הצחוק הוא מרכיב חשוב באיכות החיים שלנו בכל גיל, אך הוא מקבל משנה חשיבות בגיל המבוגר, כשאנשים עוברים להתגורר בבית אבות או בדיור מוגן. שינוי מקום המגורים והמעבר לחיים בקהילה מבוגרת עלולים לעורר תחושות של בדידות, עצב או חרדה אצל חלק מהדיירים. כאן נכנס לתמונה כוחו המרפא של הצחוק.

הידעת?!

ילד עד גיל 5 צוחק כ- 500 פעמים ביום.

מבוגר צוחק 10-15 פעמים ביום, ביום טוב.

למה?

הגיל, הדאגות, החיים, התרבות, הכל ביחד משכיחים מאתנו את היכולת הספונטנית לצחוק והרבה.

מחקרים רבים הראו, שצחוק סדיר תורם לבריאות הפיזית והנפשית של מבוגרים. צחוק משחרר הורמונים המשפרים את מצב הרוח ואת תחושת האושר והסיפוק. בנוסף, הצחוק מפחית כאבים, מחזק את המערכת החיסונית ואף עוזר במניעת מחלות לב וכלי דם.

מעבר להשפעות הבריאותיות, לצחוק יש תרומה חברתית ורגשית חשובה עבור המבוגרים. שיתוף צחוק והומור בין הדיירים בבית האבות או בדיור המוגן תורמים לאווירה חיובית, לתחושת שייכות וקהילה. הם יוצרים קשרים חברתיים וקרבה בין אישית ועוזרים להתגבר על תחושות של בדידות ומצוקה.

כיצד ניתן לעודד צחוק בקרב מבוגרים במסגרות אלה?

ראשית, חשוב לייצר אווירה כללית של הומור וקלילות בבית האבות או בדיור המוגן. לשם כך אפשר לקשט את קירות המסדרונות והחדרים בתמונות, ציטוטים וקריקטורות משעשעות. גם הצוות יכול לתרום על ידי יצירת אינטראקציות הומוריסטיות עם הדיירים.

שנית, כדאי לקיים פעילויות קבוצתיות הממוקדות בצחוק כמו הקרנת סרטים קומיים, הרצאות הומור, הצגות בידור ולהקות זמר שמחות. אפשר גם לארגן ‘מועדון צחוק’ קבוע שבו המשתתפים מספרים בדיחות וסיפורים מבדחים או משחקים במשחקי חברה הומוריסטים.

בנוסף, מומלץ לערוך סדנאות וסדנאות יוגה צחוק שילמדו את המבוגרים טכניקות מכוונות ליצירת צחוק ספונטני ומלאכותי. כמו כן, אפשר ללמד שיטות כמו צחוק מרפא שיאפשרו למבוגרים לצחוק ללא סיבה וליהנות מהשפעותיו המיטיבות.

יוגה צחוק - מהי?

שיטת היוגה צחוק הומצאה בשנת 1995 ע"י ד"ר מדאן קטריה, רופא פנימאי מהודו, שחיפש דרך חיים שונה משגרת היומיום הסיזיפית והמלחיצה שאנו חיים בה בעידן המודרני.

שיטת היוגה צחוק משלבת תרגילי צחוק מחיי היום יום שלנו בצורה כיפית וקלילה הגורמת לנו להגיע לצחוק האמיתי שלנו מתוך תרגול צחוק מלאכותי שכן ידוע, שהצחוק הוא מדבק.

בשיטה מבוצעות נשימות עמוקות מעולם היוגה המאזנות מצד אחד את הדופק המהיר שיוצר הצחוק ומכניסות מצד שני 25% תוספת חמצן לכל תא ותא בגוף, מה שמנקה ומחזק לנו את המערכת החיסונית.

יתרונות הצחוק ידועים מזה 30 שנים ויותר ומחקרים הוכיחו, שכשאנו צוחקים 10 דקות ביום אנו מפעילים את החיידקים הידידותיים במעיים, ולא נצטרך לקחת פרוביוטיקה.

אם נצחק 20 דקות ביום, נפעיל את מערכת המעיים, ליציאות טובות יותר, נאזן את רמות הסוכר בדם, נאזן את רמות לחץ הדם, נשחרר כעסים, סטרס, תסכולים ועצבים, ונעלה לעצמנו את מצב הרוח כתוצאה משחרור הורמוני השמחה מעצם חיוכינו ועד לצחוק האמיתי.

המוח אינו מבדיל בין צחוק מלאכותי או אמיתי, המוח מרגיש שפתיים למעלה, אז הוא משחרר את הורמוני השמחה: הסרוטנין, האנדורפין, האוקסטיטוצין והדופמין ומדכא את הורמוני הדיכאון, דבר שמעלה לנו את מצב הרוח והאנרגיה.

ומה עוד כדאי לדעת על יתרונות הצחוק

אנשים אוהבים להיות בחברת אנשים מחייכים וחיוביים. כשאדם  מסתובב כעוס וממורמר, אנשים לא מתקרבים אליו. לכן הצחוק מהווה גורם חשוב גם בפן החברתי, נוסף על האפקט האישי שיש בו ואני הרי בטוחה ששמעתם את האמירה, שמי שחי חיים אופטימיים ומחויכים, חי יותר שנים.

אם כך, חשוב להציע לדיירים בדיור המוגן או בבית האבות פעילויות בידור פרטניות לפי העדפותיהם כמו קריאת בדיחות וספרי הומור, האזנה לתוכניות רדיו סאטיריות וצפייה בסטנד אפ. יש גם אפשרות להביא מופעים של להקות זמר, ליצנים ואמני בידור ישירות לדיור המוגן או לבית האבות.

לסיכום

הצחוק ממלא תפקיד חשוב ביותר עבור אנשים מבוגרים, לרבות כאלה השוהים בבתי אבות ובדיור מוגן. יש לעודד את הצחוק הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית כדי לשפר את איכות חייהם של הדיירים, את מצבם הבריאותי, החברתי והנפשי. על המסגרות לאמץ גישה הומוריסטית כחלק בלתי נפרד מהטיפול הכולל בדיירים ובכך, לשפר את איכות חייהם ומצבם הפיזי והנפשי.