החלטתם לסיים את הקשר? מרגישים שמיציתם את כל האפשרויות וזהו זה, זה סופי? עומדים רגע לפני פתיחת תיק בבית הדין או בית המשפט? רגע! האם אתם יודעים מהן האפשרויות העומדות בפניכם ברגע החשוב הזה?

בישראל ישנן כמה אפשרויות להתגרש ואלה הן

א. פתיחת בקשה ליישוב סכסוך בבית המשפט. במסגרת זאת נפתח תיק בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, לפי רצונכם. כל תביעת גירושין בישראל חייבת להיפתח בשלב הזה, שבו אתם מגישים בקשה ליישוב סכסוך. לאחר הגשת הבקשה תוזמנו לפגישה אחת עד ארבע פגישות ביחידת הסיוע שליד בית הדין או בית המשפט ושם תדונו, ביחד עם עובדת סוציאלית שמטפלת בתיק שלכם, באפשרויות שעומדות בפניכם, תנסו לגבש הסכמות עקרוניות בנושאים מסוימים ותוצענה לכם אפשרויות ליישוב המחלוקות בהליכים אחרים כדוגמת גישור. 

לאחר מכן תוכלו להחליט האם להגיש תביעה למזונות, לחלוקת רכוש, לאחריות הורית וכו' או להמשיך את התהליך בהסכמה אצל עו"ד או בגישור.

ב. עריכת הסכם גירושין בהסכמה אצל עו"ד. במסגרת זאת תגיעו לעורך דין לאחר שגיבשתם עם בן או בת הזוג ממנו אתם מבקשים להיפרד, את ההסכמות ביניכם. עורך הדין יערוך עבורכם את ההסכם לאחר ירידה לכל הפרטים וההסכם ייחתם. במסגרת הליך זה, אין הרבה מקום לשיח, לדיון, למו"מ או לחשיבה משותפת. בני הזוג נדרשים לעשות זאת בבית ולהגיע מוכנים וברור שלא כל זוג מסוגל לכך.

ג. הליך גישור. בהליך גישור תגיעו למשרד או לקליניקה של המגשר, תקבלו תמונה בהירה של הנושאים עליהם תידרשו לקבל החלטות במסגרת הליך הפרידה, תדונו בהם, תבינו יחד מה חשוב לכל אחד מכם ולשניכם יחד כהורים של הילדים המשותפים שלכם, תעמדו על מה שחשוב לכם, תוותרו איפה שקצת פחות עקרוני עבורכם ולבסוף, המגשר יגבש את ההסכמות שאליהן תגיעו לכדי הסכם. ההסכם ייחתם על ידכם ויוגש לאישור בית המשפט.

יצוין, כי ישנן דרכים נוספות להתגרש, אך הן פחות נפוצות בישראל ובעיניי, דרך הגישור היא הנכונה והטובה ביותר במרבית המקרים.

אבל רגע: האם כדאי לפנות לגישור לפני שפונים להליך משפטי? ומה הסיכוי להגיע להסכם גירושין במסגרת גישור ולמה זה כדאי?

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא, שהליך הגירושין הרשמי הוא לא סוף פסוק של היחסים ביניכם, אלא למעשה רק תחילתה של מסגרת יחסים חדשה: 'הורים גרושים לילדים משותפים'. זוהי מערכת יחסים שנמשכת לכל החיים, בין אם תרצו בה או לא ואשר דורשת תרגול של שפה חדשה; שפה שבמסגרתה שניכם תוכלו לשבת יחד סביב שולחן ולהגיע להסכמות שקשורות בילדים, גם אם אתם לא רואים את הדברים באותו אופן. 

הליך הגישור מהווה תרגול מצוין של השפה הזו להבדיל משני ההליכים האלטרנטיביים: הסכם גירושין אצל עו"ד ללא הליך גישור וללא ניהול שיח משמעותי; או ניהול הליך בבית הדין הרבני, שבו לא רק שלא מתקיים שיח משמעותי בין הצדדים, אלא שלרוב הוא אף מייצר הקצנה והסלמה של מצב היחסים בין בני הזוג.

הדבר השני שכדאי לחשוב עליו, הוא הילדים. הילדים חווים את תהליך הפרידה שלכם במובנים נוספים. לכאורה, לבחירה שלכם היכן להיפרד, האם בהסכמה או בהליך משפטי, אין הבדל מבחינת הילדים, שכן הם לא נוכחים במקום, לא אמורים לדעת על מה אתם מדברים, אך לאמיתו של דבר, המצב שונה. הילדים יחוו את החוויה הזו ביחד אתכם בכל נימי נפשם, הם יפגשו אתכם בערב, סחוטים ומרוטי עצבים, זועמים זה על זה במקרה הטוב, שותקים שתיקות ארוכות ארוכות במקרה הפחות טוב, או מתנכלים זה לזה במקרה היותר גרוע. הילדים 'יסחבו' את המטען הזה איתם לגן, לבית הספר, לצבא ולמעשה, לכל מקום. 

לכן, עשו להם טובה וחסכו מהם את התחושה הנוראה הזו. בנו להם כבר מעכשיו מודל אחר לזוגיות. תוכיחו להם שאפילו בפרידה שלכם, אתם יודעים לדבר זה עם זו בכבוד ומתוך התחשבות. אפילו עצם הידיעה שנפרדתם בהליך גישור ולא בבית המשפט, תפתח אצלם יחס אחר, כלפיכם וכלפי מוסד הנישואין והזוגיות בכלל.

הדבר השלישי, הוא הכסף שלכם. עוד לא נתקלתי בזוג שנפרד והחלק הכלכלי לא תופס אצלו נתח נכבד מהשיח, בין אם יש רכוש רב לחלוק ובין אם אין מעט מאוד. השיח על חלוקת הרכוש, מזונות הילדים, הוצאות מדור וכו' משמעותי מאוד והשאלה האם יש לכם 100,000 ש"ח נוספים בכיס, עשויה להיות משמעותית. 

עובדה היא, שלרוב, ניהול הליך משפטי בבית המשפט יעלה לכל צד, עשרות אלפי שקלים. ההוצאה המשותפת שלכם כנראה שלא תפחת מ-100,000 ש"ח, במקרה הטוב, זאת בזמן שהליך גישור יעלה לכם בממוצע כנראה כ-10% מזה ואולי אפילו פחות. לא חבל?

הדבר הרביעי הוא הזמן שלכם ואתו, הלחץ הנפשי שכרוך בהליך הפרידה, במשא ומתן, בשיח על הפרטים, בשאלה כמה זמן ישהה כל אחד עם הילדים, מה יהיה גובה המזונות, חלוקת הרכוש וכו׳. כל השאלות הללו הן משמעותיות והצורך לסחוב את סימני השאלה הללו על הגב במשך כמה שנים במסגרת הליך משפטי - קשה מנשוא. במסגרת הליך גישור, תוכלו לפתור את הדברים תוך מספר פגישות ולחתום על הסכם. בהקשר זה אפשר לומר, שבאופן כללי מומלץ שלא 'למשוך' תהליכים מסוג זה זמן רב, על אחת כמה וכמה, כשיש להם השפעה לא רק עליכם אלא גם על ילדיכם. 

לסיכום

תקופת הגירושין אינה פשוטה אך ניתן לעבור אותה בצורה קלה יותר ולהקטין את הכאב, הפגיעות ואי הבהירות וזאת באמצעות הליך גישור לגירושין. הליך גישור מציע גישה מקצועית, אישית ואנושית, כזו שמתמקדת בשמירה על האינטרסים והכבוד של שני הצדדים ובחיפוש אחר הסכם משותף שיהיה נכון לצדדים ולילדים המשותפים. ההליך יעיל, מהיר וחוסך לא רק זמן וכסף, אלא מלמד שפה חדשה שמהווה מצרך חשוב להמשך קיום יחסים תקינים בסטטוס החדש.