האם נתפסתם לאחרונה נוהגים במהירות מופרזת ואתם מרגישים שהדו"ח שהוצא נגדכם אינו מדויק? נהגות ונהגים רבים מוצאים עצמם במצבים בהם דו"ח המהירות שנכתב על ידי שוטר עם מכשיר לייזר נראה להם כבלתי מהימן או כזה שלא משקף את המציאות ואז, עולה השאלה: מה ניתן לעשות כנגד זה. 

במאמר זה, תקבלו את הכלים והידע הדרושים לכם כדי להבין כיצד ניתן לערער על דו"ח כזה ואלו צעדים יש לנקוט כדי להגן על זכויותיכם. מהכרות עם הטכנולוגיה מאחורי המכשירים המדידים ועד להבנת התהליך המשפטי, נלווה אתכם במסע להבטחת הצדק המשפטי המגיע לכם. 

נתחיל מההתחלה: המכשירים למדידת מהירות בהם משתמשת משטרת ישראל 

ישנם מספר מכשירים בהם נעשה שימוש היום למדידת מהירות ואלה הם:

1. מצלמות אכיפת המהירות האלקטרוניות א-3 

מדובר במצלמות שכולנו רואים במהלך הנסיעה, אלו שמוצבות בצידי הכביש וצבועות בצבע כתום. ברגע שנהג עובר את המהירות המותרת לידן הן מצלמות את רכבו והדו"ח נשלח ישירות אל בעל הרכב, מכוח חזקת הבעלות.

שימו לב, שכאשר דו"ח מצלמה נשלח על שם חברה כלשהי, גובה הקנס יהיה פי 4 מסכום הקנס המקורי.

2. מכשיר הדבורה

זהו מכשיר היודע לזהות מהירות רכב על פי צליל דופלר ועל ידי כך, הוא מציג את מהירות הרכב שאותו הוא מודד.

המכשיר עצמו בנוי משתי כיפות שחורות קטנות הנמצאות על גג הניידת והשוטר יכול להפעילו כאשר הוא בתנועה אחרי או מול רכב ו/או במצב עמידה עם הניידת.

3. הממל"ז- חתן המאמר

הממל"ז הוא מכשיר למדידת מהירות הדומה לצורת אקדח והמוחזק כך על ידי השוטרים (ומכאן כינוי על ידי ציבור הנהגים: ‘אקדח לייזר’). 

בלחיצה של השוטר על ההדק יוצאת קרן לייזר לכיוון הרכב המתקרב או המתרחק ולאחר פגיעה בו, חוזרת קרן הלייזר למכשיר וכך מקבל השוטר את מדידת מהירות הרכב והמרחק ממנו לרכב הנמדד.

מבחינת אמינות, הממל"ז הוא אחד המכשירים האמינים יותר שנמצאים ברשות משטרת ישראל והוכח כבר אינספור פעמים במהלך דיונים שונים בבתי המשפט, כי אמינותו גבוהה. אם נמצאים ליקויים לרוב, הם אינם טמונים במכשיר עצמו, אלא במפעיל שעלול לעתים לבצע טעויות.

איך מפעילים את הממל"ז?

בהפעלת מכשיר הלייזר השוטר תולה את המכשיר ברצועה על צווארו ומפעיל את המכשיר לעבר תנועה מתקרבת או מתרחקת.

בניגוד למכשיר הדבורה, במכשיר הלייזר לא ניתן למדוד תוך כדי נסיעה ולכן המדידה נעשית כאשר הניידת והשוטר במצב סטטי.

אם השוטר קלט שרכבכם נוסע במהירות גבוהה מהמותר, הוא יכול לסמן לכם לעצור במקום בו עמד ו/או להשתמש בניידת נוספת שנמצאת בהמשך הדרך, לאחר שדיווח לה בקשר על כלי הרכב שנקלט נוסע במהירות.

דרך נוספת לעצירת הרכב שנמדד היא נסיעה של השוטר שמדד את המהירות אחר הרכב שנקלט נוסע במהירות ועצירתו בהמשך הדרך.

מהי הענישה על נהיגה במהירות מופרזת לאחר מדידה במכשיר לייזר?

הקנסות על עבירת מהירות נעים מ- 250 ש"ח ועד 1,500 ש"ח במהירויות הגבוהות יותר. 

במקרים של מהירות חריגה יינתן לנהג עובר העבירה זימון לבית משפט על ידי השוטר, כאשר במקרה זה קיימת לקצין משטרה גם הסמכות לפסול מנהלית של את רישיון הנהיגה של הנהג למשך תקופה של 30 ימים.

הקצין הפוסל יכול לעשות זאת בשטח אך אם אין ביכולתו להגיע או שאינו נמצא, הנהג יקבל זימון להגיע לשימוע אצל קצין המשטרה ואי הגעה של הנהג לשימוע תוביל לפסילה מנהלית אוטומטית של רישיון הנהיגה על ידי הקצין בהיעדר הנהג.

זכרו: פסילה מנהלית של הקצין הינה סנקציה ראשונית ומידית שניתן לנקוט בה בעקבות העבירה וזאת עוד בטרם הגעתם לבית המשפט, שם עלולה להיות מוטלת על הנהג ענישה נוספת. לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורכ/ת דין שמתמחה בנושא ולהגיע מוכנים לדיון, על מנת שתהיו מיוצגים כראוי.

האם ניתן לערער על דו"ח מהירות?

נתחיל בתשובה: ודאי שכן!

אבל, רגע לפני שמערערים כדאי לבדוק האם אתם זכאים לאזהרה? 

במהירויות מסוימות, כאשר עברו של הנהג אינו עשיר ויש לו כמה שנים ללא עבירות תנועה או אזהרות, ניתן לעיתים להמיר את הדו"ח באזהרה. 

שיקול הדעת לרישום האזהרה בשטח נתון לשוטר בלבד, אך ניתן לבקש זאת גם לאחר מכן בפניה למפנ"א (מרכז פניות נהגים ארצי), אך ההיענות לבקשה תלויה מאוד בעברכם ובמהירות שבה נסעתם.

כל האמור לעיל בנוגע לדו"ח אזהרה לא יחול כאשר מדובר בעבירות המהירות החמורות יותר שבגינן ניתנים דו"חות בסכום של 1,500 ש"ח או הזמנה לדין בעקבות המהירות.

מה חשוב לעשות כאשר נעצרנו על עבירת מהירות?

ראשית, להתווכח כמה שפחות עם השוטר, שכן כל ויכוח יכול רק להרחיק אתכם מהמרת הדו"ח הכספי באזהרה. בנוסף, חשוב לזכור: 

א. מה היה מזג האוויר בעת שנעצרנו

ב. מה היה מצב התנועה בכביש

ג. איפה נמצאנו עם הרכב כאשר התקרבנו אל השוטר? האם בקבוצה או לבד?

ד. איפה היינו יחסית לשאר הקבוצה?

ה. מה היה המרחק שלכם מהניידת ברגע שנקלטתם במכשיר

ו. לומר בנימוס מה הנכם חושבים ולפנות לעו"ד שמתמחה ומנוסה בדיני תעבורה על מנת לערער על הדו"ח

תוך כמה זמן אפשר לערער?

ניתן לערער על הדו"ח שקיבלתם בתוך 90 ימים מרגע קבלתו, באופן מקוון באינטרנט או בדואר רשום ו/או דרך עורך הדין שבחרתם שיטפל בעניינכם. עורך הדין יבחן את הדו"ח שקיבלתם על מנת לגבש דרך פעולה אפשרית, שכן כל דו"ח וכל נהג שונים ועומדים בפני עצמם ויש להתאים את הערעור לנסיבות המקרה הספציפי.

לסיכום

במשך שנים רבות הפעלתי את מכשיר הלייזר למדידת מהירות בעת שרותי באגף התנועה במשטרת ישראל, כך שאני מכיר את המכשיר היטב ויודע כי הוא אמין ומקובל מאוד בבתי המשפט.

למרות זאת, אם נתפסתם נוהגים במהירות גבוהה מהמהירות המותרת, חשוב מאוד לפנות לייעוץ אצל עו"ד תעבורה על מנת להבין היטב בפני מה הנכם ניצבים ולבחון האם כדאי לערער על הדו"ח או לא ובאיזו עילה.

זכרו, כי בעבירות מהירות הניקוד הוא גבוה מאוד ועלול לסבך את רישיון הנהיגה שלכם במידה ותורשעו וכי תאונות דרכים שמעורב בהן אלמנט של מהירות גבוהה, עלולות להפוך מתאונות קלות לקשות. לכן, כדאי תמיד לנסוע בזהירות, במהירות המותרת ולשמור על עצמכם. 

 

**כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מקצועי ע"י עו"ד. המידע במאמר מוגש כמידע כללי לציבור הקוראים וכל המסתמך על האמור לעיל ו/או הנוקט פעולה כלשהי לאור האמור, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו הבלעדית.