עריכת צוואה אינה תלוית גיל ולמרות מה שרובנו חושבים, היא לא נערכת רק בגיל השלישי. אתם נמצאים בהליך גירושין או חיים כידועים בציבור? יש לכם נכס אחד או הרבה נכסים? אולי יש לכם ילד מחוץ לנישואין? במקרים האלה ועוד, חשוב לנסח צוואה. 

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי עליו חותם אדם בימי חייו שיוצר וודאות לגבי העתיד. הצוואה משקפת באופן מלא את רצון המצווה, מסדירה בצורה מפורשת את אופן חלוקת העיזבון, קובעת בדיוק מי יהיו היורשים ומה חלקם, איך יחולק העיזבון ועוד. מדובר במסמך חשוב ולא יקר. 

עריכת צוואה נעשית על פי חוק הירושה וישנם מספר סוגי צוואות

1. צוואות הדדיות בין בני זוג

מדובר בצוואות שמסתמכות האחת על השנייה ולכן, ביטול צוואה הדדית יעשה אך ורק בפניה בכתב של אחד מבני הזוג לצד השני וכל עוד בני הזוג בחיים. בני זוג יכולים לקבוע שרק לאחר לכתו של בין הזוג השני, יעבור הרכוש לילדים, דבר שמגן על בן הזוג שנותר בחיים ומאפשר לו להמשיך לגור בדירת המגורים. בצוואה הדדית (שיכולה להיערך במסמך אחד או בשני מסמכים) יכולים בני הזוג לקבוע הוראות ו/או הגבלות נוספות לגבי יתר העיזבון.

2. צוואה בפני עדים

סוג זה הוא הנפוץ ביותר ובו הצוואה נחתמת בנוכחות שני עדים מעל גיל 18 הכשירים מבחינה משפטית ושאינם נהנים מהצוואה. את הצוואה ניתן להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה.

3. צוואה בעל פה

כשמה כן היא: צוואה שבה המצווה מורה בעל פה על רצונו בפני שני עדים. העדים מעלים על הכתב את דברי המצווה ומפקידים זאת אצל הרשם לענייני ירושה. חשוב להדגיש, כי צוואה שכזו תעשה רק בשל מצב בריאותי של המצווה שאינו מאפשר לו לערוך צוואה בדרכים האחרות. במידה ולאחר חודש ימים המצווה יבריא ויוותר בחיים - הצוואה תבוטל.

4. צוואה בכתב יד

כאן המדובר במסמך שהמצווה עורך בעצמו וחותם עליה, ללא עדים וללא אימות שלה. סוג זה של צוואה אינו מומלץ.

5. צוואה בפני רשות 

בסוג זה של צוואה המצווה מביע את רצונו או מגיש בעצמו צוואה שכתב בכתב ידו לגורם רשמי: שופט, דיין, רשם בבית משפט, רשם לענייני ירושה או נוטריון (האופציה השכיחה). המצווה מצהיר שזוהי צוואתו ואין צורך בחתימתו. הגורם הרשמי יאשר על גבי הצוואה שהיא נרשמה ושהמצווה הצהיר שזו צוואתו. על צוואה זו כמעט ולא ניתן לערער לגבי זהות החותם, מקום החתימה ומועד עשייתה.

מתי נכון לערוך צוואה?

ישנם מספר מצבים, מעבר לגיל מתקדם, שבהם כדאי מאוד לחתום על צוואה:

1. כשקיים נכס יחיד לבני זוג נשואים או ידועים בציבור

כאשר אדם לא משאיר אחריו צוואה, יחול חוק הירושה. בהתאם לחוק זה, עזבונו, נכסיו ורכושו של אדם, יחולקו במותו בין בת או בן הזוג שנותר בחיים (50%) והילדים (50%), בחלקים שווים.

דמיינו סיטואציה שבה ההורה שנשאר בחיים, מתגורר בדירה המשותפת של בני הזוג שמהווה גם את הדירה היחידה שבני הזוג צברו בחייהם המשותפים. הילדים שהפכו לאחר מות אחד ההורים ליורשים, הם בעלים של הדירה במשותף ומספיק שאחד מהם דורש לממש את העיזבון ולמכור את הדירה (כי למשל הוא זקוק לכסף), הוא רשאי לעשות זאת. ההורה שנותר בחיים ומתגורר בנכס לא יכול להתגונן, אלא חייב למכור את הדירה או לרכוש את חלקו או חלקם של הילדים.

ברור שהנפטר לא ייחל לסיטואציה כזו ועריכת צוואה יכולה הייתה בקלות למנוע מצבים מורכבים שכאלה ולהגן על ההורה שנותר בחיים. 

2. בתקופת גירושין ולאחר הגירושין

במסגרת הליכי פרידה וגירושין (של נשואים ו/או ידועים בציבור) חשוב  לתת את הדעת לנושא העיזבון ולערוך צוואה, מעבר לשאר הנושאים עליהם דנים במסגרת הליך הפרידה (רכוש, אחריות הורית, צרכי הילדים ועוד). כפי שנכתב, בעת פטירתו של אדם עזבונו עובר ליורשיו בהתאם לקבוע בחוק, כשאחד היורשים הוא בן/ בת הזוג.

ישנם הליכי פרידה שנמשכים זמן רב מסיבות שונות, חלקם הליכים כואבים ועצובים שמערבים אלימות מסוגים שונים. כשבני זוג נמצאים בתוך תהליך סוער וכואב ואחד מהם נפטר לפתע מבלי שערך צוואה קודם לכן, מה שקורה בפועל הוא שעיזבונו מחולק בין יורשיו על פי דין, כולל בן או בת הזוג ממנו עמד להתגרש או להיפרד באופן פורמלי. ברור שלא זה היה רצונו ולכן חשוב מאוד לערוך צוואה כשמתחילים הליכי פרידה וגירושין.

יצוין, כי לאחר הגירושין, כאשר אחד מבני הזוג נפטר, הגרוש כאפוטרופוס לילדיו הקטינים, הופך להיות ‘נאמן’ לעיזבונם. אם אינכם סומכים על בן הזוג ממנו התגרשתם, חשוב לערוץ צוואה ולמנות נאמן אחר עליו אתם סומכים ואשר ידאג לשמור על הכספים והרכוש של הילדים לאחר הפטירה. ניתן לקבוע כללים בצוואה מתי להעביר כספים לילדים, באלו אירועים, לאלו מטרות, את מועד סיום הנאמנות ועוד.

3. בסטטוס של ידועים בציבור

הסטטוס של ידועים בציבור (סעיף 55 לחוק הירושה) טעון הוכחה ועריכת צוואה שבה נכתב במפורש שהיורש/ת היא הידוע/ה בציבור, תיצור ודאות ברורה באשר לרצון המצווה, תייתר את הצורך להציג ראיות לקיום הקשר בין בני הזוג, תמנע סכסוכים בין הידוע/ה בציבור לבין ילדי הנפטר, במיוחד במקרים בהם בת/בן הזוג עדיין נשואים כדת וכדין לאחר/ת בעת שהם מנהלי חיים משותפים עם הידוע/ה בציבור.

4. כשיש רכוש רב וכבר עזרתם לאחד הילדים

במצבים שבהם עזרתם לאחד הילדים ואתם מעוניינים ‘להשוות’ את העזרה שלכם, ניתן לעשות זאת באמצעות הצוואה. אחרת, הילדים יירשו אתכם בחלקים שווים ועשויים להיווצר מתחים וסכסוכים בשל תחושת חוסר שוויון ביניהם. 

לדוגמה: אם בעודכם בחיים עזרתם לאחד הילדים ברכישת דירה ונתתם לו כסף נזיל ואילו ילדכם האחר עדיין לא קיבל מכם עזרה שכזו, . תוכלו לקבוע בצוואה שתערכו ת אופן החלוקה המדויק של הרכוש שלכם באופן שייצר חלוקה הוגנת ביניהם. אחרת, יחול חוק הירושה שקובע חלוקה שווה של העיזבון בין הילדים, דבר שעלול לייצר סכסוכי ירושה עתידיים מיותרים.

5. כשיש לכם ילד מחוץ לנישואין

אם יש לכם ילד או ילדה מחוץ לנישואין, גם הוא או היא נחשבים ליורשים שלכם ויכולים לדרוש את חלקם בעיזבון. לכן, חשוב שתערכו צוואה שתקבע מפורשות מה חלקו/ה בעיזבון, כדי לא לפגוע בזכויות של בן הזוג שנותר בחיים ובילדיכם הנוספים.

ומה עוד חשוב לדעת?

חשוב שעריכת צוואה תתבצע על ידי עורך דין שתמצא ומבין בתחום. עורך הדין בעל ידע בתחום הירושות והעיזבונות, ידע לערוך את הצוואה בדיוק על פי רצונכם, בצורה ברורה תוך הקפדה על הנחיות המצווה והוראות הדין, דבר שימנע בעתיד פתח למחלוקות פרשניות ולסכסוכים משפחתיים.

בנוסף חשוב שתדעו, כי אפשר לחזור ולתקן ו/או לשנות את תוכן הצוואה שתערכו בכל עת וכי צוואתכם האחרונה עליה תחתמו, היא הצוואה הקובעת. במקרים שבהם התווסף לכם רכוש או מכרתם נכס, או זהות היורשים השתנה ועוד, כדאי לשנות ולעדכן את הצוואה. 

ומה לגבי מימוש הצוואה? הליך זה נעשה באמצעות הגשת בקשה לצו קיום צוואה. צו זה נדרש כדי לחלק את העיזבון כפי שרשום בהוראות הצוואה ולתת תוקף מחייב להוראותיה.

בהצלחה.