'גירושין' היא מילה כל כך כבדה, בעלת המון קונוטציות שליליות: הגירוש מגן עדן, גירוש ספרד ועכשיו גירושין בבית שלכם, מבצרכם. אם החלטתם להתגרש יכול מאוד להיות שאתם מרגישים שהשמיים נפלו עליכם ושאתם אבודים, אבל זה המקום לקחת נשימה ולהירגע: גירושין לא חייבים להיות הדבר הכי נורא שקרה לכם. 

אם הגעתם לנקודה שבה אתם יודעים שלהתגרש זה הדבר הנכון עבורכם וכי מערכת היחסים הזוגית מיצתה את עצמה ואינה ברת תיקון, הגיעה העת לארגן ולכלכל את מעשיכם בתבונה כדי לפרק את הקשר הזוגי מבלי  להתפרק בעצמכם.

ריכזתי עבורכם 10 כללי זהב שיסייעו לכם לעבור את התקופה המאתגרת הזו ולהישאר בחיים:

1. להיכנס לתהליך מתוך מודעות והבנה

גירושין הם אכן עניין מורכב, סיום של יחסים ושל תקופה, אבל יחד עם זאת, הם הזדמנות לשינוי ולהתחלה חדשה. חשוב לזכור, שהליך הגירושין עצמו הוא רק הפתיח, המבוא לחיים שאחרי - גם שלכם וגם של בן/ת הזוג וכמובן, של הילדים. למרות שההליך עצמו קשה ועלול להיות מלווה באי נעימויות רבות, בסיומו תצעדו בדרך חדשה שיכולה להיות אפילו טובה מאוד (גם אם כרגע זה נשמע לא הגיוני). 

לעתים, דווקא מקומות של קושי מולידים את השינוי הטוב ביותר וכל שעליכם לעשות כעת, הוא לברר את זכויותיכם ולתכנן את הדרך המתאימה עבורכם לנהל את הליך הגירושין באופן המיטבי.

2. איסוף נכון של מידע רלוונטי

ידע הוא כוח, במיוחד כשמדובר בהליך כל כך משמעותי ומשנה חיים. על מנת להיערך להליך גירושין ולנהל אותו באופן הטוב ביותר, עליכם להצטייד במספר נתונים עיקריים:

  • מיפוי הרכוש האישי והמשפחתי לרבות נדל"ן, חסכונות, קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה 
  • נתונים אודות ההכנסות של כל אחד מבני הזוג 
  • מיפוי ההתחייבויות שלכם, כולל הלוואה משכנתה, גובה ההחזרים וכל הלוואה נוספת, אם קיימת 
  • יתרה בחשבונות הבנקים, לרבות גובה המינוס, אם ישנו ועוד

גם אם אינכם משיגים את כל המידע, לא נורא. עורך דין מקצועי יוכל לסייע לכם להתגבר על פערי המידע, אם יהיו כאלה.

3. עדיף להיפרד בשלום

דרך המלך לסיום הנישואין היא ע"י הסכם גירושין ולא ניהול משפט וזאת מכמה סיבות: 

א. עריכת הסכם גירושין, או גישור גירושין, הינה פרוצדורה זולה בהרבה מניהול הליכים משפטיים (לפעמים עד כדי 10% בלבד לעומת ניהול תיק בבית משפט)

ב. גישור גירושין מאפשר לכל אחד מבני הזוג למקסם את האינטרסים שלו אך מתוך כבוד גם לצד השני וצרכיו

ג. גישור גירושין מקצר את ההליך באופן משמעותי

ד. סיום הנישואין בדרכי שלום מקטין את עצימות הסכסוך ומשרה אוירה קלילה יותר בין הצדדים ומונע תחושת ניצול וקיפוח

ה. להליך הגישור יתרון גם מבחינת הילדים – קחו בחשבון שאתם לא מתגרשים מהילדים אלא זה מזו ולכן, עליכם לשמור על מערכת יחסים סבירה, לכל הפחות, עם בן/ת הזוג  כדי שהפגיעה בילדים תהיה מינימלית. אם תנהלו 'מלחמת התשה', יגברו המתחים בינכם ותהיה לכך השלכה ישירה על הילדים. ככל שתנהלו את הליך הגירושין באופן רגוע ומכבד יותר, הילדים יקבלו תחושת ביטחון כי למרות הגירושין, אתם עדיין משפחה אחת וכי יש להם על מי לסמוך.

4. מקום הילדים בגירושין

אחד מהלבטים הקשים שבטח כבר חוויתם הוא איך ומתי לספר לילדים. חשוב להבין, כי שיחה זו מהווה אבן דרך לאופן שבו הילדים יתמודדו עם הפרידה שלכם ולכן, אין להקל ראש בחשיבותה. עליכם לתכנן מראש מה תאמרו לילדים, האם שניכם ביחד תקיימו את השיחה או שכל צד יקיים אותה בנפרד. כמו כן, צריך לתכנן את מיקום השיחה והעיתוי שלה. כמובן שיש לקחת בחשבון את גיל הילדים ואת אופיים. 

חשוב שלשיחה יהיו שני חלקים: ראשית שתפו את הילדים בהחלטה להתגרש, בהמשך הסבירו להם כי הגירושין הם ביניכם בלבד וכי אתם תישארו משפחה גם לאחר מכן, רק אורח החיים ישתנה בהתאם למצב החדש. נסו לתאר להם כיצד ייראו החיים לאחר מכן, מה יישאר כפי שהיה ומה עתיד להשתנות.

חשוב שהמסר העיקרי בשיחה יהיה מרגיע ויקטין ככל הניתן את החששות שלהם. התמקדו במצב החדש שמתלווה לפרידה, צמצמו את אי הוודאות שהם חשים כעת והעניקו להם תחושת בטחון על ידי הסבר מפורט, ככל שניתן, כיצד תיראה שגרת חייהם מעתה ואילך. הדגישו את כל מה שלא ישתנה בעקבות הפרידה: מסגרת בית הספר, החוגים, החברים שלהם ועוד.

היכן ומתי לקיים את השיחה?

מומלץ לקיים את השיחה בבית, שכן זו הסביבה הנוחה והבטוחה שלהם. בבית הילדים יוכלו להגיב באופן החופשי והטבעי ביותר. מבחינת העיתוי – חשוב לקיים את השיחה לפני שאחד מכם עוזב את הבית ואין הכוונה לשעה או יום לפני המהלך, אלא תנו לילדים שהות להתכונן רגשית למהלך הזה.

עליכם להיות ערוכים לתגובות הילדים, שיכולות להיות שונות ומגוונות: החל בשתיקה מעיקה, דרך בכי, כעס, צעקות, הסתגרות וכו'. לא משנה מה תהיה תגובתם - מה שחשוב הוא שלא תבקרו אותם אלא תעטפו אותם בחום ובאהבה, גלו אמפתיה והגבירו את תחושת השייכות שלהם כי הבחירה להתגרש היא שלכם והם רק 'ניזוקים משניים'.

חשוב להדגיש, כי ההתנהלות מול הילדים לא מסתיימת כאן. גם לאופן התנהלות הליך הגירושין עצמו תהיה השפעה רבה מאוד על התמודדות הילדים עם הפרידה שלכם.

5. הימנעו מטעויות שעלולות לסבך את הגירושין שלכם

זה לא סוד שהליך גירושין מלווה לא פעם בסערת רגשות, ביניהם רגשות כעס, נקמה, תאוות בצע ועוד. 'כניעה' לרגשות עלולה להזיק הרבה יותר מהתועלת הרגעית שמעניק סיפוק רגשות אלו ולכן ריכזתי רשימת דברים שכדאי מאוד להימנע מהם (לא עפ"י סדר חשיבותם):

  • אל תנסו להסתיר נכסים מבן/ת הזוג ואל תעבירו נכסים בסתר. התייעצו על כל פעולה שאתם עומדים לבצע. הסתרת נכסים או העברת נכסים עלולה להיראות חשודה בבית המשפט ולגרום, בסופו של דבר, להפסד נכסים בתום הליך הגירושין
  • אל 'תלכלכו' על בן/ת הזוג ברשתות החברתיות או בקרב מכרים ומשפחה
  • הימנעו לחלוטין מאלימות פיזית, מילולית וכלכלית
  • אל תערבו את הילדים, הם לא צד לסכסוך. לעולם אל תשתמשו בהם כקלף מיקוח ואף פעם אל תפריעו ליחסי בן/ת הזוג איתם. הילדים צריכים להרגיש ולדעת שהם יכולים לקיים קשר תקין וחופשי עם שני ההורים
  • כל עוד לא התגרשתם, השתדלו להימנע ממערכות יחסים רומנטיות חדשות, או לפחות אל תביאו את בן/ת הזוג החדשים לחילופי ילדים, ישיבות גישור עם בן/ת הזוג שלכם או הליכים בבית משפט
  • הימנעו מסכסוכים מיותרים. אם בן/ת הזוג שלכם פוגעניים, מניפולטיביים, או במקרי קיצון נרקיסיסטיים -השתדלו להימנע ככל שניתן ממגע או שיח ישיר איתם. תנו לעו"ד מנוסה לטפל בסוגיות המשפטיות איתם והיעזרו בצד שלישי, אובייקטיבי, לטיפול בעניינים הקשורים לילדים
  • אל תגישו תלונות שווא. מעבר לכך שזו פגיעה אנושה בבן/ת הזוג אשר לעיתים כרוכה אף במעצר ובצו הרחקה, כמו גם פגיעה בשמם הטוב במקום העבודה וכו', הרי שזה עלול לעלות לכם ביוקר אם יוכח בדיעבד כי זו היתה תלונת שווא ואתם עלולים למצוא את עצמכם חשופים לתביעה נזיקית
  • אל תסיתו את הילדים כנגד בן/ת הזוג. תופעת ה'ניכור ההורי' פוגעת לא רק בבן/ בת הזוג השני, אלא גם בילדים עצמם ובמקרים מסוימים, למשל כשהילדים אינם מוכנים בשום אופן לפגוש את ההורה המנוכר, אתם עלולים למצוא את עצמכם נתבעים בבית משפט בשל כך
  • בדיוק כמו בכביש, אל תהיו צודקים, אלא היו חכמים. אל תשתמשו ברגשות ככלי לקבלת החלטות

6. כבדו את המערכת המשפטית

עקבו אחר כל המועדים והתאריכים שנקבעו ע"י בית המשפט או בית הדין. שימו לב לזמנים בהם עליכם להגיש תגובות במסגרת הזמן שנקבע בחוק. אי שימת לב עלולה לגרום לתוצאות משפטיות ולצווים חד צדדיים העלולים לפעול לרעתכם בעתיד.

צייתו לכל צווי בית המשפט או בית הדין, גם אם אינכם אוהבים את הצו או סבורים כי הוא שגוי. צייתו לו ורק לאחר מכן פעלו כדי לשנות אותו.

לעולם אל תפרו את החוק או צו בית משפט: לדוגמה, אי עמידה בלוח הזמנים לביקור ילדים או  הפרת זמני השהות (ע"י שני הצדדים) עלולות להשפיע על חלוקת האחריות ההורית ועל זמני השהות ואף לגרור סנקציות כספיות.

7. שמרו על שגרה נורמלית ככל האפשר

גירושין אינם מחלה, כך שאתם, המתגרשים לא חולים. המשיכו לעשות את אותם הדברים שעשיתם לפני כן. נכון שחלק מהדברים ייעשו באופן שונה, אבל הקפידו לא להפסיק אותם, בעיקר את מה שקשור לילדים. אל תבטלו פעילויות שנהגתם לעשות איתם לפני הפרידה, בין אם זה חוגים, טיולים, הכנת שעורי בית וכל דבר אחר. השתדלו להתאים את סוג הפעילות ומיקומה לתנאים החדשים שנוצרו.

8. תנו לעצמכם מקום

פרידה וגירושין הם תהליך לא קל. זו תקופה מאתגרת, סוג של משבר, אולי אחד המשברים הגדולים ביותר שתחוו בחייכם הבוגרים. תמיד יימצאו מסביבכם אנשים שימצאו מה להגיד לכם, לטוב ולרע ועליכם ללמוד לסנן ולברור רק את הטוב.

הקיפו את עצמכם בסביבה תומכת, עוטפת, חמה ומכילה. העסיקו את עצמכם בדברים שעושים לכם טוב: חוגים, פעילות ספורטיבית, טיולים, מוסיקה וכו'. הפחיתו מחויבויות במידת האפשר וחפשו דרכים להפחתת הלחץ.

כמו כן אל תשכחו שאתם עוברים משבר. תנו מקום לעצמכם, לכאב, לתסכול ולאבל, מותר לכם. הקדישו לעצמכם זמן, במהלך היום או השבוע, פשוט זמן לעצמכם. זמן להתאבל, זמן לחשוב על מה אתם מרגישים וזמן להתחדשות ואם קשה לכם להתמודד לבד, אל תתביישו לפנות לאנשי מקצוע. לשם כך הם נועדו והם בהחלט יכולים לסייע לכם לעבור את התקופה בצורה קלה וטובה יותר.

9. התנהלות כלכלית בתקופת הגירושים

הליך גירושין טומן בחובו גם פירוק תא כלכלי והוא רצוף בשינויים רבים. לכן, עליכם להכין את עצמכם כראוי לשינויים אלו. ההמלצה שלי היא להיוועץ בעו"ד שיסביר לכם בדיוק מה מותר ומה אסור לעשות בנוגע לרכוש שלכם (כספים, נדל"ן, חסכונות, הלוואות וכו') ואם יש צורך, יפנה אתכם גם ליועצים רלוונטיים (יועצים פנסיונים/ יועצים לכלכלת משפחה וכד').

להלן מספר מהלכים שרצוי לבצע, חלקם ניתנים לביצוע בכל מצב ובכל זמן וחלקם רק לאחר ייעוץ פרטני (מסומן בכוכבית):

  • הודעה לבנק על פירוד והגבלת השימוש בחשבון המשותף (*)
  • פתיחת חשבון בנק נפרד והעברת המשכורת אליו (*)
  • שינוי המוטבים בפוליסות הביטוח השונות
  • עריכת צוואה

10. פנו לעורך דין גירושין

מהרגע שבו החלטתם להתגרש, או שנודע לכם כי בן/ת הזוג שלכם מתכוון או שאפילו קיבלתם כבר הזמנה ליחידת הסיוע (בהליך ישוב סכסוך), כדאי מאוד להיפגש עם עו"ד. בפגישה תקבלו את כל המידע הרלוונטי, שיסייע לכם להגיע להחלטה מושכלת מה נכון לכם לעשות וגם כמובן מה לא לעשות.

קיימים גם מצבים נוספים שבהם כדאי לקבל ייעוץ משפטי ראשוני, לדוגמה כאשר אתם שמים לב לשינוי בהתנהגותו של בן/ת הזוג: 

הם הפכו לפתע מאוד חשאיים ושומרים על פרטיות, נעלמים מהבית לשעות רבות, משנים את שעות העבודה בצורה מחשידה, משנים את ההתנהלות הכלכלית שלהם וכדומה. 

כל אלו צריכים להדליק 'נורה אדומה'  ויתכן שמצביעים על כך שבן/ת הזוג נערכים לגירושין והחלו בפעולות אשר יכולות לפגוע בזכויותיכם. לכן, חשוב מאוד גם במצב זה, לקבוע פגישת ייעוץ ראשונה עם עורך דין המתמחה בהליכי גירושין. 

מטרת ייעוץ הגירושין היא שעורך הדין יסביר לכם את זכויותיכם וידריך אתכם כיצד לנהוג. אדגיש, כי גם אם מדובר בגירושין ידידותיים הנעשים בהסכמה, חשוב שאת הפניה הראשונית לעורך דין תעשו באופן דיסקרטי.

 

אם הגעתם עד לכאן, בוודאי הבנתם כבר שהליך גירושין הוא מורכב מאוד ובמסגרתו עולות סוגיות כבדות משקל. כדי שתוכלו להגן על האינטרסים שלכם בהליך המשפטי, אתם זקוקים לליווי צמוד של עורך דין לגירושין. 

תוצאותיו של ההליך המשפטי תלויות במידה רבה מאוד בעורך הדין שתבחרו ולכן חשוב לבחור בקפידה את האדם שיעזור לכם להוביל את התהליך וילווה אתכם לכל אורכו. 

לאחר ששוטטתם בגוגל ובדקתם את הנושאים שמטרידים אתכם במיוחד, או לאחר ששיתפתם חבר/ה או קרוב משפחה בנושא וביקשתם ממנו המלצה על עורך דין גירושין, רצוי לפנות לעו"ד עליו קיבלתם המלצות, אך לא רק אליו. כדאי לקבל חוות דעת משפטית נוספת, כמו גם הצעת שכר טרחה נוספת שאולי תהא נוחה יותר עבורכם.

איך יודעים האם עורך/ת הדין אליהם פניתם מתאימים לכם ויעשו את העבודה הנכונה עבורכם? 

גם כאן, קבלו מספר טיפים:

  • יתכן ועורך הדין אליו הגעתם מקצועי ומנוסה מאוד, אך הוא או היא בעלי ערכים שונים מהותית מהערכים החשובים לכם. יתכן כי הגישה שלו או שלה וההתנהגות אינם מתאימים לכם, אם בשל לוחמנות יתר, פשרנות יתר או שפשוט, לא נוצר בינכם חיבור
  • סמכו על האינטואיציה שלכם. אם יש לכם כימיה מידית עם עורך הדין – מה טוב, אם לא – הפעילו שיקול דעת נוסף
  • נצלו את הפגישה הראשונה כדי להתרשם כמיטב יכולתכם מהניסיון ומהתכונות של עורך הדין על מנת לבחון האם יתאים לכם
  • הקדישו מאמץ על מנת למצוא את עורך הדין שלתחושתם ייתן לכם את השירות המקצועי, האמין, והטוב ביותר
  • בכל מקרה אל תניחו למחיר לקבוע מי ייצג אתכם – לא תמיד הכי יקר הוא הכי טוב ומצד שני לא כדאי לחסוך דווקא כאן

חשוב לציין שהאמור בכתבה זו אינו מחליף ייעוץ משפטי ספציפי ואין לראות בכתוב כאן כייעוץ משפטי.

בהצלחה.