רבים מאיתנו טועים ולא מבינים את ההבדל הגדול והמשמעותי בין בית אבות לבין דיור מוגן. שתי המסגרות מיועדות לבני גיל הזהב. הן מספקות פתרון דיור לקשישים שלא יכולים או רוצים להישאר בביתם מסיבות כאלה ואחרות ודואגות לארוחות חמות, שירותים רפואיים וסיעודיים ומגוון פעילויות לשעת הפנאי. לא פחות חשוב מכך - במסגרות אלו הדיירים נמצאים בחברת בני גילם, ולא יהיו בודדים אלא אם יחפצו בכך. לא פחות חשוב מכך - במסגרות אלו הדיירים נמצאים בחברת בני גילם, ולא יהיו בודדים אלא אם יחפצו בכך.

מה ההבדלים בין דיור מוגן לבין בית אבות?

הדיור המוגן מיועד לקשישים עצמאיים שבחרו לגור בחברת בני גילם וליהנות מפעילויות חברתיות ותרבויות ברמה גבוהה. לעומת זאת, בבתי אבות מתגוררים לרוב קשישים סיעודיים הזקוקים לעזרה בפעילויות שגרתיות ולליווי צמוד.

עם זאת, חשוב לציין, כי היום שתי המסגרות שואפות לתת מענה למגוון רחב יותר של מצבים רפואיים האופייניים לבני הגיל השלישי. בתי אבות רבים פועלים כמעין דיור מוגן המתאים גם לקשישים עצמאיים ובמקומות רבים מספקים שירותים גם לקשישים סיעודיים.

חשוב לדעת כי דיור מוגן נחשב ליוקרתי יותר ולרוב יספק מתקנים ושירותים ברמה גבוהה כמו בריכת שחייה, אולם הרצאות ותרבות, חדרי כושר ובריאות, קפיטריה פעילה ועוד.

קיים גם שוני בתנאי המגורים עצמם - בבתי אבות יקבלו הדיירים חדר פרטי או חדר לזוג, לעומת דיור מוגן בו הדייר ישכור מעין דירה מאובזרת עם סלון, חדר שינה ומטבח. לרוב בדיור מוגן, הדייר יכול לבחור את גודל הדירה שירצה להשתכן בה.

חשוב לדעת, כי על בתי האבות ישנן שתי רשויות מפקחות - משרד הבריאות ומשרד הרווחה. דיור מוגן הוא מוסד פרטי ואין רשות המפקחת עליו, ולכן חשוב לבדוק את התנאים המחייה השונים ותנאי התשלום לעומק לפני מעבר.

דיור מוגן או בית אבות, אימתי?

דיור מוגן מיועד לאוכלוסייה של בני הגיל השלישי במצב בריאותי טוב יחסית, שהינם עצמאים, לרוב מתנהלים בכוחות עצמם ואינם זקוקים להשגחה צמודה. בדרך כלל, מי שבוחר לעבור להתגורר בדיור מוגן מעוניין להמשיך את שגרת חייו וליהנות מאורח חיים עצמאי, לבלות בקרב בני גילם, בסביבה בטוחה עם השגחה של צוות רפואי. פעילויות הפנאי המוצעות להם הינן בסטנדרט גבוה ותואמות למצב רפואי לא סיעודי, כמו בריכה או חדר כושר.

בבתי אבות הסיטואציה שונה. בדרך כלל, המעבר לבית אבות מתבצע כאשר האדם נהיה סיעודי או תשוש נפש, דמנטי, ואז המשפחה תבקש את המעבר לבית אבות, בכדי להעניק לו את הטיפול וההשגחה המיטביים. בבתי האבות נמצא שירותים רפואיים נרחבים, ולעיתים אף מחלקות סיעודיות או מחלקות לתשושי נפש. הפעילויות בבתי האבות מותאמות לקשישים במצב סיעודי.

ההמלצה שלי כעובדת סוציאלית המלווה לאורך שנים רבות משפחות החל מהשלבים הראשונים של הדילמה האם לעבור לבית אבות או להשתמש בשירותי עובד זר, הינה להכין את המטופל לקראת המעבר לבית אבות. כמובן שניתן לעשות כן רק אם הוא צלול. בנוסף, חשוב להיות נוכח וללוות את התאקלמותו בתקופה הראשונה ולערוך ביקורים תכופים בשבועות הראשונים.

העלויות בדיור מוגן ובבית אבות

כמובן שבהתאם לתנאים, כך גם משתנה עלות המסגרת. בתי אבות ברובם זולים יותר מאשר דיור מוגן, וניתן לקבל סיוע ממשלתי וקצבאות שונות בעבור השהייה בבית אבות, ביניהן קצבאות סיעוד וזקנה, קוד בריאות והטבות שונות.

לעומת בתי אבות, בתי דיור מוגן אינם נמצאים בפיקוח של משרד הבריאות או משרד הרווחה. מדובר בגופים פרטיים. לכן, העלות משתנה בין בית דיור אחד למשנהו והוא תלויה במיקום, סטנדרט מגורים, היקף פעילויות הפנאי וכדומה.

בבתי דיור מוגן משלמים דמי פקדון ואחזקה או דמי כניסה בנוסף לתשלום החודשי. על פי רוב, התשלום החודשי לא כולל שירותים בסיסיים כגון ניקיון, ארוחות ועוד. שימו לב, כי גם בבית אבות תדרשו לשלם על פעילויות יוצאות דופן, בדומה לדיור מוגן.

העלות מורכבת מפיקדון, עלות חודשית, ועלות שנתית על הדירה. ניתן גם למצוא בתי דיור מוגן המאפשרים מספר מסלולים גם ללא פיקדון.

העלות בבתי אבות נגזרת מסוג המחלקה בה יתגורר בן הגיל השלישי - מחלקה רגילה המיועדת לאנשים עצמאים שאינם זקוקים להשגחה צמודה , סיעודית, תשושים או תשושי נפש. העלות החודשית בבתי אבות נעה בין 10,000 ל-17,000 ש"ח לחודש.

ישנם בתי אבות שניתן לקבל קוד בריאות דרך משרד הבריאות אשר משתתף בחלק מן העלות של בית האבות.

חשוב לדעת בתהליך בחירת בבית אבות

ראשית, חשוב לבדוק שבית האבות הוא בעל רישיון של משרד הבריאות. רצוי וכדאי שבית האבות יהיה קרוב לבית מגורים של בני המשפחה, בכדי שהמרחק לא יהווה קושי בביקורים. מומלץ לבדוק אילו פעילויות בית האבות מציע עבור האדם והנראות של המקום. בנוסף חשוב לבדוק, היקף הצוות הרפואי בימי חול, סופי שבוע וחג והאם קיים במקום שירותי רפואה בלילה.

ההחלטה על מעבר מגורים לבית אבות איננה פשוטה, גם למשפחה וגם למטופל עצמו, אם צלול, לכן חשוב להתנהל נכון בבחירת בית המתאים למטופל ולכן ישנם עסקים ובעלי מקצוע, כמוני, המלווים בקבלת ההחלטה. במסגרת עיסוקי אני מלווה את בני המשפחה בכל התהליך של איתור המקום המתאים ביותר עבור בן הגיל השלישי, ובתהליך מימוש הזכות של מי שבחר לעבור לבית אבות בסיוע המדינה, כאשר הליווי נמשך גם לאחר הכניסה לבית האבות.

מי מפקח על בתי אבות?

בתי האבות פועלים תחת פיקוח ובקרה של משרד הרווחה או משרד הבריאות והם מסווגים על ידי סוגים שונים של מסגרת טיפול, על פי מצב תפקוד הדיירים. משרד הבריאות ומשרד הרווחה הגדירו ארבעה מצבי תפקוד: תשושים, סיעודיים, תשושי נפש וסיעודי מורכב. על פי מצבו של המטופל תותאם לו המחלקה המתאימה לצרכיו.

יחד עם זאת, הפיקוח והבקרה אינם בהיקף גבוה וההמלצה שלי לבני המשפחה להגיע לביקורים ולהתעניין במצבו טלפונית בתקופות בהן לא ניתן לבקר, כפי שהיה בסגרי הקורונה, להתרשם מהמקום והצוות לאורך תקופת שהייתו של המטופל ותמיד להיות עם האצבע על הדופק אם חלילה נצפית התדרדרות במצבו.