אם את או אתה נהגים חדשים שקיבלו ממש לאחרונה רישיון נהיגה, אאחל לכם לפני הכל מזל טוב. אבל כגודל השמחה והריגוש שמביא איתו רשיון הנהיגה, כך מגיעה גם חובת האחריות הרבה שאתם נושאים אתכם כעת.

נהג חדש מוגדר כ'נהג חדש' למשך שנתיים ונהגים עד גיל 24 יוגדרו כ'נהגים חדשים צעירים'. אגב, לעניין מלווה, נהגים חדשים צעירים שעדיין לא מלאו להם 24 יידרשו למלווה ועל כך ארחיב בהמשך.

היתר נהיגה

לאחר שעברתם את הטסט מוענק לכם היתר נהיגה מרשות הרישוי ועיני החוק פקוחה עליכם ואינה מתפשרת במקרה של עבירות תנועה ובייחוד כאשר מדובר בעבירות שנחשבות לחמורות יותר.

'נהג חדש צעיר' וחובת מלווה כדין

אם אתם נהגים חדשים צעירים, כלומר מתחת לגיל 24, הרי שאתם מחויבים במלווה ובמידה והנכם מתחת לגיל 21 אזי אין באפשרותכם להסיע עמכם ברכב יותר משני נוסעים במידה ולא יושב לצדכם מלווה. כן כן, לצדכם ולא מאחור.

ההחמרה של הענישה לגבי נהגים חדשים צעירים נובעת מכך שהם מעורבים ביותר תאונות דרכים ועובדה זו יכולה לנבוע מחוסר ניסיון בכביש, חוסר הכרת חוקי התנועה והרצון להיות ‘צודקים ולא חכמים’. ביחס לסיבה האחרונה חשוב לי להעביר לכם את המסר שבכביש עלינו לנהוג בחוכמה ולא לעמוד על צדקתנו. פעמים רבות עלינו לדעת לוותר על האגו שלנו ולהמשיך בנהיגה בטוחה, גם אם אנחנו בטוחים לגמרי בצדקתנו.

לנהגים צעירים מתחת לגיל 24 קמה החובה בחוק לנסוע עם מלווה למשך חצי שנה, כאשר הליווי בשלושת החודשים הראשונים הוא בכל שעות היממה ובשלושת החודשים הבאים החובה היא רק בשעות הלילה, מהשעה 21:00 ועד לשעה 06:00, כך שסך התקופה הכללי למלווה הינה למשך שישה חודשים.

מי ייחשב מלווה כדין?

מי שבעצם יוכל לשמש כמלווה הם נהגים בני 24 עם ותק של 5 שנים לאותו סוג הרכב, או נהגים בני 30 עם ותק נהיגה של 3 שנים לאותו סוג הרכב.

יצוין, כי גם אדם בעל רישיון זר העונה לקריטריונים הרשומים יכול לשמש כמלווה.

ומה לגבי בני ובנות 24 ומעלה שהוציאו רישיון נהיגה?

במידה והוצאתם רישיון נהיגה בגיל מאוחר יחסית ואתם מעל גיל 24, אתם עדיין נחשבים לנהגים חדשים.

אמנם, תהיו פטורים מחובת מלווה, אך בכל הקשור באכיפה וענישה, הרי שאלה יהיו בלתי מתפשרים כיון שאתם עדיין נחשבים לנהגים חדשים

ומחובתכם להקפיד ככל ‘נהג חדש’ הקפדה יתרה על חוקי התנועה ולהימנע מבעיות שעלולות להשפיע על עתיד רישיון הנהיגה שלכם.

על מה עוד חשוב להקפיד כאשר מתקבל היתר נהיגה ואנחנו ‘נהגים חדשים’?

  • לתלות בחלון האחורי את השלט ‘נהג חדש’
  • לצפות את פני הדרך כמה צעדים קדימה ולתכנן את הנסיעה שלכם. כך, תוכלו להימנע מהפתעות לא רצויות
  • לשמור ולהקפיד על חוקי התנועה 
  • לנהוג בחוכמה ולשמור על רישיון הנהיגה שלכם, כי הוא הרי לא הגיע בקלות והוא צפוי להפוך להיות חלק מהחיים שלכם

זכרו, שכאשר נהג חדש עובר עבירות חמורות כגון נהיגה ללא מלווה כדין, נהיגה במהירות מופרזת או נהיגה בשכרות, עבירות שיש עליהן חובת פסילה מינימלית בחוק, הוא ייאלץ לעבור בשנית מבחן תיאוריה וטסט. בנוסף, בעבירות חמורות אלו ישנה סמכות לקצין משטרה לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה למשך 30 ימים ולהשבית את הרכב למשך למשך 30 ימים, דבר שעשוי להיות מאוד בעייתי לנוכח העובדה שברוב הפעמים הרכב משרת את שאר בני המשפחה.

מעבר לכך, כל עבירה שתבוצע בעת שאתם נהגים חדשים עלולה להציב אתכם בפני בעיה כאשר תרצו לחדש את רישיון הנהיגה שלכם.

האם יש מה לעשות במידה ונעצרתם ללא מלווה?

ככל הנראה תוזמנו לשימוע אצל קצין משטרה שרשאי לפסול את רישיון הנהיגה שלכם ולהשבית את רכבכם למשך 30 ימים.

חובה להיוועץ בעו"ד תעבורה בטרם השימוע.

במידה ונפסלתם ורכבכם הושבת פנו לקבלת ייעוץ מקצועי מכיוון שזו עבירה חמורה ששמה את רישיונכם בסכנה מידית.

האפשרות להחזרת רישיונכם תוך תקופת הפסילה המנהלית הינה סבוכה, אך לגבי הרכב ניתן להגיש בקשה על מנת שיוחזר לבעליו,

אם כי גם בקשה זאת אינה מתקבלת בקלות על ידי בית המשפט ונדרש לנמק זאת ע"י עו"ד תעבורה מקצועי בכדי להשיג את המטרה.

יתרה מכך, רצוי להגיע עם עו"ד לדיון שידע להציג את עמדתכם בצורה ראויה ולבדוק את חומר הראיות אשר בידי התביעה, על מנת להגיע להקלה בעונש ואולי אף לזיכוי.

  • כל האמור במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, אלא מוגש כידע כללי בלבד לציבור הקוראים, ואינו מחליף בשום מקרה ייעוץ בעו״ד תעבורה מקצועי במקרה הצורך.