ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי חשוב מאין כמותו, שהגיע לישראל באפריל 2017. מאז הגעתו, הופקדו במשרדי האפוטרופוס הכללי למעלה מ- 170,000 תיקים (נכון ליום 1.1.2024) והופעלו כ- 7,000. זאת, בעקבות כך, שהממנה הגיע/ה למצב שהוא או היא אינם כשירים וצלולים וכלשון החוק: ‘אינו מבין בדבר’. 

מה שעומד בבסיס המסמך החשוב הזה הוא היכולת של אדם בגיר להגדיר מבעוד מועד וכל עוד הוא כשיר לעשות כן, מי יקבל עבורו החלטות במצבים בהם לא יוכל לעשות זאת בעצמו (למשל: כיון שהפך להיות דמנטי). 

חשוב לדעת, שייפוי כוח מתמשך ניתן לערוך רק אצל עורך/ת דין שעבר הסמכה ספציפית לכך וקיבל תעודה מלשכת עורכי הדין והאפוטרופוס הכללי. 

בשל היות ייפוי כוח מתמשך מסמך כה קריטי ולנוכח העובדה כי יותר ויותר אנשים מכירים בחשיבותו ופונים לחתום עליו, מצאתי לנכון לפרט 7 טעויות נפוצות שכדאי וניתן להימנע מהן.

1. היעדר הנחיות מקדימות

ישנם אלפי ייפויי כוח מתמשכים שמוגדרים ‘ייפויי כוח שותקים’ שכן אין בהם התייחסות, כלל וכלל, לצרכי הממנה ולרצונותיו. אם לא כתוב בהנחיות המקדימות מהו רצונו של הממנה, יכול להיווצר מצב (וזה אכן קורה באופן תדיר) של מחלוקת משפחתית בין מיופי הכוח מה הכי טוב ונכון עבור אותו אדם. 

לדוגמה: מיופה כוח אחד חושב שהכי נכון להשאיר את הממנה בבית עם מטפלת צמודה ומצלמות ולעומתו מיופה הכוח השני חושב, שהכי טוב להעבירו לבית אבות או לדיור מוגן. אם היה כתוב במפורש מה רצונו של הממנה, היו נמנעים הרבה מאוד סכסוכים ועוגמת נפש. 

אומנם, הנחיות מקדימות מוגדרות כסעיף רשות, אבל הפרקטיקה בשטח מלמדת אותנו, שיפויי כוח ‘שותקים’ שכאלה מגיעים מהר מאוד לבית המשפט לקבלת הנחיות איך לפעול במקרה הזה ואז, אנחנו עלולים לחטוא למטרת ייפוי הכוח המתמשך שהינה לשמור על כבודו ורצונו של הממנה ומניעת מחלוקות והגעה מיותרת לבית המשפט.

לכן, ההמלצה שלי, במידה והממנה עדיין כשיר וצלול, לגשת לטפל בנושא באופן מיידי ולהוסיף הנחיות מקדימות ו/או לערוך ולהפקיד ייפוי כוח מתמשך חדש וזאת, כדי למנוע בעיות בהמשך.

2. מינוי של כמה מיופי כוח ביחד, לאותו עניין

ישנם ייפויי כוח מתמשכים שנכתב בהם לדוגמה, כי שלושת מיופי הכוח יתנהלו במשותף ויקבלו את כל ההחלטות ביחד. בפועל, מה שיוצא במצבים כאלה הוא, שייפוי כוח כזה קשה מאוד לתפעול ולהתנהלות מול הגורמים השונים. למשל בהקשר של טיפול בחשבון בנק יהיה צורך בהגעתם של שלושת מיופי הכוח לסניף לקבלת שירות, דבר שימנע אפשרות לקבל כרטיס אשראי ו/או להתנהל באופן דיגיטלי מרחוק. 

במקרה רפואי יהיה צורך ששלושת מיופי הכוח הללו יגיעו לבית החולים לצורך חתימה על טיפול רפואי, דבר שיכול לעכב את הטיפול. במאמר מוסגר אומר כי ייפוי כוח מתמשך זה לא מסמך פשוט מסוג של העתק הדבק, אלא מסמך שדורש חשיבה רוחבית כדי לשמור על שלמות המשפחה והכל לטובתו של הממנה ולא חלילה לגרום לסכסוכים במשפחה עוד בטרם הפעלתו.

3. הוא אחראי על הכסף, היא אחראית על הבריאות

ישנם מקרים בהם ההורים הממנים מחליטים לנקוט במדיניות של מעין ‘הפרד ומשול’: ילד אחד יהיה אחראי על ענייני הרכוש והילד השני יהיה אחראי על ענייני הבריאות. מה שעלול להיווצר במצבים כאלה, הוא שאם חלילה יש סכסוך בין האחים, המיופה בענייני הרכוש וכספים ימנע הוצאה כספית לטובת עניינים רפואיים ואז, לא יהיה מנוס מפניה לבית המשפט לצורך קבלת הכרעה בתיק. 

לשיטתי, אם יש אמון גבוה במשפחה והממנה סומך על מיופי הכוח והם סומכים אחד על השני, כדאי לתת הרשאות ללא הגבלות וללא סייגים, עד כמה שניתן, ולקבוע שההתנהלות השוטפת תהיה על דרך של ‘ביחד ולחוד’, כלומר שכל מיופה כוח יוכל להתנהל גם לבד.

4. אל תשכחו את נושא המתנות, תרומות והלוואות

טעות נפוצה ושכיחה קשורה לנושא המתנות, התרומות וההלוואות. רבים מעורכי הדין לא מתייחסים לסעיף מפורש זה ואז עלול להיווצר מצב שבו אם מיופי הכוח רוצים לדוגמה להעביר תרומה קבועה לעמותה מסוימת או להעביר סכום כסף כמתנה לחתונה/ ברית/ בר מצווה וכדומה, יש צורך להגיע לבית המשפט כי זה לא נכתב מראש בייפוי הכוח המתמשך. לכן חשוב לוודא כבר בעת העריכה של המסמך, כי עורך הדין רושם את כל רצונותיו של הממנה, לרבות דברים עתידיים שניתן לצפות מראש.

5. קביעת שכר למיופה הכוח 

לרוב, מיופי הכוח הינם בני משפחה קרובים מדרגה ראשונה ואין צורך בתשלום שכר טרחה וזה מובן ומקובל עליהם. אך מה קורה במקרה שבו מיופה הכוח הינו בעל תפקיד (עו"ד, רואה חשבון, רופא, יועץ משכנתאות)? במקרה כזה, אם לא נכתב בהסמכה באופן מפורש דבר התשלום וגובהו, יהיה צורך בפנייה לבית המשפט.

6. חשבון בנק משותף

ישנם ייפויי כוח מתמשכים רבים שלא נותנים הוראות ביחס לחשבון בנק משותף. לא מעט עורכי דין מתעלמים לחלוטין מהוראות סעיף 32 (ו) (ג) (ז) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות שמפנה לסעיף 48 לאותו חוק. מקריאת הסעיפים עולה, שאם ישנו חשבון משותף לבני זוג שמנהלים משק בית משותף ולא כתובות הוראות בייפוי הכוח המתמשך בקשר לאותו חשבון, תהיה למיופה הכוח בעיה להתנהל בחשבון המשותף. זאת, כיוון שמרגע הפעלת ייפוי הכוח המתמשך ישנו לכאורה ניגוד עניינים וניגוד אינטרסים, שכן מיופה הכוח מתנהל עכשיו ב'שני כובעים': כובע של בעל חשבון וכובע שני של מיופה כוח. חשוב לשים לב, כי מיופה כוח שהוא אינו בן (או בת) זוג, לא יוכל לשמש בפועל גם בעל חשבון וגם כמיופה כוח ויהיה צורך לבחור באיזה כובע להישאר.

בהקשר זה אציע טיפ חשוב ללקוחות שמנהלים חשבון בנק משותף (ללא קשר לחתימה על ייפוי כוח מתמשך): לחתום על סעיף ‘אריכות ימים’ בבנק וכמה שיותר מהר. החתימה לא עולה כסף וחשובה. במקרה של פטירת אחד מהשותפים בחשבון, אם השותפים חתמו על סעיף אריכות ימים, תהיה אפשרות לבעל/ת החשבון שנותר/ה בחיים להמשיך ולהתנהל בחשבון בגבולות הסביר, עד להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה. ברור שהבנק לא יאפשר לבן הזוג שנותר בחיים ‘לרוקן’ את החשבון, אבל הוא יאפשר המשך התנהלות כפי שהיתה בעבר ובגבולות הסביר. דבר נוסף שיש לשים אליו לב בהקשר זה, הוא שבכל בנק ישנו נוהל שנקרא ‘כבוד אחרון’ לפיו ניתן למשוך כסף מהחשבון לטובת רכישת מצבה, אבלות וכדומה (סכום שנע בין 10,000 ל- 25,000 ש"ח, תלוי בבנק).

7. הימנעות מעריכת ייפוי כוח מתמשך בזמן

אחת הטעויות הנפוצות ביותר הוא לדחות את עריכת וחתימת ייפוי הכוח המתמשך עד שכבר נהיה מאוחר מידי. במקרים רבים אנשים דוחים את הטיפול בנושא, למרות שהם מבינים את חשיבותו עד שנוצרת סיטואציה שמחייבת מיופה כוח, אבל אז, אותו אדם כבר אינו כשיר ויש לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס (הליך שכמובן כרוך בתשלום אגרה למדינה). מעבר להוצאות המיותרות ולבירוקרטיה הארוכה והמיותרת שנלוות למינוי אפוטרופוס, במצב כזה, אנו יכולים רק לשער מהי טובתו ורצונו של אותו אדם ומכים על חטא שלא פעלנו בזמן. 

לסיכום

כעורך דין שערך מאות ייפוי כוח מתמשכים, מרצה בלשכת עורכי הדין בנושא ומלווה עורכי דין בסדנאות, קורסים ובקבוצות ווצאפ, מצאתי לנכון להעלות מאמר חשוב זה על מנת לצמצם את הטעויות ואת הבעיות שעלולות להיווצר, אם ייפוי הכוח המתמשך לא ייערך באופן המיטבי. 

מומלץ להתייעץ עם עורך דין שבקיא ומתמצא בנושא ולא לחפש אחר המחיר הזול ביותר, כי בסופו של יום, אתם עלולים למצוא את עצמכם בדיונים מיותרים וממושכים בבית המשפט בעת שכל מה שתרצו הוא שרצונכם ורצון יקירכם יכובד. 

מוזמנות ומוזמנים לפנות להתייעצות במקרים פרטניים.