המורכבויות וההסתייגויות העלולות להיות כרוכות בהליך הרישום.