אין ספק שאנחנו חיים בעידן פרוץ ומאתגר. הרשתות החברתיות כבשו את עולמנו בסערה ודומה, כי אין היום בעל עסק ללא עמוד עסקי ברשת חברתית אחת או יותר (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק וכו'). כבעלי עסקים, ניהול הרושם והמוניטין שלנו הוא חלק בלתי נפרד מניהול העסק שלנו ושמנו הטוב חשוב לנו מאוד.

שנים של השקעה ומוניטין, עשויות לרדת לטמיון במחי יד בשל לשון הרע שהוקלדה בפוסט בפייסבוק, בטוקבק ('תגובית') ואפילו, בתמונה בגוגל שהועלתה או בסרטון ביוטיוב. כולנו מכירים היום את תופעה ה'שיימינג' ('ביוש' בעברית) שמתרחשת בקלות רבה ועלולה לגרום לנזק רב. אך השאלה שעולה היא האם חופש הביטוי שמהווה ערך עליון במדינה דמוקרטית מכשיר מילים פוגעניות או שמא ישנם מצבים שלא ניתן לומר או לכתוב כל מה שרוצים? ובכלל, מתי ניתן לטעון שדברים שנאמרו או נכתבו מהווים 'לשון הרע' ולתבוע פיצוי כספי בגינם? כדי לענות על שאלות אלה נתחיל בהבנת המושג 'לשון הרע'.

מהי 'לשון הרע'?

החוק קובע, שכל דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם ולבזותו (לרבות בשל מעשים או תכונות), או עלול לפגוע במשלח ידו בשל גזעו, מוצאו, דתו, נטייתו המינית או מוגבלותו עלול להיחשב ל'לשון הרע'. הפרסום, כך קובע החוק, יכול להיעשות בכתב, בעל פה, באמצעות ציור או תמונה.

דמיינו לרגע את רשת הטיקטוק הויראלית. סרטון או שידור 'לייב' שפוגע בעסק או בכם יכול להגיע לעשרות ולמאות אלפי אנשים (ואף יותר), בדקות או בשעות ספורות ועלול לגרום נזק ולייצר תסבוכת משפטית ותדמיתית משמעותית.

חשוב לדעת בהקשר זה, שהויראליות ומספר האנשים שנחשפו לפרסום הם לא המדד לקביעה האם מדובר ב'לשון הרע' או לא. די בכך שהפרסום הפוגעני יגיע לאדם אחד בלבד, זולת הנפגע, כדי לעמוד בתנאי הסף של עוולת לשון הרע ולחייב בפיצויים.

עוד חשוב לציין, שפרסום לשון הרע עשוי להיות, במקרים חריגים, עבירה פלילית שדינה עד שנת מאסר אחת.

ניתן דוגמה:

לקוח של חברת אביזרי רכב לא היה מרוצה מהמצבר שקנה והפיץ בבני ברק מודעות כנגדה. ביהמ"ש חייב אותו בפיצוי של 20 אלף ש"ח. בסכסוך עסקי אחר בין שתי חברות להסרת קעקועים בלייזר נפסקו לאחת מהן פיצויים של מעל 700,000 ש"ח בגין הוצאת דיבה ופרסומים כוזבים.

בין המקרים בהם טיפל משרדי נמנו:

  • אינסטלטור ששמו הוכפש בקבוצת וואטסאפ של היישוב ובהודעות פרטיות מצד המפרסמת ללקוחותיו ולמכריו; 
  • שוטר שהוכפש על ידי אדם שאינו מכיר אותו בכלל ושהציג אותו, במספר פרסומים נפרדים, כשוטר מושחת שמתעמר בפקודיו; 
  • גבר שנקלע למסע נקם מצד בת זוגו לשעבר, שבחרה לפגוע ב'בטן הרכה' שלו ולגרום לחרמות כנגד בתו בבתי הספר, תוך שימוש בזהות בדויה ברשתות החברתיות;
  • אישה שחשדה שהלקוחה שיוצגה על ידי ניהלה כביכול רומן עם בעלה ולקחה את הדין לעצמה, הגיעה למקום עבודתה, הכתה והשפילה אותה בפני ממוניה וקולגות, שלחה הודעות נאצה לבני משפחה, תלתה שלטים מאיימים על רכבה עם מילים המכילות את האות השביעית ועוד. 
  • במקרה אחר, עיתונאי מוכר לעג על מראה החיצוני של לקוחת משרדנו והשווה אותנו לחנין זועבי.
  • מקרה מעניין בו מטפל משרדנו בימים אלה הוא של לקוח שיצא לריצת ערב שגרתית וכשחזר לביתו גילה לתדהמתו, שתמונתו מכף רגל עד ראש מתנוססת לה בקבוצת הפייסבוק היישובית בטענה שהוא עקר מכסה מנוע ומראה של רכב, עשה אצבע משולשת, הוצג כאלים ועבריין ועוד. כל זאת על ידי גורמים שכלל אינם מכירים אותו, לא בדקו, לא פנו ולא שוחחו עמו מעולם. 
  • מקרה נוסף הוא של עורך דין שנקלע ל'מסע ציד' אובססיבי מצד פעילי טיקטוק שהאשימו אותו במעשי התאבדות, בריונות והטרדה ושידלו את עוקביהם הרבים לדווח על עמודיו דיווחי סרק שהובילו לסגירתם או להשעייתם. 

הרשימה ארוכה ולעולם מפתיעה בהיקף ובסגנון.

אז מה עושים?

כדי להתמודד עם 'לשון הרע', שם המשחק הוא תיעוד, תיעוד ושוב: תיעוד. אחרת, תקלעו לסיטואציה של 'מילה מול מילה'. אם נתקלתם בפרסום לשון הרע כנגדכם, צלמו את הפוסט המכפיש או תעדו את תוכן הפרסום במדויק. גייסו עדים מתאימים, תצהירים והקלטות. פנו בדרישה לפוגע להסרת הפרסום ובחנו את צעדי המפרסם. ככל והדבר לא מסייע, שקלו הגשת תביעת לשון הרע. הפיצוי נכון להיום (אוגוסט 2023) עומד על כ- 147,000 ₪ לכל פרסום פוגעני, ללא הוכחת נזק.

בניגוד לתביעות נזיקין רגילות (כדוגמת נפילה ברחוב, תאונת עבודה וכו'), החוק לא מחייב את מי שנפגע מלשון הרע להוכיח שנגרם לו או לה נזק ממשי. עם זאת, ככל ותציגו אסמכתאות לפגיעה בעסק, לירידה ברווחים או בהכנסות או למצב נפשי ירוד, התביעה שלכם עשויה לקבל חיזוק משמעותי.

כדאי לדעת, שלעיתים הפרסום, פוגעני ככל שיהיה, חוסה תחת הגנות שקיימות בחוק כדוגמת 'אמת דיברתי'; 'עניין ציבורי שיש בפרסום'; 'הגנת תום לב'; 'פרסום מותר' (כדוגמת כתב טענות לביהמ"ש) וכיוצ"ב ולכן לפני שמגיעים את התביעה, כדאי לבדוק זאת.

לסיכום

תחום לשון הרע הנו מורכב ומצריך היכרות מעמיקה עם רזי החוק ועם הפסיקה שמשתנה. בעידן שבו למילים יש כוח יותר מאשר אי פעם, חשוב שתדעו את זכויותיכם, תשמרו על תדמיתכם ויפה שעה קודם.