קבלת ההחלטה הקשה להתגרש יכולה להיות מאתגרת רגשית, לכן חיוני לנקוט בצעדים להבטחת הרכוש שלך במהלך התהליך. 

גירושין כרוכים בחלוקת נכסים שנצברו במהלך שנות הנישואין ויש חשיבות מכרעת להבנת ההיבטים השונים הקשורים לחלוקת הרכוש כדי להבטיח הסכמות הוגנות ושוויוניות וחיים מלאים ושקטים כלכלית לאחר הפרידה. 

מאמר זה נועד להדריך אותך כיצד להבטיח את רכושך על ידי התייחסות לנכסים חבויים, לתכנון החיים שלאחר הגירושין, שמירה על איזון כלכלי אישי, הבנת מכלול הרכוש המשפחתי וחתירה להוגנות בחלוקת הרכוש. 

כשאנחנו נמצאים בתהליך גירושין והרגש משתלט עלינו ומונע מאתנו עבודה מסודרת וחכמה, מומלץ לשנות כיוון, לעבוד לפי המדריך הזה שיבטיח את היכולת שלך לחיות באיזון כלכלי לאחר הגירושין תוך הוגנות מקסימאלית בחלוקת הרכוש המשותף.

1. עקרון הבסיס: שקיפות

אחד ההיבטים החשובים ביותר במהלך גירושין הוא הבטחת שקיפות וחשיפת כל הנכסים ובמיוחד נכסים סמויים. ישנם אנשים שעשויים לנסות ולהסתיר נכסים כדי להימנע מחלוקתם ההוגנת במסגרת ההסדר. לכן, מומלץ לבצע את השלבים הבאים, מראש, כדי לחשוף נכסים מוסתרים:

א. לאסוף מידע פיננסי מלא

יש לאסוף את כל המסמכים הפיננסיים, כולל דפי בנק, החזרי מס, תיקי השקעות, נסח טאבו, דו"חות קרנות השתלמות, ביטוחי חיים, תלושי שכר, דוחות שנתיים למס הכנסה, הצהרות הון ורישומים עסקיים. מומלץ לבצע את האיסוף עוד לפני שנאמר לצד השני שאנחנו רוצים להתגרש. אוסיף ואומר, שגם אם יחסינו מעולים (ואיננו מעוניינים להתגרש), שווה להחזיק בתיק מעודכן עם כל נכסי המשפחה. תיק זה חשוב גם במשפחות שאינן עתידות להיפרד על מנת שבמקרה אסון, חס וחלילה, הוא ישמש למיפוי כלכלי ולבדיקת קיום ביטוחים המגנים על המשפחה ועוד. ברור שאין צורך להסביר את החיפוש אחרי המסמכים העדכניים כצורך גירושי אלא כצורך קיומי לשני הצדדים. דבר זה יביא לשיתוף פעולה וקידום הפעולה החשובה הזו.

ב. לבדוק את הניירת

מומלץ להיעזר באנשי מקצוע פיננסיים כגון יועצים כלכליים, שוכלו להצביע ולזהות אי התאמות ברשומות, דבר שעלול ללמד על קיומם של 'נכסים נסתרים' כגון חשבונות בנק, חיסכון, קרנות השתלמות וכו'. שלב זה יבוצע לאחר איסוף כל הניירת הגלויה של שני הצדדים.

ג. עיון בכרטיסי אשראי ובדפי בנק

באמצעות זאת אפשר לגלות עסקאות חריגות או חשבונות נסתרים שעלולים להצביע על נכסים שלא הוצהרו. בכל לקיחת משכנתה הבנק עושה את זה כחלק מבדיקת תיק הלקוח מה שמרמז על הקלות שבה אפשר למצוא נתונים כשמחפשים אותם.

ד. אינטרסים עסקיים

אם בן הזוג שלך הוא בעל עסק, יש לערוך ניתוח יסודי כדי להבטיח שכל הנכסים וההכנסות הקשורים לעסק נחשפים. ללא בדיקה מראש, ישנה אפשרות שחלק מהעסק 'יוברח' לשותפים אחרים בעסק או לבני משפחה ולא ניתן יהיה לעקוב אחרי הכסף שנעלם. רק בדיקה תמימה לפני ההכרזה על הרצון להתגרש תאפשר מיפוי נכסים מדויק ללא הסתרה. גם במקרה זה מומלץ לבצע את מיפוי הנכסים העסקיים גם במשפחות שאינן חושבות להתגרש כבקרה על שותפים ומנהלי שטח וכהכנה למכירה או במקרה אסון חס וחלילה לשם שמירה על הזכויות שלנו בעסק. בחינה מדוקדקת של עסקים שבהם יש שותפים חיצוניים עוזרת גם לשמור על ערנות עסקית של השותפים שיודעים שמערך הכספים וההחלטות נבחנים אחת לתקופה ולכן אי אפשר להעלים כספים מהעסק.

2. תכנון כלכלי של היום שאחרי

תכנון כלכלי של היום שאחרי הגירושין הוא הבסיס למהלכים מדויקים בגישור או בבית המשפט. בזמן התהליך המשפטי או הגישורי, חיוני לתכנן את החיים שאחרי הגירושין כדי להבטיח את היציבות הכלכלית שלך ואת מה שיתקבל בהסדר או בפסק הדין. עורך הדין (בהליך המתנהל בבית המשפט) או המגשר/ עורך דין (בהליך גישור), אינם מבינים בכספים וכמו כן תפקידם הוא משפטי/ גישורי והם אינם עושים לצדדים תכנון כלכלי. מבחינתם, מה שיגיד האקטואר- כך עושים! רק אם תגיעו מוכנים עם דו"ח כלכלי מסודר ותכנון ליום שאחרי הגירושין, תוכלו להגיע לשקט כלכלי ולאיזון בבנק. כדי להבטיח מעבר כלכלי חלק, יציבות ושקט נפשי, יש לטפל בנושאים הבאים:

א. יצירת תקציב חדש

התקציב לאחר גירושין שונה מהותית ממה שאנחנו מכירים כמשפחה. במקום שתי הכנסות יש אחת. אנחנו מחזיקים שני בתים וביחס לכל אחד מהם נדרשים לשלם חשמל, מים, ארנונה ואוכל. מכאן החשיבות של הדיוק בפרטים לפני ששני הצדדים מגיעים להסכמות. ההבנה, לאחר מחשבה ושיח, כיצד יראה היום שאחרי (פיזית) תאפשר לנו לקבל החלטות מושכלות (כלכלית) על מקום המגורים הרצוי, רמת החיים ובנוסף, נעריך את ההוצאות המשותפות על גידול הילדים וכל מה שכרוך בכך. 

הערכה מדויקת, עד כמה שניתן, של ההוצאות וההכנסות תאפשר לבנות תקציב ריאלי שלוקח בחשבון את המצב הכלכלי החדש שלך ולשמור על איזון בבנק. אין ספק שהרגשות דוחפים אותנו לתת לעצמנו ו/או לילדים פיצוי עקב תהליך הגירושין, דבר שמביא הרבה משפחות ליציאה מאיזון כלכלי ולהגעה לפשיטת רגל. עבודה מתוכננת מראש תאפשר לנו לתת לעצמנו ולילדים פינוקים ותשאיר אותנו מאוזנים כלכלית ועם הרגשה טובה.

ב. בניית קרן חירום

הקדישו כספים להוצאות בלתי צפויות כדי לספק רשת ביטחון פיננסית בשלבים הראשונים של חייכם לאחר הגירושין. גם התכנון הפיננסי הטוב ביותר לא מביא בחשבון את כל המקרים ולכן, למרות שתקציב חודשי כולל 4%-7% לבלתי-מתוכנן, מומלץ להשאיר בצד 'קרן חירום' למקרים שלא חשבנו עליהם.

ג. עיון ועדכון מסמכי עיזבון

כבר בפתחו של תהליך הגירושין, אם בבית המשפט ואם בגישור, יש להקפיד ולעדכן את הצוואה, את ייפוי הכוח המתמשך ואת כל מסמכי העיזבון האחרים. זאת, כדי לשקף את הנסיבות ואת הנהנים החדשים שלך (יש לוודא עם סוכן הביטוח ועם עורך הדין שמכין לכם צוואה/ יפוי כח מתמשך, שאין התנגשות בין מה שכתבתם במסמכים לבין הצוואה). 

צריך לזכור, שבמידה והמסמכים אינם קיימים או שאינם מעודכנים, קיים סיכוי סביר שכסף שהיה מיועד לטובת רווחת הילדים (בטווח הקצר או הארוך), יגיע לצד שממנו התגרשת והוא יחליט מה לעשות עם הכסף ללא פיקוח ממשי. אפשר, כמובן, להפריד אפוטרופסות פיזית מאפוטרופסות כלכלית של/ עבור הילדים (או נהנים אחרים) כך שבן הזוג ממנו התגרשנו יחזיק באפוטרופסות הפיזית על הילדים כהורה, ואדם אובייקטיבי עליו אנחנו סומכים ינהל את הכספים עבורם תוך כדי פיקוח צמוד.

ד. תכנון פיננסי ארוך טווח

במהלך תהליך הגירושין, אנחנו נדרשים לענות על הצעות גישוריות שמגיעות מהצד השני או על החלטות שמגיעות מבית המשפט ולקבל החלטות בעלות השפעה לטווח הארוך כגון איזון אקטוארי דרך פנסיה, איזון במזומן שנעשה באמצעות מכירת נכס כזה או אחר ועוד. החלטות אלו הן כבדות משקל וכדי לוודא שתהיה לנו יציבות כלכלית גם בטווח הארוך (וכי לא תהיינה לנו הפתעות שאותן לא חזינו, כי הרי לא היינו גרושים קודם לכן), חשוב לבצע תכנון פיננסי ארוך טווח. בתכנון הזה נבצע אינטגרציה של החיים חודש בחודשו עם ההוצאות וההכנסות שתהיינה לנו בטווח הארוך, הנכסים שיישארו לנו אחרי הגירושין, הרצון והיכולת שלנו לקנות נכס חדש ועוד. דבר נוסף שנוכל לתעדף ולשנות, אחרי שנבין את הסביבה הכלכלית החדשה שאנחנו עומדים לחיות בה, הוא מקום העבודה הנוכחי - עד כמה הוא מתאים לנו כגרושים הן כלכלית והן אישית (שעות עבודה).

3. שמירה על איזון פיננסי אישי 

שמירת רכושכם במהלך הגירושין כרוכה גם בשמירה על איזון כלכלי אישי. כדי להבטיח את האיזון האמור, מומלץ לעקוב וליישם את הדברים הבאים:

א. פיננסים נפרדים

פתחו חשבונות בנק וכרטיסי אשראי חדשים, רק על שמכם, כדי להפריד את הכספים שלכם מאלה של בן/ בת הזוג. הפרדה זו תעזור לכם לשמור על בהירות ולמנוע הסתבכות פיננסית אפשרית. יש לזכור שדרוג האשראי שלכם מושפע מהחשבונות שנותרו משותפים ולכן שווה לבדוק אפשרות מידית להתנתקות פיננסית בחסות המגשר או בית המשפט (במידה והדבר אפשרי מבחינת המערכת הפיננסית).

ב. מעקב אחר הוצאות

עקבו באופן קפדני אחר ההוצאות שלכם. המעקב יעזור לכם להבין את המצב הפיננסי ולזהות אזורים שבהם יש צורך לבצע התאמות. המעקב אחר ההוצאות חשוב במיוחד לבן או בת הזוג שלא ניהלו עד כה את הכספים של המשפחה ושנדרשים ללמוד כעת במהירות את כל הנושא הכלכלי וניהולו.

ג. ניהול חובות

אם יש לכם חובות משותפים, כגון משכנתאות, הלוואות או יתרות בכרטיס אשראי, קבעו כיצד ישולמו החובות הללו כחלק מתהליך הגירושין או האיזון הכלכלי. הסתכלות כוללת על החובות תאפשר לכם לפתוח דף חדש 'ביום שאחרי' ללא הפתעות ועם חשבון בנק מאוזן ואחראי.

ד. קבלת תמיכה

התקופה המאתגרת של הגירושין מחייבת שיקול דעת ושקט נפשי. מדובר כאן על הרבה מאוד כסף, פרידות, שבר גדול ולכן אל תהססו לפנות לקבלת תמיכה רגשית וכלכלית מחברים, משפחה, או אפילו אנשי מקצוע כמו מומחי הנחיית הורים, יועץ ומתכנן פיננסי ואחרים. זאת, כדי לעזור לכם לנווט בהצלחה לחוף מבטחים אישי וכלכלי בתקופה מאתגרת זו.

4. הבנה מהו הרכוש משפחתי שישנו לצורך תכנון 'היום שאחרי'

כדי לתכנן את 'היום שאחרי', חשוב להבין מהו הרכוש המשפחתי שישנו ולשם כך מומלץ:

א. לבצע רישום מדויק של הציוד בבית

הרישום ישמש הן לתכנון הקניות לקראת הפרדת הבתים והן לצורך המשא ומתן של בני הזוג בגישור או בבית המשפט. יש לקבוע את ערכם המשוער של החפצים כישנים ואת העלות של קניית חדשים לבית 'השני' שלא יקבל אותם (הרי יש מקרר אחד, מיטה אחת וכדומה).

ב. לפנות לייעוץ אצל עורכי דין או מגשרים לגירושין

בעלי מקצוע אלה יוכלו לעזור לכם להבין את ההיבטים המשפטיים של חלוקת הרכוש במקרה המדויק שלכם, לתת לכם ייעוץ כלכלי שיתבסס על האסטרטגיה שלכם בגירושין ולהדגיש את הנקודות שחשובות לכם אישית בחלוקת הרכוש.

חלוקת רכוש בגישור מביאה את התוצאות המיטביות לשני הצדדים. אני מציע לשקול גישור ובכך להבטיח דרך יעילה לניהול משא ומתן על חלוקת הרכוש עם בן/בת הזוג שלך בצורה ידידותית יותר ומועילה לשני הצדדים, ללא השארת משקעים שעלולים רק להקשות על הגידול המשותף והמרוחק של ילדיכם המשותפים.

5. הגינות בחלוקת הרכוש

הגינות בחלוקת הרכוש היא היבט בסיסי בהבטחת הנכסים שלכם במהלך גירושין. הגינות משדרת לצד השני 'אני באתי לשלום' ומקטינה את אי הנוחות והלחץ שקיימים ממילא כחלק מתהליך הגירושין. 

להלן עקרונות לשמירה על הגינות בחלוקת הרכוש:

א. הערכת תרומה כלכלית

העריכו את התרומה הכלכלית והלא כלכלית שנעשו על ידי כל אחד מבני הזוג במהלך הנישואין, לרבות הכנסה, משק בית, גידול ילדים והקרבת קריירה.

ב. התייעצות עם עורך דין שמתמחה בנושא גירושין

במקרים שבהם התרומה לתא המשפחתי הייתה לא מדידה כלכלית אלא אחרת, יש להתייעץ עם עורך דין המתמחה בענייני גירושין כדי להבין מה מגיע לכם בבית משפט או בתהליך גישור. כך תבטיחו שמירה על האינטרסים שלכם בזמן חלוקת הרכוש. רק תכנון נכון של האסטרטגיה המשפטית תאפשר להתכונן במישור הכלכלי ולתמוך באסטרטגיה זו.

ג. התמקדות ביציבות פיננסית ארוכת טווח

למרות שזה עשוי להיות מפתה 'להילחם' על כל נכס, אני ממליץ לשקול את ההשלכות הפיננסיות ארוכות הטווח. העדיפו נכסים שיתרמו ליציבות הפיננסית העתידית שלכם.

לסיכום

הבטחת רכושכם במהלך גירושין היא תהליך רב-גוני הדורש תכנון קפדני, שקיפות והבנה של היבטים משפטיים. באמצעות חשיפת רכוש נסתר, תכנון כלכלי של היום שאחרי הגירושין, שמירה על איזון כלכלי אישי, רישום הרכוש המשפחתי וחתירה להגינות, ניתן להגיע להסדר הגון והוגן. זכרו: פנייה לייעוץ מקצועי ולתמיכה רגשית יכולה לסייע לך באופן משמעותי בתקופה מאתגרת זו.