אם אתם קוראים שורות אלו אני מניח שאתם יודעים היטב, שניהול עסק כרוך בהרבה מאוד אחריות והתחייבויות. אמנם כולנו שואפים לשמור על יחסים טובים עם הלקוחות והשותפים העסקיים שלנו, אך לא תמיד הכל הולך חלק וקורה לא פעם, שתשלומים להם אנו זכאים, אינם מתקבלים כלל או אינם מגיעים בזמן. מה עושים במצב שבו לקוח מסרב לשלם לנו או מתעכב עם התשלום או לא עומד בו? כאן נכנסת לתמונה האפשרות להגיש תביעה בסכום קצוב באמצעות לשכת ההוצאה לפועל. 

במאמר זה אסקור את הליך התביעה בסכום קצוב ואציע טיפים לניהול עסק שיביאו לכך, כי במידת הצורך, ניתן יהיה  להיעזר בכלי זה בצורה יעילה.

מהי תביעה בסכום קצוב?

‘תביעה בסכום קצוב’ היא תביעה לגביית חוב הנובע מהתחייבות כספית על פי חוזה, החתומה בכתב יד. תביעה שכזו מאפשרת לבעלי עסקים להגיש תביעה לגביית חוב כספי ישירות בלשכת ההוצאה לפועל, ללא צורך בניהול תביעה מלאה בבית המשפט, כל עוד הסכום אינו עולה על 75,000 ש"ח ביום הגשתה.

הליך הסכום הקצוב נכנס לתוקף בשל רצון המחוקק להפחית את העומס ממערכת בתי המשפט והוא מאפשר לזוכה (זוכה הוא הכינוי לתובע או התובעת בהליך הוצאה לפועל) להימנע מהליך מורכב בבתי המשפט, שיכול לארוך שנים ותחת זאת להגיש את התביעה ישירות להוצאה לפועל בתנאי כאמור, שישנה ראיה כתובה לחוב, כגון חוזה או חשבונית חתומה.

התנאים המקדימים להגשת תביעה על סכום קצוב

סכום קצוב

מדובר בסכום הניתן לחישוב אריתמטי פשוט. לדוגמה, התחייבות לתשלום סכום של 65,000 ש"ח עומדת בתנאי זה, בעוד שחוב המותנה ברווחים עתידיים אינו עומד בו.

ראיה בכתב

מדובר בראיות כתובות המעידות על גובה החוב. ראיות יכולות להיות חוזים, תכתובות, דואר אלקטרוני, הודעות SMS ועוד. על הראיה בכתב לשאת את חתימת החייב.

סכום התביעה

הסכום ביום הגשת התביעה לא יעלה על 75,000 ש"ח, גם אם לאחר מכן הוא יעלה כתוצאה מריבית או אגרות. 

איך מגישים תביעה בסכום קצוב?

כדי להגיש תביעה בסכום קצוב, יש לפנות ללשכת ההוצאה לפועל עם כל המסמכים הדרושים להוכחת החוב. התהליך כולל מס' שלבים:

השלב הראשון: המצאת מכתב התראה 

לפני שניתן להגיש תביעה על סכום קצוב, יש לשלוח מכתב התראה לחייב (כינוי הנתבע/ת בהליך הוצאה לפועל). מכתב זה חייב לעמוד בדרישות החוק ולהכיל ניסוח מדויק, המתריע בפני החייב על הכוונה להגיש תביעה במידה והחוב לא ישולם תוך 30 ימים. חשוב להיעזר בעורך דין לכתיבת מכתב ההתראה, כדי להבטיח שהמכתב עומד בדרישות החוק וכדי להכין את הקרקע להגשת התביעה בסכום קצוב בהמשך. מכתב התראה נכון יכול לחסוך זמן, למנוע מחלוקות מיותרות ולסייע בזירוז התשלום, עוד לפני הגשת התביעה. 

השלב השני: הגשת התביעה 

 כדי להגיש תביעה בסכום קצוב, יש לפנות ללשכת ההוצאה לפועל עם כל המסמכים הדרושים. יש לצרף את המסמכים התומכים בטענות התובע להוכחת החוב, כולל העתק ממכתב ההתראה שנשלח לחייב.

השלב השלישי: המצאת אזהרה 

עם פתיחת תיק בהוצאה לפועל מתקבלת ‘אזהרה’ אשר נמסרת לחייב ולפיה עליו לשלם את החוב תוך 30 ימים שאם לא כן, ניתן להתחיל לפעול בהליכים כנגד החייב (עיקולים, איסור יציאה מהארץ ועוד).

יתרונות התביעה בסכום קצוב

מהירות ויעילות: ההליך מהיר יחסית להליכים אחרים בבתי משפט. ההליך למעשה כבר הוכרע, הוא אינו ממתין לפסק דין מטעם שופט, אלא כל שנותר הוא לגבות את החוב.

עלויות מופחתות: ההוצאות המשפטיות נמוכות יותר מאשר בהגשת תביעה ‘רגילה’, שכן אין דיונים ממושכים בבית משפט.

לחץ על החייב: הגשת התביעה יוצרת לחץ על החייב לשלם, שכן פתיחת תיק בהוצאה לפועל יכולה לגרום לסנקציות משמעותיות תוך 30 ימים מיום מסירת האזהרה לידי החייב.

אז עכשיו כשההליך ברור, הנה מספר טיפים לניהול עסק שיאפשרו שימוש ב'תביעה בסכום קצוב' במקרים הדרושים:

1. החתימו על הסכמים בכתב

ודאו שכל עסקה שאתם מבצעים מגובה בהסכם כתוב ומפורט הכולל את תנאי התשלום, מועדי האספקה והריביות, במקרה של פיגור בתשלום. הסכם כזה יוכל לשמש כראיה חזקה בהליך תביעה בסכום קצוב.

2. הנפיקו חשבוניות מס מדויקות 

חשבוניות מס הן מסמך משפטי המעיד על התחייבות כספית מצד הלקוח. ודאו שכל עסקה מלווה בחשבונית מס מדויקת. שמירה על רישום מסודר תקל מאוד על גביית החוב בעת הצורך.

3. ניהול רישום מלא של העסקאות 

שמרו תיעוד מלא של כל העסקאות, כולל תעודות משלוח, תכתובות ומסמכים. אלה יכולים להוות תמיכה בתביעה ולהמחיש את התנהלות הצדדים.

4. הוסיפו סעיפים בחוזה בנוגע לפיגור בתשלום

הוסיפו בהסכמים סעיפים המפרטים מה יקרה במקרה של פיגור בתשלום, כולל ריביות, סנקציות וזכויותיכם החוקיות במצב כזה. זה יקל עליכם לבסס את התביעה בעת הצורך.

לסיכום

ניהול עסק מסודר והקפדה על תיעוד מלא הם המפתח להצלחה בהגשת תביעה בסכום קצוב. הקפידו תמיד לעבוד עם הסכמים כתובים, חשבוניות מדויקות, ותיעוד כל התקשורת עם הלקוחות. תביעה בסכום קצוב היא כלי יעיל לגביית חובות עד 75,000 ש"ח, אבל חשוב לוודא שאתם מכינים את הקרקע להליך זה כבר בשלבי ניהול העסק.