החלטתם שזהו? אתם עומדים בפני פרידה וכעת נשאר רק לתכנן כיצד לעשות זאת? אם אתם בשלב הזה, אני מניח שכבר ביררתם ושמעתם על היתרונות הרבים (מאוד!) הגלומים בהליך גישור, על פני הליך משפטי - ולטעמי גם על פני כל הליך גירושין אחר המתאפשר כיום בישראל. 

אבל זוגות רבים המגיעים אלי, מגיעים קצת 'המומים'. מעבר לעובדה שהם הולכים לפרק את הזוגיות, הם מאוד מעוניינים לדעת איך זה ייראה, מה יהיה - הם צמאים לבהירות. הם שמעו או קראו בגוגל שצריך לדבר על מזונות וחלוקת רכוש וכמובן בראש ובראשונה על זמני השהות עם הילדים והאחריות ההורית וכו' וכו' - אבל הם מבולבלים. 

במאמר הזה אנחנו נעשה מעט סדר ונאפשר לכם להציץ אל מעבר לדלת ולתוך חדר הגישור - מה בדיוק נעשה שם?

אז ככה. 

קודם כל - נשמע אתכם

נבין למה באתם (ותתפלאו אבל לא אצל כל הזוגות זה כל כך ברור), נבין מה עברתם יחד ולחוד עד שהגעתם לחדר הגישור - ובעיקר - מה חשוב לכם בתהליך הזה? איפה אתם רוצים להיות בעוד חצי שנה? ובעוד שנתיים?

לאחר הבירור הראשוני אך חשוב הנ"ל, נפרוס בפניכם את 'מפת הגישור' - כדי שגם אצלכם בראש ובלב יהיה סדר ומעט יותר רוגע. נסביר על מה אנחנו הולכים לדבר במפגשים שלנו ומהם נושאי הליבה שטעונים הסדרה כדי שתוכלו להיפרד בהסכמה.

ואז, בדרך כלל, נתחיל לדבר על הילדים ולמה? כי הילדים הם בראש סדר העדיפויות. שלכם וכמובן, גם שלי כמגשר. נדבר על זמני השהות עם הילדים, על חלוקת האחריות ביניכם, על ההשקפה שלכם בדבר חופשות עם הילדים, חגים, חופשים ובכלל - איך תרצו שייראו החיים של הילדים שלכם ביום שאחרי. הנושא הזה הוא כל כך חשוב שאנחנו בדרך כלל מקדישים לו את הפגישה הראשונה כולה ולעיתים רבות, אף יותר מכך. 

אל תזלזלו בשלב הזה. הוא עתיד להשפיע על עתיד ילדיכם בשנים הקרובות וכנראה שגם לאחר מכן. השנים האלה עשויות להשפיע רבות על הקשר החדש שייווצר בין כל אחד מההורים לבין הילדים שלכם וגם על המודל ההורי שתחרטו עמוק בתוך לבם. כן, גם בתוך גירושים אפשר לייצר מודל אחר, לא כזה של מלחמה והתנצחות, אלא של כבוד הדדי, פרגון והבנת החשיבות של הקשר בין הילדים לבין כל אחד מההורים. ועם זאת, כמובן שגם הרצונות הפרטיים שלכם חשובים בתוך הנושא הזה. כל תא משפחתי הוא עולם בפני עצמו והצרכים האישיים שלכם בתוך התמונה המשפחתית החדשה שתיווצר - חשובים מאוד. אל תוותרו על העלאת וחשיפת מה שחשוב לכם בנוגע לאחריות ההורית וזמני השהות לאחר הפרידה. דברו על זה לעומק ובלב פתוח.

השלבים הבאים יהיו לרוב שיח בנושאים הרכושיים 

א. דאגה לכלכלת הילדים (או הנושאים המכונים לרוב מזונות, מדור, 'מחציות' וכד') - בשלב זה נדבר לעומק על הצרכים של הילדים, ההוצאות שאתם מוציאים בפועל עבור כלכלת הבית והילדים, תוך התייחסות גם להכנסות בני הזוג ולנושאים נוספים שיסייעו לכם להגיע להסכמה בנושא. בשלב זה נדבר גם על הדרך בה תרצו לנהל את הוצאות הילדים המשותפים שלכם, שכן ישנן מגוון אפשרויות ולכל משפחה מתאימה דרך אחרת, בהתאם לרמת התקשורת בין ההורים ולרצון האישי שלכם.

ב. חלוקת הרכוש - הן המקרקעין לרבות דירת מגורים, אם יש בבעלותכם, הן המיטלטלין כגון תכולת הבית, כלי רכב וכיו"ב והן נושאים מורכבים יותר כמו חלוקת קרנות פנסיה וקופות גמל, עסק שבבעלות אחד הצדדים, ניירות ערך ועוד.

ישנם נושאים רבים נוספים שעשויים לעלות והגישור מותאם כמובן לכל משפחה והצרכים שלה.

נציין שמומלץ תוך כדי התהליך וההגעה להסכמות, שכל אחד מבני הזוג יתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה, שיחווה דעה על הנושאים הנדונים ועל ההסכם המתגבש. התייעצות כזו חשובה כדי לייצר אצל שני בני הזוג תחושת ביטחון וכדי שתדעו, שגורם מקצועי נתן את הדגשים שלו להסכמות. עם זאת, מומלץ להיעזר בעורך דין שהוא גם מגשר או שלפחות מכיר ומוקיר את השפה הגישורית ואת הרצון שלכם להיפרד בהסכמה - ולא במלחמה. ישנם גישורים שמסתיימים על רקע ההתייעצות הזו וזה חבל מאוד. זו לא המטרה של ההתייעצות. זכרו זאת.

חיבור וגיבוש כל הנושאים עליהם דובר 

לאחר השיח יעשה חיבור וגיבוש של כל הנושאים שנדונו בשלבים הקודמים, לכדי יציקה אחת של הסכם גירושין. לאחר שנגיע לנוסח מוסכם ומאושר על ידכם - תחתמו על ההסכם ותקבלו את ההנחיות להמשך הדרך (לא, עוד לא סיימנו).

ומה אז?

בהמשך - תקבלו הנחיות להמשך התהליך - הגשת ההסכם לאישור בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה, מעמד סידור הגט - וכמובן סיכום התהליך ופתח להמשך שיח נכון ביניכם גם לאחר הפרידה. זהו על קצה המזלג ועל רגל אחת, חלק ניכר ממה שתעברו בתוך חדר הגישור. 

חשוב להדגיש, שתהליך הגישור הוא מיוחד ונכון לזוגות שמתגרשים, לא רק בגלל החיסכון בכסף, בזמן וב'מלחמות' שיש בו אל מול התנצחויות אינסופיות בבית משפט ולא רק בשל הדאגה לנפש הילדים שלכם, אלא כיון שבגישור יש פתח ללמוד שפה חדשה ביניכם, לבניית ערוץ תקשורת שיקדם, גם לאחר הפרידה, את הדאגה המשותפת שלכם לילדיכם, לשלומם, לנפש בריאה עבורם ולמודל הורי נכון בפניהם.